Toon posts:

Oude boxen aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb net twee oude Philips boxen gekocht van 10W en 4ohm. De plug waar die boxen op eindigen heeft twee pinnetjes, eentje breder en het andere gewoon een pinnetje.
Ik had ze gekocht om aan te sluiten op een tweedehands Bang en Olufsen radio, maar het geluid is echt goed, en nu zou ik ze graag op m'n laptop aansluiten.
Zou er een manier zijn om die ouwe pinnetjes te vervangen/te laten aansluiten op - een gewone sound-computeringang?

Bedankt!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Tegenwoordig zijn alle geluidskaart uitgangen onversterkt. Een koptelefoon gaat nog wel, maar voor speakers moet er een versterker tussen. Net zoals bij een standaard pc-speakersetje. Op zich kan het dus wel, gewoon met een verloopstekkertje, zonder versterker, maar dan zal het geluid erg zacht zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door cjdijk op 02-09-2007 19:44 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad, je kunt niet zomaar speakers aansluiten op een onversterkte bron.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel!
Kan ik gewoon goedkope boxen kopen en daar de versterker uit halen?
Of moet ik echt een aparte versterker kopen...

Zou ik via de radio waarop ik de radio wel kan aansluiten geen nieuwe draad kunnen laten vertrekken? Want die heeft dan wel een ingebouwde versterker blijkbaar...
Heb nog een tape-uitgang-ingang bijvoorbeeld... wel oud materiaal allemaal.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je eens kunnen kijken als op jouw radio ook een AUX aansluiting zit? Dan zou je met een gewone kabel van je geluidskaart naar de AUX ingang kunnen trekken van je radio, om daar je boxen op aan te sluiten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Er is nog een uitgang voor tape, met het symbool voor tape erboven.
En dan een zelfde uitgang met een Q is spiegelbeeld erboven. :-s

Dus wel nog een uitgang, maar geen idee waarvoor...
Beide uitgangen zijn hetzelfde; ze zijn een opening voor een plug met vijf pinnetjes in een half cirkeltje.

Weet iemand ook wat ik moet verstaan onder een 'versterker op mp'?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dat kan allemaal wel. Gewoon de pc verbinden met de de tape ingang en je krijgt gewoon geluid.
Zul je alleen wel een geschikte kabel moeten vinden of zelf maken.

Die ronde aansluiting met 5 pinnetjes is een DIN-aansluiting. Zie bijvoorbeeld http://www.hardwarebook.info/DIN_Audio

Misschien kun je anders nog met twee kabels werken: mini-jack (pc uitgang) naar tulp kabel. En een verloopje van tulp naar DIN.
Ik zou even een kijkje nemen bij een elektronica-winkel in de buurt. Die hebben dat soort spul meestal wel.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt allemaal bijzonder gemakkelijk!
Dacht wel dat het kwestie was van kabeltjes-op-kabeltjes aansluiten, maar had niet door dat dat kon via tape of die andere. Dankjewel dus!

Ik ga morgen naar een elektronica-winkel en koop die twee kabeltjes eens. Dan testen...

Groetjes!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Inderdaad een kwestie van het juiste verloopplugje(s) kopen, en de versterker op tape instellen moet werken, ik heb dat trouwens zelf ook zo aangesloten. Geeft zowiso een beter geluid dan die standaard pc-speakers. In jouw geval zou ik een koptelefoon (male) naar 2*tulp (male) doen, en ook een vijf-polige din (male) naar 4*tulp (female). Je moet dan alleen nog gokken welke 2 van de 4 tulpjes je moet aansluiten. Die ene helft is ingang, de andere is uitgang. Die ene helft geeft wel geluid, die andere helft niet. Het kan geen kwaad als je het per abuis verkeerd aansluit.

koptelefoon naar tulp
Afbeeldingslocatie: http://www.aurorakontakt.nl/produkten/snoeren/audio/675830.jpg

tulp naar din
Afbeeldingslocatie: http://www.aurorakontakt.nl/produkten/snoeren/audio/675164.jpg

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1