Toon posts:

PC start niet in 1x door maar valt even uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is succesvol overgeklokt naar 3,2ghz alle temps zijn goed en orthos heb ik ook succesvol heel lang laten draaien.

Nu heb ik het volgende probleem als ik mijn pc uitdoe en de volgende keer weer opstart valt hij even uit (de fans en de hd's stoppen met draaien) ongeveer 1,5 seconde duurt dit en daarna springt hij weer aan en start hij verder zonder problemen op(op de overgelokte settings).

Zonder overklok heb ik dit probleem niet.

Ik heb niks aan de spanningen veranderd die staan allemaal nog op stock en mijn specs zijn:

GigaByte Moederbord GA-P35-DS4
C2D E6600 @ 3,2Ghz
Asus8800GTS 320mb
2GB Kingston Value Ram
Antec Voeding Earthwatts 80+ 500 Watt
Scythe Ninja Plus Rev. B Aluminium

Het probleem vind zich alleen plaats bij een koude start en als ik iets in het bios aanpas en dan weer opnieuw start. Bij een reboot vanuit windows niet en ook niet vanuit standby.

Mijn vraag is wat is de oorzaak?

en kan ik het fixen zonder dat ik moet gaan overvolten?

Trackstarz

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 01:43 ]

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Het zou misschien je voeding kunnen zijn. Kijk is of je bijv bij 2.9Ghz hetzelfde probleem hebt?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kan het niet zijn dat het geen bug is, maar een feature? Zeg maar dat je moederbord gewoon test of alles op de overclockte settings wel wil draaien?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Dit is normaal gedrag, het voorkomt dat je voeding in 1x teveel stroom moet trekken oid.

Verwijderd

Topicstarter
devguru schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 02:08:
Het zou misschien je voeding kunnen zijn. Kijk is of je bijv bij 2.9Ghz hetzelfde probleem hebt?
Ik zal dit proberen, maar denk niet dat de voeding te zwak is want volgens mij komt mijn pc niet eens in de buurt van de 500W. Of bedoelde je dat de voltages niet goed waren?
CodeCaster schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 02:24:
Kan het niet zijn dat het geen bug is, maar een feature? Zeg maar dat je moederbord gewoon test of alles op de overclockte settings wel wil draaien?
Dit zou inderdaad kunnen maar ik heb er niks over gelezen in de manual van het moederbord als er andere mensen zijn met hetzelfde moederbord en hetzelfde verschijnsel hoor ik het graag(GA-P35-DS4.)
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 02:27:
Dit is normaal gedrag, het voorkomt dat je voeding in 1x teveel stroom moet trekken oid.
Dat zou het ook verklaren maar nog steeds blijf ik het gek vinden want het zal vast nooit goed zijn als hij iedere x steeds even uitvalt en dan weer aangaat (lijkt me slecht voor de hardware). En volgens mij moet de voeding dit toch echt wel aankunnen want dit is geen extreme setting.

Ik trek normaal altijd de stekker uit het stopcontact maar vandaag had ik hem erin gelaten en als ik hem dan aanzet start hij wel in 1x door dus ik ga even kijken of dat steeds zo is of dat het toevallig zo was. :?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Ik heb dit ook met mijn Asus M2N-E

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik ook met mijn P5LD2 Deluxe

Volgens mij is het idd iets van een beveiliging. Is wel irritant. De display op mijn Sweex kastje reset namelijk ook iedere keer de klok naar 12:00 dankzij dit :p

Ik vind het niet zo storend dat ik er ooit echt naar gekeken heb.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
mobo: P5B
Proc: 6300 @ 3.2 Ghz

zelfde probleem

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
niemand bang dat de hardware er stuk van gaat? of maak ik me teveel zorgen?

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:40

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Kheb dit probleem ook met mijn Asus Commando icm met een E6600 Overclocked naar 3.2 Ghz.
Als je de stekker eruit trekt of op de verdeeldoos de ''rooie'' knop uit doet vertoond hij deze kuren :P.

Denk dat het iets te maken heeft met de spanningslijnen en de condensatoren.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

Dit gebeurd met mijn P5B Deluxe ook.
Maar dit gebeurd alleen als de stroom er helemaal af is geweest.

Verwijderd

Ik heb 2 systeempjes met een P5B mobo, een van de twee doet het wel, de ander doet het niet.

Voor zo ver ik weet is het wel normaal en heeft het te maken met het type videokaart wat erin zit. De ene PC die het wel doet heeft een X1950 Pro erin, een stevige kaart dus, terwijl de andere PC een 8400 erin heeft, een simpele kaart dus. Qua hardware verder vrij gelijkwaardig.

(Stock of overgeclocked maakt niets uit in dit gedrag bij mij)

Het kan verder geen kwaad hoor, waarom zou het aan en uit gaan kwaad kunnen voor de hardware?

Enige wat ik me voor kan stellen is dat de HDD's het niet zo lekker vinden, maar dit is 2007, die moeten niet zo janken en gewoon werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 15:39 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
denk dat dit ook hoort. misschien heeft het te maken met de instellingen voor de ventilators? qfan oid?

er zijn moederborden die bij inschakeling op volle toeren draaien, en pas als het bios wat gaat doen QFAN of andere zaken gaan regelen. het kan zijn dat daarvoor de stroom naar de ventilators even helemaal wordt onderbroken?

andere moederborden kunnen al vanaf het moment dat je de pc aanzet de ventilators besturen. echter zal de pc dan wel de instellignen al weten bij het aanzetten van de pc. die gegevens worden dan al voordat het bios instellingen gaat toepassen ingesteld, en zullen dan denk ik ergens anders moeten zijn opgeslagen dan in het eigenlijke bios. hiervoor zal ht wel noodzakelijk zijn dat er spanning op het moederbord blijft staan. trek je de stekker er uit, dan raakt ie deze instellingen dan uiteraard weer kwijt. en zal die die eerst weer uit het bios moeten ophalen / door het bios toegespeeld moeten krijgen.

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:49:
denk dat dit ook hoort. misschien heeft het te maken met de instellingen voor de ventilators? qfan oid?

er zijn moederborden die bij inschakeling op volle toeren draaien, en pas als het bios wat gaat doen QFAN of andere zaken gaan regelen. het kan zijn dat daarvoor de stroom naar de ventilators even helemaal wordt onderbroken?
Nope, het heeft niets met de fans te maken.
Het is de volledige stroom die uitgaat, niet alleen de fans.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
nou ja dat zou evengoed met die instellingen te maken kunnen hebben voor de ventilators.

als je pc echt helemaal uit gaat, kan die nooit automatisch weer aan gaan, want hij krijgt daar immers geen signaal voor ? er is dus toch iets dat dit gedrag zeg maar aanstuurt. en dus lijkt het me niet een bug, maar een feature, en dus vrij onschuldig. je harde schijve staanbijvoorbeeld op dat moment toch inets te doen, behalve dan misschien alvast opspinnen.

Verwijderd

Same here. ((Probleem)) begon pas na overklokken.
E6600 @ 2.99 Ghz
P5B-E
7950GT
2048
Lijkt mij gewoon standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:51:
[...]

Nope, het heeft niets met de fans te maken.
Het is de volledige stroom die uitgaat, niet alleen de fans.
idd de volledige stroom! en hij gaat echt uitzichzelf weer aan!
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:00:
Same here. ((Probleem)) begon pas na overklokken.
E6600 @ 2.99 Ghz
P5B-E
7950GT
2048
Lijkt mij gewoon standaard.
ok dan zal het onschuldig zijn zal ik er maar niet meer opletten.

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 15:59:
nou ja dat zou evengoed met die instellingen te maken kunnen hebben voor de ventilators.

als je pc echt helemaal uit gaat, kan die nooit automatisch weer aan gaan, want hij krijgt daar immers geen signaal voor ? er is dus toch iets dat dit gedrag zeg maar aanstuurt. en dus lijkt het me niet een bug, maar een feature, en dus vrij onschuldig. je harde schijve staanbijvoorbeeld op dat moment toch inets te doen, behalve dan misschien alvast opspinnen.
Moet jij eens zien wat de kop in de hdd doet als die niet gelocked is en je zet stroom op de spoel ;)

Het kan dus wel kwalijk zijn voor de hdd's, maar zoals ik zei, dit is 2007, het is geen rocket science en moet gewoon werken.
Pagina: 1