Firefox doet raar met teksten.

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 13:09
Het valt me al een tijdje op als ik firefox gebruik voor het surfen en testen van websites dat sommige delen van de tekst vet gedrukt zijn terwijl dit niet hoort.

Als ik met mijn muis er overheen ga is het weg.

Afbeeldingslocatie: http://www.imdesign.nl/raar.jpg

Zoals je hierboven ziet is het aanwezig bij het woord contact, maar dan alleen de laatste 3 letters. Op elke website is het verschillend. Met safari heb ik dit niet. Dat blauwe is niet doordat het een jpg file is.

Bij het klikken met de muis op betreffende pagina wordt het vaak erger zelfs. Ik vind het erg iritant.

Ik gebruik versie 2.0.0.6 van firefox. Zelfs na complete reinstall van mijn systeem heb ik het nog dus het ligt aan me hardware (maar dat denk ik niet dan zou dit overal moeten wezen) of aan firefox.

[ Voor 3% gewijzigd door rhodium op 03-09-2007 20:36 ]

Verwijderd

Het ligt aan firefox. De renderer daarin is niet van al te hoge kwaliteit...

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 13:09
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 20:39:
Het ligt aan firefox. De renderer daarin is niet van al te hoge kwaliteit...
Het je enige informatie hierover dan of een oplossing?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Dit heb ik ook, of regels die dan net iets lager zijn dan andere regels, en na scrollen weer goed zijn.
Ik ging er altijd van uit dat het mijn videokaart was die dit doet (onder Linux).

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Algemeen probleem van het verkeerd renderen in Firefox, op zowel Apple als Windows als Linux machines. Remedie: andere browser gebruiken :/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Rddr schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:27:
[...]

Het je enige informatie hierover dan of een oplossing?
Een oplossing is er niet, behalve een andere browser gebruiken.

Als je firefox een tijdje gebruikt zie je heel veel van dat soort domme foutjes in de browser. Scrollen wat soms 1 pixel te ver of niet ver genoeg gaat (witte lijntjes of platgeslagen tekst), gif animaties die een pixel opgeschoven zijn in sommige frames, tekst render fouten zoals jouw voorbeeld... Echt, hoe dat ding de naam 'beter dan IE' heeft gekregen... (zegt vooral veel over IE trouwens... het is bijna knap om nog brakker dan firefox te zijn)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Huh? Ik ben normaal echt een pixelneukert, maar genoemde problemen zie ik eigenlijk nooit (op Windows)?! Hebben jullie niet een site waar ik dit ook kan zien? Ik ben wel benieuwd.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Als de ts een voorbeeld heeft waarin we het kunnen namaken kunnen we waarschijnlijk wel wat vinden :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
Ben ook wel benieuwd hier Firefox 2.0.0.6 op Vista (met ATi vga?) en zie nooit zulke dingen eigenlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025

Algurgazan

Ome Bob

heb je toevallig firebug geinstalleerd? ik heb namelijk ook af en toe last van dit probleem, en merk dat ik het niet heb als ik firebug disable. maar ik gebruik het te vaak om dat echt te doen, en neem die rare renders maar voor lief..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zie het ook regelmatig in Firefox en Thunderbird op Mac OS X in combinatie met font smoothing. Volgens mij zou het zou moeten zijn opgelost in Firefox 3 die Quartz gebruikt voor het renderen van de pagina's op Mac OS X in plaats van het verouderde Quickdraw.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:02:
[...]

Een oplossing is er niet, behalve een andere browser gebruiken.

Als je firefox een tijdje gebruikt zie je heel veel van dat soort domme foutjes in de browser. Scrollen wat soms 1 pixel te ver of niet ver genoeg gaat (witte lijntjes of platgeslagen tekst), gif animaties die een pixel opgeschoven zijn in sommige frames, tekst render fouten zoals jouw voorbeeld... Echt, hoe dat ding de naam 'beter dan IE' heeft gekregen... (zegt vooral veel over IE trouwens... het is bijna knap om nog brakker dan firefox te zijn)
Kan je dit compleet inhoudloos gezever wat onderbouwen met feiten ?

• RemcoDelft
Een voorbeeldje, wat ik zojuist tegenkwam:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/voorbeeld.png
Dit gaat reproduceerbaar fout als ik een windowtje met de onderrand half over de tekst zet, en daarna het windowtje naar boven wegsleep.
Browser: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; en-US; rv:1.8.1.6) Gecko/20070828 Firefox/2.0.0.6

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

RemcoDelft schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:14:
Een voorbeeldje, wat ik zojuist tegenkwam:
We willen code ;) Aan plaatjes hebben we weinig :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• RemcoDelft
disjfa schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:18:
[...]

We willen code ;) Aan plaatjes hebben we weinig :)
Hier te vinden: http://www.mydatabus.com/

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:50:
[...]

Kan je dit compleet inhoudloos gezever wat onderbouwen met feiten ?
Zie de post direct onder de jouwe, en de openingspost voor alvast 2 voorbeelden.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Kan aan mij liggen, maar wat bijv. onder Linux een oplossing is, is de MS fonts te installeren

|>

Verwijderd

Simon schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:56:
Kan aan mij liggen, maar wat bijv. onder Linux een oplossing is, is de MS fonts te installeren
Trebuchet MS (een MS font, onder camino (firefox renderer, op OSX), safari, en firefox windows):

Camino, Safari 3:
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/forumpics/got/treb1.png

Firefox windows:
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/forumpics/got/treb2.png

Het grappige is dat dit op OSX's ingebouwde lettertype over het algemeen (niet altijd) wel goed gaat onder camino en firefox (op OSX). Hevel je de MS fonts over, dan wordt de breedte niet altijd goed berekend, en staan je links verkeerd (in extreme gevallen centimeters over de tekst heen).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 11:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:54:
[...]

Zie de post direct onder de jouwe, en de openingspost voor alvast 2 voorbeelden.
Daar zie ik 2 vorbeelden van waar iets fout gaat bij het renderen.

Ik bedoelde eerder wat onderbouwde feiten om je bewering te staven dat Firefox brakker is dan IE en zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 12:37:
[...]

Daar zie ik 2 vorbeelden van waar iets fout gaat bij het renderen.

Ik bedoelde eerder wat onderbouwde feiten om je bewering te staven dat Firefox brakker is dan IE en zo.
Het hele topic gaat over renderfouten in firefox. Mijn post gaat over renderfouten in firefox. Mijn post gaat er over dat IE wel in staat is 2x hetzelfde te renderen en firefox kennelijk niet. Mijn post gaat er dus over dat IE in dit opzicht weldegelijk beter is dan firefox. Dus, in plaats van meteen hoog van de toren te gaan blazen zou je ook een cursus begrijpend lezen kunnen gaan volgen.

offtopic:
Nergens zeg ik dat dat op alle fronten geldt, maar je zou er uit kunnen destilleren dat mijn mening is dat firefox meer slordigheden bevat dan IE, en dat zal ik niet tegenspreken. Firefox houdt zich beter aan de geldende web standaarden dan IE, echter is dat een bewuste keuze van microsoft en geen slordigheid. In hoeverre dat (die keuze dus) verdedigbaar is, is een heel andere discussie.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Geen render fouten hier met die site @ Vista
Afbeeldingslocatie: http://img484.imageshack.us/img484/7530/imgdj1.png

@ Qlone, wat jij nu doet is de Mac versie van Firefox vergelijken met IE, wat dus voor Windows is. Op Windows zijn er geen fouten te bekennen. IE is helemaal niet beter dan FF, ik kan me zelfs herinneren dat je soms 'IE-only fixes' hebt voor CSS. Bovendien wordt FF meer geupdate van IE, waardoor IE een achterstand heeft. Misschien moet jij eens een cursus goede argumenten geven volgen.

Verwijderd

Ook de windows versie van FF heeft de renderfout die RemcoDelft aanhaalt. De fonts issue gaat bij mijn weten alleen op de mac versie fout (zoals ook in mijn screenshots te zien is).

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
iets zegt me dat dit helemaal geen donder met Firefox in het algemeen te maken heeft, maar met het feit dat er windows fonts gebruikt worden en deze door de betreffende (mac) browsers niet goed weergegeven kunnen worden.

dus (Qlone) blame de mac (of het font), en niet zomaar firefox ;)

ik heb alle links in dit topic met FF win2k en FF winXP getest, en nergens 1 renderfout gezien.
Ik ben benieuwd waar jullie (in windows) wel renderfouten zien dan..

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

BasieP schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:38:
dus (Qlone) blame de mac (of het font), en niet zomaar firefox ;)
Safari 3 doet het wel goed. Hetzelfde font geeft ook geen problemen in andere mac programma's (pages, photoshop)...

Oh... kapotte smileys in FF windows, en een tekenfout in de tekst:
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/forumpics/got/ff_smiley1.png

And another:
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/forumpics/got/ff_smiley2.png

Hoe? Open dit scherm en sleep langzaam een ander window er overheen, van links naar rechts...
Behalve de smiley :X ... die wordt (hier) altijd verkeerd getekend...

Edit: Namelijk zo...
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/forumpics/got/ff_smiley3.png

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 13:55 ]

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025

Algurgazan

Ome Bob

hmm.. al dat soort render fouten van gifs etc. heb ik hier (OS 10.4.10, firefox 2.0.0.6, iMac 24") nog nooit gezien, en zijn ook niet reproduceerbaar voor mij.. fonts die slecht (zoals in de startpost) gerenderd worden wel, maar zoals ik al eerder postte, dacht ik dat dat aan firebug lag..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Verwijderd

Algurgazan schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 14:12:
hmm.. al dat soort render fouten van gifs etc. heb ik hier (OS 10.4.10, firefox 2.0.0.6, iMac 24") nog nooit gezien, en zijn ook niet reproduceerbaar voor mij.. fonts die slecht (zoals in de startpost) gerenderd worden wel, maar zoals ik al eerder postte, dacht ik dat dat aan firebug lag..
De renderfouten in gifs en met half getekende lettertjes vielen me ook eigenlijk alleen storend op onder Windows. Daar zijn ze (voor mij i.i.g.) ook heel eenvoudig te reproduceren. Fonts gaan onder OSX weer vrij snel fout, maar met een beetje mazzel wordt dat in de volgende grote FF release aangepakt (en hopelijk pakt camino dat dan ook weer op...) .

Verwijderd

Tja, ik ben natuurlijk een knappe sukkel, want ik zit gewoon op Windows XP te werken, maar goed. met FireFox ben ik dit soort dingen nog nooit tegen gekomen. Dus uiteraard heb ik fijn jullie links gevolgd. Gesleept met diverse vensters, waaronder het ene FF venster over een ander FF venster, maar wat ik ook probeer, ik krijg die fouten niet gereproduceerd.

Om FireFox af te schieten op een renderfoutje vind ik trouwens knap bizar. IE doet veel meer fout met HTML en CSS. Echter er zijn niet veel mensen die dat opvalt, om de simpele reden dat bijna geen website wordt opgebouwd op basis van de HTML en CSS standaard, maar door middel van trial&error met IE.
Kortom iedereen codeert onbewust om de fouten en afwijkingen van IE heen en dan met de vinger wijzen naar de zogenaamde fouten in FF en andere browsers, omdat de site niet netjes werkt..... 8)7

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:03

yok

Nergens last van, Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; nl; rv:1.8.1.6) Gecko/20070725 Firefox/2.0.0.6 & Vista Ultimate.

• GuntherS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-02 20:54
Ik heb het probleem ook in Mac OS X 10.4.10 en Ubuntu Linux (beiden in de laatste versies dmv updates) en ook de laatste versie van Firefox 2.0.0.6. Ook in Safari (Mac OS X) heb ik dat soms.

In Windows XP en Windows Vista heb ik vreemd genoeg ook geen problemen ermee..

[ Voor 4% gewijzigd door GuntherS op 04-09-2007 14:30 ]

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
Qlone, je zit hier wel de hele tijd te zeggen dat je overal renderfouten hebt (en tuurlijk geloof ik je) maar denk je serieus dat dat aan Fx ligt?

niemand anders in dit topic heeft namelijk render fouten (in windows iig). Misschien ligt het wel aan andere software die je draait? ik vind het (net als hierboven) vrij bizar dat je keihard Fx afschiet voor iets wat alleen jij heb..

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Ik ben niet de enige die dit heeft; er is in ieder geval nog 1 afbeelding gepost die niet van mij is en die ook een tekst renderfout laat zien. Verder zie ik het ook optreden bij collega's (die ook allemaal een Dell D810 of D820 hebben. Ik heb niet een hardware pool die groot genoeg is om hier een gedegen onderzoek naar te doen...)

Ik denk welzeker dat het aan FF ligt, maar ik ben er ook van overtuigd dat het gedrag (in ieder geval de kapotte smileys) wordt getriggerd door een instelling op mijn machine. Als je firefox alleen full screen gebruikt en het scherm nooit wordt overlapt door andere vensters heb je overigens nooit last van dit probleem. Het is vooral bij het 'herstellen' van het scherm (of dat nou komt omdat de pagina zelf iets beweegt of dat er een venster overheen wordt gesleept maakt volgens mij niet zo veel uit) dat FF er een rommeltje van maakt.

Het probleem treedt heel veel op op mijn dell D820 laptop (winXP) maar ik had het ook al op m'n vorige D810. De D810 heeft een ATI videokaart, de 820 een nvidia, dus daar kan het niet aan liggen. Beide laptops hebben schermen met een hoge resolutie (1920x1200) en staan daarom ingesteld op 120DPI. Als ik hetzelfde probeer op m'n macbook met XP in vmware fusion kan ik het niet reproduceren, ook niet als ik 'm op 120DPI zet. FF is de enige applicatie die tekenfouten heeft trouwens... IE gaat goed (maar scaled alle plaatjes op een lelijke manier dus ziet er gewoon niet mooi uit), safari 3 beta gaat goed, opera gaat goed. FF gaat fout...

Edit:
Als toevoeging... ik schiet alles af wat niet goed werkt, niet alleen firefox. Men is veel te tolerant jegens brakke software, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Als je een schuifmaat koopt en die meet op hetzelfde schroefje soms 1 cm en soms 1.1 cm ga je er ook mee terug naar de winkel...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 15:17 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
Voor joú is het dus blijkbaar brakke software maar bij heel veel mensen dus niet, zo blijkt uit dit topic. Overigens kan ik met geen enkele van de door jou aangedragen sites je problemen reproduceren. Overigens vind ik met al die condities waar aan het moet voldoen voordat de fout optreedt ook niet echt dat je kan spreken van brakke software, maar dat zal wel aan mij liggen.

Je kan natuurlijk zelf experimenteren door bijvoorbeeld het aantal dpi te veranderen. Bepaalde software misschien te uninstallen of de alpha van Firefox 3 proberen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik denk dat het uitschakelen van ClearType al veel problemen solved. Naast natuurlijk het instaleren van kwaliteit fonts ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Pagina: 1