1 geheugen module zuiniger dan 2 heeft dit gevolgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 17:43
Ik ben bezig een HTPC systeem samen te stellen op basis van de 690G chipset met de BE2350proc van AMD.

De 35w 3800+ x2 is helaas nergens meer te krijgen.

Nu wil ik het systeem zo zuinig mogelijk hebben, de 7050chipset van Geforce is zuiniger maar deze kan geen 1080p afspelen en dit gaat in de toekomst ook niet gebeuren.

Nu gebruikt 1 geheugen module idle ongeveer 5watt, in dual channel is dat dus al 10w.
Heeft het nadelige gevolgen als ik er eentje weglaat.
En bijv 1 latje van 2gb koop of ga ik dit heel erg merken met de prestatie's?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Verwijderd

Een latje van 2GB zal sowieso meer stroom verbruiken dan een reepje van 1GB, dit is logisch omdat er nu eenmaal meer transistors op zitten.

Met single channel zal de geheugen controller 1 kanaal volledig uitschakelen, daar win je dus weer wat bij. Hoeveel dat precies is is lastig te zeggen.

Punt is echter wel: Als je minder geheugen bandbreedte hebt zullen bepaalde zaken trager verlopen waardoor het langer duurt en je dus netto meer energie verbruikt hebt (of gelijkwaardig).

Je kunt dus beter niet op de kleine details letten, maar meer in het algemeen proberen een zuiniger systeem vast te zetten. Zodra je echt op de details gaat kom je voor een groot deel in het natte vinger werk, het is erg lastig te zeggen of het in jouw situatie daadwerkelijk winst oplevert en ook is het lastig aan goede cijfers te komen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag/opmerking: als je een HTPC zo zuinig mogelijk wil maken, waarom zou je dan bezuinigen op 5W terwijl je weet dat de overige apparatuur (monitor/TV, versterker, speakers) toch allemaal een variabel verbruik hebben?

Een beetje moderne versterker trekt tussen de 150 en 600W afhankelijk van het aantal aangesloten speakers en belasting; denk niet dat 5W voor je RAM dan echt uitmaakt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 21:09:
Punt is echter wel: Als je minder geheugen bandbreedte hebt zullen bepaalde zaken trager verlopen waardoor het langer duurt en je dus netto meer energie verbruikt hebt (of gelijkwaardig).
Bij zo'n opmerking ga je ervan uit dat wanneer er geen taken uitgevoerd worden de pc uit gezet wordt. Nou is het natuurlijk niet zo dat het afspelen van een film langer duurt met 1GB of 2GB dus dat is eigenlijk niet echt een argument. Ook het laden van een film is volgens mij niet afhankelijk van het verschil tussen 1 of 2 GB geheugen.

Overigens heeft het vervangen van schijven voor laptopmodellen meer zin denk ik, heb je daar al naar gekeken.

Overigens hebben we heel veel topics over dit onderwerp waar deze vragen goed in kunnen staan, moet je ff zoeken ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Sinned123
MAX3400 schreef op zondag 02 september 2007 @ 21:13:
Domme vraag/opmerking: als je een HTPC zo zuinig mogelijk wil maken, waarom zou je dan bezuinigen op 5W terwijl je weet dat de overige apparatuur (monitor/TV, versterker, speakers) toch allemaal een variabel verbruik hebben?

Een beetje moderne versterker trekt tussen de 150 en 600W afhankelijk van het aantal aangesloten speakers en belasting; denk niet dat 5W voor je RAM dan echt uitmaakt.
De htpc staat waarschijnlijk 24/7 aan.
Dus 5w maakt wel degelijk uit.
Waar het mij om gaat is of de bandbreedte voldoende is voor een BE2350 of heeft het dusdanig effect dat het merkbaar is.

De bedoeling is inderdaad om er een laptop hd in te stoppen ipv een desktop schijf, dit scheelt ongeveer 10w.

Verder ben ik deze specifieke vraag niet tegen gekomen anders had ik hem zeker niet gesteld.

En ik zou met alle liefde 1gb erin stoppen, ben alleen van plan vista media center te draaien, en dat is volgens mij net te weinig.

[ Voor 18% gewijzigd door Sinned123 op 02-09-2007 21:19 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DNS666 schreef op zondag 02 september 2007 @ 21:16:
[...]

De htpc staat waarschijnlijk 24/7 aan.
Dus 5w maakt wel degelijk uit.
Waar het mij om gaat is of de bandbreedte voldoende is voor een BE2350 of heeft het dusdanig effect dat het merkbaar is.
Bandbreedte is voldoende; ik zie niet in hoe je een theoretische bandbreedte van dik 2GB/s dicht kan trekken...

Ow, en ik snap dat 5W bij 24/7 iets uit kan maken, maar op het moment dat jij een versterker ff een paar tikjes harder zet, is je hele winst van een dag op de HTPC al verstookt.

*edit*
Stop er geen laptop schijf in. Kijk eens naar SD-cards die je op een IDE-controller kan aansluiten. Kost misschien iets meer (ook geen idee of je veel opslag nodig hebt) maar heel stil, geen bewegende delen, bijna geen warmte.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 02-09-2007 21:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sinned123
MAX3400 schreef op zondag 02 september 2007 @ 21:18:
[...]

Bandbreedte is voldoende; ik zie niet in hoe je een theoretische bandbreedte van dik 2GB/s dicht kan trekken...

Ow, en ik snap dat 5W bij 24/7 iets uit kan maken, maar op het moment dat jij een versterker ff een paar tikjes harder zet, is je hele winst van een dag op de HTPC al verstookt.

*edit*
Stop er geen laptop schijf in. Kijk eens naar SD-cards die je op een IDE-controller kan aansluiten. Kost misschien iets meer (ook geen idee of je veel opslag nodig hebt) maar heel stil, geen bewegende delen, bijna geen warmte.
Over SD-cards heb ik trouwens nog niet serieus nagedacht, zat er geen limiet op van maximaal 1000x beschrijven oid?

En ik snap dat een versterker veel meer gebruikt, maar daar kan ik wellicht amper op gaan bezuinigen.
Dit ligt toch wel in mijn eigen handen.

Verwijderd

Nuttig, wel 5 watt willen besparen en het ding vervolgens 24/7 aan laten staan.

Zet em gewoon netjes uit of op standby (S2 of liever S3), Windows kan em automatisch wakker maken als ie moet gaan opnemen en schakelt em daarna ook weer uit.

Wat heeft het voor nu als je HTPC aan staat als jij in je bed ligt of op het werk zit?

• Sinned123
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 21:22:
Nuttig, wel 5 watt willen besparen en het ding vervolgens 24/7 aan laten staan.

Zet em gewoon netjes uit of op standby (S2 of liever S3), Windows kan em automatisch wakker maken als ie moet gaan opnemen en schakelt em daarna ook weer uit.

Wat heeft het voor nu als je HTPC aan staat als jij in je bed ligt of op het werk zit?
Al staat dat ding maar 8uur of 4uur per dag aan.
Als hij 5watt aan het verstoken is terwijl dat niet nodig hoeft te zijn (geen nadelige gevolgen) dan zie ik het punt niet om hier 2 module's in te knallen.

En als je ergens op gaat compenseren dan is het heel makkelijk om dat op de andere onderdelen ook te doen.

En heb je alsnog een systeem dat teveel gebruikt.

Verwijderd

5 watt op zoiets is een beetje mierenneuken.

Maar goed, het antwoord kan je zelf ook verzinnen:

1 - Zoek op wat het verschil is tussen 2 reepjes van 1 GB en 1 reepje van 2 GB (ik gok zelf zo'n 2 a 3 watt)
2 - Zoek op wat het verschil is in energieverbruik tussen 1 kanaal en 2 kanalen op je memory controller
3 - Zoek op wat het verschil is in geheugenbandbreedte en hoezeer dat bij jouw verbruik iets gaat uitmaken op de performance (zoals iemand al zei, een DVD'tje gaat niet sneller met meer geheugen bandbreedte).

1 en 2 kunnen we je bij helpen, het totale verschil zal ongeveer 2 a 3 watt zijn, zeker geen 5 watt.
Dit is erg afhankelijk van het type geheugen en de snelheid waarop het zal draaien en dan voornamelijk het voltage dat het nodig heeft dit te doen. Dan hangt het nog erg veel af van het gebruikte moederbord (als je moederbord 0.1 overvolt dan scheelt dat gelijk al iets) en andere onderdelen.

3 kan alleen jij bepalen aangezien wij daar geen informatie over hebben.

Zulke kleine wattjes zijn niet nuttig om op te richten, richt je eerder op de zaken die er echt in hakken, zoals het uitschakelen van alles wat je niet nodig hebt (1 groot stopcontact voor alles om sluipstroom te voorkomen, niet onnodig aan laten staan van zaken etc tec.) ipv die paar wattjes die je wint.

Kijk ook naar het verschil in kosten tussen 2 reepjes van 1 GB en 1 reepje van 2 GB. Als jij 2 watt ermee wint en daarmee op jaarbasis zeg 6 kwh uitspaart dan moet het verschil in prijs dus minder zijn dan 3 euro (en dan reken ik nog ruim).

Zoals ik zei, dit is echt natte vingerwerk, je hebt het over zulke kleine marges en zulke situatieafhankelijke zaken dat er heel weinig over te zeggen valt.

Dit soort micro-optimalisaties hebben amper ooit zin.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@TRRoads: aan de ene kant heb je gelijk, 3 of zelfs 5 watt besparen lijkt peanuts. Maar het zijn natuurlijk wel meerdere kleine besparingen die samen een grote besparing teweeg kunnen brengen. Er zijn andere dingen die een grotere besparing kunnen opleveren zoals bijvoorbeeld een 80plus voeding.

Maargoed, wanneer 1GB genoeg is voor je doelen, steek er gewoon een reepje van 1GB in en bespaar gelijk op de aanschafkosten van dat geheugen.

Overigens heb je ook gelijk TRRoads, een fysieke schakelaar voor al je apparatuur bespaard een heel stuk. Maar dat werkt dan weer niet wanneer je wil dat je htpc wakker wordt om iets op te nemen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ik denk ook dat je het meest bespaart met een zuinige voeding(dus ook in standby).
Laptop HD is leuk maar scheelt ook maar 4-5W en is duur als je de prijs per GB neemt,dan kon het wel eens lang duren voor dat je dit terug verdient.
Gewoon 2 reepjes nemen van 1GB zodat je dualchannel kan draaien,elke snelheid is meegenomen en aangezien je niet de snelste X2 hebt en de onboardvideo wil gebruiken helpen ale kleine beetjes.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

Thandor

SilverStreak

Dit heeft niets in CSL te zoeken maar in Processors, Mobo's & Geheugen. Ik ga het echter niet verplaatsen daar het verschil eigenlijk wel op te zoeken is. Tip: Kijk eens naar single-channel en dual-channel geheugenconfiguraties en de verschillen tussen S754 en S939 processoren met dezelfde klokfrequentie en cache-grootte :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.