Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vuurknop Arcade joystick onder emulator en ppjoy

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blondie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 19:44
Hallo,

Volgens mij kan ik deze vraag het beste in dit forum stellen. Aangezien hier ook al veel zoektochten van mij begonnen.

Voor het spelen van Atari ST spelletjes van vroeger (zoals Zynaps) gebruik ik twee 'emulators'. SainT en STEem.

Ik heb dezelfde joystick die ik vroeger gebruikte opnieuw gekocht voor een tientje. 'The Arcade' ik denk wel bekend hier; 1 zwarte stick, met 1 rode vuurknop, en oersterk.

Maar goed: Ik heb een converter gehaald (van pin 25 naar pin 9) om die joystick aan te sluiten op mijn parallelle poort. Samen met het programmaatje 'PPjoy' en wat schema's en een soldeerbout heb ik nu up/down/left/right zeg maar. Maar de vuurknop doet niet.

Ik heb al veel combinaties en instellingen gehad maar ik krijg op deze manier het beste resultaat:
In PPjoy kies ik voor de amiga 4 joystick (STFormat staat er ook wel tussen maar die raden ze af en dat klopt ook wel heb ik gemerkt). Zo heb ik hem nu gedraad
lpt1____________joystick
(data0) 2_______1 (up)
(data1) 3_______2 (down)
(data2) 4_______3 (left)
(data3) 5_______4 (right)
(select)13______6 (fire)
(aarde)18_______8 (aarde)

PPjoy zelf reageert wel als ik op de vuurknop druk. Maar in de emulator niet. Ik heb echter wel een vuurknop, maar dat is dan de rechtermuisknop. Ik heb al gespeeld met de muis bovenop mijn joystick en dan beide vasthouden, maar dat werkt ook niet echt :)

Heeft iemand hier een oplossing voor? Als dit niet gaat werken zit ik te denken aan het doorlussen van de joystick naar een oud keyboard...kan dit?

Graag jullie input. Alvast bedankt.

Wouter

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
heb je niet een gameport op je pc? dat is stukke makeelijker om zelf een joysick te bouwen of naar om te bouwen.

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik heb een paar jaar geleden eens een Suzo Arcade Joystick (van een C64) op mijn PC aangesloten om Mame te kunnen spelen.
Daarvoor heb ik toen gebruik gemaakt van de zogenaamde "keyboard hack" : de contacten van de joystick rechtstreeks aansluiten op de ICs van een oud keyboard.
(eventueel kan je met een keyboard splitter dan ook nog een normaal toetsenbord aansluiten).

Om het mijzelf niet te moeilijk te maken heb ik toen wel mijn keys geremapped in Mame.
Ik weet niet of jouw emulators dat ook toelaten.

Ik heb er niet lang mee gespeeld, maar voor zover ik het mij herinner heb ik geen last gehad van ghosting.

De beste (maar ook duurtste) oplossing is gebruik maken van een keyboard encoder (I-Pac oid).

Voor meer informatie moet je maar eens kijken op : http://arcadecontrols.com/arcade.htm onder "Interfaces"

De gameport is volgens mij niet geschikt omdat die analoog is, niet ?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
|:( klopt. dan word de keyboard hack inderdaad wel makkelijk.

• Blondie
ja, die opties heb ik wel bekeken. ik heb geen gameport. en in ppjoy kun je ook remappen (daardoor kon ik ook zien dat de joystick werkt, incl. vuurknop).

het probleem zit in de emulator; die doet niets met die vuurknop. ik vind dat zo raar.
in de emulator kan ik aangeven gebruik parallelle poort 1 (de rest van de poorten zet ik dan uit)
dan kan ik daar in zo'n schemaatje de configuratie aangeven (ik denk dat dit hetzelfde is als (re)mappen). dus dan selecteer ik het vakje dat 'links' betekent en druk je stick v/d joystick naar links en dan zie ik het veranderen naar JOY/L. hetzelfde voor de andere richtingen.
de vuurknop doet hier niets.
als ik in het vakje van de vuurknop ga staan en ik doe de stick naar links dan zet ie daar ook JOY/L neer, de vuurknop doet dus niet. ik besef me nu trouwens dat het de hele emulator de vuurknop niet kent...ik dacht eerst dat het nog uitmaakte welk spel ik speelde. mmmm, weer een stapje verder.

*ik was ook al op die site geweest, maar ga toch nog maar eens kijken weer daar, misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien of is aan ander proggie of andere manier of...iets*

bedankt voor de reacties, ik hoop dat iemand nog wat heeft. ik blijf checken. tnx

Wouter

p.s. ik wil het eigenlijk oplossen met de setup die ik nu heb, omdat hij in feite werkt.

edit: Ik vraag me ineens af, misschien kan ik hier beter vragen: Kan ik bijvoorbeeld MAME op mijn pc gebruiken en werkt mijn joystick dan wel? Atari ST hè.

[ Voor 5% gewijzigd door Blondie op 02-09-2007 11:29 ]

• Blondie
jammer. ik kan er geen software oplossing voor vinden zo 1.2.3.

ik denk dat het maar een keyboard hack wordt dan. hoop dat jullie me nog even kunnen helpen hiermee. uhmmm mijn vraag is.

ik moet denk ik een oud keyboard hebben of niet? dwz één met een soldeerbare printplaat, of niet?

en kan ik dan gewoon de switches van het keyboard 1 op 1 doorverbinden met de joystick? het hoeft er niet mooi uit te zien hoor en ik vind het niet erg als ik telkens keyboards moet verwisselen op mijn pc.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waarom hangt de vuurknop aan select en niet gewoon aan data4?

• Blondie
victory! :*)

ik heb het voor elkaar. SA007 je hebt ergens wel gelijk. Jou optie had ik al geprobeerd, maar dat werkte ook niet.
Ik heb nog een keer goed gekeken naar de lpt1 poort en zijn pinout. Met name naar welke pins 'in' zijn en welke 'out' of 'in/out'. ('in' is hier naar de pc toe)
zie: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/26/print

Ik ben uitgegaan van alleen 'in' pins (logisch eigenlijk). Ik heb nu pin 1 t/m 4 (de richtingen) en pin 6 (fire) aan 10 t/m 13 en 15 op de lpt1 poort gekoppelt. En de aarde van pin 8 (joystick) naar pin 18 (lpt1).

In PPjoy is dit de interface CHAMPgames. Geen idee welke joystick dit is maar het werkt en komt overeen met de logische lpt1 poort pinout. Blijkbaar verschillen de pinouts van parallelle poorten wel eens (dit heb ik ergens wel gelezen) anders weet ik zo geen verklaring.

Even een overview voor de mensen die een 'The Arcade' joystick (made in Rotterdam by STC) willen gebruiken samen met de emulator voor een Atari ST (ik heb hem nu getest met SainT en dat werkt (TOS 1.00.img).
lpt1________joystick
(Ack) 10________1 (up)
(Busy) 11________2 (down)
(PaperOut) 12________3 (left)
(Select) 13________4 (right)
(Error) 15________6 (fire/button 1)
(Ground) 18________8 (ground) >aarde

Zo moet je dus je 9pins/m naar 25pins/m converter bedraden en dan PPjoy installeren (http://www.geocities.com/deonvdw/PPJoy.htm). Dan in PPjoy kiezen voor CHAMPgames (dus niet voor STFormat of Amiga 4). Als het goed is hoef je niet te remappen en staat alles goed.

Ik zal deze thread nog wel even bekijken deze week.

Bedankt voor de reacties

edit: ik kan de joystick nu ook met STEem (andere Atari ST emulator) gebruiken. STEem heeft bij mij beter geluid dan SainT. Oja, dan moet je in STEem TOS 1.02.img gebruiken (uk versie) en bij joystick configuratie in STEem moet je dan de port 1 configureren. (Niet Parallelle port 1 dus)

[ Voor 7% gewijzigd door Blondie op 03-09-2007 11:47 ]

• Doekoeman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 16:34
Ik gebruik The Arcade via een 'c64<->Gameport' en een 'Gameport<->Usb' stekker.
sim-pel.

--==(¯`·.,_.---==»|| "A blowjob is better then no job!" - Popa Chubby ||«==---._.·¯)==--

• Blondie
ja dat kan ook. alleen ik heb geen gameport. dus nu kunnen mensen de arcade ook gebruiken als ze geen gameport hebben. je hebt dus alleen dat verloop stekkertje nodig (te verkrijgen bij elke electronica zaak, mij kostte die 4,95 euro).
je zou voor dat bedrag ook wel een 2de hands geluidskaart met gameport kunnen kopen denk ik, maar goed.

je zou het zelfs nog met een oude printerkabel kunnen fixen en een 9 pins stekker (van een oude muis ofzo). of zelfs zonder die 9 pins...maar dan moet je de kabel van de joystick kapot knippen en goed opletten dat je alle draadjes goed hebt.
Pagina: 1