Netwerk doet PC vastlopen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tallstoi
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-08 18:30
Probleempje: Ik een netwerkje van 3 PC's pas opgewaardeerd naar 100Mbit (was eerst coax dus 10Mbit) en sinds de upgrade loopt een PC voortdurend vast. Als ik het netwerk niet gebruik gaat alles goed, maar zodra ik bestanden ga versturen loopt een PC vast. Het gaat om het volgende systeem:

Pentium 233MMX
Aopen AP5T moederbord
64Mb SDRAM
Quantum 4.3Gb HD
Maxtor 10Gb HD (7200rpm)
Diamond Stealth64 2Mb VRAM
Guillemot Home Studio 64 geluidskaart
Realtek 8139 NIC (was 8029, deed 't perfect)
Windows 98 SE

Normaal gesproken loopt dit systeem superstabiel, ik wil dit systeem gaan gebruiken als internet-router (krijg over 1 week ADSL :) ) dus kan ik dit probleem niet echt gebruiken.
Ik heb al 't een en ander geprobeerd: PC kaalgemaakt (alleen grafische kaart & NIC), alle PCI-sloten geprobeerd, Windows 98SE opnieuw geinstalleerd. Allemaal geen effect. Het testprogramma win9xdiag draait ook goed, pas na een uur testdata verzenden/ontvangen loopt ie vast. Hardwarematig klopt verder alles: hub & kabels getest, allemaal goed, de juiste LEDjes branden op hub en netwerkkaartjes, de 2 andere PC's kunnen perfect met elkaar communiceren en lopen niet vast.
Kortom: Wie kan mij helpen? Ik overweeg om maar een ander netwerkkaartje aan te schaffen, maar ja, zekerheid of dat helpt heb ik natuurlijk ook niet.

Steam

Verwijderd

'k zou gewoon een 10MBit netwerkje aan leggen ADSL is toch 2MB wat moet je dan met een 100 MB netwerk.

• tallstoi
Nee, ik ben niet zomaar overgestapt naar 100Mbit. Ik verstuur regelmatig grote bestanden (van de scanner) over het netwerk en kan die extra snelheid goed gebruiken. Bedankt voor je reaktie, maar ik hoop op wat meer constructieve tips. Wie biedt hulp aan een medetweaker? Vooralsnog heb ik dit gevoel: |:(

Steam

Verwijderd

Zelfde probleem gehad, toen ik m`n p2-233 had oc`d naar 266, overclocken kan dus voor problemen zorgen.

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:21
Is het niet misschien zo dat je netwerkkaart een IRQ deelt met een ander apparaat waardoor je pc vastloopt. Kijk daar eens naar.

Verder, laatste drivers van de realtek.com.tw website gebruikt? Die ik erbij kreeg waren echt ruk.

En verder, ehh aarding van PC's hetzelfde, dat geen zwevende spanning je pc doet hangen? Kan ook als je je netwerk niet gebruikt in DOS ofzo dan.

• tallstoi
Nee, het probleem zit volgens mij niet in de interupts, de Realtek heeft keurig een vrije IRQ (11).
Ik had de laatste drivers (jan 2001) al gedownload voordat ik de Realteks gekocht had, dus daar zit het probleem ook niet. Maar jouw opmerking over de aarding zette me aan het denken, ik daar nog niet aan gedacht. Beide PC's zitten op 1 (geaard) stopcontact. Het rare is dat kleine bestandjes overzenden wel goed gaat, maar zodra het gaat om meer dan zeg een halve Mb de boel vastloopt :(
Met het diagnoseprogramma duurt het gemiddeld een uur voordat ie vastloopt als ik testdata verzend/ontvang.
Maar wat is het beste wat betreft de aarding: Beide PC's dezelfde aarding? Misschien elk op een eigen stopcontact?

Steam

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:21
Zelfde aarding zou ik zeggen maar dat verklaart het nog niet helemaal. Ik geloof dat er eens eerder een topic over was geweest. Misschien moet je ff zoeken op hte forum. Ik heb trouwens zelf geen problemen met die kaartjes. Welke chipset? 8139a, b of c?

• tallstoi
Het is de Realtek 8139c.
Ik heb ook even de PC's op twee verschillende stopcontacten gezet, dat maakte inderdaad uit, nu liep de p233mmx meteen vast :(
Ik vrees dat er toch een bepaalde incompatibiliteit is tussen het moederbord en deze netwerkkaart. Ik ga morgen denk ik maar terug naar de winkel met de Realtek, ze hadden nog een ander merk (welk weet ik niet) liggen.

Steam

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik had ook wel es zoiets met mn realtek kaart.. heb hem toen op IRQ 12 gezet (in bios).. misschien helpt dat..

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Oudere PCI-videokaarten willen ook heel graag op 11 zitten. Probeer eens zonder videokaart.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06
Ik ken veel mensen waarbij Realtek netwerkkaarten prima werken.
Bij mij alleen niet, heeft met het moederbord te maken ofzo. Echt alles geprobeerd...verse win2k/98 installaties, andere drivers, andere PCIsloten...
Buurjongen heeft een Dell P3-600 en die slikt ook geen realtek.
Sindsdien koop ik 3COM, nooit meer problemen gehad...

• tallstoi
3Com vind ik een beetje duur voor thuisgebruik. Heeft iemand nog een suggestie voor een ander merk dat ik uit kan proberen?

Steam

Verwijderd

bios van je moederbord upgraden...
heeft bij mij ook een keer geholpen
Pagina: 1