N2Open / Metasys

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
In een gebouw zit een PLC-installatie voor de verwarming. Ik zou hier graag een aantal waardes uit willen lezen. Nu zijn alle PLC-stuurcomputers van het type Metasys DX9100 van (JCI).

Deze maken gebruik van het N2-protocol om te communiceren met externe systemen. Nu is dit een relatief gesloten protocol (wel op aanvraag beschikbaar voor VS inwoners, probeer al een tijdje dit te bemachtigen).

Wat ik binnenkort ga doen is gewoon de lijn tappen (het is RS232/RS485) en kijken of ik er iets uit wijs kan worden. Ik heb uit wat PDF's al redelijk wat informatie over hoe een packet is opgebouwd en welke parameters er zijn.

Echter nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit soort systemen. En of die mij kunnen vertellen welke beren er op de weg zijn als ik bijvoorbeeld vanaf mijn PC een bepaalde output op het PLC-netwerk aan of uit wil zetten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Inmiddels heb ik een RS485 naar RS232 converter en kan ik leuk op de lijn meekijken. Het is me al gelukt om gegevens uit te lezen _/-\o_ .

Ik loop echter een beetje vast op de basis van compoorten DTE/DCE verhaal. Het betreft hier dus een Point-toPoint 2 Wire half Duplex verbinding tussen de DX9100 en de converter.

De DX9100 heeft 2 RS485-bussen, een XT en een N2. Op de XT-bus loopt aardig wat verkeer (de DX9100 pollt naar informatie) echter de N2-bus is vrij stil, dat klopt ook wel want die is bedoeld om bijvoorbeeld de DX9100 weer uit te lezen.

Maar op het moment dat ik wil gaan 'schrijven' naar de XT of N2 bus (de converter dus als zonadig instel) dan blokkeert dit de gehele bus en kan er geen verkeer mee over. Als ik het dan weer loskoppel komt er weer verkeer na een tijdje.

Waar loopt ik op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Is al weer een tijd geleden dat ik met de DX9100 te maken heb gehad. Waar je overigens niet in geintreseert moet zijn is de communicatie op de XT bus. Deze wordt alleen gebruikt voor de aansturing van de IO modules die aan de 9100 worden gehangen. Beter gezegd alle waardes die daar over gaan zijn bekend of worden bekend gegeven in 9100. Alleen de N2 bus is interessant voor het doel wat je voor ogen hebt. Hoe dat moet? dat is lastig, zoals je al zegt het protocol is meer of minder gesloten. Als je nog 2 DX9100 over hebt zou je ze zo kunnen programmeren dat er een bekende waarde van het eerste 9100 naar de tweede 9100 station gestuurd wordt en dan mee luisteren op de N2 bus. Op die manier zou je het protocol kunnen moeten kunnen achterhalen hoe het precies loopt. Mocht je dit niet hebben zou je misschien ook nog kunnen proberen bij Unica Gebouwautomatisering(als dat nog bestaat, kan er namelijk niet veel meer over vinden) die hebben wel manieren om die informatie die jij wilt hebben uit de 9100 te krijgen.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb een 4tal DX9100 binnen handbereik. Het document met protocolinformatie heb ik inmiddels ontvangen (is gebaseerd op Optomux) en door middel van de item lists in de diverse PDF's zal het aardig goed te reverse engineeren.

Maar mijn vraag is dus eigenlijk meer specifiek hoe ik op hardwareniveau de N2 bus moet configureren. Natuurlijk zijn er bedrijven met deze kennis maar die willen grof geld zien en dit is min of meer een hobby projectje.

Ik heb het idee dat ik gewoon een basisprincipe van RS485 over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Toe ik er mee bezig was deden we dat met een officiële convertor waar ik het type nummer niet meer van weet en dat is IU-9100 :+ dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Of die IU-9100 nog wat extraas doet, dat weet niet ik niet. Als ik het goed herinner moet deze niet speciaal geconfigureerd worden. Als het goed is heeft iedere DX9100 een adres (0-255) waarmee je hem aan kan roepen vervolgens een zitten er op diverse plaatsen in de software van de DX9100 adressen die je daarna aanroept om vervolgens van de desbetreffende 9100 zijn waarde uit het aangeroepen adres op de lijn zet. Maar goed dat is je vraag niet :) Sorry maar hier hier houd mijn kennen op over die apparaten.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Zover ben ik ook idd, maar ik zit even met de instellingen van de converter. Of deze op DCE of DTE moet staan, nu nog de documentatie doorsnuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij "simpele" rs485 half duplex verbinding (die geen gebruik maken van collision detection etc), is het volgens mij zo dat het zendgedeelte van de rs485 transceiver ingeschakeld wordt tijdens het zenden van data, en uitgeschakeld wordt als er geen data verzonden wordt (om te voorkomen dat meerdere devices de bus driven). Je zal dus even moeten kijken of jouw rs232/rs485 converter dit ondersteunt. Er zijn iig verschillende benamingen voor zoals bv. automatic send enable.

Verder kan je denk ik niet echt spreken over dce/dte bij half duplex rs485, omdat in principe ieder device op de bus kan zenden en ontvangen; wie dit initieert is volledig afhankelijk van het bovenliggende protocol.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Dat snap ik inderdaad, ik heb de ATEN IC-485S:
Afbeeldingslocatie: http://www.aten.com/doc_data/prdImages/20050224145727001.jpg
IC-485S INDUSTRY CONTR. IC-485S

RS-232 to RS-485/RS-422 Bi-directional Converter

IC-485S is a 2-way converter for converting RS-232 signals to and from RS-422/RS-485 signals in long-distance application up to 1200m (4000 ft.). It supports the connection of up to 32 hubs.

Features

Data transmission controlled by the RTS signal.
DCE/DTE selectable.
Point to point, multidrop, and simplex/duplex link selection.
Four wire full duplex/two wire half duplex.
Monitor configuration support.
Compact size.
OS Compatibility: WIN98AWIN MEAWIN 2K AWIN NT and WIN XP.

Package Content

1x IC-485S Bi-directional Converter
1x Power Adapter
1x User Manual

Specification

Connectors 1 DB-25 Female (RS-232)
RS-485 / RS-422 Four Terminal Block
RJ-11
Switches SW1 DCE, DTE, Monitor
SW2 TxON, RxON
TxRTS, RxRTS
TxRTS, RxON
Cable Length 1200 m [4000'] (max.)
Data Rate Up to 100 Kbps under 1200 m [4000']
Power Consumption DC9V, 1.35W (max.)
Housing Plastic
Dimensions
( L x W x H ) 5.4 x 7.45 x 1.85 cm
Staat ook een manual. Als het dus geen DCE of DTE is dan zou ik hem 'monitor' moeten zetten. En de andere optie ga ik nog even nalopen. (SW2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
ah, de handleiding maakt het al iets duidelijker volgens mij.
Er staat ergens een terminology tabelletje, aan de hand van de uitleg lijkt het erop dat je kan kiezen tussen de settings "TxRts, RxOn" (deze is met loopback, dus alles wat jij verstuurt krijg je ook weer binnen), of "TxRts, RxRts" (zelfde, maar zonder loopback).

In de handleiding kan je dan wel afleiden waar de switches op moeten staan.
Verder gebruikt de convertor de RTS (request to send) lijn van je rs232 poort om het zendgedeelte van de rs485 transceiver in en uit te schakelen; misschien dat je in je software nog moet aangeven dat deze gebruikt wordt (kan ook dat deze altijd werkt, geen idee eigenlijk).

Edit: hm, ik zie dat dat dce/dte verhaal los hiervan staat... dan gok ik dat je m op dce moet zetten, aangezien je pc normaliter de dte is.

[ Voor 9% gewijzigd door Lone Gunman op 18-01-2008 21:15 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik zal nog even met de instellingen experimenteren. Maar vooralsnog kreeg ik geen reactie van de DX9100. In de manual staat dat deze een errorcode zou moeten geven indien er een foutief bericht wordt gestuurd.

Ik vrees echter dat ik de speciale software nodig heb om de N2-bus te configureren :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Wat gebeurd er als je je convertor op TxRts, RxOn zet? Als je dan bijvoorbeeld wat in een terminal op je pc intikt, zou je dit ook weer gelijk terug moeten krijgen. Op die manier kan je iig testen of het zendgedeelte ingeschakeld wordt, en of de bekabeling goed is aangesloten.

Wat me net te binnen schiet: is het niet zo dat de RTS lijn alleen "werkt" als je hardwarematige (RTS/CTS) flowcontrol inschakelt in je terminal software? Dat is misschien ook nog iets om te proberen.

Zou je bovenstaande eens kunnen proberen (dus TxRts, RxOn mode om te kijken of je karakters die je in je terminal software intikt ook weer terug krijgt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik krijg de tekst terug, maar geen info van de DX9100. Ik twijfel of ik wel het juiste bericht stuur maar hij staat op adres 1. En elk apparaat op de N2-bus die een bericht krijgt dat hij niet snapt moet een errorcode terugsturen. Dus of hij probeert wel wat te sturen maar het is verkeerd aangesloten zodat er dus niets binnen komt of het is iets met de flowcontrol.

De hardwarematige flowcontrol ga ik even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ok, met minicom:
SW1 - DCE
SW2 - TxON, RxON

Werkt, ik krijg terug wat ik stuur. Echter als ik de DX9100 op de bus erbij hang dan krijg ik niets terug. Een test progje:
N2 Bus test
Port /dev/ttyS0 opened
DBG: Sending packet: ">01FA7\r"
DBG: Sending complete!
listening now for data...
3e 30 31 46 41 37 d
En dan gebeurt er dus helemaal niets (behalve dat ik mijn eigen packet terug krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Maar TxOn wil je juist niet volgens mij, want dan drive je de bus continu.
Verder is het gedrag van zulke protocollen (wie wat stuurt en wanneer) meestal vrij simpel, dus ik kan maar moeilijk geloven dat dit alleen kan werken met speciale software eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Op de XT-bus is het geen enkel probleem dus ook, alleen bij de N2-bus krijg ik er niets uit. Ik ben nog even de manual van de DX9100 aan het doorneuzen (1600p :X ) voor meer info over het configureren van de N2-bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek je niet gewoon de software om de DX/XT/XTM te programmeren.
En de software om online in de regelaar te kunnen kijken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me na >1.5 jaar niet echt meer relevant :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.