Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-11 12:45
Ik sta momenteel voor een tweesprong in mijn leven. Ik ben op zoek naar ervaringen, tips en goede raad over privé vs. overheid :) Even de situatie uitleggen... Even de cijfers zoals in het salaris-topic:

Opleiding: HBO informatica
Werkgever: Lokale politiezone in België (overheid)
Eindejaarspremie: ja
Vakantiegeld: ja
Salaris: 2075 bruto
Extra's: Hospitalisatieverzekering, korting op mijn internetrekening, korting op gsm.

Ik werk momenteel bij de belgische overheid als systeembeheerder bij een lokale politiezone. Dit doe ik op contractuele basis (wil zeggen: met jaar contracten), maar vanaf 2 oktober wordt ik 'statutair' (vaste benoeming).

Het is rustig werk, krijg veel vrijheid op vlak van hoe ik mijn dagen indeel, kan zoveel ik wil spelen met mijn uren (paar daagjes overuren maken, en dan eens een dagje thuisblijven, of enkele dagen vroeger stoppen of later beginnen, zowat alles is mogelijk.)
Het werk op zich is naar mijn idee echter niet uitdagend te noemen. De informatica bij de politie (en dan heb ik het over software) is niet van de modernste en opleidingen zijn op zeer laag niveau. Ik ben dus een beetje bang dat ik met de vooruitgang die de politie boekt op vlak van informatica steeds meer en meer achterop geraak.

Daarbuiten heb je ook nog de verloning. Ik werk hier momenteel 2 jaar en heb een maandsalaris van 2075 euro bruto. Veel extra's zijn er niet bij, ik heb een hospitalisatieverzekering, en dat is het zowat (buiten vakantiegeld en eindejaarspremie). Een leasewagen en dergelijke moet ik uiteraard niet aan denken, dit is allemaal niet mogelijk.
Mijn loon zal wel volgens de barema's blijven stijgen tot mijn pensioen, en zal ook aangepast worden aan de index, waardoor ik op het einde van de rit wel een redelijk salaris zal hebben (momenteel zou ik einde carrière ongeveer 4250 per maand hebben).

Ik ben momenteel 28 en indien ik nog iets wil betekenen op de arbeidsmarkt, dan zou ik nu ten laatste moeten overstappen naar de privé. Vermits ik echter maar 2 jaar ervaring heb (heb een HBO informatica en geen certificeringen), heb ik het moeilijk om die overstap te maken als ik niet aan een startsalaris wil beginnen.

Zo had ik maandag een interview voor een job bij een kleine ict-onderneming (ongeveer 40 werknemers), en toen we bij het onderdeeltje salaris kwamen, zei ik dat mijn richtsalaris 2300 bruto bedraagt. Dat vond de beste man (die overigens niet van HR was, maar afdelingshoofd van de afdeling waar ik voor solliciteerde (system engineer) blijkbaar buitensporig veel. Toen ik vroeg wat voor hun een normaal bedrag was wat zij voor ogen hadden zei hij: "Als je 2000 euro heb mag je heel tevreden zijn!".. Dit was wel een job met bedrijfswagen, laptop en gsm.

En daar wringt het schoentje momenteel: Als ik solliciteer bij een grote detacheerder, dan wordt ik niet uitgenodigd wegens gebrek aan ervaring, tenzij ik onderaan de ladder wil beginnen en dus voor minder ga als ik nu heb. Solliciteer ik bij een kleiner bedrijf, dan is mijn salaris-eis te hoog (terwijl ik 2300 nu ook weer niet het einde van de wereld vind!!).

Heeft er iemand ervaring met werken voor de overheid vs. werken in de privé? Wie verklaart me gek dat ik de stap niet durf zetten? Wie verklaart me gek dat ik een vaste job met een iets onder gemiddeld salaris en vaste uren laat liggen voor een job in een sector die elke zoveel jaar een dip heeft? Wat zou jij doen?

BOE

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Je geeft zelf aan dat het werk nou niet bepaald uitdagend is.

Je moet dus een keuze maken: ga je voor geld en zekerheid of voor plezier in je werk.

En daarbij moet je dan nog meenemen dat indien je voor het plezier in je werk gaat, je waarschijnlijk vanzelf meer gaat verdienen dan bij het uitgestippelde plan bij de politie. Iemand in de private sector met plezier en ambitie komt een heel eind. Maar ja, aan de andere kant: een switch van werk biedt ook geen garantie op plezier.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Voor zover ik weet is het als statutair perfect mogelijk om een periode (half jaar tot een jaar) loopbaanonderbreking te nemen, waarna ze je terug in dienst moeten nemen en je een zelfde, of gelijkwaardige, functie moeten geven.

Dat zou een ideale manier zijn om eens even te proeven van het werken in de privé sector.
Mocht het niet lukken, dan kan je nog altijd terug.

Een andere optie zou kunnen zijn:
Beginnen in bijberoep, je schrijft zelf al dat je zeer veel vrijheid krijgt om je uren in te delen, dus het is al wat makkelijker om nog even iets na de uren te doen.
Op deze manier kan je wat ervaring opdoen in de privé, wanneer blijkt dat je bijberoep vrij succesvol wordt kan je altijd de loopbaanonderbreking overwegen en de sprong in het diepe wagen.

Verwijderd

Daarnaast is 28 nu ook niet echt een verschrikkelijke leeftijd om op 2000 bruto te beginnen. Alhoewel je met een beetje zoeken wel beter uit zou moeten komen, zeg 2100-2300, hangt een beetje van je eigen onderhandelingen af.

Dus mocht je niet vast willen roesten in je huidige baan zou ik zeggen, gooi gewoon een hoop sollicitaties de deur uit en kijk wat je eruit kan halen. Er is namelijk nog genoeg tijd om van de 2000 p/m een hele hoop meer te maken als je 28 bent!

• cman
chime: die loopbaanonderbreking heb ik idd ook over nagedacht, maar vermits ik tot nu toe contractueel ben, kon dit niet. Ik ga mij eens bevragen hoe het zit als ik volgende maand statutair ben. Ik dacht namelijk dat dit pas kon als je x jaar (ik dacht 5 jaar) benoemd was.

Iets in bijberoep beginnen is zowiezo geen optie. Dit mag gewoon niet en staat ook in mijn contract dat dit niet mag..

Bijkomend probleem bij het solliciteren is dat ik in een geografisch niet interessante streek woon (Belgisch Limburg). Bijna alle vacatures = Brussel... Ik heb de eerste tien maanden dat ik bij de politie zat in Asse gewerkt (van hieruit gezien: achter Brussel) en was per rit 2,5 uur onderweg (dus zo'n 5 uur per dag). Ik ben bang dat wanneer ik een job aanneem bij een detacheerder, ik terug zoiets ga moeten doen. Er zijn mensen die dit kunnen, maar ik ging er gewoon aan kapot, altijd moe, geen sociaal leven meer...

Ik ben vorige maand begonnen met bedrijven zoeken in mijn streek (rond Hasselt) en ben van plan dit nu te gaan uitbreiden richting Leuven (valt ook nog goed te doen, ongeveer 45 mins onderweg enkele rit)
Er is namelijk nog genoeg tijd om van de 2000 p/m een hele hoop meer te maken als je 28 bent!
Hier heb je helemaal gelijk in. Misschien pieker ik er te veel over, en moet ik inderdaad maar in het diepe springen.

BOE

• chime
  • Laatst online: 19-11 23:36
chime: die loopbaanonderbreking heb ik idd ook over nagedacht, maar vermits ik tot nu toe contractueel ben, kon dit niet. Ik ga mij eens bevragen hoe het zit als ik volgende maand statutair ben. Ik dacht namelijk dat dit pas kon als je x jaar (ik dacht 5 jaar) benoemd was.
Of dat je eerst een periode moet wachten voordat je dit kan opnemen weet ik niet.

Maar ik heb wel een vriend gehad die statutair was bij Universiteit Antwerpen, deze was zeker geen 5 jaar statutair voor hij die loopbaanonderbreking name (eerder iets van een 2-3 jaar).

Rond Leuven weet ik een groot netwerkbedrijf (Telindus) met een groot aantal openstaande vacatures.

Maar zoals ik al aanhaalde, misschien is interessant om iets via zelf-studie (bij-beroep) te doen.
Doch dit hangt er natuurlijk wel vanaf in welke richting je werk zoekt.
Als ontwikkelaar, web-developer kan je met zelf-studie ver geraken.
Als netwerkbeheerder gaat dat al iets moeilijker worden.

• SmartDoDo
  • Laatst online: 13:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Even een kleine titelfix, in WI doen we niet aan titeltag's :)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

Dennahz

Life feels like hell should.

In welke regio werk je? Dan wil ik je functie wel overnemen :p

Twitter

• cman
De bedoeling zou zijn dat ik verder ga als netwerkbeheerder. Developer enz. heb ik geen werkervaring in, en de school, dat is natuurlijk ook weer enkele jaartjes geleden :)

Telindus, dat is idd een mogelijke kandidaat om te solliciteren!

Dennahz: dat bedoel ik nu, waarom zou je het zien zitten om dat te doen? Wat zou jou aantrekken om bij de overheid aan de slag te gaan?

BOE

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41

DinX

Motormuis

Dezelfde dingen die jou aanstonden en mij ook nog op het moment:

- Makkelijke uren (8 - 4 / 9-5, maakt niet uit, glijdende uren)
- Prikklok, dus elke minuut overwerken kan weer opgenomen worden
- Stabiliteit, zowel qua job als verloning
- Als je het tot einde carrière blijft doen een erg goed pensioen
- Uiteindelijk geen slechte verloning als je eenmaal in graad (van B1 -> B5) begint te stijgen
- Lonen die de index volgen
- Werk enigzins dichtbij huis
- Flexibele vakantieregelingen (bij ons toch, ik heb gewoon heel juni vakantie genomen, m'n collega nu de hele maand augustus)
- Niet al te slechte extra-legale voordelen (MTC van 6€ per dag, internet terugbetaald, laptop, groepsverzekering)

Natuurlijk heb je de nadelen er ook bij. Je blijft niet echt bij met de allerlaatste dingen (op de werkplek toch zo niet). Je bent dus een beetje gebonden met wat er in je organisatie staat. Hangt natuurlijk af van hoe groot het is enzo. Maar ook in de privé kan je dat hebben. Systeembeheerder in een bedrijf enzo.
De verloning gaat misschien niet zo snel omhoog, maar het blijft wel stabiel. Ik weet perfect wat ik binnen 10 jaar verdien (mits ik stijg in graad).

Ik heb zelf ook wel eens gedacht van "zou ik hier binnen x jaar nog zitten". Maar ik zit er voorlopig nog goed. Ik ben erg druk bezig in het verenigingsleven waar ik een hoo plezier uit haal. Moest ik in de privé gaan werken ben ik zo goed als zeker dat ik dit moet opgeven. Zeker als systeembeheer moet je daar niet hopen om te kunnen werken van 8 tot 4.
Daarbij nog de hoop dagen vakantie (35 dagen zonder officiele feestdagen) diezo goed als vrij te nemen zijn. Dat geeft voor mij voorlopig toch nog een grote doorslag.

Maar dan speelt inderdaad weer het feit van "binnen 10 jaar doe ik hier nog exact hetzelfde waarschijnlijk". Zeker als je soms andere mensen over het allernieuwste hoort spreken denk je er toch eens bij na.

Erg moeilijk allemaal. Ik denk dat je best eens goed kan rondkijken, eventueel wat solliciteren en kijken wat er zoals te krijgen en verdienen is op de markt. Daarna dan bij jezelf eens nadenken en de 2 naast elkaar leggen.

Moest men mij nu bijvoorbeeld 300 euro netto meer betalen in de maand, maar zou ik daarvoor elke dag van Zolder naar Brussel moeten rijden, dagen van 8 tot 5 en vaak zelfs later moeten doen, geregeld permanentie doen, moeilijker m'n vakantiedagen kunnen inplannen,... zou ik er toch voor bedanken denk ik.
Zou er in de buurt ergens een vacature zijn zou ik het eventueel nog overwegen. Dan kan je al 2 x 1 uur 's morgens en 'savonds eraf tellen enzo waardoor je weer meer vrije tijd hebt,...

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik weet niet of ik de salarissen bij het rijk in België mag vergelijken met de Nederlandse, maar ik vind het toch wat magertjes wat je nu verdient. In Nederland is men nu bezig om alle ICT-dienstverlening van politie, justitie, brandweer en ambulancediensten te koppelen bij één organisatie, te weten ISC. Bij een soortgelijke functie en op jouw leeftijd mag je toch wel rustig 2400 vragen. Nu is de vraag naar personeel ook enorm, dus kijken ze ook wat minder naar certificaten, want werkervaring telt evengoed.

Wat heb je nu? Variabele werktijden en woon je dichtbij je werk (neem ik aan). Reizen is niet al te erg, zolang het maar geen enorme afstanden worden? Ik heb eens gekeken op de kaart, maar waarom probeer je niet een functie in Nederland. Maastricht is toch niet al te ver weg dacht ik zo? Ik denk dat je als belgisch ingezetene geen overheidsfunctie binnen Nederland kan bekleden (alhoewel ik daar niet 100% zeker van ben), een functie bij een commercieel bedrijf moet zeker mogelijk zijn.

Het lijkt er misschien wel op dat je 'goed' zit. Inkomen stijgt gestaag tot aan je pensioen. Maar wat als er bezuinigingen komen, is dan je functie nog wel zeker? Vaste aanstelling of niet, bij reorganisaties of bezuinigingen kunnen deze 'zekerheden' toch onbetrouwbaarder zijn als het lijkt. Ook ondervind je geen uitdaging in je werk. Heb je het hier wel eens met je baas over gehad? Voor hem/haar is het immers ook lonend om het personeel gemotiveerd en het kennisniveau op peil te houden. Ik mag aannemen dat er zoiets is als een opleidingsbudget wat wel verder gaat dan een kleine hapsnap-cursus. Heb je ook voldoende doorgroeimogelijkheden binnen het politieorgaan? Als deze zaken je alleen maar verder aan het denken zetten zou ik als ik jou was toch een stap buiten de deur wagen.

• cman
Ik heb een tijd geleden (enkele maanden) bij een paar Maastrichtse bedrijven willen solliciteren, maar ik merkte dat men daar toen veel belang hechtte aan certificering (en die heb ik niet), en omdat ik begrepen had via onder andere dit forum dat certificering in Nederland een belangrijke factor is (in België is dit iets minder), heb ik het gelaten. Maar inderdaad ook Maastricht is een optie, op een half uurtje ben ik daar.. Ik rijd momenteel 35 minuten tot op mijn werk, dus zoveel verschil maakt het niet.

Er werd bij het binnenkomen bij de politie 'reclame' gemaakt over het feit dat je opleidingen kon volgen. Een echt opleidingsbudget is er niet, je kan een opleiding aanvragen en indien goedgekeurd door je overste (wat meestal wel altijd is) kan je hem gaan volgen. Alleen zijn dat opleidingen die door de politie zelf ingericht worden. Zo heb ik bijv. vorig jaar een opleiding technisch beheer gevolgd. Wat hield dat in? Basis Unix commando's, en het beheren van een applicatie van de politie. Niet echt waar ik iets aan had (Unix => ik heb er niets nieuws gezien, beheren van de applicatie => ook hier niets nieuws gezien vermits ik dat in mijn job al 4 maanden deed), maar het was een verplichte opleiding voor mijn functie.

Op vlak van werkzekerheid: Wanneer je vast benoemd bent, kunnen ze je niet zomaar afdanken, ook niet met reorganisaties. Het enige wat ze zouden kunnen doen is je verplaatsen naar de andere kant van het land, maar zelfs dan denk ik dat de vakbond op zijn poten zou staan. Staatspersoneel heeft door de jaren heen een bijzonder sterk cao kunnen afdwingen. Ik heb in mijn leven nooit geweten dat men in België ooit afvloeiingen heeft gedaan onder het staatspersoneel.

Het gaat me in eerste instantie niet over het geld, al kwam dat misschien wel zo over. Het enige dat ik verwacht is dat ik bij een bedrijf een startloon krijg dat niet lager is dan wat ik nu krijg. Indien dat loon gelijk ligt met wat ik nu verdien, had ik wel graag een indicatie gehad wat er met mijn loon gebeurd op x aantal tijd...

Ik weet dat ik uiteindelijk niet zooo ontzettend slecht zit op dit moment, als dit je ding is. Maar ik ben bang dat ik over 10 jaar een uitgebluste staatsambtenaar ga zijn die nergens anders meer terecht kan... Andersom is het namelijk wel altijd mogelijk. Privé beu? Dan kan je nog steeds terecht bij de staat. Op bepaalde departementen staan ze daar te springen voor informatici met x aantal jaar ervaring.

BOE

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
cman schreef op woensdag 05 september 2007 @ 09:53:
Ik heb een tijd geleden (enkele maanden) bij een paar Maastrichtse bedrijven willen solliciteren, maar ik merkte dat men daar toen veel belang hechtte aan certificering (en die heb ik niet), en omdat ik begrepen had via onder andere dit forum dat certificering in Nederland een belangrijke factor is (in België is dit iets minder), heb ik het gelaten.
Gewoon doen! Heb ik 10 jaar geleden ook gedaan terwijl ik niet over de vereiste vooropleiding beschikte. Stoute schoenen aantrekken, hopen dat je in elk geval uitgenodigd wordt en dan mondeling toelichten dat je de gevraagde kennis wel hebt alleen de bijbehorende certificaten (nog) niet.

• cman
Vanavond en morgenavond heb ik ieder geval twee 'sollicitatie-uitstuur-sessies' gepland, en dan stuur ik gewoon brieven naar alles wat mij interesseert... Zullen wel zien waar we uitkomen.. Het grappige is dat ik gisterenavond een vacature gezien heb bij een hogeschool die wel interessant is, alleen, dan ben ik weer staatsambtenaar, lol...

BOE

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
Ik zit in bijna dezelfde situatie als jij Cman, ik ben alleen 2 jaar jonger.

Opleiding: Graduaat (HBO) Toegepaste Informatica
Werkgever: Luchtvaartdienstverlener in België (overheid)
Eindejaarspremie: extra belast maandloon
Vakantiegeld: ja
Salaris: 2500 bruto + vergoedingen ploegenarbeid
Extra's: Pakket groepsverzekeringen, gratis rijden met trein (1ste klas)

Ik werk echter niet als ambtenaar voor deze instelling, ik heb een 'privé contract'.
Je verhaal over de trage evolutie van de IT herken ik ook op mijn werk, daardoor heb ik onlangs een collega verloren. Aangezien ik ook niet echt moet rekenen op waardevolle opleidingen heb ik dan maar zelf initiatief genomen. Ik maak gebruik van de lage werkdruk (dat is toch wel een cliché in de ambtenarij :) ) en het ploegensysteem om een opleiding aan de Open Universiteit te doen.
In het beste geval zal ik 29 jaar zijn als ik het master diploma haal, en dan zien we wel verder.

Ik vind je loon wel een beetje laag, toen ik begon te werken op mijn 22ste aan de Nationale Bank van België (per toeval ook een staatsomgeving) zat ik aan 2000 bruto + groepsverzekeringen en trein abbo.
Heeft er iemand ervaring met werken voor de overheid vs. werken in de privé? Wie verklaart me gek dat ik de stap niet durf zetten? Wie verklaart me gek dat ik een vaste job met een iets onder gemiddeld salaris en vaste uren laat liggen voor een job in een sector die elke zoveel jaar een dip heeft? Wat zou jij doen?
Zelf heb ik al voor een aantal grote privé bedrijven gewerkt en ik moet zeggen dat ik mijn huidige omgeving het meeste kan waarderen. Hier is minder stress, minder ellenboogwerk en vooral weinig hyperactief management dat met KPI's staat te zwaaien.

Veranderen van werk houd voor mij eigenlijk weinig risico's in moet ik toegeven, ik woon in een van de beste regio's van het land (Vilvoorde) qua werkgelegenheid. Ik heb nog nooit verder dan 10km van mijn deur moeten zoeken naar werk, Brussel en de luchthaven liggen hier maar een steenworp vandaan.

Veel succes in ieder geval met je verdere carriere :)

[ Voor 25% gewijzigd door Kapoen op 05-09-2007 11:11 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

Je moet ook niet vergeten dat sommige persoonlijkheidstypen beter passen bij een overheidsinstantie dan bij het bedrijfsleven.
Dus staar je niet teveel blind op alleen de inhoud van een functie maar denk ook goed na over wie je bent en in welke cultuur je het beste in thuis bent.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

_Arthur

blub

cman schreef op woensdag 05 september 2007 @ 10:33:
Vanavond en morgenavond heb ik ieder geval twee 'sollicitatie-uitstuur-sessies' gepland, en dan stuur ik gewoon brieven naar alles wat mij interesseert... Zullen wel zien waar we uitkomen.. Het grappige is dat ik gisterenavond een vacature gezien heb bij een hogeschool die wel interessant is, alleen, dan ben ik weer staatsambtenaar, lol...
Voor IT jobs knal je je CV op monsterboard. Brieven zijn redelijk 'uit' om mee te solliciteren. Je CV is je brief geworden. En met een prima basis opleiding, 2 jaar werkervaring is volgens mij echt wel wat te vinden in bv regio Maastricht. Eventueel doormiddel van een opleiding bij een toekomstige werkgever voor het behalen van de competenties die nodig zijn.

Ohja, als je je cv op monsterboard zet, zet er dan niet je telefoonnummer bij (tenzij je heel graag met mensen praat) :)

• cman
Ben dit weekend nog een nadeel tegengekomen indien ik overschakel naar werken in de privé. Dan ga ik een jaar lang geen verlofdag hebben, vermits ik onmiddellijk in het eerste jaar bij de overheid al verlofdagen gekregen heb. Logisch natuurlijk, maar kan wel een probleem opleveren omdat ik een ski-vakantie geboekt heb in maart volgend jaar..

BOE

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

_Arthur

blub

cman schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:27:
Ben dit weekend nog een nadeel tegengekomen indien ik overschakel naar werken in de privé. Dan ga ik een jaar lang geen verlofdag hebben, vermits ik onmiddellijk in het eerste jaar bij de overheid al verlofdagen gekregen heb. Logisch natuurlijk, maar kan wel een probleem opleveren omdat ik een ski-vakantie geboekt heb in maart volgend jaar..
Als je voor een Nederlandse werkgever werkt, heb je dat idiote regeltje van 'geen vakantie nemen' niet. Daar krijgt iedereen gewoon zijn/haar vakantie dagen vanaf het begin.

Juist al dat soort beperkingen in je bewegingsvrijheid is niet goed voor een werknemer.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
cman schreef op maandag 10 september 2007 @ 10:27:
Is het in belgie dan zo dat je het eerste jaar geen vakantie op mag nemen? Dat is dan wel een heel groot nadeel. Je hebt altijd wel een aantal dagen dat je gewoon echt vrij wilt zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• cman
je vakantie wordt berekend op het aantal dagen dat je het jaar ervoor gewerkt hebt, dus als starter heb je in het eerste jaar geen vakantiedagen. Wel is er een regeling voor mensen onder een bepaalde leeftijd, zij kunnen 'jeugdvakantie' nemen, maar dan moet je wel een stuk van je loon inleveren op die dagen.

BOE

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

Dennahz

Life feels like hell should.

Het is inderdaad een erg irritante, domme regel. Dan moet je weer onbetaald verlof nemen of inderdaad jeugdvakantie, maar daar zitten ook weer allerlei regels en wetjes aan verbonden.

Twitter

• DinX

DinX

Motormuis

Of je werkgever moet extra verlofdagen betalen.

Ik heb hier (ook overheid) bvb 20 normale verlofdagen + dan krijg ik er nog eens 15 van de stad. Van die 15 gaan wel de brugdagen af. Feestdagen moet je er dan weer bijtellen.
M'n eerste jaar hier (ik kwam toen van school) kreeg ik dus gewoon die 15 dagen.

Verwijderd

(ik weet dat deze thread van september 2007 dateert, maar toch had ik er graag nog enkele vragen over gesteld)

Ik zal binnenkort solliciteren voor mijn eerste job als systeem/netwerkbeheerder, en ik ben ook eens de mogelijkheden aan het bekijken om bij de overheid te gaan werken (ipv privé). Ik vraag me af of het als pas afgestudeerde moeilijker is om een job te vinden bij de overheid dan in de prive?

cman, DinX en Kapoen, ik veronderstel dat jullie direct na je afstuderen bij de overheid aan de slag gegaan zijn? Hoe hebben jullie de sollicitatieprocedure ervaren? (moeilijk of makkelijk; waren er veel (ervaren) sollicitanten voor de functie, ...)?

En hoe hebben jullie die vacature gevonden? Op jobpunt.be (Vlaamse en lokale overheid) en selor.be (Federale overheid) vind ik niet echt veel ICT-gerelateerde vacatures terug. Maar misschien bestaan er wel nog andere kanalen? Alvast bedankt.

• YellowOnline
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:36:
(ik weet dat deze thread van september 2007 dateert, maar toch had ik er graag nog enkele vragen over gesteld)

Ik zal binnenkort solliciteren voor mijn eerste job als systeem/netwerkbeheerder, en ik ben ook eens de mogelijkheden aan het bekijken om bij de overheid te gaan werken (ipv privé). Ik vraag me af of het als pas afgestudeerde moeilijker is om een job te vinden bij de overheid dan in de prive?

cman, DinX en Kapoen, ik veronderstel dat jullie direct na je afstuderen bij de overheid aan de slag gegaan zijn? Hoe hebben jullie de sollicitatieprocedure ervaren? (moeilijk of makkelijk; waren er veel (ervaren) sollicitanten voor de functie, ...)?

En hoe hebben jullie die vacature gevonden? Op jobpunt.be (Vlaamse en lokale overheid) en selor.be (Federale overheid) vind ik niet echt veel ICT-gerelateerde vacatures terug. Maar misschien bestaan er wel nog andere kanalen? Alvast bedankt.
Het is interessanter om via Smals of E-Gov bij de overheid aan de slag te gaan als beginner denk ik. Dan krijg je een loon dat concurrentieel is met de privé. Je hebt wel geen ambtenarenstatuut natuurlijk.

Smals werd indertijd opgericht als VZW specifiek om die reden. Later is E-Gov er vanaf gesplits als aparte VZW. Smals houdt zich voornamelijk bezig met informatica voor de sociale zekerheid, E-Gov met informatica voor de andere domeinen. Je wordt door de VZW ingehuurd en vervolgens gedetacheerd bij een overheidsdienst (bv FOD Financiën).

Ondergetekende werkt binnenkort zelf voor E-Gov trouwens (vanaf 1 april). Duurt wel tijdje: er zat vier maand tussen mijn sollicitatiegesprek en mijn aanwerving. Ik heb *geen* diploma - wat mij altijd tegengehouden heeft om bij de overheid te gaan - maar wel 5 jaar relevante ervaring. Sollicitatieprocedure is in twee delen: eerst bij de HR Manager van Smals of E-Gov, dan bij de HR Manager en de IT Manager van de detacheringsplek. Bij die eerste krijg je sowieso geen technische vragen aangezien dat geen ITer is. Die stelt eerder algemene solliciteervragen, zoals "Wat zijn je sterke punten? Wat zijn je zwakke punten?" etc. Dat is nogal persoonlijk, dus het is niet echt mogelijk dat moeilijk of gemakkelijk te noemen. Ik vind zelf dat soort gesprekken nooit moeilijk.
Op de detacheringsplek is het nog minder voorspelbaar aangezien elke plek andere mensen heeft. Een raad, in ieder geval, is minstens de strudtuur van de FOD te kennen waarvoor je gaat werken :+ Mij zijn geen technische vragen gesteld trouwens - mijn CV sprak voor zich wat mijn mogelijkheden betreft vermoed ik.

Oh, en je krijgt bijna altijd en overal de vraag "waarom wil je hier werken?" ;)

[ Voor 21% gewijzigd door YellowOnline op 16-02-2009 21:57 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Eerder makkelijker denk ik. Ik ben niet meteen met een sollicitatiegesprek begonnen maar met schriftelijke examens. Daar hebben we toen met 150 man aan deelgenomen. Het publiek dat erop af kwam was vrij divers. Van pas afgestudeerden (zag er klasgenoten zitten) tot al wat oudere mensen. Dat examen was vrij uitgebreid bij ons (bijna zoals op school). Van termen verklaren tot een casus die moest opgelost worden (project plannen).

Van die 150 werden er dan x aantal doorgestuurd naar de volgende ronde. Dat was dan een gesprek met een man of 10 aan tafel denk ik (mensen van m'n dienst, 1 of 2 externen, ...). Dat was dan meer het sollicitatiegesprek zelf (waarom wil je deze job, wat verwacht je ervan, ...).

Daarna bleven er nog enkelen over en die mochten dan psychologische testen doen (IQ- en EQ-testen, gesprek met ppsycholoog,..).

Op die manier lijkt me het dus eerlijker/makkelijker om als beginner binnen te raken. Alles moet namelijk volgens vaste procedures. En voor zover ik weet kan iemand zelfs naar de Raad van State stappen als hij denkt dat er ergens "gesjoemeld" is.
Zie bovenstaand stukje.
Ik wist het eigenlijk al via-via een paar weken voor het gepubliceerd is geworden in de kranten. Zo is het recent ook nog gebeurd met m'n nieuwe collega's. Ik denk dat het ook op enkele job-sites is gepubliceerd.
Maar jobs voor systeembeheerder kom je sowieso niet zo vaak tegen, al helemaal niet bij de overheid. Ik denk dat een job als systeembeheerder vrij "vast" is. Ik denk niet dat er veel jobhoppers bij zijn. Als ik zo naar m'n collega's kijk klopt het ook wel een beetje (collega X jarenlang op plaats A gezeten, collega Y jarenlang op plaats B gezeten,...).

Verwijderd

Bedankt voor de reacties allemaal!

Nog een bijkomende vraag: Klopt het dat je als sysadmin/netadmin bij de overheid geen wachtdienst (bv. 2 weken per maand 24/7 standby zijn) hoeft te doen? Ik had dit ergens op het forum gelezen, maar ik weet niet of dat voor alle overheidsinstanties (federaal, Vlaams, lokaal) geldt.

Voor zover ik weet moet je id prive bij veel bedrijven wachtdienst doen, en ik zou die wachtdienst indien mogelijk liever vermijden. Zou dus wel leuk zijn als je bij de overheid geen zo'n wachtdienst hoeft te doen.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 00:42:

Nog een bijkomende vraag: Klopt het dat je als sysadmin/netadmin bij de overheid geen wachtdienst (bv. 2 weken per maand 24/7 standby zijn) hoeft te doen? Ik had dit ergens op het forum gelezen, maar ik weet niet of dat voor alle overheidsinstanties (federaal, Vlaams, lokaal) geldt.

Voor zover ik weet moet je id prive bij veel bedrijven wachtdienst doen, en ik zou die wachtdienst indien mogelijk liever vermijden. Zou dus wel leuk zijn als je bij de overheid geen zo'n wachtdienst hoeft te doen.
Dat hangt er vanaf. Ik heb hier alle officiële papieren liggen van eerdervernoemde Smalls en E-gov. Bij Smalls, waar de meeste systeembeheerders zitten, hebben ze wel degelijk wachtdiensten. Ik spreek over het federale niveau natuurlijk. Hoe het voor de gemeenschappen, gewesten, steden en intercommunales georganiseerd is weet ik niet. Ik denk dat de meest kritieke systemen (strafregister bijvoorbeeld :P) toch op federaal niveau zijn.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als je systemen moet beheren die 24/7 operationeel moeten zijn, dan is het onvermijdelijk dat sommige mensen wachtdienst hebben. Als een dergelijk systeem plat gaat moet er toch iemand naar kijken. Nu zullen de meeste lokale overheden weinig 24/7 systemen hebben (zelfs de lokale website mag best plat gaan - de definitie van een 24/7 systeem zit 'm in de SLA, niet in de gebruikelijke uptimes). Als lokale beheerder is het dus vooral belangrijk dat de systemen van 's morgens tot 's avonds op werkdagen functioneren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 00:42:

Wachtdiensten zijn bij ons beperkt tot de lokettijden. Zo zijn de loketten bij ons op donderdag open tot 20u. Dan moet er ook iemand van ons in de buurt zijn. Weinig dingen die een slechtere indruk geven dan net op die ene avond plat liggen dat de mensen buiten de kantooruren langst bevolking en burgerlijke stand enzo kunnen gaan.

Als er in het weekdn iets plat gaat is het eigenlijk good-will. 1 van m'n collega's woont op 500 meter van de serverroom, die is vrij snel daar. Voor mij is het dan weer 30-40 minuten rijden. Het is voor mij echter geen probleem om naar daar te rijden als ik op dat moment niks aan het doen ben. Ik zit ook vaak zat dingen van thuis uit te doen 's avonds laat en in het weekend. Dat is echter onbetaald. Als er echt iets serieus fout gegaan is (dus bvb in het weekend een halve dag bezig geweest van thuis uit) krijg ik dat wel als compensatie terug.

Maar zoals iemand boven al zegt hangt het af van waar je werkt bij de overheid. Bij ons zijn weinig systemen die 24/7 online moeten zijn. Het beperkt zich dus voornamelijk tot de kantoortijd. Als er daarbuiten iets gebeurd zijn het eigenlijk enkel de mensen die nog wat via de VPN aan het doen zijn die hinder ondervinden (erg kleine groep).

Binnen kantoortijd is het echter des te belangrijker dat alles blijft draaien. Je zit de hele dag met een hoop mensen aan het loket, last-minute papierwerk dat moet gedaan worden, bouwaanvragen, ... Zulke dingen kunnen toch nare gevolgen hebben als die vertraging oplopen.

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 17-02-2009 22:04 ]

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04

Ik werk niet rechtstreeks voor de overheid, en ik heb ook geen statuut. Het bedrijf waarvoor ik werk is een autonoom overheidsbedrijf (noem het gerust een geprivatiseerde staatsinstelling vergelijkbaar met Belgacom, NMBS, De Post,...).

De vacature die ik nog steeds invul heb ik gevonden via de website van mijn werkgever, als luchtvaartfreak keek ik die regelmatig na ivm mogelijke examens voor luchtverkeersleider.
De aanwerving was rechtstreeks en vergelijkbaar met de privé sector:
- eerste gesprek met HR
- tweede gesprek met huidige manager
- derde gesprek met HR
Dit alles in een tweetal weken en de zaak was beklonken, ter vergelijking: mijn solicitatie bij Banksys (tegenwoordig Atos) x aantal jaren geleden duurde 6 maanden 8)7

Dit is overigens ook niet mijn eerste job, ik heb redelijk wat tijdelijke contracten versleten voor ik hier terecht kwam. Mijn post uit 2007 is nog steeds volledig correct, wat aangeeft dat er in staatsomgevingen inderdaad weinig beweegt, alleen ben ik ondertussen wel aan het uitkijken naar een andere opleiding wegens problemen met de Open Universiteit.

*edit* over het kloppen van wachtdiensten: ik doe niets anders, maar ik heb er dan ook specifiek voor gekozen, en dit stond ook duidelijk in de vacature vermeld. Ik klop shiften van 12u op 24/7 basis (dus zowel dag- als nachten, en weekends) en mijn loon is ook navenhand :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kapoen op 18-02-2009 09:36 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• cman
Ik ben na het afstuderen inderdaad begonnen bij de overheid (eerst de federale en daarna de lokale politie). Ik heb gesolliciteerd op een vacature die ik teruggevonden heb op jobpol.be... De sollicitatieprocedure was als volgt: eerst een iq en eq test, daarna een informatica-proef (die echt niets voorstelde, vragen als: waarvoor staat usb, wat is raid, en dat soort dingetjes). Daarna waren er nog 5 kandidaten over, en die zijn toen alle vijf aangenomen. Al bij al was de procedure een stuk gemakkelijker vond ik..

Over wachtdiensten: ik moest een week per maand permanentie draaien (tegen vergoeding) omdat uiteraard de systemen van de politie 24/24 beschikbaar moeten zijn. Dat hangt er dus echt vanaf waar je terecht komt..

Nog even dit: ik werk sinds een jaar in de privé (banksector, een half jaartje voor de crisis begonnen, talk about timing :) ). Ik voel me hier veel beter in mijn vel: professionelere omgeving, waar belang wordt gehecht aan je kunnen en inzet. Het ligt me veel beter, maar dat is een keus die je zelf moet maken.

BOE

Verwijderd

Bestaat er een site waar de vacatures van alle "lokale besturen" in heel Vlaanderen gebundeld worden?

Op de Jobpunt site vind je enkel de vacatures terug van de steden die een partnership met Jobpunt Vlaanderen gesloten hebben.

Daarnaast had Jobpunt Vlaanderen mij ook aangeraden om eens een kijkje te nemen op deze site - maar extreem veel vacatures vind je daar ook niet terug.

Ik had ook eens gelezen dat je al de vacatures voor "lokale besturen" in het Staatsblad kunt terugvinden. Op de site van het Staatsblad (Moniteur Belge - Belgisch Staatsblad) vind ik dat echter niet direct terug.

Heeft er iemand weet van een site waar alle vacatures (van lokale besturen) overzichtelijk weergegeven worden? Bedankt!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:24:
Bestaat er een site waar de vacatures van alle "lokale besturen" in heel Vlaanderen gebundeld worden?

Op de Jobpunt site vind je enkel de vacatures terug van de steden die een partnership met Jobpunt Vlaanderen gesloten hebben.

Daarnaast had Jobpunt Vlaanderen mij ook aangeraden om eens een kijkje te nemen op deze site - maar extreem veel vacatures vind je daar ook niet terug.

Ik had ook eens gelezen dat je al de vacatures voor "lokale besturen" in het Staatsblad kunt terugvinden. Op de site van het Staatsblad (Moniteur Belge - Belgisch Staatsblad) vind ik dat echter niet direct terug.

Heeft er iemand weet van een site waar alle vacatures (van lokale besturen) overzichtelijk weergegeven worden? Bedankt!
Ik denk dat de link van de VVSG nochtans de beste is, althans voor lokale besturen in Vlaanderen. Indien de gemeentes de vacatures niet doorgeven zullen ze natuurlijk niet verschijnen. In dat geval kan je enkel op de site van de gemeente in kwestie terecht (begin er eens aan...). Ik denk dat op die website vooral de vacatures terechtkomen die moeilijk ingevuld raken. Die komen ook vaak op de site van VDAB/Actriris/Forem terecht. De jobs die er niet op terecht komen zijn vaak gewoon administratief personeel en ook niet wat ej zoekt.

Vergeet ook niet dat op gemeenteniveau veel jobs door 'vriendjespolitiek' ingevuld worden. Zo heb ik zelf ergens een aanbod gekregen bij een gemeente als ITer omdat ik in het juiste netwerk zat. Die job zal ook niet overal te vinden geweest zijn.
Pagina: 1