geheugen timings

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xenonNn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 14:50
Beste gotjes :)

Jullie hebben me al vast afentoe rond zien vragen.
Ik heb een 2GB setje van G.E.I.L 5-5-5-18.. 2x1GB in Dual Channel

Nu ben ik al een tijdje rond snuffelen maar ik kan niet echt antwoord vinden op mijn vraag:

Kan ik de timing 5-5-5-18

bijv naar 4-4-4-18 of in die richting

nu is mn Voltage gewoon 1.8 moet je het dan ook gaan opschroeven dat lijkt mij wel..

Alvast bedankt. ( heb ook RAM faq gekeken )

Ik zeg altijd maar zoo............................................................................. dat is korter dan dierentuin

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Hier is geen antwoord op te geven. Het is simpelweg een kwestie van proberen.
De kans bestaat inderdaad dat wanneer je de timings verlaagt je de Vdimm zult moeten verhogen om het geheugen stabiel te maken, maar de kans bestaat ook dat het helemaal niet werkt.

Dit is echter ook allemaal terug te vinden in de RAM FAQ » BIOS tweaken, pushing the envelope.

[ Voor 49% gewijzigd door Rone op 03-09-2007 01:40 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33

Thandor

SilverStreak

Zodra je op dezelfde klokfrequentie wil blijven draaien is er inderdaad niets over te zeggen en moet je het gewoon proberen :). Voltages ophogen kan positief effect hebben (daar je aan het overclocken bent).

Het verhaal kan anders worden zodra je de klokfrequentie lager zet. Ervanuitgaande dat je nu 400MHz DDR2-SDRAM (PC2-6400, DDR2-800) hebt, heeft het geheugen een kloktik per 2,5ns. 2,5ns * 5 (CL5) = 12.5 (wachttijd). (1000/400MHz*CL5 = 12,5ns wat we hier terug kunnen zien.)

1000/320MHz*CL4 = 12,5 ofwel een wachttijd van 12,5ns. De wachttijd is dan precies hetzelfde als met de hogere klokfrequentie en de hogere latency, derhalve zou het geheugen in staat moeten zijn om CL4 te draaien met een klokfrequentie van 320MHz. Let wel op dat dit theoretische waardes zijn en het in de praktijk minder gemakkelijk kan verlopen ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• xenonNn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 14:50
Kijk is aan:)
Kunnen de reepjes kapoet gaan als ik met de timings ga "kloten" of alles batterytje eruit en gaan of is het gelijk over

Ik zeg altijd maar zoo............................................................................. dat is korter dan dierentuin

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
xenonNn schreef op maandag 03 september 2007 @ 02:27:

Kijk is aan:)
Kunnen de reepjes kapoet gaan als ik met de timings ga "kloten" of alles batterytje eruit en gaan of is het gelijk over
Geheugen met te lage timings produceert hooguit fouten, maar zal er niet snel door kapot gaan.
Als het niet werkt, simpelweg batterij eruit en desgewenst opnieuw proberen met verhoogd voltage.

Een hoger voltage kan echter wél leiden tot kapotte modules, bijvoorbeeld doordat ze te warm worden.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080