Cascade in progress – 3 stages by unknown_road

Pagina: 1
Acties:
  • 1.248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Om Jurgen een beetje te motiveren z’n progress bij te houden dit draadje. Na het lekje in mijn cas zat ik te denken of ik eigenlijk wel tevreden was met een temperatuur van maar -100 graden. Uiteindelijk valt er veel meer te halen met LN2, maar dat heeft ook weer z’n nadelen. Te koud en mobo / cpu kan ’t niet meer trekken, daarnaast is het een constant gedoe om de juiste hoeveelheid LN2 in de buis te houden. Met deze overwegingen in het achterhoofd zijn Jurgen en ik (vooral Jurgen dus) gaan brainstormen de reparatie / verbetering aan m’n huidige cas.

Aangezien de maximale temperatuur wordt bepaald door de hardware hebben we besloten de laatste trap instelbaar te maken. De keuze voor de koudemiddelen is als volgt: 1e trap R507, 2e trap R1150 (ethyleen) en de 3e trap R50 (Methaan). In het achterhoofd houdend dat methaan al lage temps nodig heeft om te condenseren (-95 ongeveer) hebben we uiteindelijk besloten om twee nieuwe rotaries in de cascade ze zetten. De huidige ethyleen stage zal in de toekomst gaan functioneren als R507 Stage.

Om de nieuwe cas te bouwen worden de volgende onderdelen gebruikt:

• Rotary compressor: LG QK134P
• Rotary compressor: LG QJ292
• Hermetische compressor: Aspera J2212GK
• 2 x Oil separator
• 2 x plaat heat exchangers
• 2 x Controller
• Condensor met fan
• Drogers
• Schaders

De standaard onderdelen van een cascade, alleen sommige dubbel uitgevoerd. Ook voor deze build geld safety first !!

• 2 x High pressure cutoff (28 bar en 45 bar)
• 2 x Expansie vat
• 2 x Solenoid valves: Magnetventil 1028/2S 6mm Castel
• 2 x Solenoid valves: Spule HM2 9100/RA6 220V AC Castel

Voor zowel de methaan als de ethylene stage geld dat deze optimaal veilig gemaakt zal worden. Mocht de druk om 1 of andere reden te hoog worden dan grijpt de High Pressure cut off in, en schakelt de stroom van de compressor(en) uit. Tevens geeft de cutoff een signaal naar de magneet gestuurde veiligheidskleppen. Het expansie vat kan de complete druk van het systeem opvangen. Extra voordeel van een expansie vat is tevens dat het een buffer geeft wanneer er veel load op het systeem komt te staan tijdens een benchmark run.

• CPEV
• TXV

Om geen cappilair te hoeven gebruiken in de eerste trap gaat er gebruik gemaakt worden van een TXV. Hiermee hoeft er aan die trap veel minder getuned te worden om het systeem lekker te laten lopen. Helaas zijn deze dingen niet gemaakt om ook ethyleen en methaan te kunnen handlen, dus daar zal weer gebruik gemaakt worden van de cappilaire leiding.

Natuurlijk mag zo’n 3-stager er ook gelikt uitzien, vandaar nog de volgende onderdelen:

• 3 x manometer voor hoge druk
• 3 x manometer voor lage druk
• 3 x Thermometer (Pt100)

De cas zal voorzien gaan worden van een mooi panel met daarin voor elke stage twee druk meters. Eén voor de hoge en één voor de lage druk. Daarnaast komt in dat panel nog een thermometer te zitten. Op basis van deze thermometer zal ook de controller gemaakt gaan worden, welke de compressoren aan gaan sturen.

Schematisch zal de build er straks ongeveer zo uit komen zien:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jdaandels/3-stage%20cascade.jpg
1337 Paint skilzz...

Even nog wat extra specs over de compressoren:

1e Stage – R507

CompressorAspera J2212GK
HPgevonden data wisselt tussen 1 en 1.5 HP
BtuOnbekend
AmpsSchatting van ongeveer 7 A

2e Stage – R1150

CompressorLG QJ292P
HP2.20
Btu17000
Amps7.2

3e Stage – R50

CompressorLG QK134P
HP1.01
Btu7600
Amps3.3

Voor de oplettende rekenaars onder ons. Dit gaat inderdaad niet draaien op 1 groep, aangezien die maar maximaal 16 amps kan leveren. Deze bak zal straks twee stekkers bevatten die ik dan maar op twee verschillende groepen moet pluggen. Als trouwens iemand (Haeg, Epsilon, JVLK) wat meer kan vertellen over die Aspera compressor dan graag !! Informatie op internet wisselt hier erg over...

Op het moment is het nog even wachten op de onderdelen. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

17,5*230= heel Watt 'O_o

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Jack

MHz Matters

Ziet er goed uit!
Voor welke load zal deze vernieuwde cascade ontworpen worden? Alleen dual-core? Of ook quad-core? Aangezien dat nog al een verschil maakt in de hoeveelheid koudemiddel en ook in het ontwerp van de laatste stage.

En Jurgen, succes ermee :) Het is een hele uitdaging om methaan gecondenseerd te krijgen, zonder een absurd hoge persdruk...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Du bist krank im kopf _/-\o_

Heerlijk project word dit, have fun

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

idd. dit word een mooi project :)

*robjuhpower gaat dit topic aandachtig volgen O-) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 16:32

DaWaN

'r you wicked ??

Oh my *** !!!!

Wat een project zeg, niet normaal :D

Succes ermee Jurgen !!!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

ja wordt een heel kluif! de methaan compressor gaat het idd erg zwaar krijgen, een condens druk van +- 30 bar. Een airco rotary kan dit wel aan (kijk maar is wat de druk is van r410a bij 65 graden), zeker aangezien de zuigdruk tamelijk hoog ligt. De high pressure cut off wordt ingesteld op +-35 bar.

Verder kan ik het methaan ook nog wat bedwingen door er klein beetje ethaan door te mengen (net zoals r134a door r507 r404a vormt).

Waarschijnlijk gaat een quad core wel lukken. cappilair maak ik tamelijk kort en dan een liquid line HX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
vet project, dit blijven we volgen :D

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Anoniem: 79743 schreef op zondag 02 september 2007 @ 21:52:
ja wordt een heel kluif! de methaan compressor gaat het idd erg zwaar krijgen
Niet alleen de methaancompressor gaat het zwaar krijgen. 't hele systeem gaat het behoorlijk zwaar krijgen. De uiteindelijke load op de R507 stage zal ook niet misselijk zijn..

Overigens verwacht ik dat het hele systeem wel zal draaien op een normale groep. Die stromen zijn vooral opstartstromen (pieken). Tijdens normaal bedrijf zal het minder zijn. En aangezien niet alle compressoren tegelijk aanspringen moet het allemaal wel samen gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de r507 stage zal denk ik zo rond de 1 kW weg moeten werken dus die krijgt het inderdaad zwaar.

16 ampere is niet veel als je met rotary's speelt. zeker die ethyleen rotary verbruikt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

Prachtig project!

Maar persoonlijk krijg ik het benauwd bij drukken van 30 bar :X. Dat de compressor dat haalt geloof ik wel. Maar alles moet echt grof gedruktest worden (45bar anyone :P). Ook je HX etc. Kant en klare HX'en worden meestal gedruktest op 450Psi.

Ik snap dat je voor R50 gaat aangezien het makkelijk te krijgen is en de meeste andere gassen een beperkte verbetering geven tegenover R1150 als je dat uitzet tegen het werk wat je er aan hebt.

Wat voor zuigdruk had je in gedachten te gaan draaien? Kun je ook ff een P-T chart posten ? :)

En niet vergeten: Desuperheaten van het methaan zul je moeten doen met bijvoorbeeld de 1st stage.

edit: Gevonden
Afbeeldingslocatie: http://encyclopedia.airliquide.com/images_encyclopedie/VaporPressureGraph/Methane_Vapor_Pressure.GIF

30 bar --> 174K --> -99C
Dat is een beste opgave....
En als ik me niet vergis, is het eigenlijk niet te doen om R50 als 3rd stage gas te gebruiken. Puur omdat die chart gewoon niet relaxed is. Paar graden hoger en je temperatuur vliegt omhoog. Een werkbare 3 stager met Methaan heb ik nog niet gezien (altans niet zonder extreme compressors).

Sterker nog over die drukken en temperaturen. Boven de -81c is methaan altijd gas als die PT-Chart klopt.

[ Voor 39% gewijzigd door Epsilon op 03-09-2007 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens coolpack is 30 bar bij -96 en 36 bar bij -90, dat laatste moet haalbaar zijn met die rotary. En een vleugje ethaan zou een hoop kunnen schelen.

zuigdruk zal rond de 7 bar komen te liggen van de methaan stage. 7:36 is praktisch standaard compressie verhouding voor een airco rotary. Een plaat HX kan ook makkelijk tegen 36 bar.

een 3 stager met methaan is ook nog niet vaak geprobeert, meeste mensen proberen een 4 stager en komen in de knoop te zitten met r14 en/of te kleine compressors. Maar ik zal niet ontkennen dat het een experimenteel project is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Maar wat zie ik nu, ga je mn prachtige HX vervangen door een plate HX? :'( :P

Scheelt veel ruimte (welke je nodig hebt!) dus ik zou het waarschijnlijk ook gedaan hebben :). Ga je een vacuum isolatie maken of hou je het simpel?

Heb je al een motor takel gekocht trouwens voor deze cascade 8)

edit:
een grote fout is inderdaad vaak het gebruik van te kleine compressors. Het verlies wat je hebt met die lange suctionlines wordt echt vaak onderschat. Bij de dual head van peter zag ik dat al terug. 2x 1meter suction (en dan niet eens op < -100c!!) en bij load werd het de condenser eigenlijk net te veel.

[ Voor 34% gewijzigd door Epsilon op 04-09-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat een vacuum HX in dit geval tevergeefse moeite is. De plaat HX is erg klein relatief aan de meters leiding en zo'n plaat HX is ook erg goed te isoleren. Maar ik moet nog wel nadenken hoe ik alles zo efficient mogelijk maak, het liefst zou ik alles wat koud wordt (behalve de evap) in dezelfde vacuum box zetten maar is niet zo makkelijk vrees ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 04-09-2007 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Qua gewicht gaat het allemaal nog wel meevallen, hoop ik, ondanks de extra compressor verwacht ik dat 't geval maar zo'n 10 kg extra zwaarder wordt. 't is mooi meegenomen dat er een hermetische compressor uit gaat en 2 rotaries erin, dat scheelt al weer ietsje. Ik heb echter zo geen idee wat expansie tanks wegen, dus blijft nog even afwachten. Als dit project afgerond is dan zullen wel 'm wel eens op de weegschaal zetten :)

Zieke temps moeten in ieder geval mogelijk zijn met 3 stages en wat gas uit de keuken...

-170 is mogelijk :9~

http://www.under-the-ice....viewtopic.php?f=16&t=1377

http://www.xtremesystems....=123099&highlight=3stager

Hoop dat onze derde stage dit ook trekt. Compressoren die |RickY| gebruikt zijn geloof ik wel net een tikkeltje zwaarder, maar misschien ook weer moeilijker onder controle te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

expansie tanks wegen niet zoveel.

even uitleg voor de rest waarom 3th stage compressor tamelijk klein is, om de cascade regelbaar te maken zit er een ventiel in. Dit ventiel (hot gas bypass) heeft een bepaalde maximum capaciteit, als je daar ook een 17000btu rotary in zet ben ik bang dat dit ventiel het niet aan kan waardoor je dus nauwelijks kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-06 00:44

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Cool 8) dit is cker bookmaked, succes Jurgen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri de Jager
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 23:43

Yuri de Jager

Assume good intent

Mooi project, deze ga ik in de gaten houden. Succes! 8)

5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75823

Hoe kun je zoiets eigenlijk druktesten ? Met stikstof (uit fles) ofzo ? Misschien CO2 ? al kan dat vanzichzelf niet veel hoger dan 60 bar...

Bijzonder mooi project overigens :D

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 75823 op 07-09-2007 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

*Bookmarked :) Altijd vet om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

druktesten kan inderdaad met stikstof of CO2. druktesten hoeft ook niet tot 60 bar, met 40-45 kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:19:
druktesten kan inderdaad met stikstof of CO2. druktesten hoeft ook niet tot 60 bar, met 40-45 kom je al een heel eind.
Bij condens-drukken van 30 bar of meer is het geen overbodige luxe om te druktesten met 60 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik snap dat je een marge nodig hebt maar als de HP cut off ingrijpt wordt gelijk een magneetventiel geopent waardoor de persdruk nooit hoger kan worden dan de ingestelde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 15:34:
ik snap dat je een marge nodig hebt maar als de HP cut off ingrijpt wordt gelijk een magneetventiel geopent waardoor de persdruk nooit hoger kan worden dan de ingestelde druk.
Ze pressure testen niet voor niets tot 1.5keer de worst case druk. Dat ie op het ene moment de druk aan kan, wil niet zeggen die dat over een paar maanden (na temperatuurs verschillen van dik meer dan 120 graden!) nog steeds de druk aan kan.

Gewoon druktesten tot 60 bar ofzo, het risico is het gewoon niet waard. En of je nou druktest tot 45 bar of tot 60 bar als je toch bezig bent, wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb geen manier om de druk op te bouwen tot 60 bar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Kun je niet beter met vloeistof druktesten? Of kan dat niet met al die onderdelen die erin zitten? Mijn duiktanks werden zo getest tot 300bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Ik denk niet dat de compressoren en de oliescheiders dit erg leuk gaan vinden. Is natuurlijk ook wel mogelijk om deze tijdelijk uit de setup te halen voor de tests. Alleen blijven we dan wel zitten met een punt dat niet gedruktest wordt.

Heb me trouwens door Jurgen laten vertellen dat de leiding 't wel houd met zoveel druk (geloof dat 't safe was tot 45 bar), en over het algemeen is een las nog sterker dan een leiding. Ik vermoed zo dat de heat exchangers en de oliescheiders uiteindelijk de zwakste punten zullen zijn in setup.

Sandor, heb jij misschien meer informatie over hoe ze de duiktanks precies hebben getest en met welke vloeistof enzo?

Daarnaast zoals al gezegd komen er magnetische safety kleppen in te zitten die worden aangestuurd door de HP cutoff, om de hoge druk binnen het systeem te neutraliseren. We hadden ook kunnen kiezen om in het geval van extreme overdruk gas te laten ontsnappen, maar dat werkt misschien goed voor een systeem wat ergens op een dak staat, maar liever niet in een woning.

Misschien dat het ook verstandig is om de statische druk te monitoren met behulp van een alarm systeempje, aangezien de temperatuur verschillen wel groot zullen worden, zeker in de 3e stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vloeistof druk testen is nog vele malen gevaarlijker als je daar geen speciale spullen voor hebt, zoals ik.

Ik heb zelf 15mm leiding een keer aan een druktest onderworpen van +- 45 bar. Dat hield perfect en buis met kleinere diameter kan meer druk aan. En ik ga alleen maar kleiner gebruiken.

Met het bouwen van autocascades heb ik al zo vaak persdrukken gehad van 30+ bar.

De rest van de spullen hebben een werkdruk tot 30 bar maar bedrijven als danfoss zorgen wel dat er een flinke marge op zit. Druktesten moet uitwijzen of ik hierin gelijk heb.

Verder ga ik als het systeem draait een paar noodstoppen veroorzaken en kijken wat er dan met de druk gebeurt (of de druk snel genoeg daalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 19:32
Veel experimenteer plezier Jurgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

YoupY schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 21:58:
Ik denk niet dat de compressoren en de oliescheiders dit erg leuk gaan vinden. Is natuurlijk ook wel mogelijk om deze tijdelijk uit de setup te halen voor de tests. Alleen blijven we dan wel zitten met een punt dat niet gedruktest wordt.

Heb me trouwens door Jurgen laten vertellen dat de leiding 't wel houd met zoveel druk (geloof dat 't safe was tot 45 bar), en over het algemeen is een las nog sterker dan een leiding. Ik vermoed zo dat de heat exchangers en de oliescheiders uiteindelijk de zwakste punten zullen zijn in setup.

Sandor, heb jij misschien meer informatie over hoe ze de duiktanks precies hebben getest en met welke vloeistof enzo?

Daarnaast zoals al gezegd komen er magnetische safety kleppen in te zitten die worden aangestuurd door de HP cutoff, om de hoge druk binnen het systeem te neutraliseren. We hadden ook kunnen kiezen om in het geval van extreme overdruk gas te laten ontsnappen, maar dat werkt misschien goed voor een systeem wat ergens op een dak staat, maar liever niet in een woning.

Misschien dat het ook verstandig is om de statische druk te monitoren met behulp van een alarm systeempje, aangezien de temperatuur verschillen wel groot zullen worden, zeker in de 3e stage.
Volgens mij doen ze dat gewoon met water. Is veel veiliger omdat het zich niet laat samen persen. Als de tank dus barst gebeurd er eigenlijk niks. Doe je dat met een gas dan gaat hij dwars door de muur heen :P
Watvoor apparatuur ze gebruiken weet ik niet precies.
De tanks zijn goed gekeurd tot 200 bar en worden dus getest tot 300bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

normaal water mag natuurlijk nooit een phase systeem binnen komen omdat het de olie compleet verpest en omdat het heel erg lang duurt om het er echt goed uit te vacumeren. Je kan uiteraard ook andere vloeistoffen gebruiken zoals butaan oid maar druktesten met brandbare vloeistoffen is ook niet erg verstandig. Veel andere vloeistoffen kan ik niet krijgen.

Maar je hebt ook speciale compressoren nodig voor dit soort werk en die heb ik helaas niet.

Ik zit er trouwens over te denken om de plaat HX's samen in een metalen doos te doen. Uiteraard verhoogt dit de veiligheid nog iets maar ik zit er vooral aan te denken om deze doos vacuum te zuigen voor isolatie doeleinde. Heb alleen nog geen geschikte doos hiervoor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
madremia :| krachtstroomgroepje aan laten leggen :+

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:05

nFo

Vandread schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:16:
madremia :| krachtstroomgroepje aan laten leggen :+
Als je het verdeelt over de groepen lukt het wel. :+
Wordt een heavy system, succes joep & jurgen. :P

Ik laat het voorlopig bij een 2 stage.

• YoupY
Dit gaat zeker een heavy systeem worden, zowel letterlijk als figuurlijk...

Ennuh, voor krachtstroom zouden we natuurlijk dan ook wel krachtstroom compressoren nodig hebben :+ ;)

Grootste deel van de onderdelen komt trouwens deze week binnen, als als de postbode niet door z'n rug gaat :)

• Twynn
YoupY schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:14:
Ennuh, voor krachtstroom zouden we natuurlijk dan ook wel krachtstroom compressoren nodig hebben :+ ;)
Nee hoor.. 3 fase afzonderlijk gebruiken met de 0, dus dan krijg je 3x 240, ieder 16A bij een 16A krachtgroepje :)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Sjonge Youp wist je dat niet :+
* Vandread aait Twynn want had er geen flauw idee van

[ Voor 25% gewijzigd door Vandread op 12-09-2007 16:41 ]

meeste onderdelen zijn binnen gekomen, mis nog 1 HX en een oil sep en een hoge druk cut off.

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/joepcascade/parts.jpg

lekker spelen dus binnekort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Mooi spul man :) Ben benieuwd naar je resultaten :)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 28-09-2007 14:04 ]

Anoniem: 153939

Suc6 jurgen !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Niet online
Heb je al een update voor ons? Of heb je nog niet alles binnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thanks jort!

nog niet alles is binnen nee, zal spoedig aan het werk gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30
Inmiddels een maandje later al nieuws? Ben wel benieuwd naar dit monster :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou danfoss neemt nogal zijn tijd om de speciale high pressure cut off te leveren. Blijkbaar als je iets speciaals bestelt moeten ze dat ding eerst nog maken. Maar leverancier heeft beloofd dat 4-5 november het eindelijk binnen komt bij hem. Daarbij ben ik ook nog 2 weken tamelijk ziek geweest.

Maar ik heb de hele cascade gedemonteerd en had de 1ste stage af maar die heb ik ook weer gedemonteerd omdat de plaat veels te klein was. Dus dit weekend eerst maar is een stuk staal aan de plaat vast lassen zodat ik wat meer ruimte heb. En dan moet er echt vaart in komen.

Nu staat het er zo bij:

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/joepcascade/youpycascade.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Omdat niemand anders hier reageert ga ik als niet-DOCer toch even posten want het ziet er erg goed uit. Ben benieuwd of het gelijk werkt zoals je wilt want zo te zien kan er genoeg mis gaan. Aan de andere kant weet jij wat je doet dus ik heb er vertrouwen in :)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236479

Omdat er niemand reageerd is denk ik omdat niet veel mensen hier kennis van hebben :P
Ik zelf hou me er al enkele weken mee bezig aangezien ik een keer een vriezer ga regelen en daarvan ook een chiller van wil maken... Hoewel dat het nog wel een half jaartje gaat duren voordat ik alle benodigde kennis zal hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dank jullie wel ;) Ik hoop dat ik eind van deze week weer wat vorderingen kan posten.

Of het in 1 keer werkt wordt idd afwachten. Laten we het hopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Anoniem: 79743 schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:34:
de r507 stage zal denk ik zo rond de 1 kW weg moeten werken dus die krijgt het inderdaad zwaar.
1kW koelcapaciteit bij circa 1 bar zuigdruk, ga je dat wel redden met die Aspera?

(Als ik andere 1,5hp hermetics bekijk, kan dat nog wel lastig worden... Bijv. DaBit's 1ste stage compressor (Tecumseh CAJ2464Z 1.5hp R404a) doet maar 500W bij -40* C en 1076W bij maar -30* C)

Trouwens, wellicht heeft Cold_ice meer info over die Aspera compressor. Hij zit in dat koel wereldje en misschien heeft hij nog connecties om dat te achterhalen?

[ Voor 14% gewijzigd door Jack op 06-11-2007 01:51 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1kw bij 1 bar red die niet nee maar -30 is geen enkel probleem.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-11-2007 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Dat houdt dan vervolgens in dat de persdruk in de 2e stage rond de 22 bar zal liggen.
Anoniem: 79743 schreef op maandag 03 september 2007 @ 19:11:
volgens coolpack is 30 bar bij -96 en 36 bar bij -90, dat laatste moet haalbaar zijn met die rotary.
En is een zuigdruk van ongeveer 2 bar nodig. Een compressie verhouding van 2:22.
Dat valt me nog wel mee eigenlijk.

Voor zover ik weet, zou het wel te doen moeten zijn.
(Beetje afhankelijk hoe efficient die LG nog is bij deze temperaturen en compressieverhouding.)

[ Voor 14% gewijzigd door Jack op 07-11-2007 13:56 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rotary's hebben niet zoveel last van vermindering van efficientie door hoge compressieverhouding als zuiger/cilinder motors omdat ze veel minder dode ruimte hebben. dus dat is in me voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Leuk project ik ben benieuwd of je methaan kan laten inspuiten.
Haal je dit gewoon uit de thuis tap of uit de achterkant van een bonte koe? :+ .
Ik dacht dat het aardgas uit bij ons thuis voor circa 70 % is vervuild met stikstof maar dat maakt zeker niet uit.
Ik weet niet of het nog belangrijk is maar de aspera heeft een motorvermogen van 1,2 pk en een cilinder inhoud van 34,4 cc.De L'unite 2464 heeft 34,45 cc.
De opgegeven capaciteit is 1395 Watt bij -25/+40.
Ik heb laatst zelf geexpirimenteerd met een simpel handafsluitertje als vervanging voor capillair of ventiel.
En ik moet zeggen dit werkt prima je moet hem steeds bijstellen in het traject als de temp zakt maar als het systeem een beetje stabiel is kun je hem perfect afregelen op capaciteit.
Misschien een idee om dit te gebruiken in plaats van maar steeds caps te gokken en te lopen rommelen met exacte gasvullingen.

De platen wisselaar is het meest fragiele component in je systeem deze klappen niet zelden inwendig uit elkaar zodat systemen in elkaar overlopen.
Ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met R410a waterchillers.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat keep it up. :)
Anoniem: 79743 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:22:
rotary's hebben niet zoveel last van vermindering van efficientie door hoge compressieverhouding als zuiger/cilinder motors omdat ze veel minder dode ruimte hebben. dus dat is in me voordeel :)

ik produceer de methaan volledig zelf uiteraard door veel uien te eten. :D

Nee ik probeer het eerst met gewoon aardgas. De percentages van vervuiling weet ik niet precies maar misschien kan ik het zelf nog wel iets zuiveren door fase scheiding bij verschillende temperaturen.

goede nieuws is dat gister eindelijk de oil sep en de danfoss KP7W (high pressure cut off <45bar) en HX zijn opgestuurt. Danfoss heeft weer goed lopen klote met de levering hiervan maar eindelijk ben ik compleet :)

handventiel is opzich wel leuk idee maar denk dat het hele handventiel bedolven is onder ijs wanneer ik de methaan stage ermee ga regelen.

Hoe kan het dat r410a waterchillers de platen laten knappen? dan is je drukverhouding toch maar 1:5-1:7 oid

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 15-11-2007 12:56 ]

• Haeg
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Wanneer je ermee gaat verwarmen word de drukverhouding in de HX best groot.
Ik heb thuis een buitenunit van een airco gebruikt om mijn vloer mee te verwarmen en te koelen dit werkt perfect maar met het opstarten van het systeem destijds was de waterpomp capaciteit niet voldoende zodat de persdruk opliep tot 42 bar en toen klapte die inwendig en had ik ook ineens een druk van 6 bar op mijn slangen in de vloer staan.
Best spannend allemaal.

Je kunt de knop van de afsluiter verwijderen en spindel oplengen met een kunstof draadeind.

Weet jij misschien de ontleding temperatuur van esterolie ?
Anoniem: 79743 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:22:
ik produceer de methaan volledig zelf uiteraard door veel uien te eten. :D

Nee ik probeer het eerst met gewoon aardgas. De percentages van vervuiling weet ik niet precies maar misschien kan ik het zelf nog wel iets zuiveren door fase scheiding bij verschillende temperaturen.

goede nieuws is dat gister eindelijk de oil sep en de danfoss KP7W (high pressure cut off <45bar) en HX zijn opgestuurt. Danfoss heeft weer goed lopen klote met de levering hiervan maar eindelijk ben ik compleet :)

handventiel is opzich wel leuk idee maar denk dat het hele handventiel bedolven is onder ijs wanneer ik de methaan stage ermee ga regelen.

Hoe kan het dat r410a waterchillers de platen laten knappen? dan is je drukverhouding toch maar 1:5-1:7 oid

42 bar tegenover wat waterdruk is inderdaad een flinke drukverhouding.
zou niet leuk geweest zijn als de leidingen in je vloer knapte :X Bij mij zou een geknapte HX tot minder problemen lijden gelukkig. En als de persdruk boven een ingestelde druk komt gaat er een magneetventiel open tussen de persleiding en het expansievat. Wat hopelijk een hoop narigheid scheelt.

knop vervangen is opzich wel makkelijk en handig idee ja maar even kijken of ik dat ga toepassen. bedankt voor de tip.

ontledingstemp van poe ligt rond de 130-140*C dacht ik? zal wel een flink fannetje op de discharge van de ethyleen stage moeten zetten wil ik daar onder blijven waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

nvm

[ Voor 177% gewijzigd door Syngrow op 16-11-2007 15:07 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Anoniem: 79743 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 12:22:
aardgas hier in Nederland is ongeveer 80% methaan, de rest is verontreiniging waardoor Nederlands aardgas vrij laag in brandwaarde zit.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe de cascade er dit weekend bij stond (ben ondertussen weer verder):

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/joepcascade/youpycascade2.jpg

Ben ongeveer op de helft wat bouwen betreft. 1e stage is af. 2e en 3e staan grotendeels op hun plek. En ben bezig met brazeren van de 2e stage.

ik twijfel nog een beetje welke maat cappilair ik gebruik voor de ethyleen stage. Ik schat dat 2.5m 0.9mm cappilair een goede maat is. Stage moet ongeveer 500watt weg kunnen werken. Als iemand een veel beter idee heeft hoor ik het wel :D

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 27-11-2007 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Zo ik reageer maar even, blijkbaar is iedereen met winterslaap. <+:)

Goed bezig jurgen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239351

Beetje serieuze interesse...hoe zo'n grote zak met geld moet ik meenemen als ik ook zo'n ding wil hebben?

@ hierboven: fix je sig :P ad is verkocht

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 239351 op 02-12-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dank.

@alpha: ik ben niet zo dol op cash :D maar is behoorlijk duur zo'n ding. 3 compressors: +- 600 euro, 2 olie afscheiders: 300 euro, condensor: 100 euro, warmtewisselaars: 100 euro en nog enkele honderden euros voor dingen als evap, zuigleiding, TXV, controllers, beveiliging etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Anoniem: 239351 schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:44:
Beetje serieuze interesse...hoe zo'n grote zak met geld moet ik meenemen als ik ook zo'n ding wil hebben?

@ hierboven: fix je sig :P ad is verkocht
Ja is lekker duur ja. :P ^^

Vapochill is nog steeds te koop trouwens. <+:)
Pagina: 1