Toon posts:

Computer start niet meer op, leds branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Sinds enige tijd heb ik een zelf een computer in elkaar geknutseld, met succes aangezien die steeds perfect werkte. Ik heb een Asus K8N4-E mobo met AMD Sempron 3000+ cpu, een NX6600 passief gekoelde graka en 1Gb RAM geheugen. Niets super speciaal, gewoon een goede computer die bij mijn computertaken past (ik game nooit, dus dit ging vrij vlot).

De kast is iets ouder, maar dat had tot kort ook geen problemen, ok het ding ziet er niet uit maar alles werkte naar behoren en de temperatuur en de airflow was optimaal (mijn CPU ging bvb nooit boven de 40°C). Als PSU heb ik een Allied 350W voeding, volgens mij sterk genoeg om alles draaiende te houden.

Wel moet ik even vermelden dat ik mijn PC voor bepaalde redenen altijd aan laat, bijgevolg had ik een gemiddelde uptime van 2-3 weken. Dan reboot ik de PC wel eens, aangezien ik denk dat dit af en toe eens nodig is. Dit had als gevolg dat de PC steeds onder spanning stond, dit heeft echter nooit voor problemen gezorgd, sinds iets langer dan 1 jaar.

Ondanks deze historiek begonnen de problemen ongeveer een 5-tal maanden terug. Het begon heel erg simpel, als ik mijn PC even uit zette kreeg ik hem niet onmiddellijk terug aan. De PC ging voor enkele seconden aan (ik hoorde de fans draaien) maar viel dan terug uit. Bijgevolg diende ik enkele keren (soms wel een 10-tal keer na elkaar) op de Power-knop drukken alvorens hij bootte. Ik dacht dat het te maken had met het feit dat ik mijn PC altijd aan liet staan, de voeding steeds onder spanning. Ik maakte me geen zorgen.

Vorige week deed ik de PC ook terug uit voor 2 dagen. Toen ik hem wou booten deden de ventilators het niet, dat vond ik wel merkwaardig. Sindsdien krijg ik hem niet meer aan. Ik heb de PC al meerdere malen opengemaakt, ik zie geen kabels los zitten ofzo. Als ik de stroom aan zet branden de groene leds van mijn mobo maar verder geen beweging.

Aanvankelijk dacht ik dat het de voeding moet zijn, misschien heeft die het begegeven. Maar dat verklaart volgens mij niet waarom de leds WEL branden (ofwel ben ik niet zo hardwarevaardig om dit in te schatten).

Wat kan volgens jullie de oorzaak zijn van mijn problemen? Alvast bedankt om dit even na te lezen en uw mening te vormen. Als ik bepaalde zaken moet testen om een diagnose te stellen, doe ik dat met veel plezier.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je zult toch echt meer moeten proberen, want je lijkt heel weinig zelf te hebben geprobeerd. Het kan heel goed je voeding zijn, dus probeer die eens te vervangen als je in de gelegenheid bent.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je voeding is te zwak/kapot, vervang deze door een nieuwere/betere.

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 13:44

evilBunny

*thump*

ik denk dat je voeding gaar is.

dat die leds op je moederbord branden is omdat de standby voeding ( kleine schakel voeding met uitsluitend 5v en 2 a 3 ampere verschilt per atx standaard) wel werkt.

als je nog een extra voeding hebt zou ik als ik jou was die eens proberen anders kan je ook alles even los koppelen en met een draadbrug de groene ader met een van de zwarte verbinden en kijken of de voeding aanspringt en even met een multi meter de spanningen meten op een molex iig.(en voor de mensen die zeggen dat je niet onbelast een voeding mag draaien : dat stamt uit de tijd van de eerste atx voedingen die nog niet intern een weerstand of oscilatie beperkings schakeling hadden . daar hoef je je tegenwoordig(lees de laatste 10 jaar) geen zorgen meer over te maken).

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens, ik heb al vast iets bijgeleerd. Ik heb geen extra voeding om te testen, mss dat ik die kan lenen van een vriend. Anderzijds, een voeding kost nu ook geen stukken van mensen. Misschien opteer ik dan gewoon voor een nieuwe aankoop. Dien ik op iets specifiek te letten als ik op zoek ben naar een voeding die lang moet opblijven? Ik bedoel, rekening houdend met het feit dat mijn PC vaak erg lang moet blijven branden? Bedankt!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Een A-merk nemen. Dan zit je meestal goed.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 13:44

evilBunny

*thump*

ach vermogen is niet zo zeer de sleutel in wat je nodig hebt misschien een "A"-merk voeding (stille als je wil) en eentje die een goeie efficientie heeft(weinig verlies in het omzetten van 230 naar de benodigde spanningen) zodat je stroom rekening ook nog afneemt :D

Verwijderd

Topicstarter
Goed woensdag heb ik een dagje vakantie genomen, nieuw voeding kopen.

@ The Triad, je vertelt over A-merken. Allemaal goed, maar kan je enkele voorbeelden opsommen (voor de hardwarenoob als mezelf).

Bedankt,

Verwijderd

Voedingen (A-merken)
Asus
Tagan
Enermax
AOpen
Antec
Zalman
Chieftec
FSP Group
Nexus
Enlight
SuperFlower
CWT
AC Ryan
Huntkey
Hiper
Thermaltake
Levicom
Aerocool
Be Quiet
Yesico
Cooler Master
OCZ
Seasonic
Qtechnology (!! niet Q-tec !!)

In het onderdeel 'overige hardware' is er een topic over voedingen. Anders klop je daar eens aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo, PC werkt weer zoals voorheen. Bedankt voor het advies jongens, de voeding vervangen was inderdaad de oplossing!
Pagina: 1