PowerPC als server in studentenhuis?!?!

Pagina: 1
Acties:

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 17:11
De volgende situatie:

Er wonen 3 personen in een studentenhuis.
Er is 1 Sonera Quicknet verbinding.
Er is 1 Intel Switch en genoeg UTP/STP.
Er zijn 3 PC's en 1 Mac PowerPC 66Mhz.
De 3 PC's zijn de workstations van de studentjes.
De Mac kunnen we als proxy firewall laten dienen. Maar er dient zich een probleem.

De PowerPC kast is zo plat als een dubbeltje.
Er is nergens ruimte voor een uitbreiding van wat dan ook. Alles moet extern, dus ook de 'netwerkkaart'.
Er zit dus een extern wit doosje aan, daar kan de UTP ingeprikt worden. Volgens de eigenaar van de PowerPC is dit geen probleem, omdat je over die ene kabel internet en netwerk kan laten gaan.
Hoe die het in gedachte had weet ik niet, en ik heb nog nooit met een Max gewerkt. (alleen al die ene muisknop.. :'()

Hoe lossen we dit op? Want zoals hij het wil aansluiten (COM21 kabelmodem, switch, PC's & Mac) zit elke PC al zelf direct (via de Switch) op de COM21 aangesloten, dus is de PowerPC overbodig lijkt me...

Is er toch niet stiekem nog een netwerkkaart in die PowerPC te pluggen? Zodat we een conventioneel thuis inter-netwerk kunnen bouwen?

Bij voorbaat dan, als je het al tot hier gehaald hebt... :)

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Nou,

Ik weet dat Sygate een single NIC mogelijkheid heeft om het internet te sharen.

Ik zou zeggen: ga naar sygate.com en download de manual, daarin staat hoe het moet.

Helaas is Sygate wel een PC programma :(
Ik weet niet of er dergelijke programma's bestaan voor de MAC.

Zo niet: verkoop de mac en koop er een pc voor. Voor een oude apple kun je meer krijgen dan voor een oude PC.

Ik denk dat het er dan op neer komt dat je kabelmodem op een hub moet. Of dat kan, dat weet ik niet, want ik heb geen ervaring met sonera quicknet en die kabelmodems.

Groeten,

Rob

Verwijderd

Dump die ouwe Mac of ruil hem met een verzamelaar voor een PC of wat flappen. Koop/bouw een leuk bakkie dat je als linux-servertje (of windows, kies zelf maar de smaak) inzet.

Verwijderd

LinuxPPC op de Mac en vlammen maar :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op zondag 11 februari 2001 14:14 schreef TwwT_Unexplained het volgende:
LinuxPPC op de Mac en vlammen maar :)
zonder 2e netwerkkaart? weinig kans :?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
D'r bestaan ook USB-netwerkkaarten.
een van USB => 10/100 kost f 135,--
(wat 't nut is van die 100 Mbit mag joost weten, aangezien USB zelf maar 12 Mbit is.)
'k weet niet of die powermac al een USB inferface heeft, maar mischien is 't een idee

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
(wat 't nut is van die 100 Mbit mag joost weten, aangezien USB zelf maar 12 Mbit is.)
Dat je 'm aan je 100Mbit hubje kunt hangen. :)

Verwijderd

Je zet Linux op die powermac, dan hang je hem aan de hub, kabelmodem ook aan de hub.
De netwerkkaart geef je 2 ip's

eth0:0
eth0:1

en dan werkt het als het goed is

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 15:03

Shuriken

Life is all about priorities

Erg handig zo'n USB netwerk kaart, maar dan moet het macje wel usb hebben. Gezien het feit dat het me een oud model lijkt, kun je dat wel shaken.....

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• DarkHelmet
Tja als ik het zo lees is het dus niet mogelijk om met 2 IP's op 1 kaart te draaien. Want daar komt het in principe op neer...
BTW Linux kan dat misschien wel, maar ik kan Linux nie! :) (OK OK ik studeer Informatica, maar om Linux goed aan de praat te leren/krijgen duurt te lang, Inet moet snel werkend zijn..)

Hopen dat de eigenaar van de PowerPC bereid is hem te verkopen (als dat tenminste gaat lukken..) Hij zei zelf dat 2 IP's over 1 NIC geen probleem was, maar aangezien hij niet al teveel ervanaf weet...

Senks voor de tips, en blijf vooral posten met je verdere IDen.:)

Ik heb nog wel een Cellie 366 liggen met 2 3COM NIC's en 256MB PC100 ECC, wel leuke start voor Server of nie?

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• DarkHelmet
Afbeeldingslocatie: http://www.com21.com/products/images/comport1000b.gif

Dit is de COM21.
Kon op de website niet vinden of je hem direct op een HUB/Switch kon aansluiten.
Weet iemand dit misschien?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Kan je niet beter een oude P1 op de kop tikken ofzo ? Kost waarschijnlijk net zoveel als een USB-netwerkadapter of iets dergelijks.

One of the animals has left its cage today.

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 08:08

Zak

Op zondag 11 februari 2001 21:02 schreef DarkHelmet het volgende:
[afbeelding]

Dit is de COM21.
Kon op de website niet vinden of je hem direct op een HUB/Switch kon aansluiten.
Weet iemand dit misschien?
kan wel mag waarschijnlijk niet

• s3mt3x
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

kijk hier es.

Deze site heeft mij destijds erg geholpen al was het voor mij dan wel met PC's

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 14:39 schreef TD-er het volgende:
D'r bestaan ook USB-netwerkkaarten.
een van USB => 10/100 kost f 135,--
'k weet niet of die powermac al een USB inferface heeft, maar mischien is 't een idee
Zoiets:

Via USB-poort op Fast Ethernet

netwerken Met de usb-adapter AT-USB100 van Allied Telesyn zijn PC's via de USB-poort aan te sluiten op een Fast Ethernet-netwerk.
De adapter vormt volgens de fabrikant één van de makkelijkste oplossing een voor netwerkverbindingen. Dit komt vooral omdat het niet langer nodig is een speciale netwerkkaart te installeren. Ook het installeren van extra software is niet nodig. Op PC's met Windows 98 of 2000 zijn alle benodigde driver namelijk al aanwezig. Feitelijk bestaat de oplossing slechts uit een adapter die aan de ene kant op de USB-poort wordt aangesloten en aan de andere kant op de standaard UTP- of STP-kabel van het netwerk is aan te sluiten. Als dat gebeurd is helpt een eenvoudig te bedienen programma de gebruiker stap voor stap door de installatieprocedure heen.
Inlichtingen: http://www.alliedtelesyn.com

Draait hier prima!

suc6 verder...

• DarkHelmet
Bedankt voor de tip, maar ik denk niet dat een 66Mhz PowerPC ooit van USB heeft gehoord... :)

Pagina: 1