[2003] Nieuwe server - TS licentie problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik heb afgelopen weekend een compleet nieuwe server uitgerold in een schoon domein. Alle data overgezet, etc.

Maar, nu heb ik een paar kleine problemen die ik in de oude omgeving niet. De server dient als Terminal Server en als file/SQL server. Ik heb na de installatie van de TS de licentie server geinstalleerd, en vervolgens de CALs toegevoegd. Dit lukte gewoon.

Nu wilde ik vanochtend inloggen via de VPN verbinding vanuit mijn eigen huis, en de verbinding werd geweigerd door de TS. Als ik software leveranciers laat inbellen via de VPN en vervolgens een verbinding laat maken met de TS, dan gebeurt hetzelfde. Dus ik afgereisd naar de server, en gekeken in de licentiebeheer module. Daar staan op dit moment 3 TS licenties:
- Windows 2000-server CALs (per apparaat) [Onbeperkt]
- Tijdelijke licentie voor Windows Server 2003 per apparaat [Tijdelijk] (6 uitgegeven)
- Windows 2003 CAL per user [Openen] totaal 5, 0 uitgegeven

Mijn probleem is dus: Waarom gebruikt Windows de tijdelijke CALs en niet de permanent CALs die ik heb aangeschaft? De licentie is actief(via eopen.microsoft.com).

Ik heb de MS site over Ts licensing gelezen(http://www.microsoft.com/...buy/licensing/ts2003.mspx), maar dat helpt niet echt, en na een uurtje googlen heb ik vrij weinig gevonden. Ik begrijp dat normaal gesproken, dat de TS eerst een tijdelijke CAL aanmaakt, en de volgende keer dat een gebruiker probeert in te loggen deze probeert op te waarderen naar een permanente licentie.

Ik heb de eventlogs even geleegd(en opgeslagen alvorens te legen), en met een gebruiker geprobeerd in te loggen, maar ik krijg geen meldingen te zien(Alleen van de printer re-direction). Wat doe ik hier fout?

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02 16:09
Wat is exact de melding die je krijgt als je van buitenaf probeerd in te loggen?

Kan me niet voorstellen dat je geen melding krijgt namelijk....

[ Voor 58% gewijzigd door Pedr0 op 04-09-2007 14:27 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• Toolmaker
Hmmm... Lijkt erop dat het aan mijn PC en aan de PC van een software leverancier ligt... Ik heb net even voor de test een VPN'tje opgezet naar de server op mijn desktop PC, en daar werkt het perfect. En als ik naar me laptop ga, dan doet ie het weer niet. En vervolgens laat ie mijn VPN verbinding vallen na een periode van 3 a 4 minuten...

Dat is dus een ander probleem voor een uitgebreidde troubleshoot sessie. Vista levert een mooie logboek functionaliteit mee voor VPNs, evenals Windows Server. Gaan we later maar eens mee testen.

Over de TS licenties: Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn temp. CALs omgezet worden in reguliere CALs? Ik kan hier heel weinig over vinden, en de tijdelijke CALs lopen(uiteraard) over 3 maanden af, en dan is het een beetje aan de late kant om te gaan troubleshooten.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mslicensing key maar even wegmikken uit je registry dus.

known issue overigens :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

terminal server op user licentie zetten ipv device als workaround,,

• Zwelgje
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:09:
terminal server op user licentie zetten ipv device als workaround,,
en dan gelijk in license violation zijn :z

switchen tussen device>user mag alleen als je een geldig SA hebt op je server cals

Verwijderd

Het switchen kan overigens maar één keer meen ik me te herinneren

• Zwelgje
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:56:
Het switchen kan overigens maar één keer meen ik me te herinneren
correct :)

• Toolmaker
Wij hebben User CALs op de server draaien, en deze staan ook netjes geregistreerd op de TS license manager, maar worden niet gebruikt. In plaats daarvan, gebruikt de TS eigenlijk puur en alleen de Tijdelijke Device CALs(Die ergens in december aflopen).

Nu is er voorgesteld om deze te verwijderen via de registry, maar mijn vraag: Hoe veel kwaad kan dat? Ik bedoel, het zou een beetje jammer zijn als ik die license weg knikker, en vervolgens de TS iedere verbinding gaat weigeren.

Zijn er KB artikelen beschikbaar over die probleem, aangezien er beweerd wordt dat dit een known issue is...?

EDIT: D'oh, ik moet toch echt beter leren lezen:
Customers do not need a Device CAL and a User CAL to access a terminal server. The terminal server is set in the Terminal Services Configuration tool under Server settings\Licensing as to which type of CAL it will accept. You can set this to Per Device or Per User. This setting can be changed without requiring a restart of the terminal server. One terminal server cannot accept User CALs and Device CALs at the same time.

Waarschijnlijk instellingje die ik moet veranderen. Ik ga morgen eens even checken hoe dat afloopt.

[ Voor 33% gewijzigd door Toolmaker op 05-09-2007 23:46 ]

• Zwelgje
die key haal je niet op de server weg maar op de client....

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En niet zo slim om in device mode te hebben als je usermode-cals hebt :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1