Hapering elke seconde

Pagina: 1
Acties:

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sinds enkele dagen heb ik opeens last van een hinderlijke hapering elke sec. Dit is duidelijk terug te zien in de muisbeweging die steeds even stopt. Dit is niet gelijk na het opstarten, maar enige tijd later. Soms na 1 min, soms pas na 15 min. (ik heb geen patroon kunnen ontdekken)

Ik heb via de search hier al enkele topics over gevonden en de oplossing daar was een probleem met het wel-of-niet aanstaan van het DMA. Echter heb ik daar geen problemen mee en de doorvoersnelheid (getest met nero) is nog prima (zo'n 50mb/s, zonder hapering echter wel 60mb/s, dus misschien zit hier toch iets).

Als ik in taakbeheer kijk en ik doe niets, dan wordt er constant 19-21% processor gebruikt, alleen geen enkel proces is daar verantwoordelijk voor (99% bij niet-actieve systeemprocessen).

Heeft iemand hier een oplossing voor of ervaring mee?

Ik heb het al een paar keer eerder meegemaakt en nadat ik alles opnieuw had geinstalleerd deed alles het weer (voor tenminste een jaar). Alleen heb ik nu niet veel zin om alles opnieuw te installeren, omdat ik binnenkort een nieuwe computer+hd koop en het dan sowieso moet doen. Daarop wachten heb ik ook niet zoveel zin in, want ik met deze week een stage verslag typen en dat is zeer irritant met deze haperingen.

Mijn systeemspecs staan in m'n profiel/sig, maar hier een korte samenvatting:
- Windows XP pro
- AMD Athlon mobile 2800+
- Mobo: Asus A7N8X-E Deluxe
- HD: Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (Sata)
- Geheugen: 2GB Kingston 400mhz dual (momenteel @333mhz, gelijk aan mobo/proc)

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij had ik deze problemen ook al met dit systeem, alleen met een andere processor, geheugen en hardeschijf.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 20:35
Kijk even naar de temperaturen van je hardware... misschien wordt er iets te warm, waardoor het niet goed meer werkt..

• floduR
  • Niet online
Gamepie56 schreef op maandag 03 september 2007 @ 15:29:
Kijk even naar de temperaturen van je hardware... misschien wordt er iets te warm, waardoor het niet goed meer werkt..
Die vallen wel mee, processor is nu 50 graden (idle), case 30 graden en ze voelen ook niet warm aan (geel valse waardes dus). Hij staat dan ook in een zeer stille stand (kan dus veel koeler, maar vind de temp prima zo zonder geluid).

De HD is ook koel (fysiek gevoeld)

• floduR
  • Niet online
Het is nu opgelost... Eigenlijk toevallig, ik heb m'n foto partitie even opgeruimd en wat nutteloze foto's weggegooid (paar gig) en nu werkt hij weer als een zonnetje.

Wel apart, ik heb 6 partities, waarbij alle partities wel eens minder dan 1 gig vrij hebben gehad (ook langere tijd), maar alleen de D-partitie zorgt dan voor problemen. Ik zie geen verband... (op de D schijf staan non-essentiele programma's, documenten en m'n foto archief). Heel vreemd :?
(fysiek op de schijf staat de D-partitie ook niet aan de rand, te zien aan de leessnelheid van de verschillende posities, daarbij ligt de D-partitie ergens in het midden, al zegt dat niet alles)

Misschien iemand een verklaring?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat zou kunnen is dat je hd misschien aan zijn einde raakt. Hierdoor kan het zijn dat die moeite heeft met het lezen van bepaalde gebieden van je schijf.

Door bestanden weg te gooien worden die gebieden leeggemaakt.

Eventueel een keer een oppervlakte controle van je schijf doen met wat tools

• floduR
  • Niet online
Zou kunnen, al is dit vaker voorgekomen en toen was de schijf vrij nieuw. Dus mogelijk zitten er inderdaad wat slechtere sectors op, al vanaf het begin.

Als m'n nieuwe HD binnen is, zal ik deze eens goed onder handen nemen.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat de computer bij zoiets elke seconde moet haperen. Alle topics die dit probleem melden hebben een probleem met hun HD. Windows heeft blijkbaar veel moeite met bepaalde foutjes.
Pagina: 1