Problemen met nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Sinds enkele weken heb ik een nieuw systeem, dat tot op de dag van vandaag grafisch niet helemaal lekker werkt. Eerst draaide het systeem op de on-board VGA chip (GeForce 6100) en nu heb ik er een 8600GT bij gekocht.

Vista Ultimate herkende de VGA direct, maar ik heb alsnog de nieuwste drivers van de Nvidia site geplukt. Apparaatbeheer geeft nergens foutmeldingen. Maar als ik de pc opnieuw opstart, dan blijft het beeld zwart. Na wat inspanning op google kwam ik erachter dat mijn moederboard (Asus M2N-MX) geen mogelijkheid kent om de on-board VGA kaart uit te schakelen.

Volgens sommigen was dit alsnog geen probleem, want je kan de prioriteit wel instellen van IGP en PCI-e. Op de eerste plaats komt dus de PCI-e bus. Maar, nogmaals, zonder resultaat.

Er is nu slechts 1 manier op de pc draaiende te houden op de 8600GT en dat is door 'm continu aan te laten staan. Daar zit ik natuurlijk ook niet echt op te wachten.

Bijkomend probleem is ook dat games en benchmarks niet helemaal naar behoren lijken te draaien. Van 3dMark06 krijg ik slechts 4788 punten en spellen als Colin Mc Rea Dirt en Medal of Honor Airborne draaien ook niet soepel (gemiddeld 20 fps).

Wat ook opvallend is bij 3dMark06 is dat mijn pc grafisch gemiddeld 20 fps scoort en met de CPU tests nog geen 1 fps!

Mijn verdere configuratie is als volgt:
Moederboard: Asus M2N-MX
Processor: AMD Athlon 64 3600+ X2 Brisbane core 1900 MHz @ 2505 MHz
Geheugen: 1x Kingston 1024mb DDR2 6400MHz cl5 en 1x Corsair XMS 1024mb DDR2 6400MHz
Harde schijf: Seagate 250gb SATA-2

Volgens mij moet dit veel beter kunnen. Als ik op youtube zoek op ''8600gt'' of ''3600 am2'' dan kom ik filmpjes tegen van mensen die dezelfde spellen spelen als ik, maar dan véél soepeler. Neem als voorbeeld het aantal mensen die TD Unlimited gemakkelijk spelen, met ongeveer dezelfde configuratie als ik.

Als iemand wat kan bedenken om mij te helpen dan hoor ik dat graag :)

Edit:
De stepping van mijn cpu is ad03600iaa5dd. Maar het is mij nog niet duidelijk of ik daar informatie uit kan halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 02-09-2007 04:51 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Eerst draaide het systeem op de on-board VGA chip (GeForce 6100) en nu heb ik er een 8600GT bij gekocht.
Onboard VGA drivers gedeinstalleerd?

Verwijderd

Volgens sommigen was dit alsnog geen probleem, want je kan de prioriteit wel instellen van IGP en PCI-e. Op de eerste plaats komt dus de PCI-e bus. Maar, nogmaals, zonder resultaat.
In de bios ingesteld dat je gebruik maakt van PCI slot ipv onboard neem ik aan?

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50

Moortn

Hallo

De onboard videokaart zou automatisch uitgeschakeld moeten worden zodra je er een andere videokaart in zet. Met: Na wat inspanning op google kwam ik erachter dat mijn moederboard (Asus M2N-MX) geen mogelijkheid kent om de on-board VGA kaart uit te schakelen. word waarschijnlijk bedoeld dat je dit niet in de bios kan doen, maar dit is ook niet nodig. En blijft het beeldscherm altijd zwart, of alleen zodra vista op start? Als hij altijd zwart blijft ligt het niet aan de driver, maar aan het mobo of de videokaart.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• ZalmanLuci
  • Laatst online: 17-02-2025
en met de CPU tests nog geen 1 fps!
Dit is bij elke cpu, hoog uit krijg je misschien bij snellere 5 fraps o.i.d. Dit komt omdat alle grafisch beelden etc, door de cpu moeten. Maar daar is een CPU niet voor gebouwd, dus daardoor krijg je zo weinig fraps.

Wat ik nog zou proberen als ik jou was is; Wat oudere drivers proberen. Of guru drivers.
Verder weet ik zo niks 8)7

Succes!

• Barry|IA
Bitage schreef op zondag 02 september 2007 @ 09:03:
[...]

Onboard VGA drivers gedeinstalleerd?
Dat niet, maar lijkt ook onmogelijk gezien de drivers één pakket vormen voor mijn gehele chipset. Maar een driver probleem is het niet, want ik krijg zelfs geen beeld op postscreen.
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 09:06:
[...]

In de bios ingesteld dat je gebruik maakt van PCI slot ipv onboard neem ik aan?
Jep :)
Moortn schreef op zondag 02 september 2007 @ 09:16:
De onboard videokaart zou automatisch uitgeschakeld moeten worden zodra je er een andere videokaart in zet. Met: Na wat inspanning op google kwam ik erachter dat mijn moederboard (Asus M2N-MX) geen mogelijkheid kent om de on-board VGA kaart uit te schakelen. word waarschijnlijk bedoeld dat je dit niet in de bios kan doen, maar dit is ook niet nodig. En blijft het beeldscherm altijd zwart, of alleen zodra vista op start? Als hij altijd zwart blijft ligt het niet aan de driver, maar aan het mobo of de videokaart.
Ik heb de CPU wat langzamer laten lopen, namelijk 2400MHz, en nu heb ik de pc al 5 keer opgestart met beeld op de 8600GT :) Hopelijk blijft het nu werken en zal ik er genoegen mee moeten nemen dat de Asus M2N MX gewoon niet zo lekker overklokt.

[ Voor 44% gewijzigd door Barry|IA op 02-09-2007 15:24 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
ZalmanLuci schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:11:
[...]

Dit is bij elke cpu, hoog uit krijg je misschien bij snellere 5 fraps o.i.d. Dit komt omdat alle grafisch beelden etc, door de cpu moeten. Maar daar is een CPU niet voor gebouwd, dus daardoor krijg je zo weinig fraps.

Wat ik nog zou proberen als ik jou was is; Wat oudere drivers proberen. Of guru drivers.
Verder weet ik zo niks 8)7

Succes!
Hmm, klinkt logisch en dus zou de CPU niet de boosdoener zijn voor lage frames in games als TDU en Dirt?

Ik zit nu namelijk nog met het probleem games: die willen niet lekker draaien. Ik heb alle Vista drivers geinstalleerd en zowel DirectX10 en de spellen zelf blijken na systeem analyse geen probleem te ondervinden met mijn drivers. Temps zijn ook dik in orde, mijn CPU komt stressed niet eens boven de 40c uit.

Bedankt voor het meedenken :)

• ZalmanLuci
  • Laatst online: 17-02-2025
Barry|IA schreef op zondag 02 september 2007 @ 15:31:
[...]

Hmm, klinkt logisch en dus zou de CPU niet de boosdoener zijn voor lage frames in games als TDU en Dirt?

Ik zit nu namelijk nog met het probleem games: die willen niet lekker draaien. Ik heb alle Vista drivers geinstalleerd en zowel DirectX10 en de spellen zelf blijken na systeem analyse geen probleem te ondervinden met mijn drivers. Temps zijn ook dik in orde, mijn CPU komt stressed niet eens boven de 40c uit.

Bedankt voor het meedenken :)
Nee, het grootste gedeelte komt op je Vga neer, die moet alles bewerken. En bij 3dmark zijn er een aantal testen die alleen voor je CPU nodig zijn, dus komt je videokaart daar niet bij. Hoewel dit alleen bij testen zijn zoals 3dmark dan, die gaan puur om te kijken hoeveel die cpu aan kan. Maar in games is het altijd; geheugen, cpu en vga. Die werken dan allemaal samen dus ik denk idd, dat je gelijk hebt met dat het je Vga is. Misschien een RMA'tje? Tenzij andere mensen nog iets weten, wat ik wel weet dat er veel fouten worden gemaakt bij nieuwere videokaarten.

Succes!

• Barry|IA
ZalmanLuci schreef op zondag 02 september 2007 @ 15:57:
[...]

Nee, het grootste gedeelte komt op je Vga neer, die moet alles bewerken. En bij 3dmark zijn er een aantal testen die alleen voor je CPU nodig zijn, dus komt je videokaart daar niet bij. Hoewel dit alleen bij testen zijn zoals 3dmark dan, die gaan puur om te kijken hoeveel die cpu aan kan. Maar in games is het altijd; geheugen, cpu en vga. Die werken dan allemaal samen dus ik denk idd, dat je gelijk hebt met dat het je Vga is. Misschien een RMA'tje? Tenzij andere mensen nog iets weten, wat ik wel weet dat er veel fouten worden gemaakt bij nieuwere videokaarten.

Succes!
Met welke reden zou ik de VGA kunnen retouren? Vooralsnog start de pc gewoon op met de kaart en in spellen vertoont de kaart geen fouten, maar het loopt gewoon traag. Te traag in vergelijking met andere 8600gt kaarten. Nu weet ik niet hoeveel invloed het merk van de kaart heeft op de prestaties, maar het is een EVGA. Een klasse lager dan Asus en Club3d natuurlijk.

Toen ik voor de 8600GT gekozen had, wist ik al dat deze minder zou presteren dan een x1950pro (van dezelfde prijs) onder directx9 games. Uiteindelijk heb ik voor de 8600GT gekozen omdat deze hardware support heeft voor HD-video en volledig compatible is met Directx10. Maar uiteindelijk blijkt dus dat ik de ''features'' beter had kunnen laten liggen en moeten kiezen voor snelheid.

Ik dwaal een beetje af, maar wilde het er toch over hebben. Als het topic inmiddels niet meer op de juiste plaats is, hoor ik dat graag.

• Barry|IA
We zijn wat verder..

Ik heb de winkel een mail gestuurd over het retouren van mijn 8600GT. Ondertussen zit ik naar een betere kaart te kijken en heb deze gevonden:

Saphire X1950XT ATI radeon, 256mb.

Een beste keus, of toch iets van een latere generatie? :)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30
Barry|IA schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:13:
We zijn wat verder..

Ik heb de winkel een mail gestuurd over het retouren van mijn 8600GT. Ondertussen zit ik naar een betere kaart te kijken en heb deze gevonden:

Saphire X1950XT ATI radeon, 256mb.

Een beste keus, of toch iets van een latere generatie? :)
Ik weet niet of je je keus al gemaakt hebt, maar ik zou voor één van de volgende kaarten gaan:

ATi X1950XT, ATi X1950XTX, GeForce 7900GTO, GeForce7900GTX, GeForce 7950GT

Net een generatie ouder, maar wel snel. Geen DirectX 10 ondersteuning, daarom zijn ze ook nog sneller dan de GeForce 8600 GT, 8600GTS (ze hoeven de DirectX 10 "balast" niet te berekenen), en je mist er eigenlijk niets aan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 13-09-2007 15:53 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Barry|IA
Sorry voor de late reactie. Ik heb inmiddels al een week een Saphire X1950XT in mijn pc. Ik ben er echt tevreden mee :) Spellen draaien zeer soepel, alleen nog met artifacts :P Maar dat is te danken aan mijn voeding, van max 18a op 12v.

Pagina: 1