Windows overzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik zit met het volgende probleem, ik heb een upgrade gepland en die komt steeds dichterbij, het is waarschijnlijk dat daar een nieuwe harde schijf aan te pas moet komen vanwege een ide naar sata overstap, echter heb ik bij mijn oude (compaq presario) pc alleen een windows xp home licentie, het is dan voor mij mogelijk(geloof ik) om met een programma windows te 'kopieeren' naar de nieuwe schijf en dan hopen dat dit lukt.. maar nu staat windows al jaren op deze pc en ik wou eigenlijk een verse install, is dat op een legale manier mogelijk? ik kan wel gaan downloaden en proberen maar wil liever niets riskeren eigenlijk 8)7

Verwijderd

Nee helaas, een XP Home licentie is gebonden aan de hardware, het is niet toegestaan deze op een nieuw systeem te kopen.

Goed excuus om even Vista aan te schaffen lijkt me?

Sowieso zal een bestaande Windows install op nieuwe hardware niet zomaar goed werken, overzetten is dus niet aan niet toegestaan, het is ook nog eens algemeen onverstandig.

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
Regel / leen een Windows XP home cd en gebruik je licentiecode.

(theoretisch is het niet belangrijk hoe je aan die cd bent gekomen, als je maar een legale key hebt dacht ik zo.)

In de praktijk ook lijkt me... ;-)

oja, ik lees het weer eens niet goed...
Het is dus niet alleen een nieuwe HDD, maar een nieuw systeem...
Nouja, in dat geval heb ik misschien niet veel nuttigs gezegd.

[ Voor 28% gewijzigd door TimothyW op 03-09-2007 00:13 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:09:
Nee helaas, een XP Home licentie is gebonden aan de hardware, het is niet toegestaan deze op een nieuw systeem te kopen.
Onzin, als het geen OEM-licentie betreft:
The new [Vista] policy is narrower than Windows XP's. In the same section, the license for Windows XP Home states: "You may move the Software to a different Workstation Computer. After the transfer, you must completely remove the Software from the former Workstation Computer." There is no limit to the number of times users can make this move. Windows XP Professional's license is identical.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Wat je bedoelt is het 'klonen' van je harde schijf naar een nieuwe. Voorbeelden van software die dat kunnen zijn Norton Ghost en Acronis True Image (sowieso een aanrader). Dat kan heel goed als je een nieuwe schijf koopt waarop je je huidige installatie wilt overzetten, terwijl de rest van de pc hetzelfde blijft.
Maar zoals hierboven gezegd wordt, gaat dat in jouw geval helaas waarschijnlijk niet lukken, waarschijnlijk niet omdat je een Home licentie hebt, maar je hebt voor 99% zeker een OEM licentie die je niet kan meenemen naar een nieuw systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 03-09-2007 00:13 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

CodeCaster schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:11:
Onzin, als het geen OEM-licentie betreft:
Een XP Home niet OEM licentie? Komt niet zo gek veel voor, het lijkt me dus dat het wel een OEM licentie betreft al is dat niet gezegd door de TS.

• Hrugnir
hoe kom ik erachter of het een OEM licentie is? en wat gebeurt er al zou ik een xp cd vinden en het proberen met de code op de sticker?

kan een upgrade met dezelfde hdd wel?

• Haan

Haan

dotnetter

LlamaWereldOver schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:23:
hoe kom ik erachter of het een OEM licentie is? en wat gebeurt er al zou ik een xp cd vinden en het proberen met de code op de sticker?

Je hebt een Compaq, dus ga er maar vanuit dat het een OEM versie is ;) Als je die gaat invoeren bij een gedownloade cd, wordt die niet geaccepteerd, en zelfs als dat wel het geval zou zijn, gaat het mis bij de activatie, of krijg je gezeik met de WGA validatie, kortom dat wordt niks.

Je oude harddisk in een nieuw systeem gaat ook niet werken, het wil een enkele keer weleens voorkomen dat XP nog wel boot, maar dat is mazzel hebben, maar je zit dan altijd nog met volledig verkeerde drivers en HAL e.d. dus dat wordt ook niks ;)

Je kan dus het best een nieuwe XP/Vista kopen, of je gaat Linux draaien ofzo :P

Verwijderd

LlamaWereldOver schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:23:

....deleted.....

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 00:36 ]

• Hrugnir
waar loopt het dan qua drivers op vast? want heb niet bijzonder veel geld of zin om aan linux te prutsen :P
zou in kleine stukjes wel werken? het upgraden dan:P

edit: desktop :P, maar kan dit echt al vind ik een oem cd? wat zou anders het punt van een volledige versie zijn?

2e edit: al koop ik een nieuwe OEM versie van bijv. vista wat zorgt er dan voor dat ik na een jaar ofzo geen verse install kan doen?

[ Voor 45% gewijzigd door Hrugnir op 03-09-2007 00:45 ]

Verwijderd

Je kan geen OEM versie zelf kopen, die krijg je alleen bij een PC erbij ;)

Een OEM key kan je maar 1x activeren, daarna zit ie vast aan de hardware en kan je em enkel met die hardware opnieuw activeren.

Een losse Vista uit de winkel heeft dat limiet dus niet ;)

Je huidige Windows install overzetten op nieuwe hardware is niet toegestaan volgens de licentie, dat heeft dus ook geen nut. Al zou je het wel doen dan draait het nog niet zoals genoemd, dat krijg je gewoon no-way weer goed.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 00:54 ]

• Hrugnir
maar alternate verkoopt een upgradesetje dus mobo cpu geheugen MET vista home premium erbij, hoe werkt dat dan? las op een andere thread(ergens verdwaald tijdens zoeken) dat je vista wel los kan kopen zelfs oem

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:53:

Een OEM key kan je maar 1x activeren, daarna zit ie vast aan de hardware en kan je em enkel met die hardware opnieuw activeren.

Je huidige Windows install overzetten op nieuwe hardware is niet toegestaan volgens de licentie, dat heeft dus ook geen nut. Al zou je het wel doen dan draait het nog niet zoals genoemd, dat krijg je gewoon no-way weer goed.
LlamaWereldOver schreef op maandag 03 september 2007 @ 01:00:
maar alternate verkoopt een upgradesetje dus mobo cpu geheugen MET vista home premium erbij, hoe werkt dat dan? las op een andere thread(ergens verdwaald tijdens zoeken) dat je vista wel los kan kopen zelfs oem
Een oem licentie kun je gerust kopen. Dit wordt bij de verschillende webwinkels ook gewoon aangeboden. Je koopt de licentie dan als "zelfbouwer", de winkel en Microsoft zien jou dan als systeembouwer. De licentie zal dan gelden voor het eerste systeem waarop je de licentie activeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 03-09-2007 01:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Haan

Haan

dotnetter

Als je dat setje koopt met Vista heb je sowieso al een nieuw besturingssysteem, dan valt er niks meer over te zetten van je oude XP installatie naar het nieuwe spul toch? Alleen data natuurlijk, maar dat kan je natuurlijk zonder problemen overpompen op de nieuwe schijf.

OEM licenties van Vista kan je trouwens niet los kopen, die hebben alleen OEM's (hence the name ;) ) Wat je kan kopen is de DSP versie, en die werkt zoals _Dune_ hierboven zegt.

[ Voor 25% gewijzigd door Haan op 03-09-2007 01:05 ]

• Hrugnir
welke hardware 'fixeer' je dan in je pc met een OEM versie? is dat je cpu? of ook mobo?

@haan ik zat eerst te kijken naar het setje dat 90 euro goedkoper was en dan zonder Vista:P

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:53:
Krijgen? Betalen!
En ik kan die zelf kopen, mits ik een mamaplank+cpu ed erbij koop.
Weer fout, een OEM key kan je WEL meerdere keren activeren, mits op dezelfde hardware (as in zelfde mamaplank)
Depends, daar zitten ook bepaalde activatielimieten in.
Belletje naar Microsoft, maar dat is niet proper!

@ TS: nieuw systeem? Koop dan een OEM versie opnieuw :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Hrugnir
maar 'mamaplanken' kunnen nog wel eens sneuvelen(zeker bij instapmodellen) wat heb je dan nog voor opties met je OEM?

edit: meld je microsoft het type mobo of het mobo zijn eigen nummer?

[ Voor 23% gewijzigd door Hrugnir op 03-09-2007 01:17 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

LlamaWereldOver schreef op maandag 03 september 2007 @ 01:15:
maar 'mamaplanken' kunnen nog wel eens sneuvelen(zeker bij instapmodellen) wat heb je dan nog voor opties met je OEM?
Like I said, bel even naar Microsoft, en zeg dat je moederbord kapot is gegaan (doorgebrand oid).

Kunnen ze niet verifieren.

Maar *Snake denkt dat dat niet meer lang gaat duren, want zo kun je dus eigenlijk perfect een OEM licentie overzetten.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Haan

Haan

dotnetter

Bellen met Microsoft om het verhaal uit te leggen, dan komt het meestal wel in orde :) Maar in principe vervalt je licentie als je een nieuw systeem aanschaft (wat bij Microsoft neerkomt op nieuw moederbord). Wil je dat niet, moet je de retail versie kopen, die is veel duurder, maar mag je wel steeds meenemen naar een nieuwe computer (maar je mag niet op meer dan 1 pc blijven gebruiken!)

• Hrugnir
bedankt voor jullie hulp mensen ik denk nu dat ik genoeg weet en voor een upgradesetje met vista erbij ga sparen, gaat mobo dan na een maand stuk heb ik altijd de winkel nog om tegenaan te zeiken en eventueel voor me te getuigen als microsoft over een tijdje misschien bewijs gaat eisen :P

Verwijderd

Snake schreef op maandag 03 september 2007 @ 01:16:
[...]

Like I said, bel even naar Microsoft, en zeg dat je moederbord kapot is gegaan (doorgebrand oid).
Ik denk dat ze dan zeggen dat je pech hebt.

Hardware gaat nu eenmaal kapot, dat is een feit, dat wist je toen je de licentie kocht.

Het is niet zo dat de licentie geldig is voor die PC totdat die PC kapot gaat, hij geldt gewoon voor die PC, als die PC kapot is heb je pech.
Snake schreef op maandag 03 september 2007 @ 01:12:
[...]

Krijgen? Betalen!
En ik kan die zelf kopen, mits ik een mamaplank+cpu ed erbij koop.
Voor niets gaat de zon op ;)
[...]

Weer fout, een OEM key kan je WEL meerdere keren activeren, mits op dezelfde hardware (as in zelfde mamaplank)
Weer fout? Ik had nog geen fout en jij zegt precies wat ik zeg.
[...]
Depends, daar zitten ook bepaalde activatielimieten in.
Jup, wel limieten, maar niet dat limiet ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 01:33 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 01:30:
Het is niet zo dat de licentie geldig is voor die PC totdat die PC kapot gaat, hij geldt gewoon voor die PC, als die PC kapot is heb je pech.
En als je daar géén last van wil hebben neem je een Retail versie.
Die kan je wél overzetten naar een nieuwe PC als je je oude wegdoet (maar uiteraard maar op 1 PC tegelijk).

Het lijkt mij overigens nogal stug dat je hier niks over kan vinden want het hele Retail/OEM verhaal is inmiddels zóvaak de revue hier op GoT gepasseerd dat je moeilijk kan beweren er nog nooit iets over gehoord te hebben (alleen als je echt niet zoekt/research doet).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Over dat activeren, Microsoft hanteert geloof ik een six-out-of-ten idee. Ze slaan van 10 items in je computer de gegevens op en als je er meer dan 6 hebt vervangen dan kan je je key niet meer activeren na een aantal herinstallaties. Je kan dus makkelijk je CPU, Videokaart, Moederbord, Harddisk en whatnot vervangen zonder problemen.

Indien je nu vaak je systeem herinstalleert zal er een keer komen dat dat ook niet meer gaat, ook niet wanneer je niets vervangen hebt. Even bellen met Microsoft en die counter word op hun validatie servers weer gereset en je kan weer vrolijk gaan herinstalleren.

En daarbij, een OEM licentie kan je ook zelf kopen inderdaad, Microsoft beschouwt de koper dan als systeembouwer en de licentie word verbonden aan de computer waarop deze het eerst word geactiveerd, met opslag van bovenstaande gegevens. Overigens zijn deze gegevens volledig anoniem opgeslagen dus traceren naar gebruiker of hoe dan ook is voor Microsoft onmogelijk.

https://discord.com/invite/tweakers

• Haan

Haan

dotnetter

redfoxert schreef op maandag 03 september 2007 @ 14:04:
Over dat activeren, Microsoft hanteert geloof ik een six-out-of-ten idee. Ze slaan van 10 items in je computer de gegevens op en als je er meer dan 6 hebt vervangen dan kan je je key niet meer activeren na een aantal herinstallaties. Je kan dus makkelijk je CPU, Videokaart, Moederbord, Harddisk en whatnot vervangen zonder problemen.
Onzin. Er wordt wel aan de hand van je hardware een soort van unieke ID aangemaakt, maar als jij een nieuw moederbord gebruikt is die al zo afwijkend dat je een installatie niet meer geactiveerd gaat krijgen met een OEM cd'tje..

• Hrugnir
Opnieuw installeren
Opnieuw installeren gaat het heel eenvoudig. Microsoft Office kan bijvoorbeeld, in de meeste gevallen, opnieuw op hetzelfde systeem worden geïnstalleerd zonder dat opnieuw activeren nodig is.

Gebruikers die hun harde schijf hebben geformatteerd, kunnen hun producten telefonisch activeren wanneer zij bij de eerste activering het installatie-bevestigingsnummer hebben genoteerd. Om de producten opnieuw te activeren, hoeft alleen dit nummer op het juiste moment telefonisch te worden ingetoetst. Wie het nummer niet heeft genoteerd, moet een nieuw installatie-bevestigingsnummer opvragen bij Microsoft.

MPA kan de meeste aanpassingen aan de hardware herkennen en zich daaraan aanpassen. Gebruikers die hun pc dusdanig vernieuwen dat er in wezen sprake is van een nieuwe pc, moeten hun software natuurlijk wel opnieuw activeren.

dit staat op de microsoftsite bij licenties(fpp)

dit lijkt het six-out-of-ten idee te ondersteunen of lees ik dat verkeerd? en al zou dat MPA programma dan niet werken zou je alsnog kunnen bellen dat alleen je mobo veranderd is en niet de rest en dit kunnen ze dan nazien of niet?

edit: gebruikt de OEM wel hetzelfde MPA programma?

• Hrugnir
*kickje* ^^

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan gewoon bellen met Microsoft en je installatie met hulp activeren, geen probleem. Ook al heb je je moederbord vervangen en je systeem opnieuw geinstalleerd.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1