Toon posts:

peer-to-peer of ad hoc netwerk via wlan in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe je in XP met 2 PC's met een wlan kaart je een peer-to-peer of ad hoc netwerk kan instellen
Ik wil dit gebruiken om met mijn standaard PC de internet verbinding via wlan op mijn laptop te delen.
Ik heb dus 1 PC met 1 een gewone netwerk kaart waar het internet op binnen komt en hier zit ook een wlan kaart in waarover ik het internet wil delen, op mijn laptop heb ik alleen een wlan kaart.

Verwijderd

Heb je die wizzard 'netwerk instellen' (start > bureau accessoires > communicatie) al geprobeerd? Daar zou je een thuisnetwerkje moeten kunnen instellen, zoals dat ook al kon met win98se. Draadloos of vast maakt m.i. niet uit hiervoor.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 22:01
een netwerkbrug maken tussen je vaste lijn en je wifi. Dan de wizard draaien die hierboven beschreven staat.

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, ik heb nu een wlan connectie over de netwerk brug, maar ik krijg geen ip dhcp (wel apipa) adres toegewezen op de laptop.
als ik de wlan connectie uit de netwerk brug haal dan kan ik wel een netwerk connectie naar beide PC's opzetten via het apipa adres of handmatig adres maar heb dan geen internet verbinding.
de netwerk brug werkt wel via een 2de lan adapter die een 3de PC van een 192... adres voorziet, maar om de een of andere rede wil die geen ip adres toeweizen aan de wlan client.
Ik hoop dat iemand weet wat hier de oorzaak van kan zij.

Verwijderd

windows xp draait geen dhcp server, dus je moet handmatig ip adres instellen op de laptop voor de draadloze adapter in dezelfde range als de draadloze adapter in de computer waar je je internet deelt.
subnetmask komt vanzelf.
Gateway op adres zetten van wlan van computer waar je internet op deelt
dns kun je extern overnemen (dus van je netwerkadapter waar je internet binnenkomt), of indien auto:
start/uitvoeren/cmd [enter]
ipconfig /all

Verwijderd

Topicstarter
ICS zou de dhcp functie moeten verzorgen, dat doet ie ook voor mijn 3de pc op nic2 die ook in de netwerk brug zit.
Ondanks dat heb ik ook geprobeert om op de wlan client de ip configuratie handmatig in te stellen op het zelfde subnet als de netwerkbrug gebruikt maar zelfs dan krijg ik geen verbinding, het lukt weer wel als ik de wlan uit de netwerkbrug haal en handmatig de ip configuratie opgeef, maar dan kan ik het internet weer niet delen.

Verwijderd

Ok, wist ik niet (meer) dat ie dhcp draaide. Was niet zo in win98se geloof ik, maar tis ff geleden dat ik dit deed en toen was er nog geen wireless.

dus: je kunt communiceren tussen pc's via de wireless als ie niet internet door moet lussen, maar als ie dat wel moet doen is de verbinding weg?
En t lukt wel met een vaste nic dus.

Ik zat ff te denken of die wlan nic wel op t juiste kanaal stond dan, maar als ze elkaar wel zien zonder netwerkbrug...
Loop alle settings nog es na voor beide draadlozen tijdens netwerkbrug.... en plak eventueel wat ip adressen hier enzo?
Sta je weer bovenaan en word je weer meer gelezen. Zal toch wel iemand zijn die er wat meer ervaring mee heeft...
Pagina: 1