[XP] bootproblemen, step by step confirmation?

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Beste mensen,

na een bsod en een memory dump blijft mijn pc hangen bij het booten op het windows logo.

laatste en vorige keren (alweer geruime tijd geleden) heb ik dit probleem kunnen lokaliseren en oplossen door step-by-step confirmation bootup te kiezen in het advanced boot menu (F8).

helaas staat behoort deze optie niet meer tot de keuzeopties in het bootmenu, is het eruit gesloopt?

in safe mode start hij namelijk wel op, dus er moet een driver zijn waar hij op blijft hangen denk ik dan, step by step boot zou dus erg handig zijn, ik heb geen idee waar hij nu op blijft hangen, ik zie alleen maar een windows logo.

ik heb al in msconfig geselecteerd alleen de noodzakelijke drivers te laden en ik heb in device manager de meest voor de hand liggende probleemveroorzakers al verwijderd (video drivers etc). toch krijg ik hem niet opgestart behalve in safe mode :(

bootlog.txt was vroeger nog wel handig om te kijken waar het fout ging, echter de huidige variant daarop, ntbtlog.txt, is totaal nutteloos volgens mij, staat niets in over errors e.d.

wat te doen? er is vast iets voor in de plaats gekomen voor deze 2 voor mij voorheen gebruikte manieren om achter het euvel te komen.

ik wilde ook al windows gewoon opnieuw installen, al zie ik hier wel een beetje tegenop, vooral omdat mijn floppy drive niet werkt en ik als ik boot van mijn xp cd niet bij mijn third party sata drivers kan. (achterlijk trouwens dat dit perse op floppy moet) k dacht ik vraag nog even jullie advies hoe dit te fixen zonder een totale reinstall, lukt het niet, zal ik straks uit werk nog even een floppy drive ergens halen.

overigens, voor de bsod en het begin van de problemen had ik geen nieuwe software of drivers geinstalleerd, alleen liep al maanden stabiel. sterker nog ik kom net terug van vakantie en pc heeft week gedraaid aan een stuk zonder mijn aanwezigheid. (ik ga er 30minuten achter zitten en bingo :( ).

ik had heb natuurlijk ook de faq/guide gelezen hier over bootproblemen en het enige wat ik nog zag wat evt van toepassing kan zijn was het runnen van sfc. echter "Draai je SFC zonder opties, dan zullen alle overschreven systeem bestanden worden vervangen met die uit C:\Windows\system32\dllcache.", zonder opties krijg ik gewoon de /? text van sfc en probeer ik een sfc /scannow krijg ik een [The rpc server is not available] (0x000006ba).

iemand een idee wat nog te proberen?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

SFC /scannow werkt niet vanuit safe-mode.
Heb je de eventlogs al eens doorgekeken vanuit safe-mode?

☻/
/▌
/ \

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Kort na het posten van dit bericht, crashde het systeem helemaal en kwam ik er met safe mode zelfs niet meer in.

Inmiddels ben ik alweer een format en windows install verder. Nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is, ik had inderdaad event log al meermalen doorgekeken, daar stond de bsod wel tussen, maar niet wat er tijdens het booten mis bleef gaan.

Ben al weer de hele dag bezig met alles beetje werkend te krijgen, heb nog wel wat problemen, maar ik kan voorlopig vooruit.

Wel interessant vind ik de vraag of die step-by-step confirmation boot mode uit winxp is gehaald? ik kon hem namelijk helemaal niet meer vinden ondanks dat ik zeker weet dat hij er eerder wel was, in het advanced bootup menu. Ook shift-f8 (shortcut voor de step by step modus) doet niets, alleen f8 om in het advanced boot menu te komen is er nog, en daar mist vervolgens de optie.