Toon posts:

Berekenen maximum processor voor mijn board?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier, weet redelijk wat van hardware af maar 2 weten meer dan 1, vandaar mijn volgende vraag. Ik heb een Fujitsu Siemens PC met D2151-A board, ben daar erg tevreden over. Er zit nu een P4 HT 3.0 GHz processor op, 2GB RAM (PC2-4200) en twee SATA schijven. In wezen is de machine snel genoeg (ik draai XP2 SP2 in performance mode) maar voor sommige zware rekenklussen lijkt een nieuwere processor me toch wel wenselijk.

Nu heb ik in de specs van het board gezien dat de zwaarste processor die hiermee werkt de Core 2 Duo E6700 is die op 2.66 GHz draait. Is dat echter geen overkill? Het board heeft een FSB op 800 MHz, ik kan me zo voorstellen dat er veel processorcapaciteit onbenut blijft. Hoe kan ik uitrekenen wat de maximaal nuttige processorcapaciteit is voor mijn board? Alvast bedankt voor eventuele tips.

http://www.fujitsu-siemen...oards/premium/d2151a.html

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Voor wat gebruik je je pc, mocht het zo zijn dat het moederbord inderdaad niet alles benut van de E6700 dan kunnen we altijd een proc aan bevelen die je wel kan gebruiken.
Je bent er dus ook zeker van dat het een socket 775 mobo is?

[ Voor 15% gewijzigd door battler op 03-09-2007 10:48 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb je een D2151-A1 of D2151-A2
De A1 ondersteunt nl GEEN C2D en de A2 wel en met fsb van 1066MHz, volgens de datasheets.
Je zou dus nix verliezen op en A2 met een C2D E6700, want die ondersteunt FSB van 1066MHz.
Maar wees er zeker van welke je hebt en of het mobo de cpu wel ondersteunt anders heb je straks een cpu waar je niets aan hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door DaLoona op 03-09-2007 11:17 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Op 800MHz FSB heb je desnoods ook wel C2Ds, denk aan de E4300/4400.
Maar ik weet niet of je bord deze ondersteunt qua voltageregeleing enz.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replies. Of het een A1 of A2 is kan ik nu niet checken, ik neem aan dat dat wel op het board staat vermeld (kast dus ff openen) of dat ik die info met een tool wel kan achterhalen.

Overigens gebruik ik de machine voornamelijk om films op te nemen met een Hauppauge kaart en die mpeg files - zonder reclame - om te zetten naar divx; dat laatste proces mag wat mij aangaat dus wel ietsje sneller. Verder normaal gebruik (internet, DVD's branden).

Verwijderd

Topicstarter
Volgens WinXP Manager is het een D2151-A1, dus helaas pindakaas het minst moderne board. De CPU die ik nu heb is een P4HT 630 op 3 GHz met 800 MHz FSB. Als ik het goed zie in de lijst is de snelste optie voor dit board een Pentium D 940 Presler FSB800 EM64T alhoewel het board een FSB tot 1066 ondersteunt. Ik kan alleen geen Pentium D vinden die dat heeft ;-)

Nu zie ik bij Intel echter ook de 960 staan die op 3.6 GHz draait en 2x2MB L2 cache heeft. Naar mijn idee een snellere 940, toch? Zou die kunnen?

Afijn, graag een suggestie welke processor het beste zou zijn voor mijn board en mijn toepassingen. Het betreft in elk geval een A1 board met LGA775 socket. Ik hoor het graag, alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de prijs van een Pentium D 960 kun je met gemak een beter presterende C2D halen incl nieuw moederbord. Zoek op wat voor jou zin heeft door de prestaties te nemen die een CPU scoort in voor jouw relevante taken (benchmarks zoeken) en dat door prijs voor totale upgrade te delen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat schiet net mijn doel voorbij, ik wil eigenlijk gewoon het maximum uit deze combinatie peuren en niet beginnen aan die alles-moet-vervangen-worden race. Anders zit ik zometeen weer met een mobo en CPU die ongebruikt/onverkocht in de kast liggen. Ik ga er dus maar vanuit dat de 960 de max is voor mijn board.

Overigens snap ik niet goed waar het verschil tussen de A1 en A2 versie zit; ik heb de specs vergeleken en kan eigenlijk geen verschillen vinden dus zou - als ik net doe alsof ik dom ben - er rustig een E6700 op moeten kunnen zetten. Zou iemand me willen vertellen waarom dit toch niet zal gaan werken? Gewoon puur voor het begrip; alvast bedankt!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

dion_b schreef op maandag 03 september 2007 @ 18:30:
Voor de prijs van een Pentium D 960 kun je met gemak een beter presterende C2D halen incl nieuw moederbord. Zoek op wat voor jou zin heeft door de prestaties te nemen die een CPU scoort in voor jouw relevante taken (benchmarks zoeken) en dat door prijs voor totale upgrade te delen.
En daar komt nog bij dat de Pentium D960 niet meer te krijgen is :X

Ben zelf ook maanden op zoek geweest omdat ik mijn moederbord niet kwijt wil.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het verschil tussen de A1 en de A2 zal hem waarschijnlijk in een bepaalde versie van de chipset zitten, of in het gebruik van iets andere componenten waardoor hij geschikt wordt voor de C2D processoren. Denk hierbij bijv. aan andere condensatoren om de stroom en spanning van de processor te regelen. Zoiets zal het ongetwijfeld zijn.
Overigens is het volgens mij geen mega upgrade die je hoeft te doen, enkel moederbord en processor. Zoals Dion-b al aangeeft, voor de prijs van een 960, als je die al weet te vinden, heb je ook een C2D processor met moederbord. En dat is echt een stuk sneller.

Nou weet ik natuurlijk niet hoe jij over je centen denkt, maar als jij een moderner moederbord met een modernere processor kan krijgen voor hetzelfde geld als wat je anders uit zou geven aan alleen een verouderd type processor, tja... Mijn keuze is dan toch echt snel gemaakt.
Wellicht kun je de rest van het spul voor een paar cent nog slijten op Marktplaats of V&A.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 07:34:
Anders zit ik zometeen weer met een mobo en CPU die ongebruikt/onverkocht in de kast liggen.
Dan verkoop je die toch gewoon? :Y)

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met dion_b mee eens ben. Investeren in verouderde technologie (lees: Pentuim D) is weggegooid geld en daarnaast zet ik vraagtekens bij of de voeding van je huidige bak überhaupt tegen zo'n stroomslurper kan. Spaar gewoon 1 maandje of 2 door voor de upgradekit van je leven (Core 2 Duo mobo+cpu+geheugen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle input. Ik zat overigens al te denken aan een gebruikte PentiumD, er zullen vast mensen zijn die naar C2D gaan en zo'n ding over hebben ;-) Ben ik voor een leuk prijsje toch sneller uit.

Maar ik zal ook even kijken naar de kosten van een nieuwe mobo + C2D; ik had overigens al gezien dat een e6700 toch iets van 180 euro wegtikt. Mobo zal wel iets van 100 kosten, met een beetje pech dan ook weer nieuw geheugen.... tsja...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een E6700 kost dan wel iets van EUR 180, maar een E4300 voor < EUR 100 scoort al beter dan een D 960 op dezelfde chipset in DiVX encoding. Daar komt bij dat die benches beide op een P35 chipset gemaakt zijn. Als jij een 960 op jouw oudere chipset prikt zullen de prestaties nog slechter zijn. Voor EUR 80 heb je al een goed moederbord (GA-P35-D3), dus EUR 180 en dan heb je al iets wat beter presteert dan als je EUR 320 uitgeeft voor een D 960 (2e hands zo goed als niet te krijgen, want snelste CPU op bepaalde platform is altijd meer vraag naar dan aanbod).

2e hands zie ik momenteel alleen een Pentium D 820 staan. Dat is weliswaar maar EUR 35, maar verbruikt dermate veel meer dan jouw huidige CPU dat je voeding het waarschijnlijk niet trekt. Het is wel in DiVX encoding zo'n 25% sneller, maar aangezien het dezelfde core(s) heeft als je huidige CPU en een lagere kloksnelheid zal het in non-multithreaded apps zowaar trager zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik bijna beter wat geld kan sparen en dan inderdaad een goeie mobo/CPU combi kan aanschaffen waar ik weer 2 jaar mee vooruit kan; balen dat ik nou net het A1 board heb zeg!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, eigenlijk is het bijna nooit de moeite waard om een nieuwe CPU te plaatsen op een moederbord van meer dan een jaar oud. Ook al past het in de socket, de verouderde moederbord gaat prestaties beperken en je loopt snel tegen voltageproblemen aan...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik ook eerst 's snuffelen in de OC hoek wat er maximaal uit de 630 CPU te porren is. Weer een hobby erbij...... ;-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat ook daar je huidige moederbord een beperkende factor kan worden. Officieel ondersteunt het niet hoger dan 200MHz FSB. Mogelijk kom je wel iets hoger, maar bijvoorbeeld een P35-based bord ondersteunt officieel al 333MHz, wat dus zo goed als zeker maakt dat je CPU de beperkende factor gaat zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 22:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:53:
Volgens WinXP Manager is het een D2151-A1, dus helaas pindakaas het minst moderne board. De CPU die ik nu heb is een P4HT 630 op 3 GHz met 800 MHz FSB. Als ik het goed zie in de lijst is de snelste optie voor dit board een Pentium D 940 Presler FSB800 EM64T alhoewel het board een FSB tot 1066 ondersteunt. Ik kan alleen geen Pentium D vinden die dat heeft -)
De Intel Pentium Extreme Edition 955 en 965 hebben een 266MHz (QDR1066) FSB. Deze worden vaak Pentium D genoemd daar ze technisch hetzelfde zijn.
Brede P schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 08:26:
Het verschil tussen de A1 en de A2 zal hem waarschijnlijk in een bepaalde versie van de chipset zitten, of in het gebruik van iets andere componenten waardoor hij geschikt wordt voor de C2D processoren. Denk hierbij bijv. aan andere condensatoren om de stroom en spanning van de processor te regelen. Zoiets zal het ongetwijfeld zijn.
Klopt. Beide borden hebben een chipset die in staat is om een Intel Core 2-processor bezig te houden. Iets wat we vaker tegen zullen komen: Juiste socket, juiste chipset en toch geen support. Het probleem zit dan meestal in de VRD (Voltage Regulation Down). De Intel Core 2 processor heeft
VRD11 nodig terwijl de Intel Pentium D met VRD10.1 al tevreden is. Veel van de oudere borden hebben dan ook enkel de beschikking over VRD10.1.

VRD10.1 en VRD11 kunnen beide dezelfde voltages leveren, namelijk 0.8375V t/, 1.6V. VRD10.1 kan dit echter in stapjes van 12.5mV leveren waar VRD11 in staat is om het in stapjes van 6.25mV te doen.

Uiteraard is er dan ook nog een compatible BIOS nodig maar dat zou hier toch niets uit kunnen halen omdat de hardware niet 1-2-3 aangepast kan worden ;).
dion_b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:55:Het is wel in DiVX encoding zo'n 25% sneller, maar aangezien het dezelfde core(s) heeft als je huidige CPU en een lagere kloksnelheid zal het in non-multithreaded apps zowaar trager zijn.
Dat is inderdaad oppassen geblazen, upgraden en uiteindelijk met een tragere processor opgescheept zitten. Zodra de 'sommige zware rekenklussen' niets met een dual-core processor kunnen doen zullen die klussen er enkel trager op worden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Even een quote van Thandor: "VRD10.1 en VRD11 kunnen beide dezelfde voltages leveren, namelijk 0.8375V t/, 1.6V. VRD10.1 kan dit echter in stapjes van 12.5mV leveren waar VRD11 in staat is om het in stapjes van 6.25mV te doen."

Dus de begin- en eindwaarden van de VRD zijn identiek, alleen het stappenplan is bij versie 11 uitgebreider. Als ik dit zo lees zou het met sommige C2D CPU's moeten kunnen, mits die dan toevallig net op zo'n VRD10.1 stapje zitten of denk ik nu te veel met boerenlogica?

Nog een quote: "Uiteraard is er dan ook nog een compatible BIOS nodig maar dat zou hier toch niets uit kunnen halen omdat de hardware niet 1-2-3 aangepast kan worden ;)."

Voor zover ik uit de gegevens kon halen draaien zowel het A1 als A2 board met dezelfde Phoenix bios. Daar vallen denk ik echter geen conclusies uit te trekken.

Naja, weer ff verder inlezen op het OC gedeelte :-)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 22:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 14:23:
Even een quote van Thandor: "VRD10.1 en VRD11 kunnen beide dezelfde voltages leveren, namelijk 0.8375V t/, 1.6V. VRD10.1 kan dit echter in stapjes van 12.5mV leveren waar VRD11 in staat is om het in stapjes van 6.25mV te doen."

Dus de begin- en eindwaarden van de VRD zijn identiek, alleen het stappenplan is bij versie 11 uitgebreider. Als ik dit zo lees zou het met sommige C2D CPU's moeten kunnen, mits die dan toevallig net op zo'n VRD10.1 stapje zitten of denk ik nu te veel met boerenlogica?
Teveel boerenlogica ;).
Nog een quote: "Uiteraard is er dan ook nog een compatible BIOS nodig maar dat zou hier toch niets uit kunnen halen omdat de hardware niet 1-2-3 aangepast kan worden ;)."

Voor zover ik uit de gegevens kon halen draaien zowel het A1 als A2 board met dezelfde Phoenix bios. Daar vallen denk ik echter geen conclusies uit te trekken.
Klopt, het kan best zijn dat beide BIOS'en zo goed als identiek zijn :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Zucht. Zouden die fabrikanten dit expres doen denk je...??

....waarbij ik het antwoord al wel weet ;-)

Maar afijn, mijn downloadmapje zit al vol met diverse OC-tooltjes dus eerst mijn 630 maar eens het vuur aan de schenen leggen, kijken hoe hard die kan lopen!

Verwijderd

Topicstarter
Naast het OC gebeuren nog effies verder gesneupt, de snelste Pentium 4 HT types zijn zo te zien de 670 (http://www.techpowerup.com/cpudb/20/Intel_Pentium_4_670.html) en/of de P4 Extreme Edition (http://www.techpowerup.co...entium_4_EE_3.73_GHz.html).

Staan weliswaar niet meer in de supported CPU lijst van FS (dat gaat tot de 661 op 3.6 GHz) maar aan de waarden te zien zou dat moeten lukken toch? Ik zag al ergens nieuwe 670's te koop voor $99, moet gebruikt voor minder kunnen. En dan daarmee verder op de OC toer, is dat een redelijk goed idee?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ben eruit. Ik heb besloten niet te gaan knoeien en prutsen maar inderdaad voor nieuw te gaan; kast, mobo en CPU. Kan ik in elk geval meteen iets kopen waar ik echt langer plezier aan heb en wat meteen ook mooi is; ik ga dus denk ik voor een Shuttle o.i.d. waar een C2D in kan én mijn Hauppauge 150 TV-kaart. Klein maar fijn dus. Bedankt voor alle tips in dit topic!
Pagina: 1