Missende resolutie, waar ligt het aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hanterp
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06-2021
Ik ben een liefhebber van een bepaald spel ( PES ) en van dat spel komt in oktober een nieuw deeltje uit.
In de specificaties die daar al van vrijgegeven zijn, staat dat het draait onder de resolutie 1280x720 ( 16:9 ).
Hij zal ook wel onder hogere resoluties draaien, maar dat gaat dan ten koste van de performance.

Mijn probleem is dat ik - ondanks goede hardware - die resolutie niet heb.
Ik heb een Syncmaster 206BW 20 inch monitor.
Mijn videokaart is een ASUS EN8600GTS ( driver: Nvidia Geforce 8600 GTS ).

Het gekke is dat in het lijstje resoluties dat Windows XP aangeeft, staat wel een hogere resolutie van 16:9, namelijk 1600:900, maar ja, zoals gezegd, dat gaat ten koste van de performance.

Ik heb twee vragen:
1. Is dit een probleem van mijn monitor of van mijn grafische kaart? Of nog iets anders?
2. Is dit te verhelpen?

Graag jullie antwoord :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kaart zal deze resolutie echt wel ondersteunen.
Ik denk dat het een probleem ligt bij een vinkje in de setting "Hide resolutions this monitor cannot support". Je kunt deze vinden in het control panel van je video drivers bij de resolutie en refresh instellingen, even zoeken. Zodra je dat filter uit hebt gezet zal 1280x720 er bij staan en kun je hem proberen, dat werkt hier gewoon prima, het is niet schadelijk voor je monitor oid.

Ik denk echter dat je je onnodig zorgen maakt. Welke resoluties jij in kan stellen in je settings van Windows komt niet overeen met het lijstje kiesbare resoluties in zo'n game. Het spel kan prima eigen resoluties aandragen voor Direct3D om te gebruiken. Ik vermoed dus dat de game prima zelf 1280x720 aan zal sturen.
Let er echter wel op dat 1280x720 niet de native resolutie is van je paneel en je dus de boel niet scherp in beeld zult hebben omdat de boel opgerekt zal worden. Omdat te verkomen is ook een instelling aangebracht in het control panel van de videodriver, wederom bij de monitor sectie als ik me niet vergis. De "Digital Flat Panel Settings", als je je monitor via DVI hebt aangesloten (!), waar je die schalingmethode kan veranderen naar bijvoorbeeld Centered Output waardoor je een klein, maar scherp, beeld krijgt in het midden van de monitor.
Als je per se een 16:9 resolutie wilt gebruiken zou ik echter voor 1600x900 bij Centered Output gaan, mits de performance dat toelaat.

Ik vind wel dat je wat meer zelf had kunnen zoeken. Er zijn al veel vergelijkbare vragen gesteld waarin zo'n beetje alles wat ik net verteld heb ook genoemd is. Neem een Het algemeen beleid door over het aanmaken van topics en gebruik vervolgens eens de Search voor het zoeken van je vraag en mogelijke antwoord.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 03-09-2007 12:18 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Hanterp
Ja hoor, ik heb sommige van de posts doorgelezen na te hebben gezocht op "resoluties", maar dit stond er niet bij.
Ik had dat vinkje, waar jij het over had, al verwijderd bij 'Hide resolutions this monitor cannot support' en toen stond die resolutie er nog niet bij...
Ik heb mijn monitor inderdaad via DVI aangesloten.
Ook heb ik bij 'platte schermschaal wijzigen' in het Nvidia-control pennel gekeken en daar stond niet helemaal zoals jij het noemde, maar ik neem aan dat een van deze twee bedoelt:
1. Niet schalen
2. Nividia schaling gebruiken met vaste aspect-verhouding.

Ondanks dit alles kan ik 1280x720 nog steeds niet krijgen :?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hanterp schreef op maandag 03 september 2007 @ 13:03:
[...]
Ook heb ik bij 'platte schermschaal wijzigen' in het Nvidia-control pennel gekeken en daar stond niet helemaal zoals jij het noemde, maar ik neem aan dat een van deze twee bedoelt:
1. Niet schalen
2. Nividia schaling gebruiken met vaste aspect-verhouding.
Dat is toch iets anders dan ik bedoelde. Nu gaat er namelijk ook geschaald worden maar wordt wel rekening gehouden met de aspect ratio. Nu zal nog steeds opgerekt worden tot de horizontale schermranden, maar zal een 4:3 enof een 16:9 resolutie ook een 4:3 of een 16:9 verhouding blijven, denk aan de zwarte balken die je krijgt op een 4:3 TV als daar een breedbeeld 16:9 opname op wordt getoont.
Een breedbeeld monitor, zoals je Samsung, is echter een 16:10 verhouding.
De optie die ik bedoelde is geen schaling.[/quote]
Ondanks dit alles kan ik 1280x720 nog steeds niet krijgen :?
Ook niet als je de resolutie daadwerkelijk in het driverpaneel zelf veranderd?
Anders zou je kunnen kijken of je een custom resolutie aan kunt maken.

Maar nogmaals, ik denk dat je je zorgen om niets maakt. PES zal waarschijnlijk prima zelf een 1280x720 resolutie zelf af kunnen dwingen.

• Hanterp
Je hebt vast gelijk als je stelt dat PES die resolutie wel zal kunnen afdwingen, maar dit is iets waar ik van leer en als je het niet erg vindt wil ik toch weten wat het allemaal betekent ;)
Ik heb het uitgeprobeerd en "Niet schalen" geeft bij mijn huidige resolutie zowel horizontale als vertikale zwarte balken en "Nividia schaling gebruiken met vaste aspect-verhouding" geeft alleen vertikale balken, maar hij rekt het op naar de bovenranden.
Ook niet als je de resolutie daadwerkelijk in het driverpaneel zelf veranderd?
Je bedoelt waar je ook de kwaliteit van de kleuren verandert in 'eigenschappen beeldscherm? Nee, daar laat-ie die ook niet zien.
Hoe kan ik een custom-resolutie dan maken, waar je het over hebt?

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-07 12:06

Largo

Donderdraak

Toch ff checken: je hebt je monitor drivers toch wel geinstalleerd? Bij mijn Samsung kon ik pas daarna geschikte resoluties selecteren....

[ Voor 10% gewijzigd door Largo op 03-09-2007 13:26 ]

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

^^ met Largo: ik moest ook eerst mijn Samsung 720N drivers erop zetten om alle combinaties te krijgen. Hiervoor had ik alleen 640x480 / 800x600 / 1024x768 / 1280x1024 en daarna allerlei reso's er tussenin. 1080x720 gebruik ik dan ook (zonder scaling uiteraard, liever 1:1 met wat zwart eromheen dan mensen van 300 kilo ;) ) om films te kijken :) .

De meeste mensen deugen!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hanterp schreef op maandag 03 september 2007 @ 13:21:
Ik heb het uitgeprobeerd en "Niet schalen" geeft bij mijn huidige resolutie zowel horizontale als vertikale zwarte balken en "Nividia schaling gebruiken met vaste aspect-verhouding" geeft alleen vertikale balken, maar hij rekt het op naar de bovenranden.
Exact. Voor scherp beeld zou je dus "Niet schalen" willen en als je daar geen problemen mee hebt dan zou ik ook "schalen met aspect-ratio behoud" gebruiken.
Je bedoelt waar je ook de kwaliteit van de kleuren verandert in 'eigenschappen beeldscherm? Nee, daar laat-ie die ook niet zien.
Hoe kan ik een custom-resolutie dan maken, waar je het over hebt?
Volgens mij wel. Ik gebruik niet dat 'moderne' controle paneel van nVidia, dus hoe het daar exact in gebeurt zul je even zelf uit moeten zoeken. Maar in het klassieke driverpaneel kan ik een custom resolutie aanmaken waarmee ik ook 1280x720 op het beeld kan toveren voor het geval zo'n vinkje uitschakelen niet zou helpen (wat het hier wel doet).
Het installeren van de drivers voor de monitor is overigens een erg goed idee, daar zou ik als eerste naar kijken in dit geval.

• Hanterp
Ik heb voor de zekerheid gekeken of de geinstalleerde driver er staat.
In "eigenschappen voor monitor" staat Syncmaster 206bw digital.
Ik kon ook de analoge driver installeren, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik een DVI-aansluiting heb. Die analoge driver is toch alleen als je de VGA-aansluiting gebruikt?
Volgens mij wel. Ik gebruik niet dat 'moderne' controle paneel van nVidia, dus hoe het daar exact in gebeurt zul je even zelf uit moeten zoeken. Maar in het klassieke driverpaneel kan ik een custom resolutie aanmaken waarmee ik ook 1280x720 op het beeld kan toveren voor het geval zo'n vinkje uitschakelen niet zou helpen (wat het hier wel doet).
Ik krijg alleen het browser-control-panel. Daar zie ik echter niet hoe je de custom-resolutie moet maken,

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Je wilt je beeld sowieso niet scalen. Bij m'n ATi kaart staat 1280 x 720 er wel bij, dat moet je monitor dus ook gewoon aankunnen. Om die resolutie te hebben kan je het beste even Powerstrip even installeren, daar kan je hem toevoegen en hem forcen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Hanterp
Bij het installeren van Powerstrip kwam Nvidia met een waarschuwing of de default-fabrieksinstellingen werden gebruikt en gaf aan niet door te gaan als dat niet zo was.
Ik ben hardwarematig niet genoeg onderlegd om al die fratsen uit te kunnen halen zonder problemen op mijn hals te halen, dus laat ik powerstrip maar liever links liggen :|
Maar toch bedankt voor de tip :)

• Mojo

Mojo

The Power Within

Je verneukt niks met dat programma hoor ;) Bovendien heb je hem waarschijnlijk niet overclocked, zelf geen resoluties toegevoegd, etc. Dat doet Powerstrip allemaal voor je.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 11:22
Omdat ik (denk ik) hetzelfde probleem heb als de TS, post ik het hier maar even bij als men het niet erg vind.
Het gaat bij mij niet specifiek om 1 spel, maar ik heb een Samsung 226BW monitor, en ik zou ook graag de mogelijkheid willen om resoluties te draaien zoals 1440x900 en/of 1280x800 of nog lager, maar deze staan dus standaard niet in het rijtje van ondersteunde resoluties, ook niet wanneer ik windows de 'niet ondersteunde' resoluties ook laat weergeven.

Daarnaast heb ik ook al geprobeerd om zelf aangepaste resoluties te creeren met het nvidia control panel, hier vul ik dan dus gewoon de resolutie 1440 bij 900 in, maar als ik vervolgens deze res wil testen, gebeurt er niks en krijg ik doodleuk de melding dat het testen mislukt is.

Mijn monitor is dus een Samsung 226BW die met DVI aangesloten zit op een GF 7800GT van Asus.
Ook heb ik 2 verschillende drivers geprobeerd, en 1 driver ook nog apart geprobeerd met een enhanced INF van laptopvideo2go.com (het is dan wel geen laptop, maar deze inf's zouden ook andere resoluties ondersteunen?). De driver van de monitor is ook geinstalleerd, maar het maakt niet uit of ik deze installeer, want ik krijg er geen resoluties bij.

De resoluties die ik op dit moment kan selecteren:

800x600 (4:3)
1024x768 (4:3)
1152x864 (4:3)
1280x960 (4:3)
1280x1024 (?)
1600x900 (16:9 ?)
1680x1050 (16:10)

Hierboven ook nog wel enkele resoluties, maar die zijn niet relevant, aangezien de native resolutie van de monitor 1680x1050 is. Maar het komt er dus op neer dat ik de mogelijkheid wil tot 16:10 resoluties die lager zijn dan de native res.

• Sartsj
Hmm, ik had powerstrip al eerder geprobeerd, maar toen kon ik de aangepaste resoluties zo snel niet vinden, maar deze keer is het me wel gelukt, ik heb 1440x900 toegevoegd en nu pakt hij hem wel.

Ik vraag me wel nog steeds af waarom de nvidia control panel dit niet wil doen..

edit: ahh crap, ik had moeten editen, sorry mensen ;p

[ Voor 9% gewijzigd door Sartsj op 03-09-2007 16:14 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Waar wil je kleinere resoluties spelen? Het is nogal stom om dingen niet te draaien op native resolutie, dat ziet er niet uit, tenzij je het dus laat scalen. Maar dan heb je enorme zwarte balken. De enige rede die ik kan bedenken is dat een spel niet draait op de beoogde resolutie. Maar dat dan kan je beter de details, FSAA en AS wat lager zetten en gewoon lekker Full Screen spelen.

Maargoed, Powerstrip kan dat allemaal voor je doen. :)

Overigens is 1280 x 1024 5:4 en 1600 x 900 ga ik niet voor je uitrekenen, dat kan mijn neefje van 2 nog voor je doen :X (iets met 100)

Edit:

Ah, je hebt zitten kicken binnen 24 uur :+

[ Voor 17% gewijzigd door Mojo op 03-09-2007 16:16 ]

• Sartsj
Waarom in native resolutie gamen met de eyecandy uit als je de resolutie wat lager kan zetten, je nvidia driver het gewoon scaled naar aspect ratio, en zodoende wat meer eyecandy in kan stellen.

1280x800 en 1440x900 zijn net als 1680x1050 ook 16:10 resoluties, dus die worden gewoon fullscreen weergegeven als je scaling naar verhouding aanzet bij je driver.

• Hanterp
Wat is trouwens een 'native resolutie'? Is dat de hoogste die de monitor aankan? Of is dat er eentje die bij dat slidertje van resoluties staan bij "eigenschappen monitor"?
En wat is eyecandy?
Je verneukt niks met dat programma hoor Bovendien heb je hem waarschijnlijk niet overclocked, zelf geen resoluties toegevoegd, etc. Dat doet Powerstrip allemaal voor je.
Heb ik inderdaad niet gedaan :) Ik zal Powerstrip dan nog eens proberen :)

• Sartsj
Een native resolutie is idd de max. resolutie die een TFT monitor aankan, dit zijn het aantal pixels dat de monitor fysiek tot zijn beschikking heeft.

Eyecandy zijn zeg maar de speciale effecten die je meestal bij games uit en aan kunt zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Sartsj op 03-09-2007 16:35 ]

• Hanterp
Bedankt :)

• Mojo

Mojo

The Power Within

Sartsj schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:21:
Waarom in native resolutie gamen met de eyecandy uit als je de resolutie wat lager kan zetten, je nvidia driver het gewoon scaled naar aspect ratio, en zodoende wat meer eyecandy in kan stellen.

1280x800 en 1440x900 zijn net als 1680x1050 ook 16:10 resoluties, dus die worden gewoon fullscreen weergegeven als je scaling naar verhouding aanzet bij je driver.
Omdat scaling er niet uit ziet. Je beeld is een stuk minder scherp, omdat sommige pixels dubbel in je beeld staan. Me CRT's werkt het zo allemaal wel, alleen TFT's wil je gewoon op native draaien.

Pagina: 1