[XP] Computer loopt 'vast' na veranderen van volume

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele weken heb ik te kampen met het probleem dat mijn laptop vastloopt zodra ik muziek of langere audio afspeel met bijvoorbeeld WMP11 en YouTube (dus geen windows sounds en pop-up sounds). Dit gebeurt niet gelijk, maar de ene keer na 5 seconden, de andere keer na een minuut. Vreemd is dat dit proces versnelt zodra ik op mijn laptop fn-f9 druk, met andere woorden het volume verhoog. Mijn computer blijft dan hangen, echter het geluid gaat door zonder enige hapering en in WMP hoor ik zelfs het volgende nummer uit de playlist. De muis kan ik ook nog bewegen, maar klikken heeft geen zin. Ook ctrl-alt-delete werkt, maar de processenlijst wordt niet ververst. De enige optie om de computer weer te kunnen gebruiken is de reset-knop.

Nu ben ik al enige tijd bezig om de oorzaak van dit probleem om te sporen. Zo heb ik de volgende nieuw(st)e drivers geinstalleerd:

Realtek HD Audio drivers
Nvidia Drivers
QL Button (shortkey drivers)
Infrarood drivers (gaf een conflict aan in apparaatbeheer, reeds verholpen)

Geen van bovenstaande herinstallaties heeft zin gehad. Ik ben echt ten einde raad, omdat ik bijna zeker weet dat het een software matig probleem is en dat er niet iets fysiek kapot is. Een schone installatie is voorlopig geen optie aangezien ik de laptop met bijbehorende software snel nodig heb voor school.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. De specificaties van de laptop zijn als volgt:

Intel® 945PM / ICH7-M Chipset
2,00 Ghz Intel Core Duo
2048MB DDRII RAM
Realtek HD Audio
Windows XP Home
120GB 5400 rpm
nVidia Geforce Go 7600 512MB grafische kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:23
heb je taakbeheer al zo ingesteld dat de services die de meeste CPU load gebruiken, zichtbaar Zijn?
En wat laat die zien als je dan de Pc laat vast lopen?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je suggestie, maar qua cpuload verandert er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De CPU zal het ook niet echt zijn, tenzij je toevallig een methode hebt gevonden om beide cores vol te gooien. Als het alleen CPU load was was het niet het probleem geweest zou je zo zeggen met 2 cores: volgens mij gebruikt WMP geen 2 cores.
Ik zou dus in volgorde sounddriver videodriver en chipsetdriver vervangen, maar dat heb je al gedaan.

De volgende tests zijn dan een poging waard: In Windows Media Player het geluid uitzetten (Mute) kijken of ie dan niet crasht. Ook een poging waard, ligt het aan de gebruikte app? Youtube gebruikt vast en zeker wel een dlletje van WMP, kijk eens naar Winamp en BSPlayer bijvoorbeeld, om te zien of dat wel goed gaat? Als dat ook scheef gaat zou je eens kunnen proberen één voor één je codecs te deinstalleren tot je de goeie gevonden hebt, want dat kan ook nog het probleem zijn. Als je goed bent in slechte codecs schrijven dan krijg je er Windows XP nog wel mee kapot...
Met name van die Codecpacks die je van P2P afrukt die zijn vaak zélf ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was vergeten te melden dat het ook is bij het muten en het volume verlagen. Een codecpack heb ik ook geïnstalleerd en de oude verwijderd. Winamp ga ik vanavond proberen. Het is overigens ook bij films maar die kunnen natuurlijk mp3 audio gebruiken. In ieder geval bedankt voor de tip.