Onbekende wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gebrook
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik weet niet of ik goed zit qua forum , hopelijk is er wel iemand die me op weg kan helpen. Ik heb een wandcontactdoos zoals op de het plaatje staat aangegeven. Echter die lijkt niet op de normale 4 pins aansluitingen die in elke gewoon huis zitten. Kan iemand me op weg helpen om mijn ADSL aan de praat te krijgen ?

Afbeeldingslocatie: http://lh4.google.com/AdRem12/Rt0kVOOu-7I/AAAAAAAAABY/gWShSptCazA/DSCF4613.JPG?imgmax=512

[ Voor 3% gewijzigd door een moderator op 04-09-2007 16:29 . Reden: Even groetjes weggehaald. ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Ziet eruit als een dubbele aansluiting.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:48
Als ik een gokje mag doen, staat je adsl/telefoon signaal op de rode/blauwe draad.

waarschijnlijk heb je 2 4-draads aansluitingen in dat kastje zitten.
Probeer eens te meten of er spanning op rood/blauw komt als jezelf belt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Meet even een alle paren door, degene met spanning moet je aansluiten. Simpel zat, toch?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Gebrook
CodeCaster schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:39:
Meet even een alle paren door, degene met spanning moet je aansluiten. Simpel zat, toch?
Ga eens wat proberen , alvast bedankt voor de tips.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
zat er al telefoon op aangesloten?
In dat gevan kan je gewoon de draden nemen die uiteindelijk bij het 'brede paar' van de telefoonstekker/stopcontact uitkomen.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Hoe zag het kapje eruit? Heb je een foto ook als hij dicht is?

Ouderwetse aansluiting dit met draadomroep ofzo. Op deze ronde schijf met contact punten heeft een draaiknop gezeten vroeger zodat je verschillende keuze's kon maken. Ouder gedeelte van Haarlem dit toevallig?

Waarschijnlijk is het de aparte draad die je links onder op de foto ziet. De zwarte (is het zwart?) en transparante er om heen gedraaid wat je eerste aderpaar is.

Dit is wel je ISRA punt, dat is een ding wat redelijk zeker is volgens mij. Als het niet te vinden is een storing melden bij je ISP en aangeven dat je een ISRA hebt met veel adertjes en je niet kan zien welke het zijn van je aansluiting.

Als je KPN telefonie hebt ook kan je gewoon KPN bellen en komen ze het voor je normaal aansluiten.

[ Voor 62% gewijzigd door bjck op 04-09-2007 16:31 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-10 22:16
Dit ben ik niet eerder tegen gekomen. Kan het een intercomsysteem zijn, zoals je die vindt in aanleunwoningen?

Mocht het toch een IS/RA zijn, dan moet er een aansluiting voor de telefoon achteraan zitten (of gezeten hebben).

Ik zie dat uit de dikke blauwe kabel vier paren komen met gelijke kleuren. Alhoewel bij telefonie blauw en rood bij elkaar horen, zou ik ook blauw/blauw en rood/rood (etc) eens doormeten.

Ik zie ook een grijze kabel, wat op biggel lijkt. Dat wordt over het algemeen gebruikt voor telefonie en loopt doorgaans van het IS/RA-punt naar een aansluitpunt voor een telefoon.

Mocht je eruit zijn, dan horen wij 't graag... want dit is een grappige aansluiting.

• Gebrook
Helaas is mijn kennis op dit gebied niet bijzonder groot. Bij aankoop van de woning zat dit verstopt achter een afdekplaat met nog een mooi ptt logo :) . In de woning (appartement) is verder geen aansluiting te vinden. Wellicht dat de vorige bewoner alles te netjes heeft weggewerkt. Echter ik geef de hoop zelf op en laat maar iemand van KPN komen. Zal jullie wel op de hoogte houden!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
CodeCaster schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:39:
Er staat alleen spanning op als er ook sprake is van linesharing. ±10 volt voor AnnexB, ±55 volt voor een AnnexA.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
kalizec schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 18:28:
[...]

Er staat alleen spanning op als er ook sprake is van linesharing. ±10 volt voor AnnexB, ±55 volt voor een AnnexA.
10V op een telefoonlijn?

+- 50V voor analoog en
+- 90V voor ISDN zijn de waardes die ik vaak meet...

gang is alles

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
DSL kun je alleen meten met een oscilloscoop.

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 22:45
Als ik het zo zie - en denk aan twisted pair(s) - dan moet je in dit geval het signaal zoeken op 'twee dezelfde kleurtjes -. Als ik onder op je plaatje kijk dan zijn het ook meerdere paartjes die hier naar binnen komen (vroeger kreeg je 8 draadjes naar binnen -> je had er al 4 nodig per telefoonlijn)

Volgens mij zitten ze in jouw doosje recht tegen over elkaar (als de klok denken (12 tegen over 6. 1 tegen over 7))

Onder de schroefjes kun je dan een stukje twisted pair kabel doen en dan direct je splitter in.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij is dit een radiodistributie aansluiting. Als hier telefoon bijzit, moet het volgens mij een van de aderparen zijn die niet op dat ronde ding bovenaan zitten.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Volgens mij zie ik helemaal boven op het plaatje, door dat gat in het metalen montage frame, nog een paar aders verder lopen. Zit vlak boven/bij dit ding nog een afdekplaatje ofzo, dan zit daar misschien een 2 of 4 aderig telefoon aansluitpunt.

Is een beetje een wilde gok, ik geef het toe :) en als een kpn monteur (is die gratis in een geval als dit?) is natuurlijk nooit een slecht idee.

• HamsterDance2
Mijzelf schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:12:
Volgens mij is dit een radiodistributie aansluiting. Als hier telefoon bijzit, moet het volgens mij een van de aderparen zijn die niet op dat ronde ding bovenaan zitten.
Onderaan de aansluiting komt een 'dikke' blauwe kabel omhoog. Dat is de 'huls' waar alle aders in zitten. Niet elke aansluiting is voorzien van rj-45 ;-) denk maar aan de 'varkensneus' die jarenlang de boventoon voerde. Bij mijn ouders (flat) komt dezelfde blauwe kabel in de doos uit. Daar is destijds een varkensneus opgezet om de telefoon in te prikken en die kabeltjes hebben ook dezelfde kleur..

In het licht van overspraak en de foto (waarom zou je 2 aders samen twisten anders) blijf ik gaan voor de 2 kleurtjes samen = aderpaar waar signaal op staat. de grijze en of de doorzichtige is volgens mij de 'aarde' (nou ja... in ieder geval de kleurtjes die vroeger op de onderste 2 pennen van de varkensneus zaten. Tegenwoordig is het 2-draads (tip+ring)

Zou graag willen weten of de TS al signaal heeft op een paartje..

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

tja nog simpeler. Pak een telefoon en haal even de draadjes uit de stekker. Houdt ze tegen een combinatie aan. ik zou zelf voor blauw en rood gaan. Krijg je een kiestoon zit je goed. Met een minuut of 10 heb je de meeste combinaties wel getest. Scheelt je de tijd en kosten van een kpn monteur

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 22:18
Heb ook een keer zo'n aansluiting gehad bij iemand. Daar zat ADSL en telefonie op de zilverkleurige en witte draad :)

• HamsterDance2
Ik heb een 'oud' ptt'er maar even een belletje gegeven.. moet mijn stelling een beetje herzien ;-)

Het is een:

Programma kiezer..van de draadomroep:

Afbeeldingslocatie: http://www.actw.nl/Openbare%20centrales/Images/DRO_programmakiezer_small.jpg

rood = kanaal 1
blauw = 2
geel = 3
groen = 4

Daarom ook de Romeinse cijfers op de zwarte plaat.

Tussen de schroefjes zie je ook 'kuiltjes' zitten. De draaischijf had iets van een balletje als contactpunt en tussen de selectie van de kanalen - lees contactschroefjes - zit dan een leeg kuiltje waardoor er een soort van rustmoment ontstaat wat voorkomt dat er kortsluiting ontstaat tussen de draadjes via de draaischakelaar.

De andere kleurtjes (doorzichtig, zwart etc) maken het meeste kans om de telefoonlijn te zijn.

Conclusie: de bovenste heeft een knop opgezeten om het kanaal te kiezen. de onderste lipjes zijn reserve aansluitpunten (en daar kan dan misschien de telefoonlijn op zitten)

Met dank aan Wim S.

[ Voor 24% gewijzigd door HamsterDance2 op 05-09-2007 18:55 ]

• Gebrook
inderdaad, op de zwarte achterplaat waren romeinse cijfers terug te vinden. Had al wat paartjes geprobeerd met een telfoon , zonder resultaat helaas. Nu maar eens de grijze/zwarte paren proberen. Anders helaas maar wachten op de monteur.Hou jullie op de hoogte

• HamsterDance2
Gebrook schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:08:
inderdaad, op de zwarte achterplaat waren romeinse cijfers terug te vinden. Had al wat paartjes geprobeerd met een telfoon , zonder resultaat helaas. Nu maar eens de grijze/zwarte paren proberen. Anders helaas maar wachten op de monteur.Hou jullie op de hoogte
en??

• Gebrook
op z'n vroegst komende dinsdag.

• HamsterDance2
EnEnEn?
Pagina: 1