Laptop verbinding naar scherm - hoe te fixen?

Pagina: 1
Acties:

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:26
Hallo,

Om een oude Fujitsu Siemens E-series Lifebook van een verspringend en streperig uitvallend naar wit beeld te verhelpen heb ik besloten deze open te maken. Het viel me op dat 3 draadjes naar het scherm gingen en dat deze met tape vast zaten. Mogelijk dat hier het probleem zit en wil deze eens goed bevestigen.

Het einde van de draadjes waren niet gestript, dus heb deze 1 mm gestript. Het viel me op dat deze er niet veel verder dan dat in gaan. Mogelijk is er nog een stukje achtergebleven. Het is echter een heel gepruts om deze erin te krijgen.

De omcirkelde connector is dezelfde als bij m'n vinger. Die 3 grijze draden moeten dus naar m'n vinger.

Mijn vragen zijn:
- Hoe heet zo'n connector?
- Bestaan er niet een mannetjesstekker waar ik die draadjes eerst in kan bevestigen alvorens deze op de stekker bij m'n vinger te prikken?
- Hoe ver moet een draad er nou in en wat voor constructie zit hier nou achter om de draden vast te houden? Of is er een deel uit te schuiven (het omcirkelde naar rechts)? Kan echter niet veel kracht zetten.

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hark_k op 04-02-2013 09:28 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Uhm, weet je zeker dat dat voor je scherm is? Ooit een Acer opengehaald en een gelijk lijkend printplaatje met volgens mij ook 3 kabels was voor de status leds onder het scherm :+. Je scherm gaat overigens toch niet werken op 3 kabels, is namelijk toch een VGA afgeleide en zal dus een aantal banen naast elkaar hebben op een plastic achtig stripje die je in je monitor drukt (ooit van 2 kapotte acers 1 werkende gebouwd :+ )

Hmm lees he tnu nog eens, zal idd wel met je scherm te maken hebben, ik gok echter eerder op je backlight/inverter..

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 03-09-2007 22:55 ]

• Hark_k
GremliN-Online schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:54:
Uhm, weet je zeker dat dat voor je scherm is? Ooit een Acer opengehaald en een gelijk lijkend printplaatje met volgens mij ook 3 kabels was voor de status leds onder het scherm :+. Je scherm gaat overigens toch niet werken op 3 kabels, is namelijk toch een VGA afgeleide en zal dus een aantal banen naast elkaar hebben op een plastic achtig stripje die je in je monitor drukt (ooit van 2 kapotte acers 1 werkende gebouwd :+ )

Hmm lees he tnu nog eens, zal idd wel met je scherm te maken hebben, ik gok echter eerder op je backlight/inverter..
Deze draadjes zijn idd niet voor leds, er zit ook zo'n oranje/bruin stripje aan die het scherm in gaat. Als ik de laptop nu start blijft het scherm zwart, dus het gaat er om hoe ik die 3 draden kan bevestigen. Of het originele probleem (wit wegtrekkend en trillend scherm) daarmee verholpen is zien we dan wel weer :P

• GENETX
  • Nu online
Ik zou eerst eens kijken of die draden er wel voor zijn. Verleng ze eerst gewoon even met een ander draadje er tussen zou ik zeggen en test er wat mee. Ik wil iig niet geloven dat het beeld via 3 van dat soort draadjes wordt weergeven...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 14:22

Sebazzz

3dp

Waarschijnlijk backlight ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er zit gewoon een microswitch op die printplaat ... imho gewoon een aan/uit draadje

Iperf

• Hark_k
GremliN-Online schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:41:
Ik zou eerst eens kijken of die draden er wel voor zijn. Verleng ze eerst gewoon even met een ander draadje er tussen zou ik zeggen en test er wat mee. Ik wil iig niet geloven dat het beeld via 3 van dat soort draadjes wordt weergeven...
Het beeld gaat inderdaad niet via die 3 draadjes, maar is misschien wel noodzakelijk als schakelaar, iets van stroomtoevoer, ontlading of whatever. Hoe krijg ik deze draadjes echter solide bevestigd? Heb ze er wel gammel in gekregen maar gaf geen resultaat (zwart scherm).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de stekker zit er imho nog gewoon in en de draden zijn denk ik afgebroken

ik zou ze gewoon vastsolderen op het printje waar de connector op zit

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 04-09-2007 22:14 ]

Iperf

• GENETX
  • Nu online
Tsja, idd gewoon solderen lijkt me. Maarja, hiermee fix je met 100% zekerheid niet je rpobleem. Als hij het wel goed doet is het een externe gebeurtenis bij het openschroeven oid :+

• Hark_k
Gisteren nog een poging gewaagd door die 3 draadjes tegen de achterkant van die stekker te houden op de verbindingen, maar ook zonder resultaat. Het viel me op dat het scherm wel heeeeel licht beeld geeft, dus inderdaad backlight stuk. Ik ga eens kijken naar een nieuwe, bedankt voor de tips iig :)
Pagina: 1