Keuze tussen audioboxen

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views sinds 30-01-2008

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 00:24
Hoi, ik heb 2 boxen van straat gevonden en ik vroeg mij af, welke het beste geluid kan weergeven. Ik heb een cd disk/speler van Sony CDP-190 en een versterker van Solid State SR Standard (oudjes) Ik heb naar beide boxen geluisterd, maar word er niet wijzer van. Dus je denkt dan wat maakt het uit. Klopt, maar ik wil graag toch het beste hebben. De boxen zijn dus bedoeld om audio cd's te beluisteren voor in de huiskamer. (geen proff.)

Box 1: Sony Z-2000 Capacity 20 W V.C. Impedance 6
Box 2: Akai SW-MX90 Max. Input 50 W, Impendance 8

Ik zou zeggen dat Box 2 beter is klopt dat?
Wat ik lees hoe hoger de Impedance hoe beter het is. En de input is hoger.

MvG

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Waarom beter, omdat het meer W is? Het blijft subjectief ; dus wat je er zelf van vindt. Wij kunnen daar niets mee.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Om heel kort te zijn, geen van de 2. Waarom? Omdat de beste speaker niet bestaat.
Geluid is persoonlijk, welke je het lekkerst vind klinken is dan in jouw geval de "beste".

Het gegeil op nummertjes kan je achter wegen laten, is niet nodig. :+

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Als je zelf niet kan bepalen welke speaker het beste klinkt :+ , neem dan degene die het hardst kan (de Akai dus)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Tha Ra schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:15:
Als je zelf niet kan bepalen welke speaker het beste klinkt :+ , neem dan degene die het hardst kan (de Akai dus)
Ha, waarom kan die nou weer het hardst? 8)7

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
baquelappe schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:17:
[...]

Ha, waarom kan die nou weer het hardst? 8)7
Meer dan 2 x zoveel vermogen 8)7

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Tha Ra schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:38:
[...]

Meer dan 2 x zoveel vermogen 8)7
yepz maar hoeveel DB geeft die als je er 1 watt instopt ? Of te wel wat is het rendement van de speaker? Wat kan je versterker leveren etc.

Trouwens vind ik persoonlijk 'hard' gaan geen enkele reden om een speaker te kiezen. Ik denk meer in de trant van 'goed klinken en naar smaak van de luisteraar' maar goed.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Gewoon pakken wat jij het beste vindt;.
Ik mag trouwens hopen dat het 2 sets boxen zijn :?

"beste" is voor iedereen anders, ik persoonlijk zou ze denk ik zo snel mogelijk terugbrengen waar ik ze vandaan had. :+

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

noud schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:00:
[..]
Ik heb naar beide boxen geluisterd, maar word er niet wijzer van. Dus je denkt dan wat maakt het uit. Klopt, maar ik wil graag toch het beste hebben.
[..]
Als jij het niet hoort maakt het toch ook niet uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 00:56 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Ik vind dat het geven van vermogens bij speakers afgeschaft mag worden.
Ik gruwel ook altijd als mensen mij vragen hoeveel watt mijn boxen "hebben".
Alsof dat wat uitmaakt!

Maar even serieus:
Je hoort het verschil tussen twee ralle boxen niet?
Dan kies je toch diegene die het mooiste is, of die het beste in de kast past ofzo?

[ Voor 31% gewijzigd door mace op 03-09-2007 00:59 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Op beide speakers kan ik niks vinden via google. Je zult er toch echt zelf achter moeten komen welke voor jou beter klinkt.

''Watt'' bij een speaker zegt net zo weinig als ''watt'' bij een lamp. Een 10 Watt spaarlamp geeft veel meer licht dan een 10 Watt gloeilamp.

Het is heel makkelijk om voor jezelf te bepalen welke speaker beter klinkt. Zet alle toonregelingen op je versterker uit of in de middenstand. Zet het volume op een vaste stand en wissel dan steeds van speakers. Luister ook eens een week naar de Sony's en de volgende week naar de Akai's.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:00
MaCe1337 schreef op maandag 03 september 2007 @ 00:58:
Ik vind dat het geven van vermogens bij speakers afgeschaft mag worden.
Ik gruwel ook altijd als mensen mij vragen hoeveel watt mijn boxen "hebben".
Alsof dat wat uitmaakt!
Het maakt wel iets uit natuurlijk bij het kiezen van een versterker. Verder speelt inderdaad rendement wel een rol, maar is dat bij een gelijkaardig type luidspreker niet min of meer hetzelfde, waardoor je er wel ongeveer uit kan afleiden hoe hard ze kunnen? (bij 2 gloeilampen eventueel van een verschillend merk kan je toch ook wel afleiden dat meer vermogen meer licht betekend)

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Adion schreef op maandag 03 september 2007 @ 02:16:
[...]

Het maakt wel iets uit natuurlijk bij het kiezen van een versterker. Verder speelt inderdaad rendement wel een rol, maar is dat bij een gelijkaardig type luidspreker niet min of meer hetzelfde, waardoor je er wel ongeveer uit kan afleiden hoe hard ze kunnen? (bij 2 gloeilampen eventueel van een verschillend merk kan je toch ook wel afleiden dat meer vermogen meer licht betekend)
Neehoor, het maakt echt geen ruk uit. Je kan in de basis elke normale consumenten 20 - 300w speaker op elke 20-300w consumenten versterker aansluiten, zonder dat je het makkelijk stuk maakt.

Het kan wel stuk, maar dat gaat het met een 80w versterker en een speaker die tot 80w belastbaar is ook als je het te hard zet.

maakt echt geen ene zier uit, de gekke speakers met vage impendantiedippen daargelaten (die kom je in de 'normale' klasse niet tegen, zouden ze een keurmerk voor moeten maken, gekke speakers krijgen die dan niet).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Adion schreef op maandag 03 september 2007 @ 02:16:
[...]

Mja, zoals JvS al zei is het echt niet zo belangrijk.
Waar ik me gewoon aan stoor is de waarde die Jan-Met-De-Pet er aan hecht.
Als Jan een speaker gaat kopen en hij moet kiezen tussen twee speakers, en hij
heeft verder geen bal verstand van hifi, dan zal hij diegene kiezen "met meer watt".

En die marketingonzin vind ik gewoon misleidend en stom. :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit is gewoon een gevalletje zelf uitproberen. Dan hoor je al snel zelf welke het beste klinkt. Aan dergelijke "specs" heb je gewoon niets zoals hierboven al uitgelegd!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.