Toon posts:

Radeon 1950XTX artifacts uitsluitend in Direct3D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorige week heb ik een 30" TFT gekocht. Niet geheel toevallig viel dit samen met de aanschaf van een nieuw mobo, CPU en geheugen setje voor de broodnodige snelheidsverbetering in games. Mijn Radeon 1950XTX heb ik maar gehouden: die zou deze resolutie in de meeste games prima moeten trekken. En wonder boven wonder, het loopt inderdaad uitstekend.

Genieten!
Als ik in Windows aan het klikken ben, met het 30" panel in z'n native 2560x1600, is alles pijs en vree. Filmpjes kijken, windowed spelletjes spelen, in VMWare eeen potje UFO: Enemy Unknown spelen, Office gebruiken, Photoshoppen, het werkt allemaal uitstekend. De beeldkwaliteit liegt er niet om en geen centje pijn te ontdekken, zelf geen kapotte pixels of subpixels!
In OpenGL spellen moet ik even wennen aan de resolutie: de Doom engine snapt het concept breedbeeld niet geheel en rendert dus in allerhande niet-native resoluties. Het loopt op 2048 bij weetikveelwat echter allemaal prima en de vervorming is niet hinderlijk. Ook hier is de beeldkwaliteit uitmuntend en het spelplezier groter dan ooit tevoren.
In Direct3D games ging het tot het weekend ook uitstekend. Deze ondersteunen wél allemaal m'n panel's native resolutie, en Oblivion en Titan Quest zien er knalgoed uit op de hoge resolutie. Supreme Commander op 2560x1600 links en 1280x1024 op het 19" panel is werkelijk een genot, zeker omdat het ondanks de wat oudere graphicskaart ook gewoon lekker loopt.

Maar dan!
Van het weekend viel me ineens op dat bij sommige Direct3D games af en toe een klein groen streepje horizontaal door het beeld schiet. Maar alleen bij Direct3D viel het me op. Ik denk nog "hmm, maybe de kabel?" en speel verder. Maandag begint langzaam de groene strepenbende voor te komen bij Direct3D games die niet in de gewenste 2560x1600 lopen (NFW:MW, Tony Hawk 4). Erg irritant is het nog niet en het valt ook zowat niet op. Ik besluit echter om het tot na het eten te laten en dan kabels te gaan wisselen, om te kijken of die misschien een defect heeft.
Na het eten Titan Quest gestart en hee, heel veel groene strepen. Onophoudelijk stormt het groen over mijn scherm. In donkere stukken is het net alsof je op een Hercules kaart Prince of Persia 1 zit te spelen op je XT. Langzaam kruipt van onderin het beeld een groene pixelwaas omhoog en elke rand tussen schaduwvlakken vertoont handenvol groene puntjes precies op de lijn. Nou, nu kan ik het wel zien, effe kabels wisselen.
Zo gezegd zo gedaan, probleem verhuist niet mee. Maar, valt me op, zodra ik uit Direct3D mode ga, bijvoorbeeld middels alt-tab naar Windows, dan is zodra je op de desktop bent het groen verdwenen. Da's raar. Gelijk uitvoerig testen: Quake4, Doom3, Unreal Tournament 2003 en Jedi Knight - Academy hebben geen last van groene streepjes. Even Mediaplayer in fullscreen gegooid, en ook dan heb ik geen groenvoer. Photoshop -> geen streepjes.
Alt-tab terug naar Titan Quest: een groen groen knollen knollen land ontplooit zich in de tot dan duister gewaande grot. Ik sluit Titan Quest af, en weg is alle groen. Ok, dan Oblivion eens proberen. En jawel: zodra je Oblivion opstart knippert het scherm héél kort terwijl windows van z'n gewone desktop naar Direct3d overschakeld, en accuut is alles weer groen. In Oblivion de kaart reden gegeven even te gaan loeien: op een berg mooi overzicht van de wereld met alle details op vol in de hoogste resolutie zie ik veel groene strepen en sneeuw, en als ik vervolgens alleen een muurtje van héél dichtbij bekijk, waardoor de kaart in beginsel niet veel te doen moet hebben, hoor je het ventilatortje terugvallen in een rustige zoem, maar de groene artifacts blijven. Het lijkt dus niet dat de kaart veel te heet wordt ofzo. Bovendien wordt het in Direct3d ook zonde rbelasting groen, terwijl in Quake 4 in veel scenes ook wel wat van de kaart gevraagd wordt en er geen groene pixel te bekennen valt die er niet hoort. Het gaat dus écht alleen in Direct3D mis, en dan constant, niet pas als de kaart heet wordt, en niet pas als er gewerkt moet worden.

Kortom:
Windows: belasting van drie keer niets tot windowed 3d-games spelen, geen artefacts, geen fouten, kaart is meestal stil behalve bij windowed 3d games, waar ie soms flink blaast als dat nodig is.
OpenGL: maximale kaartbelasting, geen probleem, geen fouten, geen artifacts, ondanks dat de kaart loeit als een Boeing 747 die indruk wil maken op de vrouwtjes.
Direct3D: bij minimale tot maximale kaartbelasting artefacts en rare strepen die echter niet op screenshots terugkomen. Of de kaart nou loeit of fluistert, het maakt op de hoeveelheid artefacts geen verschil. Wat wel frappant is is dat het een paar seconden duurt voor het groen begint te sneeuwen, maar dat kan één seconde zijn (nog tijden het THQ logo bij Titanquest bijvoorbeeld) of na een halve minuut (pas als je een paar seconden in een game zit in Titanquest) en daar lijkt niet echt regelmaat in te zitten: als ie het nu gelijk doet, ik ga de game uit en er weer in, dan heb je kans dat hij het daarna meteen weer een poosje (30 seconden) sneeuwvrij doet.

Wat ik gedaan heb:
Ik heb de monitoren van poort laten wisselen. Geen verschil.
Ik heb de DVI kabels geruild. Geen verschil.
Ik heb een 300watt bureauventilator direct op de (open) pckast gemikt met een kartonnetje om de lucht zoveel mogelijk in de jusite richting door de Radeon te jagen. Nullus resultatus.
Gecontroleerd of de drivers die nu op ati.com te downloaden zijn nog dezelfde zijn als de mijne, en dat zijn ze nog.
Oudere driver geinstalleerd (Januari 2007) met geen verschil.
Oude driver weggemikt en nieuwe weer erop.
Gegoogled naar anderen met dit probleem. Ik kom echter alleen mensen met duidelij oververhitte kaarten tegen, die het probleem dus altijd hebben, niet alleen in Direct3D mode.
Gecheckt: de kaart is gekocht op 25 augustus 2006 :( dus de garantie gaat volgens mij verlopen zijn.

Wat kan dit zijn? Ben ik iets heel basics aan het missen, iets dat ik had moeten checken/aanpassen? Het scherm en de kabel kunnen het volgens mij niet zijn, gezien de tests. Maar ergens lijkt het me ook wel belachelijk als ik er in slaag om een kaart te hebben die alleen kaduuk is bij Direct3D en niet bij OpenGL.

Ik heb eventueel budget om de kaart te vervangen, maar ik vind het een beetje zonde om weer 600 euro neer te gooien voor nóg een ongeplande upgrade (het scherm was ook al niet gepland ;) ) en heb zeker geen zin om er dan achter te komen dat het dan tóch wat anders was dan de kaart.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41

HugoBoss1985

Xenotech

Pffff wat een topicstart, ik zou het in het vervolg iets simpeler houden!

Als het beeldfouten zijn dan is het logisch dat het alleen in Direct3d modus is, dan gaat je kaart zichzelf immers versnellen.

Edit: Foutje van me :P In OpenGL versneld de kaart zich ook en ik was even te voorbarig.

Draai even Atitool om te kijken wat daar uit komt.

Je hebt vast wel langer dan één jaar garantie, anders even contact opnemen met de fabrikant over een RMA.

Het kan ook nog eens zijn dat je kaart vol met stof zit, ik zie dat namelijk nog niet bij je lijstje staan van wat je al geprobeerd hebt?

Je kan ook nog even DXDiag draaien, alhoewel ik hier niet echt een fan van ben.

[ Voor 47% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-09-2007 11:32 ]

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 15:03
Het is idd een verhaal waar je u tegen zegt ;)

Maar heb je de temperatuur van de kaart al bekeken? Tijdens windows en echt net na een full load (game ofzo) Via je ati control centre? Misschien zit er wel te weinig airflow in je kast en zodra die dan echt tot ze max moet gaan hij een probleem krijgt.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar je topicstart moet altijd alle relevant info bevatten... zegt men als je het simpel houdt. ;)
De airflow is best redelijk volgens mij, ik heb beide zijpanelen er al een poosje afliggen. De kaart blaast van het midden van de kaart naar de achterkant (buiten de kast dus) en de grote fan blaast er netjes aan de IN kant in en aan de UIT kant weer uit. Dat maakt geen verschil. In OpenGL verwacht ik trouwens dan ook dat de kaart probleem zou geven als het hitte was... Dat doet ie niet.

Maar goed, ATITool draaien is natuurlijk geen probleem, doe ik vanavond wel effies.
Stof in de kaart: dat kan haast niet meer, ik heb hem bij het ombouwen van de PC netjes doorgeblazen met wat perslucht op 5 cm van de intake en als ik er in kijk zie ik eigenlijk geen stof. Dat zal het denk ik niet zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 12:47 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Oké, er zijn in ieder geval nog wat dingen die je kan proberen.

Het was puur mijn mening dat je topic start te groot is, wat je met die info doet moet je zelf weten.
Ik zeg alleen maar dat je veel dingen weg had kunnen laten en/of samen had kunnen vatten. :P

Laat ons even weten hoe het verder loopt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem al weet :(

Ik heb een Sapphire kaart, en die wordt als ik met ATITool meet (maar die niet dingen aan laat passen) in OpenGL games niet zo warm (een graadje of 75 tot 85). Ik gok dat dat is omdat de lagere resolutie + fps limiter (vSync staat aan) het voor de kaart mogelijk maken om het rustig aan te doen ondanks de volle details.
In Direct3d gaat hij vrolijk naar de 105 graden... en dan gaat ie na verloop van tijd ineens beginnen met artifacts geven, en houdt dat dan ook vol tot je de PC uitzet en die een kwartier uit laat staan.
Met de fan gelockt op 100% wordt de kaart in dir3d games nog 75 tot 80 graden maar komen er af en toe toch nog artifacts. (Test: een uur lang beestjes platmeppen in TQ:IT en een stukje rennen en vliegen door Oblivion). Als ik de resolutie terugschroef gaat het beter en komen er geen artifacts, maar dát is de bedoeling niet.
Als ik de grote bureauventilator op de kaart richt gaat de temp wel naar beneden, maar als de kaart zelf z'n fanspeed mag regelen gooit hij die zó ver omlaag dat de core weer 95 graden wordt... dat helpt dus niets. Weer een mysterie opgelost.

Ik heb de kaart eens uitgebouwd en conform de op internet gewekte verwachtingen heeft iemand bij Sapphire de koeler zo min of meer in de buurt van de chip geplaatst. Hij zit er niet 100% sluitend op en daar komt dus slechte koeling vandaan.
Aangezien de kaart nu langzaamaan ook in Windows 2D artifacts begint te geven ga ik er maar vanuit dat ie nu echt kapot is. Dat wordt Alternate bellen en naar de garantie vragen... en dan waarschijnlijk toch ene andere kaart halen omdat ik geen 6 weken zonder wil zitten. Maar géén Sapphire.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb het zelfde met een x800 gehad.

Niks aan de hand, behalve in 3d, artifacts wat steeds meer mwerden en als ik dan door speelde complete chrash.
Was bij het geheugen op de kaart wat niet tegen de warmte kon (en de kaart werd nooit warmer dan 75 garden).

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:23:
Ik denk dat ik het probleem al weet :(

Ik heb een Sapphire kaart, en die wordt als ik met ATITool meet (maar die niet dingen aan laat passen) in OpenGL games niet zo warm (een graadje of 75 tot 85). Ik gok dat dat is omdat de lagere resolutie + fps limiter (vSync staat aan) het voor de kaart mogelijk maken om het rustig aan te doen ondanks de volle details.
In Direct3d gaat hij vrolijk naar de 105 graden... en dan gaat ie na verloop van tijd ineens beginnen met artifacts geven, en houdt dat dan ook vol tot je de PC uitzet en die een kwartier uit laat staan.
Met de fan gelockt op 100% wordt de kaart in dir3d games nog 75 tot 80 graden maar komen er af en toe toch nog artifacts. (Test: een uur lang beestjes platmeppen in TQ:IT en een stukje rennen en vliegen door Oblivion). Als ik de resolutie terugschroef gaat het beter en komen er geen artifacts, maar dát is de bedoeling niet.
Als ik de grote bureauventilator op de kaart richt gaat de temp wel naar beneden, maar als de kaart zelf z'n fanspeed mag regelen gooit hij die zó ver omlaag dat de core weer 95 graden wordt... dat helpt dus niets. Weer een mysterie opgelost.

Ik heb de kaart eens uitgebouwd en conform de op internet gewekte verwachtingen heeft iemand bij Sapphire de koeler zo min of meer in de buurt van de chip geplaatst. Hij zit er niet 100% sluitend op en daar komt dus slechte koeling vandaan.
Aangezien de kaart nu langzaamaan ook in Windows 2D artifacts begint te geven ga ik er maar vanuit dat ie nu echt kapot is. Dat wordt Alternate bellen en naar de garantie vragen... en dan waarschijnlijk toch ene andere kaart halen omdat ik geen 6 weken zonder wil zitten. Maar géén Sapphire.
Vervelend dat hij defect is.
Succes met de RMA procedure.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Jammer dat hij nu echt kapot lijkt te zijn. Voor ~20 euro had je er zelf een Arctic koeler op kunnen zetten... Het zou veel geld en (garantie)tijd hebben gescheeld.

Arctic Cooling VGA koelers

Het valt misschien nog te proberen als hij tenminste geen artifacts onder normale temperaturen, anders...jammer maar helaas.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou het risico niet nemen met een kaart die al defect is...
Pagina: 1