Simpele doch effectieve backup

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben nu al een tijdje bezig met het zoeken naar een goede maar simpele backup oplossing voor hier op de zaak. het is de bedoeling dat ik volledige backups kan uitvoeren, increments, etc. maar ook dat ie bijhoud waar alles vandaan komt... heb net ff met rdiff-backup zitten klooien maar dat laat totaal niet zien waar alles vandaan komt...

zo is het dus redelijk omslachtig als je moet backuppen van meerdere servers. en vooral als je niet weet welke map het vandaan komt..

Bacula was ook een regelrechte ramp... veel te uitgebreid voor mij als linux-beginner... snap er de ballen niet van...

dus heeft iemand een alternatief? wat ook een beetje makkelijk te configureren is? het moet wel command line zijn, aangezien op de servers geen X staat.

alvast bedankt

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

rsync :)

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wij gebruiken rsync in combinatie met backuppc, en dat werkt vrij aardig :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tar?

• Imperium
  • Niet online
Hoe gebruik ik rsync dan? het is de bedoeling dat het automatisch een backup maakt van de ene server naar de andere. op google vind ik alleen maar heel ingewikkelde guides...

• Imperium
  • Niet online
rsync kan zover ik weet geen versies teruggaan met backups? dus hij moet wel meerdere versies backuppen zeg maar. dat deed rdiff -backup qwwel maar aan dat programma is geen touw aan vast te knopen

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
Maak een scriptje dat een tar maakt en die opstuurt met als naam iets van backup-DATUM.tar.gz
Dan kan je nog versies terug

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.oreilly.com/catalog/covers/9780596102463_cat.gif

Goed boek, die de meeste gebruikte open source pakketten Amanda, Bacula, etc uitlegt..Als je het simpel wilt, neem windows+backupexec, en betaal je blauw :)

Boek legt ook tar, cpio, dump, etc uit trouwens..

[ Voor 10% gewijzigd door axis op 04-09-2007 16:31 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
rsnapshot (perl wrapper om rsync heen). Doet aan increments volgens een dag-week-maand schema, zelf in te richten. Neemt niet veel extra ruimte in omdat het heel effectief van hard-links gebruikt maakt.

Op die manier maak ik een off-site backup over ssh en heb ik tot een week terug elke twee uur een increment en daarna een maand lang elke dag en daarna per maand nog 6 maanden. Ook van bestanden die worden verwijderd.

Ook beschreven in bovenstaand ^^ boek.

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 04-09-2007 16:40 ]

• Multispeed
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

www.sourceforge.net

bekijk,download en test er een paar er zitten echt heel erg goede tussen

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Arnout schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:37:
rsnapshot (perl wrapper om rsync heen). Doet aan increments volgens een dag-week-maand schema, zelf in te richten. Neemt niet veel extra ruimte in omdat het heel effectief van hard-links gebruikt maakt.

Op die manier maak ik een off-site backup over ssh en heb ik tot een week terug elke twee uur een increment en daarna een maand lang elke dag en daarna per maand nog 6 maanden. Ook van bestanden die worden verwijderd.

Ook beschreven in bovenstaand ^^ boek.
Die wilde ik ook gaan installeren! C'T heeft daar zelfs een windows-port van gemaakt, omdat ze geen van de beschikbare windows-programma's goed genoeg vonden. Nu nog even uitzoeken welke directories ik belangrijk vindt, die films kunnen me toch niet schelen als ze kwijt raken, en mijn vader zijn backup was al incrementeel ;)
Pagina: 1