Toon posts:

Bij gebrek aan sensor: hoe CPU temp te bepalen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Niet meteen slaan alstublieft, maar naast een PC heb ik ook nog een G4 Macintosh :-) Nu maakte het ding behoorlijk lawaai, heb de fans vervangen door stillere (nieuwe) exemplaren en de airflow ook wat veranderd. Qua geluid is het een stuk netter geworden, de kast wordt minder warm dus dat allemaal prima. Helaas heeft de fabrikant het destijds nodig gevonden de temperatuursensoren niet te gebruiken, dus welke tool ik ook gebruik: geen sensor gevonden.

Nu is mijn idee een thermometer met externe sensor te gebruiken (sterker nog: doe ik al) en heb de sensorstaaf in de heatsink gestoken en met rubbers onderin vastgezet. Na nachtrust geeft-ie keurig de kamertemperatuur aan, na een tijdje draaien geeft-ie 55 graden Celsius aan en daar blijft het ook, ook onder behoorlijk zware belasting.

Nu is mijn vraag: in hoeverre komt de temperatuur van CPU en heatsink overeen? Is dat gelijk of is de heatsink in principe altijd warmer of juist wat kouder? Ik neem overigens aan - na wat lezen hierover her en der op internet - dat 55 graden nog niet zorgwekkend is.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 08:30
De CPU is de bron van de warmte, deze zou ook altijd warmer moeten zijn dan de heatsink.

End of Transmission