[Laptop] Scherm defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 12:04
Ik heb een probleem met mijn Acer Travelmate 420. Sinds een paar dagen krijg ik geen beeld meer als ik hem aanzet. Dat wil zeggen, het scherm lijkt uit te staan, maar als ik heel goed kijk zie ik heel wazig door het zwarte heen het beeld (dus eerst bios melding, etc, dan windows).

Het lijkt alsof de laptop 'denkt' dat de klep dicht is oid. Ik heb het palletje gevonden die wordt ingedrukt bij het dichtklappen van de laptop, maar daar lijkt niets mis mee (kan ik indrukken en komt ook weer naar boven).

Als ik de laptop op een externe monitor aansluit werkt het prima op die externe monitor.

Ik vraag me af of mijn laptop nog te redden is, of dat het scherm is overleden.

chaozz.nl | RetroGameCouch

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 19:00
Waarschijnlijk is de backlight van het scherm kapot.

• chaozz
Dat zou kunnen. Is zoiets repareerbaar voor een tweaker, of zoniet kun je dat ergens laten herstellen? En als het herstelbaar is, wat zijn daarvan ongeveer de kosten?

Kortom, je antwoord roept meer vragen op.

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 19:00
Waarschijnlijk kan je een backlight nog wel op ebay of misschien op marktplaats vinden.
Backlight is gelukkig goedkoper dan een nieuw scherm.
Het beste kan je het scherm open maken en even het type/model nr van het backlight noteren.
En daar dan op zoeken , dan weet je zeker dat je de goede hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door died_laughing op 03-09-2007 15:02 ]

• chaozz
Dankje, dat ga ik proberen.

Volgens deze site http://www.laptoprepair1....lcd-backlight-repair.html (mijn probleem is het meest linker plaatje)

heb ik deze nodig: http://www.notebooksoluti...duct_info&products_id=421

Als ik hem voor 50 dollar weer kan fixen ben ik echt super blij. :)

[ Voor 85% gewijzigd door chaozz op 03-09-2007 15:08 ]

• LZF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01-2024

LZF

Inderdaad is de kans het grootst dat het alleen om de inverter gaat, en niet de backlight lampen zelf. Het vervangen van een inverter stelt niet zoveel voor en is meestal wel binnen de 10 minuten gedaan.

Verwijderd

Een backlight (een soort dun tl-achtig buisje) is iets anders dan een inverter (electronisch paneeltje met onderdeeltjes, kabelaansluitingen, enz0. Je moet dus geen inverter kopen, maar een backlight. Openmaken en zoeken naar het typenummer, en meet de lengte ook, en check de advertenties daarop. Er zijn een paar standaardmaten.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Thandor

SilverStreak

Dit heeft meer met Videoplanken & Beeldkanonnen te maken :). Het gaat immers om een beeldscherm.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Ja, zo'n backlight is zeker te repareren. Vaak is het een kwestie van de geschikte CCFL opzoeken die in je laptop past en die aansluiten op de inverter. Vaak is die ook stuk, dus zal je die ook moeten vervangen.

Met een beetje googlewerk is dit wel te vinden, samen met een kleine howto hoe je het aan moet pakken.

Om het even voor je op te sommen:

- Check schermgrootte en bepaal welke CCFL's je moet hebben
- Haal ze ergens vandaan, incl inverter.
- Schroef laptop open, haal oude CCFL's (en inverter) weg en sluit nieuwe aan, eventueel nieuwe CCFL uit de behuizing halen (CCFL zelf is maar een heel dun buisje, kijk uit, spul is giftig, dus breek em niet)
- Sluit alles weer aan, meet even door of alles nog de correcte weerstand heeft.
- Have fun ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• chaozz
ik heb de inverter de volgende dat besteld op notebooksolutions.ca en een week later was het binnen. het openschroeven van het scherm was 4 schroefjes, en het vervangen van de inverter 2 stekkertjes ompluggen van de oude naar de nieuwe. de oude zag er wat gebakken uit.. niet zwart, maar wel bruinig.

alles weer dicht en draaien lopen. en dat voor een schamele 50 dollar verscheept vanuit canada :)

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 13:37
Hoe kan ik erachter komen of het backlight OFWEL de inverter stuk is ?

Help Java!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Kijk even naar de CCFL, ziet die er zwartgeblakerd uit (op het uiteinde vaak) is het waarschijnlijk de CCFL. Zo niet de inverter. Maar neem het zekere voor het onzekere en bestel ze gewoon allebei.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1