Toon posts:

Domeinaanmelding lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem.

Ik ben een SBS 2003 bezig in te richten voor thuis, het betreft 1 server met sbs 2003 R2 en 4 pc's met alles xp prof. De situatie is als volgt, office dsl van kpn met een speedtouch 780 wl, de 4 pc's zitten er bekabeld op. Echter heb ik (i.v.m. problemen van de dhcp van de speedtouch 780 ) achter mijn speedtouch nog een D-link router hangen welke er wel voor zorgt dat de server en pc's goede ip-adressen krijgen. De pc's zitten dus op de D-link router aangesloten.
Internet functioneerd prima op zowel de server als alle pc's.

Nu heb wil ik de pc's en server in een domein zetten en dus is de server als domeincontroller ingesteld. Echter kan ik geen van de pc's aanmelden op het domein, telkens krijg ik dan een foutmelding:

De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van de service Location (SRV)-bronrecord in DNS dat wordt gebruikt om een domeincontroller te vinden in het domein "mijndomein"

De fout is: DNS-naam bestaat niet

De query was voor SRV-record van _Ldap._tcp.dc._msdcs.mijndomein

Mogelijke oorzaken
1. De DNS SRV-record is niet in DNS geregistreerd
2. Een of meer van de volgende zones doen geen overdracht naar de onderliggende zone:

mijndomein
. (hoofdzone)

OF de melding

De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van de service Location (SRV)-bronrecord in DNS dat wordt gebruikt om een domeincontroller te vinden in het domein "mijndomein"

De fout is: Deze bewerking is retourneerd omdat de time-outperiode verlopen is

De DNS server die door deze computer wordt gebruikt voor naamomzetting geeft geen antwoord. Deze computer is geconfigureerd om de DNS-servers met de volgende adressen te gebruiken:

192.168.0.1
192.168.1.254

Controleer of deze computer met het netwerk verbonden is of deze de juiste ipadressen van de DNS-servers in het netwerk zijn en dat tenminste een van de DNS-servers werkt.

Nu heb ik geprobeerd te achterhalen wat het precies is maar ik kom er niet uit.
Zelf heb ik het idee dat het te maken heeft met de twee routers en dat de srever in de war raakt doordat hij twee dns servers herkend.

Alle systemen krijgen de goede ip-adressen en krijgen dns adressen van de d-link router (dit lijkt mij goed). Verder is hte zo dat de server met 1 netwerkkaart is uitgerust (en dat ik graag zo willen houden).

Kan iemand mij vertellen wat het probleem is en hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

Verwijderd

Het lijkt me slim dat je je DC ip-addresen uit laat uit delen. Deze worden dan ook automatisch geupdate in je AD bij een eventuele verandering.

En op je clients moet als DNS-server je DC staan...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Als je clients voor de router hangen waarachter je server zit is het logisch dat ie ze niet pakt: hij kan de PDC immers niet vinden.

Je clients dus achter de 2e router hangen...

Handiger is om de hele 780 modem te laten vervallen en 'm gewoon te laten bridgen, of de 2e router weg te halen en de 780 even correct te configureren.

Ik zou gewoon dhcp uitzetten in de speedtouch, en je server dit laten beheren, en de 2e router geheel weglaten.

Verwijderd

Topicstarter
De clients zitten tezamen met de server allemaal op de laatste router.
Nu staan de clients op automatisch ip en dns.

Maar als ik mijn dc de ipadressen wil uit laten delen moet ik de dhcp van beide modem/router uitschakelen en de dhcp van de server installeren toch?

Kan dit wel met 1 netwerkkaart of moeten er dan perse twee inzitten.
En welk ipadres en dns adres moet ik dan geven aan de server (of gaat dit automatisch).
Ik configureer hem nu d.m.v. die internet en email wizard.

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Wat zijn de DNS instellingen van je clients.

Je clients moeten de SBS server als DNS server hebben. En deze moet dan weer zo geconfigureerd worden dat deze de onbekende DNS namen uit de DNS van je provider haalt.

Verwijderd

Topicstarter
clients staan nu op automatisch ip en dns.
Hiervan moet ik dus dns veranderen in het ip van de SBS.
Dan moet ik neem ik aan de server ook een ip geven in dezelfde range als de clients en bijbehorende gateway van de router en dan bij dns die van de ISP opgeven?

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:18:
clients staan nu op automatisch ip en dns.
Hiervan moet ik dus dns veranderen in het ip van de SBS.
Dan moet ik neem ik aan de server ook een ip geven in dezelfde range als de clients en bijbehorende gateway van de router en dan bij dns die van de ISP opgeven?
DNS servers hoeven niet in de zelfde range te staan. De voorkeur is zelfs om meerdere DNS servers over verschillende ranges te verdelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dus even op een rijtje

In de server moeten twee lan kaarten zitten:

1x van het speedtouch modem naar de server en op deze kaart vast ip instellen en gateway + dns van de ISP.

1x lancard van server naar switch

Dan dhcp op server installeren
Clients bij dns ip-adres van server opgeven

Dan zou het moeten willen om de clients aan te melden op het domein.

De lanverbinding die van de server naar switch loopt moet hier ook vast ip op worden gegeven of wordt dit geregeld door de dhcp server (automatisch verkrijgen dus?)

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik er nogmaals mee bezig geweest maar het lukt mij nog niet om een werkstation in het domein van de server op te nemen. Onderstaand heb ik precies neergezet hoe de situatie nu is ingesteld:

De speedtouch 780 wl is het adsl modem en heeft 4 ipadressen.
DHCP is op dit modem uitgeschakeld.
Hierachter heb ik de D-link router hangen, hier is een statisch ipadres opgegeven (1 vd 4 van het thomson modem) de subnetmask en dns van de ISP. De verbinding met het internet werkt prima.
Op de D-Link router zijn 4 pc's met de server aangesloten.

Hierbij heb ik op de lancard van de server de volgende gegevens handmatig ingesteld
Ip-adres 192.168.0.112
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (gateway D-Link router)
DNS primary: 192.168.0.112

De Clients hebben de volgende instellingen:

Ipadres+subnetmask+gateway: automatisch

Ik gebruik nu dus 1 lancard in de server er zit er wel een extra in maar als het niet nodig is om die te configureren dan laat ik dit liever zo.

Exhter bij het aanmelden van een client op het domein springt deze gelijk (dus hij gaat ook niet eerst zoeken o.i.d.) met de onderstaande meldingen naar voren:

De fout is: DNS-naam bestaat niet

Mogelijke oorzaken
1. De DNS SRV-record is niet in DNS geregistreerd
2. Een of meer van de volgende zones doen geen overdracht naar de onderliggende zone:

mijndomein
. (hoofdzone)

OF de melding

De fout is: Deze bewerking is retourneerd omdat de time-outperiode verlopen is

De DNS server die door deze computer wordt gebruikt voor naamomzetting geeft geen antwoord. Deze computer is geconfigureerd om de DNS-servers met de volgende adressen te gebruiken:

192.168.0.1

Controleer of deze computer met het netwerk verbonden is of deze de juiste ipadressen van de DNS-servers in het netwerk zijn en dat tenminste een van de DNS-servers werkt.

Pingen kan ik vanaf iedere pc of vanaf de server en dit gaat allemaal goed.
Eveneens hebben alle pc's en de server gewoon normaal internet.
De domeinnaam is 16 tekens lang zou dit een probleem kunnen vormen?
De naam van het domein bij de computernaam op de server wordt aangegeven als domeinnaam.local klopt dit misschien niet?

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik eraan kan doen zodat ik de pc's en de server in het domein kan zetten. Als er meer info nodig is laat dit dan even weten.

Alvast enorm bedankt

Verwijderd

Topicstarter
echt niemand een oplossing ?

;(

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:38:

192.168.0.1
Daar staat toch echt wat tegen strijdigs met elkaar. En ook iets wat de fout zal veroorzaken.
Lees je eigen meldingen dus eens, en ga zoeken waar dat fout gaat.
Tijdens etenstijd 1 uurtje wachten voordat je zo zielig weer gaat vragen....
Dat antwoord kon je zelf dus wel beantwoorden.

[ Voor 25% gewijzigd door bakkerl op 05-09-2007 19:58 ]

Verwijderd

laat ook maar.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry had alleen maar even tijd en hoopte dat er iemand een oplossing kon bieden.

Ik had de dns ook al wel aangepas maar gaf niet het gewenste resultaat.
Als ik nslookup op de server uitvoer geeft hij nog steeds server: unknown.

Volgens mij ligt het aan de configuratie van de dns server op de server misschien dat iemand me kan zeggen hoe ik dit moet configureren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:12:
Sorry had alleen maar even tijd en hoopte dat er iemand een oplossing kon bieden.

Ik had de dns ook al wel aangepas maar gaf niet het gewenste resultaat.
Als ik nslookup op de server uitvoer geeft hij nog steeds server: unknown.

Volgens mij ligt het aan de configuratie van de dns server op de server misschien dat iemand me kan zeggen hoe ik dit moet configureren.
Google: configure DNS on SBS 2003
How To Install and Configure DNS Server in Windows Server 2003

Verwijderd

Topicstarter
ik had al even gegoogled alleen weet ik niet precies welke gegevens ik in de forwarded zones etc moet invullen. SBS beschikt volgens mij ook niet over een wizard om je dns in te stellen..?
Hopelijk kan iemand mij vertellen welke lijn van configureren ik aan moet houden ben de draad namelijk een beetje kwijt.

Denk hierbij aan de server ip en dns clients etc.
Moeten de clients nu altijd als dns het ip van de server hebben en automatich ip ?
Moet ik bij de dns van de server weer het ip van de server opgeven of de dns van de ISP.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Begin is met logische adressen.. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.0.200 voor je server. Beter is om gewoon 192.168.0.1 te gebruiken en .254 voor je router.

Maar zet eens achter elkaar wat nou je IP instellingen zijn..dus..

Wat is het IP van je D-link router?
Wat is het IP van je server?
Welke IP range deel je uit via je DHCP ?
Is je SERVER je DHCP server?
Post eens een ipconfig /all van een van je werkstations..
Heb je forwarding ingesteld in je DNS ?

Dat laatste is niet relevant voor je probleem, maar je geeft aan dat je gewoon kunt internetten dus ik vermoed dat je D-link gewoon als DNS server hebt op je client.

Je geeft aan dat nslookup zegt unkown. Welk adres probeer je op te zoeken? Als dat bijvoorbeeld google.nl is dan is die melding logisch als je geen forwarding hebt ingesteld..als je je lokale domeinnaam op probeert te vragen dan klopt er iets niet (server verwijst niet naar zichzelf).
------------------------------------------------------------------------------------
Doe gewoon voor je server:

IP: 192.168.0.1
Subnetmsk: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.254

DNS1: 192.168.0.1

Je D-link zet je op: 192.168.0.254 / 255.255.255.0

Als je DHCP nog aan staat op je D-link, dan zet je die uit en dan installeer je DHCP op je Windows bak.. Tijdens het installeren krijg je een handige wizard te zien die alles aan je vraagt.. Na het installeren klik je met je rechtermuisknop in de tree (je ziet dan bijvoorbeeld staan: server.mijndomein.local [192.168.0.1]. Daar klik je met je rechtermuisknop op en dan zeg je authorize..

Dan reboot je een van je clients en maak je ze lid van je domein..

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 06-09-2007 21:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

De speedtouch 780 wl is het adsl modem en heeft 4 ipadressen.
DHCP is op dit modem uitgeschakeld.
Hierachter heb ik de D-link router hangen, hier is een statisch ipadres opgegeven (1 vd 4 van het thomson modem) de subnetmask en dns van de ISP. De verbinding met het internet werkt prima.
Op de D-Link router zijn 4 pc's met de server aangesloten.

Hierbij heb ik op de lancard van de server de volgende gegevens handmatig ingesteld
Ip-adres 192.168.0.112
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (gateway D-Link router)

DHCP loopt via de D-Link outer en loopt van 192.168.0.100 tot .255
Forwarding ben ik wel mee bezig geweest maar ik weet niet wat ik daar voor gegevens in moet vullen waar precies en bijvoorbeeld die van de ISP of van de server?

Heb geen ipconfig van de clients nu bij de hand maar welke gegeven wil je hiervan weten heb ze nog aardig in me hoofd zitten namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
D-link adres dus wijzigen van 192.168.0.1 naar 192.168.0.254??
Glashelder schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:23:
Begin is met logische adressen.. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.0.200 voor je server. Beter is om gewoon 192.168.0.1 te gebruiken en .254 voor je router.

Maar zet eens achter elkaar wat nou je IP instellingen zijn..dus..

Wat is het IP van je D-link router?
Wat is het IP van je server?
Welke IP range deel je uit via je DHCP ?
Is je SERVER je DHCP server?
Post eens een ipconfig /all van een van je werkstations..
Heb je forwarding ingesteld in je DNS ?

Dat laatste is niet relevant voor je probleem, maar je geeft aan dat je gewoon kunt internetten dus ik vermoed dat je D-link gewoon als DNS server hebt op je client.

Je geeft aan dat nslookup zegt unkown. Welk adres probeer je op te zoeken? Als dat bijvoorbeeld google.nl is dan is die melding logisch als je geen forwarding hebt ingesteld..als je je lokale domeinnaam op probeert te vragen dan klopt er iets niet (server verwijst niet naar zichzelf).
------------------------------------------------------------------------------------
Doe gewoon voor je server:

IP: 192.168.0.1
Subnetmsk: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.254

DNS1: 192.168.0.1

Je D-link zet je op: 192.168.0.254 / 255.255.255.0

Als je DHCP nog aan staat op je D-link, dan zet je die uit en dan installeer je DHCP op je Windows bak.. Tijdens het installeren krijg je een handige wizard te zien die alles aan je vraagt.. Na het installeren klik je met je rechtermuisknop in de tree (je ziet dan bijvoorbeeld staan: server.mijndomein.local [192.168.0.1]. Daar klik je met je rechtermuisknop op en dan zeg je authorize..

Dan reboot je een van je clients en maak je ze lid van je domein..

Verwijderd

Topicstarter
en waar kan je in sbs 2003 de dhcp installeren dns en dergelijk kom ik allen wel tegen.
Of moet ik deze eerst van de site / cd aftrekken?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet DHCP gewoon via je server laten lopen..
Het kan opzich wel zo als jij het hebt maar ideaal is het niet.

Gewoon via software (in cofiguratiescherm), windows onderdelen en dan staat daar DHCP tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 06-09-2007 21:37 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga er mee aan de slag.
Ontzettend bedankt voor je info zover!

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
En met de dns dan daar hoe ik dan verder niks mee te doen?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

Jemig,

note aan iedereen: hij heeft een SBS2003 server, dus geen Windows 2003 Server. ook al mogen jullie oplossingen werken. hij is beter af volgens de officiele manier, alleen al bij het feit dat hij vast loopt bij elementaire dingen zoals DNS configuratie

Het is een Small Business Server toch? waarom moeilijk lopen te klooien met MMC consoles.

eerst noteer je IP van je router.. schakel DHCP uit op je router. klaar?

ga naar Serverbeheer (Server management)

dan ga je naar Internet en e-mail (Internet and e-mail)

druk op de -> Verbinding met het Internet maken ( -> Connect to the Internet)

loop de wizard door. kies voor de optie "1 nic met een Internet router". en volg de rest van de wizards.
hint: veel routers zijn ook dns servers.. kies die. (de wizard zal dan automagisch je DNS forwarders juist configureren, want daar is ie voor)

de wizard voltooid? mooi..

maak nu computer accounts aan m.b.v. Client Computers in the Serverbeheer (Server management)

computer accounts aangemaakt? mooi.. maak nu de gebruikers aan. weer via Serverbeheer (Server management) Gebruikers (Users)

gebruikers aangemaakt. mooi.

voer nu de volgende url's in Internet Explorer bij de clients.

http://<naamvanserver>/connectcomputer

volg de stappen..

that's it.

probeer nu geen dingen handmatig te doen bij een SBS server.. krijg je spijt van. Of je moet echt weten wat je doet.

meer vragen? stel ze gerust..
* nIghtorius heeft een 70-282 certificaatje :o

[ Voor 21% gewijzigd door nIghtorius op 06-09-2007 21:57 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je info, ik ga het proberen.

Nog wel een vraagje,(als het dan toch mag) je zegt hint: veel routers zijn ook dns servers.. kies die

Maar ik heb de speedtouch en daarachter de D-link router hangen wat bedoel je dan precies met kies die? moet ik dan de dns adressen van de speedtouch of van de d-link gebruiken??

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

als de d-link een ingebouwde DNS server heeft moet je die gebruiken. Maar omdat de D-link je speedtouch verbinding routeert kun je ook de IP van de speedtouch gebruiken. Kortom het maakt op zich niet uit. Alleen is de D-link gewoon aanbevolen.

over DHCP:

Het kan zijn doordat je router DHCP ingeschakeld had dat de DHCP van de server automatisch uitgeschakeld is. dit kun je oplossen m.b.t. Start->Run(Uitvoeren) en de volgende opdrachtprompt geven:

net start dhcpserver

[ Voor 33% gewijzigd door nIghtorius op 06-09-2007 23:14 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen laat het z.s.m. weten!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu zover dat ik vanauit de clients via http://server/connectcomputer wel in de wizard kom en deze kan uitvoeren. alleen op het laatst zegt deze dan Er is tijdens de configuratie van de netwerkinstellingen een fout opgetreden.

En als ik de client handmatig op het domein wil aanmelden geeft hij nog steeds die dns fout??

Ik heb de dhcp in de d-link uitgezet en deze op de server geïnstalleerd.

wie kan mij vertellen wat er nog niet helemaal goed zit?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nIghtorius schreef op donderdag 06 september 2007 @ 23:09:
als de d-link een ingebouwde DNS server heeft moet je die gebruiken. Maar omdat de D-link je speedtouch verbinding routeert kun je ook de IP van de speedtouch gebruiken. Kortom het maakt op zich niet uit. Alleen is de D-link gewoon aanbevolen.
Ik denk dat je dan wel even volledig moet zijn naar nielsbonte, en aan moet geven dat hij de DNS van de D-Link router (eigenlijk een DNS forwarder, want ik zou de DNS 'server' van een router nou niet echt toppie noemen) als doorstuur server (forwarder) kan opgeven in de CEICW wizard.

Nu kun je de verwarring namelijk opwekken dat hij alsnog het IP van de router als DNS server moet gebruiken, en dat lijkt me funest :+

[ Voor 191% gewijzigd door alt-92 op 08-09-2007 13:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Zou jij me misschien kunnen vertellen hoe ik de dns nu dan wel moet configureren?

Moet ik dan de dns van het modem opgeven in de dns forwarders?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 13:24 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om even simpel te troubleshooten zou je op je client PC die je nog wil aanmelden de TCP/IP instellingen eventjes handmatig in kunnen stellen.

Geef de client PC een IP adres in de juiste reeks, en stel als enige DNS server je SBS server-IP adres in. Zet voor de test even de firewall ook uit, zodat deze ook geen dwarsligger kan zijn.

Op je SBS server moet in ieder geval het eigen IP adres (niet loopback/127.0.0.1) ook in de DNS settings van je netwerkaansluiting staan.

Op de commandprompt moet je nu in ieder geval dan de server op z'n fully qualified domain name kunnen pingen.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 13:23:
Zou jij me misschien kunnen vertellen hoe ik de dns nu dan wel moet configureren?

Moet ik dan de dns van het modem opgeven in de dns forwarders?
Dat kan, is op zich niet verplicht om die te gebruiken. Je kan er ook de DNS servers van je ISP in zetten, ik geef daar zelf de voorkeur aan.

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 08-09-2007 13:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de clients al handmatig op de juiste instellingen staan (reeks en dns=ip van server)

Dns van de server= eigen ip

als ik ping vanaf een client op servernaam.domein.local krijg ik gewoon antwoord.

Echter kan ik de wizard nog niet voltooien

Kan het zijn dat het komt doordat het ip van de server 192.168.112 is en de range van dns scoop is 192.168.1.120 - 192.168.1.130 ?? of maakt dit hier niet voor uit

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 13:40 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 13:35:
Ik had de clients al handmatig op de juiste instellingen staan (reeks en dns=ip van server)

Dns van de server= eigen ip

als ik ping vanaf een client op servernaam.domein.local krijg ik gewoon antwoord.

Echter kan ik de wizard nog niet voltooien

Kan het zijn dat het komt doordat het ip van de server 192.168.112 is en de range van dns scoop is 192.168.1.120 - 192.168.1.130 ?? of maakt dit hier niet voor uit
Dat maakt op zich niets uit. scopes hebben geen invloed hierop.
doe het volgende op je client: (domain.local -> FQDN van je domein)
(servernaam = computernaam van server)

ipconfig /all

nslookup
>domain.local
>servernaam.domain.local
>www.google.nl

post alle resultaten die je te zien krijgt weer hier. Mijn vermoeden is toch dat er iets niet goed zit met het DNS verhaal.

voorbeeld mijn eigen domein:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
C:\Users\nIghtorius>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : vistan
   Primair DNS-achtervoegsel . . . . : phibian.local
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
   IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : phibian.local

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: phibian.local
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-18-F3-70-DF-E3
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::599b:e447:c26a:7d11%8(voorkeur)
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.100.43(voorkeur)
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 8 september 2007 10:46:52
   Lease verlopen. . . . . . . . . . : maandag 16 november 2009 10:46:51
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.100.3
   DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.100.3
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 201332979
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.100.3
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

C:\Users\nIghtorius>nslookup
Standaardserver:  david.phibian.local
Address:  192.168.100.3:53

> phibian.local
Server:  david.phibian.local

Naam:    phibian.local
Address:  192.168.100.3

> david.phibian.local

Naam:    david.phibian.local
Addresses:  192.168.100.57, 192.168.100.3, 213.10.224.14

> www.google.nl

Niet-bindend antwoord:
Naam:    www.l.google.com
Addresses:  64.233.183.147, 64.233.183.104, 64.233.183.99, 64.233.183.103
Aliases:  www.google.nl, www.google.com

[ Voor 51% gewijzigd door nIghtorius op 08-09-2007 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is vanaf een client die ik probeer aan te melden

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Gebruiker>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: manfred
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : domein.local

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: domein.local
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-19-66-09-43-2D
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.120
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.112
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.112
Primaire WINS-server. . . . . . . : 192.168.0.112
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 8 september 2007 13:32:46
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 16 september 2007 13:32:46

nslookup domein.local

C:\Documents and Settings\Gebruiker>nslookup domein.local
*** Can't find server name for address 192.168.0.112: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.112

Name: domein.local

nslookup servernaam.domein.local

C:\Documents and Settings\Gebruiker>nslookup server.domein.local

Name: server.edomein.local

nslookup www.google.nl

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Gebruiker>nslookup domein.local

Name: domein.local

C:\Documents and Settings\Gebruiker>nslookup server.domein.local

Name: server.domein.local

C:\Documents and Settings\Gebruiker>

hopelijk heb je nu meer duidelijkheid?

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

hmmm..

open je DNS console op de server. Start -> Administrative Tools -> DNS

controleer naar _msdcs, _sites mappen in de forward lookupzone onder je FQDN van het domein.

bestaan deze niet? controleer dan de DNS instellingen (Netwerkkaart) server dat ie naar zichzelf wijst. in jouw geval dus 192.168.0.112.

zeker van dat de server het goede DNS Ip heeft. ga dan naar het commandprompt

en voer de 2 volgende opdrachten uit:
code:
1
2
net stop netlogon
net start netlogon

het restarten van de 'netlogon' service moet ervoor zorgen dat de server de DNS records voor b.v. Global Catalog, Domain Controllers, etc SERVICE-records (SRV) bijwerkt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik geef er altijd de voorkeur aan om ook een werkende Reverse DNS zone te hebben, maar die moet je dan even handmatig in de DNS snapin configureren.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij dns kijk

staan de volgende mappen

_msdcs.domein.local
domein.local
servernaam.domein.local

dns adres server is zeker weten het ip van de server
gateway van de server is het lokale ip van de router (192.168.0.1) misschien maakt dit wat uit?

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 14:29 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:21:
Als ik bij dns kijk

staan de volgende mappen

_msdcs.domein.local
domein.local
servernaam.domein.local
ook servernaam.domein.local is een map ? als het lukt. post even een screenshot van je
DNS management console.

controleer de _Ldap entry bij _tcp.pdc._msdcs.domein.local
staat ie op [0][100][389] servernaam.domein.local ?

en wat is het exacte foutmelding nu als je de clients handmatig probeert toe te kennen aan het domein?

[ Voor 11% gewijzigd door nIghtorius op 08-09-2007 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
bij msdcs_ staat bij pdc en dan bij tcp staat die ldap waarde goed en ook de servernaam.domein.local
hooe plaats je afbeeldingen? ik moet een internetadres opgeven..??

behoort _tcp.pdc._msdcs.domein.local ook bij de dns een map te zijn? deze staat er namelijk niet tussen...

melding bij de clients is precies hetzelfde dns naam bestaat niet

de query was voor SRV-record _ldap._tcp.dc_msdcs.domein

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 14:43 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:40:
bij msdcs_ staat bij pdc en dan bij tcp staat die ldap waarde goed en ook de servernaam.domein.local
hooe plaats je afbeeldingen? ik moet een internetadres opgeven..??

behoort _tcp.pdc._msdcs.domein.local ook bij de dns een map te zijn? deze staat er namelijk niet tussen...

melding bij de clients is precies hetzelfde dns naam bestaat niet

de query was voor SRV-record _ldap._tcp.dc_msdcs.domein
dus de client faalt bij het opvragen van de _ldap record op _tcp.dc._msdcs.domein? map structuur zal zijn:

code:
1
2
3
4
5
domein.local
|
+-- _msdcs
     +-- dc
          +-- _tcp

controleer de _ldap record hiervan!

voorbeeld dns boomstructuur (m'n eigen)
Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/dns.png

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onder de domein.local die msdcs niet staan... dat zal dus het probleem zijn lijkt me

hoe kan ik deze aanmaken?

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:56:
ik heb onder de domein.local die msdcs niet staan... dat zal dus het probleem zijn lijkt me

hoe kan ik deze aanmaken?
zoals ik eerder heb gezegd:

opdrachtprompt starten op de server en de volgende opdrachten uitvoeren.
code:
1
2
net stop netlogon
net start netlogon

Verwijderd

Topicstarter
staat dr nu inderdaad bij

alleen het aanmelden op het domein geeft nog steeds dezelfde melding.

Moet ik misschien dns stoppen en opnieuw starten?

structuur is hetzelfde als die van jou en die ldap waardes kloppen ook

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 15:04 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 15:02:
staat dr nu inderdaad bij

alleen het aanmelden op het domein geeft nog steeds dezelfde melding.

Moet ik misschien dns stoppen en opnieuw starten?
nee. je clients zijn waarschijnlijk nog niet geherstart geweest en hebben in hun DNS cache een regel staan dat deze record niet bestaat.

remedie:

* werkstation rebooten of
* ipconfig /flushdns uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
reboot had ik al gedaan probeerd nu flushdns

ook zelfs na een reboot en flushdns geeft de wizard de medling er is een fout opgetreden.

handmatig aanmelden geeft nog dezelfde melding als net geplaatst met dat srv record

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 15:09 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 15:06:
reboot had ik al gedaan probeerd nu flushdns

ook zelfs na een reboot en flushdns geeft de wizard de medling er is een fout opgetreden.

handmatig aanmelden geeft nog dezelfde melding als net geplaatst met dat srv record
schakel de clients uit. reboot de server. wacht dat de server volledig is opgestart (ding geeft dan een aanmeld scherm (ctrl+alt+del)).. start nu de clients weer op en probeer het opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
helaas precies gedaan maar geeft nog steeds dezelfde melding op de clients

moet ik misschien computers+clients opnieuw aanmaken?

bij DNS

staan nu de volgende submappem

_msdcs.domein.local
domein.local
servernaam.domein.local

misschien hier iets niet goed?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 15:29 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

ziet je boomstructuur er zo uit ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Primary Lookup zones
+--_msdcs.domein.local
+-- domein.local
    +-- _msdcs
    +-- _sites
    etc.etc.
+-- servernaam.domein.local

zo ja. verwijder dan _msdcs.domein.local en servernaam.domein.local deze horen daar niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..zo zag deze er inderdaad uit maar ik heb alle forwarded zones maar eens verwijderd en een nieuwe aangemaakt (lijkt me dat er ergens toch wat dwars ligt in die zones)

Heb er bij de forward lookupzones nu 1 staan en dat is domein.local

daaronder heb ik nu geen submappen ik mis nu dus

msdcs
_sites
_pdc
_udp

kun je me vertellen hoe ik dit het handigst weer kan aanmaken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 16:22 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:21:
Hmm..zo zag deze er inderdaad uit maar ik heb alle forwarded zones maar eens verwijderd en een nieuwe aangemaakt (lijkt me dat er ergens toch wat dwars ligt in die zones)

Heb er bij de forward lookupzones nu 1 staan en dat is domein.local

daaronder heb ik nu geen submappen ik mis nu dus

msdcs
_sites
_pdc
_udp

kun je me vertellen hoe ik dit het handigst weer kan aanmaken?
vergeet 'm nou eens een keer niet :P
code:
1
2
net stop netlogon
net start netlogon

hierdoor registreert je DC (Domain Controller) zichzelf in de DNS. dus maakt ie de _msdcs, _sites, pdc, bla, bla aan.

Verwijderd

Topicstarter
die had ik al gedaan maar dan komt ie dr niet bij te staan

Weer opnieuw opstarten clients uit etc??

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:27:
die had ik al gedaan maar dan komt ie dr niet bij te staan

Weer opnieuw opstarten clients uit etc??
je kunt beter de logboeken van je server controleren m.b.t. DC functies.. dus op de server -> start -> uitvoeren -> eventvwr.msc -> ok

Verwijderd

Topicstarter
heb nog steeds die submappen niet in logboeken worden onder dns de volgende fout vermeld

van deze server met de DNS-server kunnen repliceren, is er een poging gedaan deze peerservers via een dynamische update bij te werken met de nieuwe records. Tijdens deze update is er een fout opgetreden. Deze fout wordt beschreven in de recordgegevens.

Als deze DNS-server geen met Active Directory geïntegreerde peer-servers
heeft, kan deze fout worden genegeerd.

Als de Active Directory-replicatiepartners van deze DNS-server niet de juiste IP-adressen voor de DNS-server hebben, zullen zij er niet mee kunnen repliceren.

Zo zorgt u ervoor dat de replicatie juist wordt uitgevoerd:
1. Zoek de replicatiepartners (die de DNS-server uitvoeren) van deze server.
2. Open de DNS-module en maak verbinding met alle replicatiepartners.
3. Controleer op elke server de A-recordregistratie voor DEZE server.
4. Verwijder de A-records die niet overeenkomen met IP-adressen van deze server.
5. Als er geen A-records voor de DNS-server zijn, voeg dan ten minste één A-record toe met een adres op de DNS-server dat de replicatiepartner kan gebruiken om contact te maken. Anders gezegd: als er verschillende IP-adressen voor deze DNS-server zijn, voeg er dan ten minste één toe die zich in hetzelfde netwerk bevindt als de Active Directory DNS-server die u nu bijwerkt.
6. Let op: het is niet nodig ALLE replicatiepartners bij te werken. U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat op voldoende replicatiepartners de records zijn hersteld zodat elke server, die met deze DNS-server repliceert, de nieuwe gegevens ontvangt (via replicatie)

Ik moet nu helaas even weg, ik kijk met een 15 min nog even voor een reactie.
Hoop dat je me er door kunt loodsen want t zit er zo dicht bij maar net niet

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er gisteren nog weer even mee bezig geweest maar het lukt nog niet het op te lossen kennelijk is het ergens in de dns server dat de instellingen daar ergens niet goed staan.
Kan ik misschien beter de gehele dns server opnieuw configureren of heeft iemand een tip hoe ik toch die instellingen juist kan krijgen (wizard dns opnieuw uitvoeren o.i.d. )??

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik zou opnieuw beginnen. Ik heb vluchtig het topic doorgelezen dus misschien wat gemist, maar je praat ergens over DNS scopes in de context met IP adressen, heeft niks met elkaar te maken. Iemand riep ergens ook iets over het aanmaken van 'computer' accounts, die worden automatisch in je domain aangemaakt zodra je een client met succes hebt aangemeld in je domain.

Je werkt met een router, een ADSL modem en een server, je hebt een aantal clients. Wat wil je precies gaan bereiken? Nog even een beetje gelezen, dat d-link ding zou ik eruit haelen, is overbodig, en je server als enige DHCP server laten draaien. Over het algemeen kun je met een Speedtouch in een klein netwerk best uit de voeten, wat zijn je problemen met je Speedtouch?

Je DNS server moet je DNS requests gaan forwarden naar je ADSL(speedtouch) modem, die z'n DNS server ook aan heeft staan, of direct naar de DNS server van je provider.

Je DHCP server gaat adressen uitdelen aan je clients, netwerkrpinters, in die range ga je adressen reserevreen en configureren voor je router, je AP what ever.

Twee netwerkkaarten is niet nodig, met 1 netwerkkaart moet het aan de praat te krijgen zijn.

Laat me weten als je screenprints wilt met mijn setup, ik heb geen SBS maar moet niet zoveel verschil maken.

en je moet goed naar je event viewer kijken naar foutmeldingen, voer die allemaal even door google of the kb van Microsoft.

[ Voor 15% gewijzigd door Saab op 15-09-2007 21:05 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de server maar eens volledig opnieuw geïnstalleerd omdat ik er gestoord van werd.
Hierna geen enkel probleem met het aanmelden van de dlients etc.
Server draait nu als een treintje.

Allen bedankt voor jullie hulp!!
Pagina: 1