[XP] Dual boot voor computeronderwijs, verstandig?*

Pagina: 1
Acties:

• cdr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-01 20:15
Op school worden de pc's gebruikt voor dagcursussen en voor avondcursussen. De dagstudenten hebben beheerdersaccounts (ze hebben die ook nodig) en knoeien nogal eens graag met de pc's zodat wij 's avonds vaak problemen zijn.
Is het mogelijk pc's dual boot te installeren met hetzelfde OS (XP Prof) op de 2 partities? Zo zouden we de zaken volledig gescheiden kunnen houden. Om goed te zijn, zouden we dan ook nog de avondpartitie moeten kunnen verbergen voor de dagcursisten. Kan dit met XP of een utility?

thanks
Chris

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is software zoals Deepfreeze niet een idee? Dan kunnen ze knoeien wat ze willen, maar na een reboot is alles weer vers.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een dualboot met 2x XP kan sowieso, gewoon een kwestie van 2 keer installeren. Je kunt in de boot.ini ook aangeven dat hij gelijk de eerste moet booten en dat dan veranderen voor de avondstudenten (kost wel veel tijd). Nadeel is dat je studenten dat ook weer kunnen veranderen. Is een ghost geen oplossing?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Gewoon ze in VMWare Player laten knoeien.

Is volledig gratis, en je kan de image zo maken dat na een reboot van het virtuele OS, alle instellingen terug normaal staan.

• cdr
Bedankt voor de snelle reacties!
Deepfreeze en aanverwante is een beetje lastig omdat cursisten wel degelijk sw moeten kunnen installeren, instellingen wijzigen...
Ghost gebruiken we al maar het probleem is dat we pas 's avonds merken dat een pc overdag onklaar gemaakt is en het dan niet meer lukt om de image terug te zetten.

Als dual boot met hetzelfde OS mogelijk is, zetten we uiteraard een wachtwoord op onze instantie. Blijft nog het probleem van de partities: als de dagstudenten onze partitie zien, zal het wel eens voorvallen dat ze die wissen, vrees ik.

Verwijderd

Als dual boot met hetzelfde OS mogelijk is, zetten we uiteraard een wachtwoord op onze instantie. Blijft nog het probleem van de partities: als de dagstudenten onze partitie zien, zal het wel eens voorvallen dat ze die wissen, vrees ik.
overdag onklaar gemaakt is
Zorgen dat het onderwijs beter is en de studenten de PC draaibaar houden? Er wordt toch gewoon centraal bijgehouden wie wanneer inlogt?

• bartgabriels
Verdergaand op het feit dat je Ghost reeds hebt.

Hoelang duurt het om een pc te herstarten en je ghost image over te zetten? Kwartiertje, half uur ??

Ik zou de pc zowiezo herstarten, ook al is er aan de pc niets veranderd.
Als je gewoon de pc herstart nadat de studenten (zowel volwassenen, als tieners) is er toch geen probleem?

Natuurlijk moet je dan wel allemaal dezelfde types pc's hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door bartgabriels op 04-09-2007 11:55 ]

Verwijderd

bartgabriels schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:55:
...
Hoelang duurt het om een pc te herstarten en je ghost image over te zetten? Kwartiertje, half uur ??
...
Als het restoren met Ghost echt zo lang duurt, zou ik eens kijken naar Acronis True Image...
Toegegeven, je moet dan een nieuwe licentie kopen, maar restoren van een image kost (als je de image lokaal compressievrij kunt opslaan) bij mij slechts 3 tot 5 minuten! Dat is dan een image van ca. 3,5GB groot.

Dat lijkt me iets beter te doen dan steeds een half uur wachten tot je image terug staat, zeker als je haast hebt en met de lessen wilt beginnen...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TrueImage is inderdaad een mooi pakket en werkt erg snel. De optie van VMWare Player is natuurlijk ook een uitkomst. Ik mis alleen een opmerking in de richting van RIS/sysprep.

Helaas is het backend niet helemaal bekend voor de getroffen omgeving maar er zijn voldoende maatoplossingen te bedenken; allen met een specifieke doorlooptijd en voor-/nadelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Ik heb precies die inrichting van 2x winXP die jij voorstelt hier al jaren draaien naar alle tevredenheid.
Hoe ik dat heb gedaan:

Twee primaire partities maken, partitie 1 op FAT32, andere kan NTFS of FAT32 naar keuze zijn.
Derde partitie maken (naar keuze primair of logisch) voor de images

Installeren WinXP op de eerste partitie, image van maken.
Partitie vervangen door een nieuwe lege partitie (!) en verborgen maken

Installeren WinXP op de tweede partitie, ook image van maken.
Herstel het image van de eerste partitie op zijn oorspronkelijke plek en maak partitie 2 verborgen en partitie 1 actief.

Opstarten van winXP (1e partitie), installeer Bootmagic
Hierin je twee opstartkeuzes instellen, evt zijn beide keuzes met een apart password te beveiligen.
Bootmagic is standaard zo ingesteld dat als de ene WinXP wordt opgestart, de andere steeds verborgen is.
Vervang het originele image van partitie 1 door een nieuwe te maken (met Bootmagic erbij in dus)

Je hebt dan 2x WinXP die beiden gewoon als systeemschijf C:\ hebben en zo elkaar totaal niet kunnen beïnvloeden, omdat zelfs niet van elkaars boot.ini etc afweten.

De images kunnen zo altijd probleemloos worden terug gezet zonder geklooi met recovery mode, aanpassingen van boot.ini of herstel van de bootmanager :)

Als alternatief zou je Bootmagic op en kleine losse FAT32 partitie kunnen zetten en dan wel beide WinXP installaties op NTFS zetten

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gebruik Virtual PC!

De volgende opzet gebruik ik voor mijn cursus gebruikers.

Ik heb 1 kale windows xp, die standaard inlogt met een lokaal account zonder rechten. Deze start automatisch Virtual PC op

Deze virtual pc wordt met het Run AS commando op gestart met een ander lokaal account. Dit account zorgt er voor dat het programma volledig toegang krijgt tot c:\cursusimages\dag\*.* en op c:\cursusimages\avond\*.*. In de 2 mappen staan elk een virtuele machine.

Op een netwerkschijf genaamd \\fileserver\cursusimages\dag en avond staan 2 standaard images. Die ik centraal eventueel aan kan passen en kan pushen naar alle pc's (20). De gebruikers hebben leesrechten op deze netwerkschijf.

Nu heb ik een .bat bestandje gemaakt waarmee de gebruikers zelf de standaardimage kunnen terug kopiëeren naar hun pc. Omdat ik niet wil dat de studenten overdag die van de avond kunnen terugzetten en de avond die van dag terug zetten, heb ik het lokale account van Windows tussen 08:00 en 17:00 rechten gegeven op \\fileserver\cursusimages\dag en tussen 17:00 en 0:00 de \\fileserver\cursusimages\avond.

Dit alles werkt eigenlijk altijd zonder problemen. Maar helemaal waterproof kan ik het niet noemen, want je kunt altijd nog tegen verzoeken aanlopen. Maar tot die tijd dekt dit wel de lading in iedergeval voor de avondploeg. (bij ons tenminste :))

Een kleine toevoeging:

De fileserver in dit verhaal heb ik in 1 gig lan gezet, samen met deze pc's. Zodat het kopieren van de images rete snel gaat.

[ Voor 191% gewijzigd door Falcon op 06-09-2007 09:31 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou zeker naar de mogelijkheden van VMWare kijken.

Cursisten starten de pc op(hoeft niet als admin) en dubbelklikken op een icoon op het bureaublad dat overeenkomt met de ochtend of avond cursus.

Dan wordt het virtuele OS geladen in fullscreen en kunnen ze naar hartelust werken. Je kan ook heel gemakkelijk de gebruikers dan afschermen van bepaalde hardware.
Daarnaast is het beheren veel makkelijker omdat je 1x een vmware maakt en vervolgens die kan klonen, waardoor je een stuk minder werk hebt. Software installeren of updates draaien gaat dan echt heel erg snel.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik wijzig de titel zodat ie duidelijker je vraagstelling benadert :)

Ik zou inderdaad kijken naar VirtualPC (gratis) en dergelijke oplossingen :) Wordt ook veel gebruikt bij computergerelateerde studies.

Het probleem van een Dualboot oplossing is namelijk dat je dagdeel studenten nog steeds de tweede installatie om zeep kunnen helpen of data weg kunnen gooien van de tweede installatie.
Met een Virtualisatieoplossing hoef je alleen het HostOS te imagen, de Virtual Machines kan je daarna gewoon weer over het netwerk overhalen.

[ Voor 44% gewijzigd door alt-92 op 04-09-2007 15:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cdr
Een boel interessante suggesties! Dat wordt overleggen met de collega's om te zien wat er haalbaar is.

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-02 12:03
Doe niet moeilijk werk gewoon met verwisselbare schijven ;) Werkt het makkelijkste 8)

• bartgabriels
Chris89 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:05:
Doe niet moeilijk werk gewoon met verwisselbare schijven ;) Werkt het makkelijkste 8)
En dus kan men niets meer aan het systeem wijzigen? Of zet het systeem zichzelf automatisch terug goed ??

Dit is pas extra werk, als je elke keer de schijven moet gaan wisselen, en daarna controleren.
(afgezien van het feit dat het je nog eens extra harde schijven + systeem moet voorzien)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Kurios schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 12:59:
Ik zou zeker naar de mogelijkheden van VMWare kijken.

Cursisten starten de pc op(hoeft niet als admin) en dubbelklikken op een icoon op het bureaublad dat overeenkomt met de ochtend of avond cursus.

Dan wordt het virtuele OS geladen in fullscreen en kunnen ze naar hartelust werken. Je kan ook heel gemakkelijk de gebruikers dan afschermen van bepaalde hardware.
Daarnaast is het beheren veel makkelijker omdat je 1x een vmware maakt en vervolgens die kan klonen, waardoor je een stuk minder werk hebt. Software installeren of updates draaien gaat dan echt heel erg snel.
Hmmm, weet niet wat de daggebruikers moeten doen, maar soms kan een vmware nog best onhandig zijn.

Wat je ook nog kan overwegen is om bij elke inlog ( inlogscript ) gewoon een vmware erop te zetten met een image op het netwerk, dan is er per inlog max 10 sec extra nodig, verkloten de dagcursisten de vmware wordt hij er toch weer bij de volgende inlog opnieuw opgezet. Plus dat alle avondcursisten altijd dezelfde image hebben.
Enige probleem wat je hiermee houdt is als dagcursisten een pc helemaal verkloten ( niet meer opstarten / uit het domein halen / te weinig schijfruimte etc ).

Denk toch dat 2 vmware images makkelijker is dan.
Chris89 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 20:05:
ja joh, ga gewoon even voor de cursus alle hdd's omwisselen, na de cursus nog eens, hiervoor moeten de hdd's zo bereikbaar liggen dat je waarschijnlijk na 2 dagen opeens nog maar de helft van het aantal hdd's hebt liggen omdat de dagcursisten ze ook wel handig voor thuis vonden.
Pagina: 1