Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Audi] A4 automaat aanschaffen, waar op te letten ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02 14:21

Thunde®

Don't Worry :)

Topicstarter
Hallo,

wegens nog thuis wonend en een leuk spaarcentje bij elkaar gespaard te hebben wou ik graag eens wat anders gaan rijden dan mijn golf 2tje.

Ik kwam hierbij uit op een Audi A4. Ik heb eentje gevonden met ongeveer een ton op de klok en ook nog eens een automaat. Van binnen ziet deze smetteloos uit en hij;s ook nog eens voorzien van een nationale auto pas. Het is trouwens wel maar een 1.6je.

Nu is mijn vraag, zijn er sterke en zwakke punten bekend van deze auto? En als er toevallig hier mensen zijn met deze auto hoe het in de praktijk met het verbruik zit...

Ik weet dat de voorwielophanging een constructiefout is geweest en dat deze nog altijd worden vervangen onder garantie (moet maandag wel even audi bellen of dit nog steeds geld).

En is een Audi duurder in onderhoud (alles word bij een bevriende automonteur gedaan, maar ik doel vooral op de onderdelen).

Ik dacht omdat het juist een 1.6 8v is dat er niet veel hoogstaande techniek en dure snufjes op zo'n motor zouden zitten, maar of dit helemaal juist is?

[ Voor 4% gewijzigd door Thunde® op 02-09-2007 00:38 ]

Mijn spec's | Modelbouwforum

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Aangezien het huidige model niet in de combinatie 1.6 en automaat is geleverd, moet het een a4 van het vorige model (eigenlijk al weer 2 modellen geleden, want audi heeft vorige week de nieuwe a4 gepresenteerd).

Een 1.6 is voor een dergelijke auto te min. (persoonlijk vind ik het niet kunnen dat ze deze auto ooit met een 1.6 hebben durven te leveren) Zeker als het dan ook nog eens een automaat is. Kijk maar eens naar de prestaties op autoweek.nl

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar is een 1.8 niet haalbaar? Overigens lust de 1.8 een aardige slok. Al zie ik dat de 1.6 automaat ook niet echt zuinig is. Zelf rij ik een a4 2.0 van het huidige model, maar deze is stukken zuiniger dan die oudere 1.6 en 1.8

Maar je over onderhoud niet te druk. Alleen als je het bij de audi-dealer laat doen is het duurder. Onderdelen zijn vaak uitwisselbaar met VW en Skoda.

Audi: Vorsprung durch Technik

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:56

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat je het beste zelf een testrit moet gaan maken met de desbetreffende auto, en zelf oordelen of je een 1.6 met 4-bak automaat prettig vind rijden.
Mijn keus zou het iig niet zijn (vrij tamme motor, in een vrij zware auto en dan nog een 4-bak automaat, de prestaties zijn niet al te denderend volgens autoweek.nl)

Vaak bu'j te bang!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vaak gaan die dingen 150k mee dan moeten ze gereviseerd worden (bijna elke automaat)
ff dat je 't weet :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Audi is sowieso technisch iets hoogstaander, dus je opmerking over "het is maar een 1.6" komt op me over als "dan kan ik zelf wat sleutelen misschien". Lijkt me niet helemaal handig; ik had al problemen om bij mijn oude (jaren terug) Audi 80 2.3E dingen te demonteren waar achteraf bleek dat je dat beter ook niet zelf kon doen.

De reminstallatie is misschien ook iets om in de gaten te houden; die wordt frequenter gebruikt dan bij een handbak. Inderdaad de revisie van de automaat zit eraan te komen en van wat ik van een bekende weet is dat hij regelmatig problemen had met de interieurverwarming die niet goed werkte (te koud of te warm).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:30:
Audi is sowieso technisch iets hoogstaander, dus je opmerking over "het is maar een 1.6" komt op me over als "dan kan ik zelf wat sleutelen misschien". Lijkt me niet helemaal handig; ik had al problemen om bij mijn oude (jaren terug) Audi 80 2.3E dingen te demonteren waar achteraf bleek dat je dat beter ook niet zelf kon doen.

De reminstallatie is misschien ook iets om in de gaten te houden; die wordt frequenter gebruikt dan bij een handbak. Inderdaad de revisie van de automaat zit eraan te komen en van wat ik van een bekende weet is dat hij regelmatig problemen had met de interieurverwarming die niet goed werkte (te koud of te warm).
Nou, zo bedoelde ik het eigenlijk niet. Ben helemaal niet technisch aangelegd, bedoelde meer idd dat het een vrij kleine motor is maar ik kom uit een 1.3 golfje, en ik heb al in de wagen gereden en de snelheid is voor mij meer dan genoeg ;) .

Alleen ben ik inderdaad bang voor buitensporig duur onderhoud, hij wordt gewoon door een bevriende automonteur gemaakt na sluitingstijd alleen de onderdelen zijn misschien toch wel een tikkie duurder, en daar ben ik dus wel bang voor. Los van andere bekende zwakke punten..

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

audi is niet duurder nee, het valt gewoon onder de vag groep, dus even de lokale vw/audi/seat dealer bellen en je weet de prijzen.

verder zou ik geen 1.6 A4 nemen, dan kan je beter voor een A3 gaan kijken, die zijn meteen ook een stukje goedkoper.

dus op een rijtje :

- geen duur onderhoud (klasse C auto ;) )
- 1.6 erg licht voor een A4 van 1300 kilo
- A3 een optie? zelfde luxe, geen kleine auto en de 1.6 is een stukje sneller en goedkoper

kwa mankementen, tja, kijk naar de standaard dingen, bij een proefrit kom je al een hoop tegen (als je een beetje verstand van auto's hebt)

Wabbawabbawabbawabba

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
KatirZan schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:11:
audi is niet duurder nee, het valt gewoon onder de vag groep, dus even de lokale vw/audi/seat dealer bellen en je weet de prijzen.

verder zou ik geen 1.6 A4 nemen, dan kan je beter voor een A3 gaan kijken, die zijn meteen ook een stukje goedkoper.

dus op een rijtje :

- geen duur onderhoud (klasse C auto ;) )
- 1.6 erg licht voor een A4 van 1300 kilo
- A3 een optie? zelfde luxe, geen kleine auto en de 1.6 is een stukje sneller en goedkoper

kwa mankementen, tja, kijk naar de standaard dingen, bij een proefrit kom je al een hoop tegen (als je een beetje verstand van auto's hebt)
Bedankt, heb er ook al een stuk in gereden remmen waren goed ook met hard remmen geen trekgedrag of trillingen in het stuur. Voorwielophanging kwam inderdaad met remmen een tik vanaf (bij het rechtervoorwiel), ik vind hem absoluut snel genoeg tegenover mijn huidige auto (weegt ook 1180 kilo, geen 1300 gelukkig) en heerlijk relaxt cruisen zo'n automaat.

Eerste wat ik morgen doe is audi bellen en vragen of die voorwielophanging ook bij deze nog onder garantie gefixt word, anders hoef ik hem niet tenzij de verkopende partij (autobedrijf) dat wel nog doet.

Verdere tips nog voor proefrit?

Mijn idee was om snelweg te rijden, daarna stationair warm laten draaien of het koelsysteem ook werkt en hem bij een vriend even de brug op te rijden.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

MBV

Kijk even naar hoever de remmen zijn versleten. Ze kunnen het prima doen, ook al zijn de schijven erg dun. Bij een automaat met een ton op de teller is dat een risico.

edit:

Oh ja, mijn vader zijn Citroen C5, 2.0 diesel met 4-traps automaat, heeft ook al 2 ton op de teller zonder problemen. Tot wanneer moesten automaten bij 2 ton gereviseerd worden? (ik heb het dan niet over de BMW 7, die van mijn oom moest direct af-fabriek al gereviseerd worden :P)

[ Voor 46% gewijzigd door MBV op 03-09-2007 11:30 ]

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

GoldenSample schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:25:
vaak gaan die dingen 150k mee dan moeten ze gereviseerd worden (bijna elke automaat)
Pardon? Bron? De mijne had dan al bijna 2x gereviseerd moeten zijn :P

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van je rijstijl. Dus eigenlijk is hier geen specifieke km-stand voor aan te geven.

Sommig bestuurders hebben na 50.000 km al een revisie nodig van de automaat, andere rijden zonder mankementen naar de 4 ton.......

Risico bij een 2e hands is dat je niet weet hoe de vorige eigenaar(s) er mee is(zijn) omgegaan. Maar dat risico loop je altijd.

Audi: Vorsprung durch Technik

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Bij onze a6 (tip tronic) was de historie en status van de automaat uit te lezen, misschien kan dat ook bij de a4?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

GoldenSample schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:25:
larie

misschien de oudere mechanische
maar de meeste electronisch geregelde bakken overleven de auto zelf

SsangYong Musso, 296k nu op de teller
Saab 9000 verkocht met 246k op de teller
Opel omega, weggedaan met 230k op de teller
chrysler lebaron '94 verkocht met 217k op de teller
nu S60 met 194k op de teller

allemaal automaten

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 03-09-2007 23:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:23

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Met ophanging bedoel je de draagarmen? idd een zwak punt van de B5 A4, kheb inmiddels alle draagarmen van mijn A4 vervangen... en neej daar loopt geen garantie oid meer voor.

Persoonlijk, zou ik een 1.6 ook niet overwegen.... want een A4 weegt toch 1240kg... erg traag dus... met een automaat wordt de auto nog trager! maargoed dit is persoonlijk... ik heb gewoon een beetje vermogen nodig om een auto echt fijn te vinden.

Revisie van die automaat bakken komt zelden voor! idd de auto automaat bakken van Audi (nahja geld eigenlijk voor heel veel merken) van de oude modellen (van voor '90) zijn wel aan slijtage onderhevig.... dan komt het eens voor dat ze bij 250k gereviseerd moeten worden...

1.6 in een A3 is idd een stuk beter te doen, veel goedkoper in aanschaf zijn ze niet, kleinere auto's zijn nou eenmaal vrij gewild. Een A4 is alleen wat duurder in verzekering en wegenbelasting... staat tegenover dat je een mooiere, beter rijdende en ruimere auto hebt.

Waarom zoek je geen 1.8 20V? dat zijn echt prima blokken voor in een A4, stuk vlotter dan de 1.6 en ik geloof niet dat die veel duurder in onderhoud zijn.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Vergeet ook niet dat autos importeren op het moment heel aantrekkelijk is. Een A6 voor de prijs wat een A4 hier in Nederland kost is nooit verkeerd ;) Zoeksite tipje

Of een A4 met de bovengenoemde 1.8 20v motor. Denk dat de 1.6 motor een beetje te licht is maar dat zul je tijdens een proefrit waarschijnlijk zelf het beste kunnen ondervinden.

Wat je ook kan doen is je boordcomputer bij de dealer even laten uitlezen op foutmeldingen. Dit kost je ongeveer 15 euro maar kan je een hoop problemen voorkomen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Zou idd een lekker sterke auto pakken, is altijd makkelijk gezegt.

Automaat is heerlijk maar van nature al wat minder pittig, vind ze zelf het lekkers combineren met een dikke diesel of anders een sterke bezine.

1.6 zou ik eerst eens in gaan rijden, maar dat lijkt me persoonlijk niets.

Verder doe je aan een audi denk ik niet snel een miskoop, heb zelf gedacht aan een 3.0 of de 2.5 tdi automaat.

Toevallig pas in een nieuwe A6 2.7 gereden. Dikke auto, snel en stil, maar dan heb je geen echt sportieve auto. Als je dat wil kun je beter bij BMW kijken.
Pagina: 1