Toon posts:

[Vista] OEM licentie aankoop bij niet complete pc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.077 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een Windows Vista OEM licentie aanschaffen. OEM licenties worden meegeleverd bij complete pc's. Webshops verkopen allemaal los deze OEM licenties. Verkopen zij deze licenties ook zonder compleet systeem? Ik wil mijn spullen namelijk halen bij twee verschillende webwinkels.

Ik heb hier wat kunnen vinden over losse OEM licentis maar dat is meer gericht op bijvoorbeeld winkels die de licenties installeren en vekopen. http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

Verwijderd

Bij vista mag je idd een losse OEM licentie aanschaffen, maar bij XP home is dat likewise. Daarbij moet je een systeem bij kopen, webshops komen anders in de problemen als je die verkoopt :)

Verwijderd

Ja winkels verkopen de OEM versie ook zonder compleet systeem, dat is allemaal volgens het Microsoft beleid toegestaan :)

Het nadeel van OEM is dat je:
- minder support krijgt aangezien je dan een computerbouwer ('professional') bent ipv consument
- je als je je hardware verranderd (moederbord) je moet hopen dat Microsoft je sleutel weer wil vrijgeven. Gebeurd dit eenmaal per half jaar zullen ze vast niet moelijk doen, maar als je 10x per jaar je moederbord zou vervangen heb je wel een probleem :P

Verwijderd

Blijkbaar is de regelgeving veranderd en mag je ook een OEM (in de bruine kartonnen doos) meekrijgen ook als je geen volledig of zelfs helemaal géén systeem koopt. Volgens de regel ben jij dan zelf systeembouwer en moet je zelf zorgen dat de licentie slechts op één pc terecht kan komen. Je kan dan wel geen beroep doen op support, maar denk niet dat iemand dat hier nodig zal hebben.

In het andere geval (aangezien je toch onderdelen koopt, waarom moeiljik doen dus) koop je de OEM licentie gewoon bij de zaak waar je het moederbord koopt. Want als er wel hardware bij moet verkocht worden gaat het vaak om het moederbord. (het is iets zoals: de OEM mag alleen verkocht worden bij een essentieel onderdeel van een pc, en bij veel (web)winkels is dat het moederbord)

De andere hardware kan je gewoon zo kopen, dat is allemaal geen probleem

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Dus kan je OEM licenties los kopen of moet je er iets bijkopen zoals een simpele muis?

Support ga je helaas waarschijnlijk wel nodig hebben met Vista ben ik bang ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Sebazzz op 02-09-2007 17:19 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

The Triad schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:19:
Dus kan je OEM licenties los kopen of moet je er iets bijkopen zoals een simpele muis?

Je kan OEM licencie gewoon los kopen..

Dat is trouwens een vraag die je zo bij de helpdesk van Microsoft kan neerleggen of die je zo kan stellen als je even naar een webshop toe belt... 8)7

Vista Support van Microsoft? Hoezo dat? Problemen kun je in 9 van de 10 gevallen helemaal zelf oplossen en in het 10e geval is er wel een vriend of kun je hier op GoT wel een oplossing krijgen :P

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Support call kost ~72 euro ex. btw.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03
Huh. Werden vroeger OEM licenties alleen bij PC's verkocht :|

Zonder gekheid, je kan gewoon los OEM licenties aanschaffen. Er wordt vanuit gegaan dat de koper zelf de licentie koppeld aan een systeem. Let wel, eenmaal gekoppeld, hoort voor MS deze licentie enkel bij deze PC. Werkt het niet (driverconflicten etc) dan heb je zelf een probleem welke je zelf op moet lossen.

Die woordspeling op MS heeft een baard van hier tot Kaap Hoorn, kunnen we dat voortaan achterwege laten?

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 05-09-2007 19:44 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Lame, de meeste mensen hebben geen probleem en dus zeker geen support nodig.

Ik ben blij dat dit nu mag. Toen ik indertijd mijn pc kocht 2,5 jaar terug mocht ik geen XP OEM-licentie hebben. Ik had mijn onderdelen bij verschillende winkels gekocht en mocht blijkbaar geen XP OEM-licentie meenemen omdat ik niet een hele pc tegelijk bij een winkel kocht. Bij diezelfde winkel kreeg ik zelf niet de videokaart die ik wou! De GeForce 6800 werd enkel als OEM verkocht. Ik heb toen in een andere winkel een 6800GT met 128MiB DDR gekocht, heb er toen wel nog een week extra voor mogen sparen.

Dit is de reden waarom ik toen een illegale versie van XP gedraaid heb (totdat ik een goedkope versie kon kopen via ma3d).

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03
needless to say schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:26:
[...]

Lame, de meeste mensen hebben geen probleem en dus zeker geen support nodig.

Ik ben blij dat dit nu mag. Toen ik indertijd mijn pc kocht 2,5 jaar terug mocht ik geen XP OEM-licentie hebben. Ik had mijn onderdelen bij verschillende winkels gekocht en mocht blijkbaar geen XP OEM-licentie meenemen omdat ik niet een hele pc tegelijk bij een winkel kocht. Bij diezelfde winkel kreeg ik zelf niet de videokaart die ik wou! De GeForce 6800 werd enkel als OEM verkocht. Ik heb toen in een andere winkel een 6800GT met 128MiB DDR gekocht, heb er toen wel nog een week extra voor mogen sparen.

Dit is de reden waarom ik toen een illegale versie van XP gedraaid heb (totdat ik een goedkope versie kon kopen via ma3d).
Dan ben je zwaar genaait. Dit is een verkkooppraat geweest van de desbetreffende shop, om uit een individu die het gelooft meer omzet te trekken.

Officiëel mocht indertijd een XP OEM licentie aangekocht worden bij een integraal onderdeel van een PC. Hier kan worden verstaan een upgrade set, maar ook de bekende 'muis'. Immers wordt geacht een muis te gebruiken voor Windows, en is zonder niet werkbaar. Dit maakt een muis ene integraal onderdeel van een werkende complete PC.

Vandaag de dag worden zonder slag of stoot XP OEM licenties verkocht zonder hardware.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heel officieel heet de OEM licentie die je los kan kopen dan ook geen OEM meer, maar DSP.
De echte OEM licentie is nog steeds degene die je bij een nieuw systeem koopt, zoals Dell/HP/Acer etc. ze op het systeem geplakt hebben zitten.

De DSP is in feite hetzelfde, echter mag deze los worden verkocht. Bij Vista zit deze in een mooi wit doosje, afgeplakt met 2 rode stickers. Het openen van deze verpakking doet je akkoord gaan met de voorwaarde dat JIJ vanaf dat moment als systeembouwer wordt gezien, en wordt geacht ZELF je support te verzorgen, dus bij eventuele problemen ben je aangewezen op de supportsite e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik nu wel antwoord op mijn vraag gekregen :) Ik ga bij 2 shops bestellen, het OS wel bij de shop waar ik niet het moederbord koop. Als ze moeilijk gaan doen dan hoor ik dat zelf wel. :)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tegenwoordig heeft Microsoft de OEM Box versies, deze zijn gewoon los te koop bij bijv. informatique. Ze kosten evenveel als een OEM versie en dan kan je die zelf instaleren op pc die je zelf wilt of bouwt/samensteld bij verschillende andere winkels. Geen enkel probleem dus! Ik vind het perfect, heb zo al 2 vista licenties en 1 xp prof licentie gekocht.

[ Voor 12% gewijzigd door Ghost(NL) op 02-09-2007 19:52 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 14:47
Nou ik zit met het volgende probleem.

AMD S939 systeem, moederbord gaat stuk (totaal niet booten), RMA gedaan, weer problemen met moederbord (instabiel, en gewoon random powerdowns). Om van het probleem af te zijn nieuw moederbord gehaald (Intel S775) met daar bijhorende geheugen en cpu. En nu wou de mvr van de Activatie niet meer activeren voor mij.

Mail gestuurd naar MS, zou binnen 2 werkdagen antwoord krijgen. Aangezien imho het gaat om een vervanging van een moederbord...

Ben benieuwd wat MS erop zegt, het telefoon vrouwtje snapte er iig geen enkel woord van..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, da's wel iets meer dan alleen een moederbord vervangen.
AMD > Intel is een compleet nieuw platform, een compleet andere PC (afgezien van storage en videokaart).

Dat valt dan voor wat betreft de voorwaarden waaronder jij die OEM/DSP hebt gekocht als een nieuwe PC en dan moet je volgens de voorwaarden inderdaad een nieuwe licentie aanschaffen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

alt-92 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:31:
AMD > Intel is een compleet nieuw platform, een compleet andere PC (afgezien van storage en videokaart).

Dat valt dan voor wat betreft de voorwaarden waaronder jij die OEM/DSP hebt gekocht als een nieuwe PC en dan moet je volgens de voorwaarden inderdaad een nieuwe licentie aanschaffen.
Ik heb probleemloos zo al eens een OEM wel weer geactiveerd gekregen. Nieuw moederbord, totaal ander platform (Intel ==> AMD) en kreeg na een telefoontje (nummer dat je ziet bij activeren) en een vriendelijke Microsoft medewerker, waar ik het voorval aan uitlegde, zonder problemen een nieuwe activatie.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zeg ook niet dat ze het niet doen als je de juiste persoon treft ;)

Ik vermoed alleen dat TheUnspeakableNick een veel te uitgebreid verhaal heeft opgehangen en zichzelf ermee in de voet geschoten heeft :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• NeOTheMaTriXM
alt-92 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:31:

Tja was gewoon even zat van die gare pc...

Computer instabiel, nieuwe voeding. Nog steeds kut.
Moederbord begeeft het totaal. RMA gedaan.
Nieuw moederbord, werkt (tot op zekere hoogte) maar het andere bord heeft wel gezorgd dat er een HD stuk is gegaan.

Daarna kom ik er achter dat moederbord nog steeds instabiel was. En toen was ik het zat :P

Videokaart, CPU en Mem getest bij een vriend en dat werkte allemaal prima. Voeding was nieuw. dus tja.. moerderbord ook vervangen, en had niet zin om weer een RMA te doen.. dus gelijk maar voor een Intel systeem gegaan (en anders voor een AM2, maarje keuze gemaakt voor Intel S755) die heerlijk stabiel werkt *O*

Ben beniewd wat voor antwoord ik krijg op mij e-mail. :)
En anders maar weer een OEM bestellen (is het trouwens nog mogelijk om te blijven werken met het nieuwe systeem? tot dat ik een nieuwe key heb!)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NeOTheMaTriXM schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:35:
[...]

Tja was gewoon even zat van die gare pc...

Computer instabiel, nieuwe voeding. Nog steeds kut.
Moederbord begeeft het totaal. RMA gedaan.
Nieuw moederbord, werkt (tot op zekere hoogte) maar het andere bord heeft wel gezorgd dat er een HD stuk is gegaan.

Daarna kom ik er achter dat moederbord nog steeds instabiel was. En toen was ik het zat :P

Videokaart, CPU en Mem getest bij een vriend en dat werkte allemaal prima. Voeding was nieuw. dus tja.. moerderbord ook vervangen, en had niet zin om weer een RMA te doen.. dus gelijk maar voor een Intel systeem gegaan (en anders voor een AM2, maarje keuze gemaakt voor Intel S755) die heerlijk stabiel werkt *O*

Ben beniewd wat voor antwoord ik krijg op mij e-mail. :)
En anders maar weer een OEM bestellen (is het trouwens nog mogelijk om te blijven werken met het nieuwe systeem? tot dat ik een nieuwe key heb!)
Waarom bel je niet gewoon het telefoonnummer, dat is gratis, en als je gewoon zegt dat je je moederbord vervangen hebt vanwege een kapot oud moederbord, dan krijg je zo een nieuwe activeringscode is mijn ervaring.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 21:16
Mijn ervaring is met een moederbord juist niet, bij een harde schijf wel...
Eerste keer bellen, jah kapot moederbord -> vervangen, is dus geen nieuwe activeringscode, ik denk 8)7 8)7, dus ik nog een keer bellen, ik zeggen dat harde schijf vervangen is, toen kon het ineens wel.

[ Voor 57% gewijzigd door eX0duS op 07-09-2007 08:23 ]

• NeOTheMaTriXM
c70070540 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:01:
[...]

Waarom bel je niet gewoon het telefoonnummer, dat is gratis, en als je gewoon zegt dat je je moederbord vervangen hebt vanwege een kapot oud moederbord, dan krijg je zo een nieuwe activeringscode is mijn ervaring.
Dat had ik dus gezegt... :P Hoewel ik erg twijfel of het mens aan de telefoon überhaupt wist wast een moederbord was...
eX0duS schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:23:
Mijn ervaring is met een moederbord juist niet, bij een harde schijf wel...
Eerste keer bellen, jah kapot moederbord -> vervangen, is dus geen nieuwe activeringscode, ik denk 8)7 8)7, dus ik nog een keer bellen, ik zeggen dat harde schijf vervangen is, toen kon het ineens wel.
Dat werkt inderdaad wel erg goed ja! 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 07-09-2007 12:25 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dus je hebt nog een keer gebeld? Goed plan.

• NeOTheMaTriXM
c70070540 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:57:
Dus je hebt nog een keer gebeld? Goed plan.
Ging ongeveer zo:
Zij: Goedenmorgen, MS activatie lijn met ....
Ik: Ja goedendag, met ... uhh mijn hardeschrijf is stuk gegaan, en heb deze vervangen, en nu kan ik niet meer activeren via internet
Zij: oke, heeft u windows nog op een andere computer of laptop geinstalleerd
Ik: nee, alleen deze computer
Zij: Heeft u de licentie in de winkel gekocht, of zat deze al bij de computer
Ik: Gewoon in de winkel.
Zij: Oke dan ga ik u nu door verbinden met de automatisch computer die de activatie code verteld
Ik: Hartstike bedankt, prettige dag!
Zij: U ook, dag!

8 min later (pff al die nummertjes op je telefoon...) had ik weer een legale windows :+

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Aangezien mijn vraag aansluit bij de hele discussie uit dit topic, plaats ik hem maar even hier erbij.

Hierbij de vraag.. Stel ik plaats een nieuw mobo in mijn pc, installeer mijn vista home premium (oem) opnieuw en kom waarschijnlijk dan niet voorbij de activatie... Vervolgens bel ik dan dat 0800 nummer en (hopelijk) willen ze me dan helpen om mijn pc opnieuw te activeren.

Moet ik vanaf dat punt dan elke keer weer MS bellen als ik mijn pc opnieuw installeer (ik format mijn harddisk 1 a 2 keer per maand) of staat vanaf dat moment mijn licentie dan echt over op mijn nieuwe moederbord? en kan ik hem gewoon weer online activeren. zonder dat ik keer op keer aan de telefoon moet hangen (en hopen dat ik geholpen word).

[ Voor 8% gewijzigd door Uhmmie op 17-04-2008 15:57 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Verwijderd

Topicstarter
Uhmmie schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:53:
Aangezien mijn vraag aansluit bij de hele discussie uit dit topic, plaats ik hem maar even hier erbij.

Hierbij de vraag.. Stel ik plaats een nieuw mobo in mijn pc, installeer mijn vista home premium (oem) opnieuw en kom waarschijnlijk dan niet voorbij de activatie... Vervolgens bel ik dan dat 0800 nummer en (hopelijk) willen ze me dan helpen om mijn pc opnieuw te activeren.

Moet ik vanaf dat punt dan elke keer weer MS bellen als ik mijn pc opnieuw installeer (ik format mijn harddisk 1 a 2 keer per maand) of staat vanaf dat moment mijn licentie dan echt over op mijn nieuwe moederbord? en kan ik hem gewoon weer online activeren. zonder dat ik keer op keer aan de telefoon moet hangen (en hopen dat ik geholpen word).
Is je pc formatteren een hobby van je? Dat is toch niet nodig zo vaak?

Je kan toch een backup maken van je pc na activatie zonder dat je nog andere software hebt geinstalleerd?

• Uhmmie
Mijn vriendin houdt er nogal van om een hoop troep te downloaden en installeren (van die freeware java plugin troep via je browser) en ik heb al zovaak via ccleaner die troep er weer af proberen te halen, maar er blijven altijd sporen van achter en ik hou van een schone pc :P.. In xp had ik altijd zo'n unattentend install dvd gemaakt, maar ik heb hier bij vista nog niet naar gekeken,maar ik was het binnekort wel vanplan ;).. Ik vond dit altijd net zo prettig werken dan een iso te maken..

Misschien nu dus wel een optie, maar ik zou het alsnog graag weten dat als ik mijn vista oem geinstalleerd krijg of dat ik vanaf dat moment elke keer bij ms aan de telefoon moet hangen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uhmmie schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:09:

Misschien nu dus wel een optie, maar ik zou het alsnog graag weten dat als ik mijn vista oem geinstalleerd krijg of dat ik vanaf dat moment elke keer bij ms aan de telefoon moet hangen?
Zolang je geen hardware loopt te verwisselen bij elke maandelijke format/reinstall: nee.

Maar dat had je ondertussen best wel uit de bestaande posts kunnen vissen, denk ik :)

• Uhmmie
Nouja ik lees nogal veel tegenstrijdige dingen.. De een zegt ja de ander zegt nee.. Maar ik zie wel hoe het loopt.. In het ergste geval moet ik een nieuwe vista kopen :S maar dat zien we dan wel weer :) en als ze me wel helpen maak ik voor de zekerheid ook nog maar een iso ;)..

Bedankt voor de reacties.

[ Voor 20% gewijzigd door Uhmmie op 17-04-2008 21:41 ]

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 23:28
[...]
Je kan Vista 30 dagen zonder problemen gebruiken en met een truc zelfs 90 dagen. Als je zo vaak formatteert, zou ik hem nooit activeren. Lekker makkelijk.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025

Je kan een image maken van je schijf na dat je hem net geinstalleerd hebt, en deze dan telkens weer terug zetten.
Wat je ook kan doen is alle drivers die je installeerd even apart houden, dan via telefoon activeren, een printscreen maken van het nummer, en de volgende keer als je windows opnieuw installeerd weer dezelfde drivers installeren en deze code weer bij telefoon activatie invoeren (je hoeft dan niet te bellen), hierdoor kan je dus blijven activeren (mits dezelfde drivers+ configuratie), na de activatie kan je deze natuurlijk wel weer wisselen).
Of direct nadat je windows hebt geinstalleerd activeren (zonder dat je nog internet en of drivers hebt) dan kan je deze code altijd weer invoeren nadat je windows hebt geinstalleerd :).

http://specs.tweak.to/15535

Pagina: 1