Probleem met nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glurie
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04-2022
Beste Tweakers,

een paar weken geleden heb ik een nieuw systeem aangeschaft:

Asus P5K
Intel Core 2 Duo 6750 (+ Arctic Cooler Freezer 7 Pro)
MSI 8600GTS
2x 1GB Kingston 5300
Seagate Barracuda 320GB

Alles in een Sonata II kast gezet (eerste keer dat ik zoiets zelf heb gedaan trouwens...).

Opstarten, prima. geen piepjes. hij herkent alle hardware goed en geeft verder geen problemen aan.
Windows installeren.
Leek allemaal prima te gaan.
Totdat het ding blijft hangen.

En toen begonnen de problemen.

Ik kreeg de schijf niet meer geformatteerd om opnieuw te beginnen met de installatie.
Ik kwam simpelweg niet meer zover in de installatieprocedure om te kunnen kiezen wat je wilt doen. (installeren/formatteren/herstellen/etc)

Opstarten vanaf de cd rom ging dus nog wel!
Hij checkt dan als eerst mn hardware configuratie.
En daarna hoort hij door te gaan naar het scherm waar je de bovengenoemde opties hebt.
niet dus. Ik kreeg een windows foutmelding (blue screen) code 0x0000007E (wat dus weer van alles kan betekenen...)

ik was t even zat en ben op vakantie gegaan.
Ik kwam terug.
Opnieuw geprobeerd.
Gaat hij ineens WEL weer door!
hij ging zelfs verder met de installatie waar hij de vorige keer bleef hangen.
Ik blij.
maar helaas.
hij maakte de installatie niet goed af.
Windows werkte nogsteeds niet.

Opnieuw geprobeerd.
Kon nu wel weer de schijf formatteren.
Maar daar hield het dan ook mee op.

Windows is nu dus nog NIET geinstalleerd.
Elke keer als ik vanaf de cd rom opstart dan checkt hij mn configuratie en daarna geeft hij de windows foutmelding. (0x0000007E)
Ik kan dus NIET formatteren.
Ik kan niks. (voor zover mijn kennis gaat)

Ik dacht in eerste instantie aan de cd rom.
Maar als ik deze (in DEZELFDE dvd-drive!) op een andere pc probeer dan doet hij het wel gewoon.
Dat lijkt me dus niet het probleem. (zowel cd als drive niet)

WAT IS ER AAN DE HAND?!
ik ben een beetje radeloos aan het worden.
Kheb een brandspanking nieuwe pc staan die op dit moment alleen maar stof staat te happen.
erg frustrerend.

Waar ik nog aan zit te denken is dat er nu misschien iets corrupts op mn HD staat waardoor windows nu elke keer een probleem ziet. Zou dat kunnen? Misschien mn HD op een andere pc formatteren?

Als iemand me advies, tips of wat dan ook kan geven, dan ben ik daar zeer dankbaar voor.

Vriendelijke groet, Krijn

[ Voor 4% gewijzigd door Glurie op 03-09-2007 22:49 ]

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Probeer een andere harde schijf of probeer m in een andere pc.

• Glurie
Dat zal ik binnenkort effe proberen.

Volledige foutcode is trouwens:

Stop: 0x0000007E (0xC0000005, 0x809FD355, 0xF78D2498, 0xF78D2194)

Misschien dat dat iemand hier nog meer zegt.

thanks.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Tsja dit kan van alles zijn; geheugen, voeding, moederbord, schijf, noem maar op.
Ik heb het zelfs een keer meegemaakt dat ik een week bezig was met Windows te installeren wat telkens mislukte, bleek de IDE-kabel naar m'n cd-rom station stuk te zijn.

Je HDD op een andere schijf formatteren (of gewoon partities eraf gooien) lijkt me een mooi plan inderdaad. En ga daarna met zo min mogelijk installeren. Draai eens memtest voor de zekerheid.
En check deze even:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

Misschien heb je hier wat aan? 0x7e foutmelding bij nieuwe hardware

(wat ik daar ook zeg, probeer eens een andere IDE/sata kabel, dat wil soms echt de boosdoener zijn, ook al haal je dat ding vers uit de moederborddoos vandaan..)

[ Voor 46% gewijzigd door Haan op 03-09-2007 23:43 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Glurie
IDE kabel zat ik ook al aan te twijfelen.
Heb de IDE uit mn ouwe pc getrokken en zelfde probleem. (had ik moeten vermelden)

Lastige is dat die 0x7E melding erg veel kan betekenen.
Geeft verder ook niets specifieks aan.

Ik ga morgen proberen mn HD te formatteren op een andere pc.
En dan met zo kaal mogelijk systeem weer proberen te installeren.
Ik hoop dat ik dan wat verder kom.
De aller eerste keer leek het goed te gaan. dus misschien is er hoop...

Heb btw en voor de goede orde ook gezocht op dit forum.
Vele mensen met vergelijkbare problemen en meldingen. Helaas geen oplossingen though....
Morgen weer een dag.

frustrerende dingen soms, die computers...

ps) effe een ander dingetje... nu we het toch over IDE kabels hebben. Ik heb twee dvd drives in mn pc zitten. maar nu zit de IDE ingang op mn moederbord (P5K) op zo'n rot-locatie dat de kabel het niet trekt om in beide schijven gestoken te worden. Iemand daar nog een oplossing voor???

bedankt alvast.

• Haan

Haan

dotnetter

Glurie schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:53:
I

ps) effe een ander dingetje... nu we het toch over IDE kabels hebben. Ik heb twee dvd drives in mn pc zitten. maar nu zit de IDE ingang op mn moederbord (P5K) op zo'n rot-locatie dat de kabel het niet trekt om in beide schijven gestoken te worden. Iemand daar nog een oplossing voor???
Daar zijn natuurlijk 2 nogal obvious manieren voor :P

1) verplaats die drives op zo'n manier dat het wél kan
2) haal een langere kabel zodat het wel past (met een 90cm moet het wel gaan waarschijnlijk)

• feep
  • Niet online

bedankt alvast.
Ergens een langere kabel vandaan halen. Of een ronde ide kabel die meestal wel iets langer en makkelijker direct er heen te laten lopen.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
IDE kabel zat ik ook al aan te twijfelen.
Heb de IDE uit mn ouwe pc getrokken en zelfde probleem. (had ik moeten vermelden)
En je bent hopelijk zo slim geweest om zowel een keer de cd-rom als de hdd-kabel te vervangen (of is je hdd s-ata?)
Langere IDE-kabel kopen of je drives omlaag zetten, dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen lijkt me.

Btw, over het installatie-probleem: check ook even je temps! Als je je cpu-cooler niet goed geinstalleerd hebt of niet goed koelpasta aangebracht hebt kan ik best voorstellen dat deze na een tijdje te warm en daardoor instabiel wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperioN op 04-09-2007 00:01 ]

• Glurie
sorry. zoals ik al heb vermeld is dit de eerste keer dat ik zelf mn systeem heb ingebouwt. Wist niet van het bestaan van langere IDE kabels af. Dacht dat daar maar 1 standaard voor was. Daar ga ik dan nog wel achteraan.

temps zijn ok. en zolang staat hij ook niet aan. Aangezien ik er nog niks mee kan...
Er zit een nieuwe koeler (met pasta) op. Montage zag er pretty straight forward uit.

HDD is trouwens SATA.

bedankt voor al het meedenken.

Valt me net ineens wat anders op.
De fan van de voeding doet niks.......
Alle fans werken (cpu koeler, kast) maar die van de voeding zelf niet.
Dit lijkt mij niet de bedoeling.
Er gaan twee aparte draden (blauw/zwart) van de voeding uit. Dit lijkt mij de aansluiting van de fan(?).
Die gaat dan toch in de PWR_FAN aansluiting op mn MB? (heb ook al een andere FAN aansluiting geprobeerd)
Zou dit misschien het hele euvel kunnen zijn?

thanks again.

[ Voor 36% gewijzigd door Glurie op 04-09-2007 00:24 ]

• feep
  • Niet online
Glurie schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:14:
Valt me net ineens wat anders op.
De fan van de voeding doet niks.......
Alle fans werken (cpu koeler, kast) maar die van de voeding zelf niet.
Dit lijkt mij niet de bedoeling.
Er gaan twee aparte draden (blauw/zwart) van de voeding uit. Dit lijkt mij de aansluiting van de fan(?).
Die gaat dan toch in de PWR_FAN aansluiting op mn MB? (heb ook al een andere FAN aansluiting geprobeerd)
Zou dit misschien het hele euvel kunnen zijn?

thanks again.
Dat is vast niet goed voor je voeding. Volgens mij is dat kabeltje er voor om ze zorgen dat je moederbord de aansturing van de fan regelt. Je kan dat kabeltje gewoon los laten dan word door de voeding zelf bepaald hoe hard de fan moet draaien.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics horen eigenlijk niet in CSL :o.

Daar er nog niet voldoende is uitgezocht om te bepalen waar het topic moet staan ga ik het verplaatsen naar OH.

Mijn inziens kun je het beste even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij pakken. Maak dat systeem zo kaal mogelijk (haal alle non-essentiele hardware uit de PC) en ga vervolgens testen of het systeem uberhaupt draaiende blijft (in het BIOS b.v.). Nadien is het aan te raden om de troubleshooter door te lopen waarmee je hardware zoals de voeding en het geheugen test :). Zo werk je systematisch door van een kaal systeem naar een volledig geinstalleerd systeem. Gedurende dat proces komt het probleem vanzelf om de hoek kijken.

Wat betreft de ventilator van de voeding: Bepaalde Antec voedingen (waaronder SmartPower 2.0) hebben twee ventilatoren. De achterste schakelt pas in zodra er een bepaalde temperatuur bereikt is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Glurie
Sorry Thandor. heb jullie beleid gelezen maar wist niet goed waar ik dit probleem in kwijt moest. Mijn insziens in ieder geval in HardWare problemen.

Effe een updateje.

Heb mn harde schijf aan een andere pc gehangen en geformatteerd. Geen probleem.
Opnieuw aangesloten. Zo goed als alles losgekoppeld wat niet nodig was en opnieuw geprobeerd.
Zelfde probleem.

Windows geeft onderin de balk aan: Loading setup files...
Hij laad alle onderdelen en geeft dan weer de stop code. (de codes tussen haakjes varieren trouwens)

In de BIOS kan ik urenlang rondneuzen. geen enkel probleem. Ik kan al mn hardware checken en alles lijkt te functioneren.

bedankt voor de tip van de twee voedingsventilatoren. Maar geld dit toevallig ook voor de Sonata II?? ik kan het zelf erg slecht zien.

Ik ga de troubleshooter erbij pakken en stap voor stap alles checken.
Begin echt een beetje moedeloos te worden van dit gedoe.
Snap gewoon niet waarom het de eerste keer allemaal goed leek te gaan met het installeren en dat het nu ineens allemaal zit te etteren.

Ik hou jullie op de hoogte.
Mocht er iemand nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag.

groet, glurie

UPDATE:

ventilator = ok. zit er idd nog een die het wel doet.

Memtest = ok.
Met Seatools mn harde schijf getest = ok.

Dus:

- Voeding, moederbord en processor = ok (aangezien de pc netjes opstart. geen piep-meldingen of wat dan ook. Computer blijft stabiel lopen in BIOS.

- Geheugen = ok (memtest)

- videokaart = ok(?) (tests die ik kan uitvoeren?)

- IDE = ok (zowel kabel als drive getest op ander systeem)

- S-ATA harde schijf = ok (Seatools)

Why oh why installeert windows dan niet gewoon?!
:'(

Ik ben weer even door al mn opties heen.
Ben moe, geirriteerd en na een nacht prutsen weeer niks verder...
Morgen weer een dag.

Ik hoop echt dat iemand hier nog iets kan bedenken.

bedankt voor alle hulp tot nu toe.

ik ga pitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Glurie op 05-09-2007 02:49 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Het enige dat nog zo'n beetje overblijft dan is de installatie cd zelf..

• Glurie
tja...

en die doet het dus (in dezelfde dvd-drive!) uitstekend op mn ouwe pc...
Zonder enig probleem kom ik in het eerste keuze menu waarin ik kan aangeven dat ik wil gaan installeren.

Heb het er nu met meerdere mensen over gehad en het blijft een groot raadsel wat die installatie nu precies tegen houdt.

Iemand nog een suggestie voordat ik het probleem uit handen ga geven?

groet, glurie

• Glurie
Toch voor alle zekerheid even een andere cd geleend.

Hiermee krijg ik zowaar niet meer de eerder genoemde stop melding.
Maar installeren doet hij ook niet.
Ik krijg nu dit te zien (op hetzelfde moment als de eerdere melding):

dmboot.sys is corrupted

Natuurlijk op internet gezocht.
Weer een hoop dezelfde problemen en oplossingen die varieren van kapotte RAM tot het verlagen van de FSB tot verrotte drives/kabels.

Ik dacht ik probeer mn andere dvd drive eens.
Krijg ik ineens een andere melding:

usbstor.sys caused an unexpected error (32768) at line 5964 in D:/xpsprtm/base/boot/setup/setup.c.

derde keer proberen (andere IDE kabel):

\i386\c_437.nls not located. error code 7

Nou ben ik echt helemaal het spoor bijster.

Ik ga nog verder zoeken op internet wat ik op deze meldingen kan vinden, maar dan hou ik er mee op.
Als jullie mij ook verder niet meer kunnen helpen dan houd t voor mij gewoon op.
Dan moet ik mn hele klotezooitje maar naar een of andere zaak brengen om te kijken of zij iets kunnen vinden.

Ik hoop dat er iemand hier nog iets kan adviseren.

vriendelijke groet, Glurie.

• Glurie
toch nog maar even alle tests langsgelopen vanwege de foutmeldingen en de adviezen op internet.

Memtest zo'n 4 uur laten lopen. Toch echt geen probleem gevonden. Lijkt me echt in orde.

Zie ik dat Seatools ook nog een langere test heeft om je HD te checken.
Die aangezet (duurt erg lang): stopt hij bij 82% (?!)
Andere test aangezet die allemaal nullen op je schijf zet (???) stopte ook voordat hij klaar was!

hmmm.... misschien dan toch iets mis met mn HD?

Ik laat het hele zooitje maar gewoon es checken ergens.
Ik loop helemaal vast.

Iets anders waar ik aan moest denken waren Jumpers.
Ik heb daar totaal geen kaas van gegeten en ging er altijd van uit dat dat standaard goed zou moeten staan tenzij je aparte dingen gaat doen.
Kan het met jumpersettings te maken hebben zoiets?

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Groet, Glurie

• Glurie
Had ineens weer een ingeving.
Maar ik weet niet of het wel goed is wat ik dacht.

Ik dacht ik sluit de HD van mn ouwe pc (IDE) aan op mn nieuwe.
Daar staat windows al op dus dan zou dat toch gewoon moeten werken? (of niet?)

Niet dus. in dit geval.
Windows start niet op.
Hij blijft steeds opnieuw booten.
De schijf wordt wel herkend.
zelfs veilige modus doettie niet.

Hoort dit normaal gesproken wel te werken?

groet, glurie.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Alleen als er dezelfde chipset op je moederbord zit.

Wat ook zou kunnen helpen is om nog eens al je Master/slave settings na te lopen en of je misschien niet toevallig 3Gb/s hebt ingesteld ipv 1,5Gb/s van je schijf.

Master/slave is om het even simpel te zeggen alleen nodig bij IDE drives... per kabel heb je een master en een slave. Kijk even bij je DVD-drives hoe je die in moet stellen maar zorg dat je per kabel maar 1 master hebt en maar 1 slave.

Bij je SATA hdd moet je ook even kijken hoe je de verschillende instellingen moet maken met de jumpers.

[ Voor 44% gewijzigd door la_fusion op 06-09-2007 13:55 ]

• Glurie
ah, ok.
Dan ging dat dus niet werken.

Mn HD staat nu op 1.5Gb/s. Daar stond ie standaard op. Daar moet hij dus ook op blijven?

Zoals ik al zei, van jumpers heb ik nog niet veel kaas gegeten.
Ik ben me daar nu in aan t verdiepen.
Ik zal ze langslopen.

bedankt.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Op die manier werkt de hdd zeker. Het komt wel vaker voor dat moederborden er niet mee overweg kunnen en dat de raarste problemen ontstaan.

Het jumper principe is verder niet zo heel moeilijk om toe te passen. Vaak staat het op de harde schijf aangegeven hoe je de bepaalde schijf in moet stellen om hem master dan wel slave te zetten. Wat ik vergeten was om te zeggen dat je bij harde schijven er op moet letten dat je je windows schijf als master zet.

• Glurie
ok. jumper-gedoe is idd niet zo erg moeilijk.

Heb mn dvd schijf op Cable Select gezet (stond op slave).
Ik heb er nu maar 1 dvd schijf aan hangen dus volgens mijn documentatie mocht hij op Cable Select.

Opnieuw geprobeerd te installeren.

Met de bijgeleverde IDE kabel: file \i386\ntkrnlmp.exe not found. error 4

Met mn ouwe IDE kabel: setup loading files... en dan reboot hij. Geen foutmelding of wat dan ook.

Ik twijfel nu aan twee dingen.
Allereerst ben ik nogsteeds niet overtuigt van mn Harde schijf.
Maar ik trek ook sterk mn twijfels bij de bijgeleverde IDE kabel gezien de verschillende uitkomsten bij deze laatste test.

Het volgende wat ik wil proberen is om mijn HD aan iemand anders zn pc te hangen om te kijken of we er dan windows op kunnen krijgen.
Dan weet ik tenminste zeker dat die schijf het wel/niet doet.

Zoals ik zeg. ik twijfel aan mn HD.
De lange HD test van gister maakte hij niet af (waarom weet ik niet).
De allereerste keer dat ik installeerde leek het goed te gaan. Nadat hij hing ging het steeds slechter.
Misschien dus dat er iets is misgegaan met het schrijven ofzo.

Als iemand nog andere ideeen, suggesties of tests heeft dan hoor ik dat erg graag.
Ik sta open voor alles.

• Glurie
Hoi.

Nogsteeds niet veel verder gekomen.

Effe nog een vraagje over MemTest.

Blijft Memtest gewoon eindeloos doorgaan met testen of stopt dit op een gegeven moment??
Heb m laatst bijna 7 uur aan laten staan en toen was hij nogsteeds bezig met testen.
Geen errors verder.

Is dat voldoende?
Moet ik zaken instellen/configureren?

• Haan

Haan

dotnetter

Na een uur of 7 Memtest draaien kan je er wel vanuit gaan dat je geheugen goed is ja. Het klopt inderdaad dat het gewoon blijft runnen tot je het zelf afbreekt.

• Glurie
ok. dan weet ik genoeg.

Ik denk dat ik me dan maar gewonnen moet geven....
Ik moet dit uit handen gaan geven voordat ik echt mn verstand verlies en het apparaat de straat op gooi.

Nog één keer de opsomming:

* Windows niet te installeren (verschillende foutmeldingen voordat installatie kan beginnen)

- Alle fans werken. temperatuur prima in orde
- Geen (extra) piepjes bij opstarten en geen verdere foutmeldingen totdat ik probeer te installeren
- BIOS toegankelijk en bruikbaar (stabiel)
- Geheugen = ok (Memtest)
- Harde schijf = ok (op andere pc aangesloten. Windows geinstalleerd)
- DVD speler en disc = ok (op andere pc aangesloten, geen probleem met installeren)
- IDE kabel = ok (meerdere gebruikt en getest op andere pc)
- Videokaart = ok. Ik heb beeld dus dat lijkt me ook het probleem niet

Ik heb alle onderdelen gecheckt op compatibiliteit. Moet allemaal probleemloos kunnen werken.
Ik heb Internet meerdere malen afgestruind naar alle foutmeldingen die ik kreeg maar daarmee kom ik niet verder.
Heb alle mensen om mij heen al om raad gevraagd maar als ik erbij vermeld wat ik allemaal getest heb dan weten ze het ook niet verder.

Enige wat ik nog kan bedenken is dat er iets op mn moederbord niet goed zit. maar volgens mij valt dit niet te testen. (als er wel tests zijn dan hoor ik dat graag!)

Als jullie (tweakers) verder ook niets meer weten dan houdt het op en breng ik hem weg.
Ik wil jullie bedanken voor alle hulp en informatie.

Vriendelijke groet,

Glurie.

• Glurie
Hey.

dacht ik laat nog even weten wat het probleem nu was....

Nadat ik mn moederbord had omgeruild voor een nieuw exemplaar....
had ik nogsteeds hetzelfde probleem.

Maar nadat ik mn processor had omgeruild voor een nieuwe...
BINGO!
Probleem opgelost!

Kennelijk dus een rotte Intel...
En NEE, er waren geen verbogen pinnetjes te zien. helemaal niks nada noppes.
erg leip dus.

maar goed.
probleem EINDELIJK opgelost.

Bedankt voor alle hulp en info.
Ik kan eindelijk genieten........................................................... :*)

Groet, Glurie
Pagina: 1