[Nikon D50 + Tamron lens] F-- foutmelding?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Weet iemand wat dat is? Ik heb sinds kort problemen dat af en toe mijn camera dienst weigert. Ik heb een Nikon D50 met een Tamron 18-250 objectief. Maar dan doet 'ie niets en staat in het LDC-display bij de diafragma-aanduiding F--.

Enige wat helpt is een tijdje wachten, wat knopjes indrukken of de lens even los en weer vast. Is mijn lens stuk? What's up?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zit er een diafragmaring op die lens? Zo ja, op het kleinste diafragma (grootste f-getal) zetten.

Verwijderd

En als er geen diafragmaring opzit dan klinkt het inderdaad als een lens die niet helemaal goed informatie naar de body verstuurt.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In dat geval even de contactpuntjes schoonmaken.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:38
Contactjes zijn wel schoon van zowel camera als lens? Als ie namelijk niet goed contact heeft denkt ie dat het een ouwe lens is waarbij je handmatig alles mag doen.

edit: crap ik ben weer eens traag....

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 02-09-2007 21:05 ]

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb de indruk dat de D50 sowieso een beetje een 'zeur'camera is als het om (oudere) merkvreemde lenzen gaat; de mijne wilde niet goed samenwerken met een oudere Tokina 28-70, terwijl mijn huidige D80 daar nooit moeilijk over deed. Als ik me goed herinner kreeg ik soms een F-- foutmelding, en soms FEE.
F-- betekent dat hij de lens niet ziet of dat je een hele oude MFlens erop hebt waarbij je op M moet schieten, FEE betekent dat de diafragmaring niet op het kleinste diafragma (hoogste getal) vergrendeld is.
Ik vermoed dat als je de lens op andere (niet-D50) camera's gebruikt, de problemen weg, dan wel veel minder zijn. Maar inderdaad, eerst contactjes schoonmaken, dan pas conclusies trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door puchelaar op 03-09-2007 08:24 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Zeur kamera.. he he.. Nou is bij mijn D50 die diafragma palletje (onder mount.. cheapy plastik idd) voor AI(S) of AFD objectieven afgebroken (teveel pre AI lenzen op gehad.. en verder niet opgelet). interesseert me verder niet zo.. ik doe er een plastikje ertussen (zodat het palletje blijft zitten).. en weg FEE foutmelding (je zou het ook kunnen afplakken). Als dat niet de oplossing is.. idd heel voorzichtig met contactspray vloeistof contactpuntjes schoonmaken (zowel van de Tamron als D50).

• puchelaar
Begrijp me niet verkeerd; ik heb 'm met veel plezier gebruikt, en ik zou 'm nog hebben als ik niet een voordelige deal had kunnen maken op een D80. De D50 is wat mij betreft ook absoluut te prefereren boven een D40(x) als Nikon instapper. Vind het nog steeds een fout van Nikon dat er geen camera-met-eigen-focusmotor 'onder' de D80 zit qua prijs en mogelijkheden.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 22:06
Ik heb zeker 20 verschillende lenzen op de D50 gehad. Mijn ervaring is bepaald niet dat het een zeikcamera is. Alleen een hele vroege Tokina AF gaf problemen, die kon ik volgens m'n body tot f1.1. openzetten.

Verder is, ook gebaseerd op mijn ervaringen, de D50 lang niet zo gevoelig op z'n contactjes als de budget model canons. In dit geval inderdaad, diafragma ring checken, mount checken en als laatste contactjes reinigen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-11 20:08
puchelaar schreef op maandag 03 september 2007 @ 08:21:
Ik heb de indruk dat de D50 sowieso een beetje een 'zeur'camera is als het om (oudere) merkvreemde lenzen gaat; de mijne wilde niet goed samenwerken met een oudere Tokina 28-70, terwijl mijn huidige D80 daar nooit moeilijk over deed. Als ik me goed herinner kreeg ik soms een F-- foutmelding, en soms FEE.
F-- betekent dat hij de lens niet ziet of dat je een hele oude MFlens erop hebt waarbij je op M moet schieten, FEE betekent dat de diafragmaring niet op het kleinste diafragma (hoogste getal) vergrendeld is.
Ik vermoed dat als je de lens op andere (niet-D50) camera's gebruikt, de problemen weg, dan wel veel minder zijn. Maar inderdaad, eerst contactjes schoonmaken, dan pas conclusies trekken.
Ik heb het ook gehad, met een tokina 28-70 f2.8. Deed het helaas nie altijd op mijn D50. D70 schijnt goed te zijn. Lens gelukkig niet gekocht, had hem even getest :)

Less is more

• puchelaar
Nah, misschien was het wel dezelfde lens 8)7 . En inderdaad, hij werkte niet lekker op m'n D50, wel goed op een geleende D70, en nu ook al een paar uur achtereen probleemloos op m'n D80.
Ik zat trouwens eens terug te denken waarom ik de D50 als 'zeurderig' in m'n hoofd had zitten, terwijl ik zelf toch maar met 1 lens problemen had, maar dat komt omdat ik toen plotseling van een aantal D50 bezitters van dit soort problemen hoorde.
Of het dan op de camera geschoven moet worden is inderdaad een twistpunt; 't kan natuurlijk net zo goed aan de lenzen liggen. Maar in mijn geval was/is het wel opvallend dat een D70 destijds, en mijn D80 nu, er geen probleem mee hebben. Maar stiekem zit ik toch te denken om weer een D50 terug te kopen voor erbij, als tweede/backup camera, want hij blijft erg fijn :Y

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

@ Spaceboy .. hoe is de status?

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
No difference. Heb contactpuntjes schoongemaakt. Soms doet 'ie 't. Soms niet. :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

De F-- error bij Nikon komt al sinds jaren voor, zie Nikonians en DPreview maar eens. Ik heb nu mijn 4e Nikon D80 met 18-135mm maar allemaal hadden ze deze fout. Nikon doet hier niets aan, ze lachen je gewoon uit. Ze zetten de camera aan en zeggen, hij doet het toch gewoon. Ze nemen niet de moeite om de camera een paar keer per dag aan te zetten en dan komt het echt 1 tot 2 keer per dag voor. Dit doen ze niet en geven hem gewoon weer als nieuw aan iemand anders. Gelukkig krijg ik wel steeds een andere camera van de fotozaak. Veel Nikon types hebben dit zo nieuw uit de doos. De contacten schoonmaken helpt echt niet. Het lijkt de uitlijning van de contacten te zijn want wanneer je het objectief minder dan een millimeter beweegt dan werkt de camera weer. Sommige zullen zeggen waar zeur je over maar ik ben van mening dat een camera van over de 1000 euro vlekkeloos moet kunnen werken, wat denk je van dat ene mooie moment wat je hierdoor mist, waar heb je zo'n dure camera nu voor.
Pagina: 1