wat is er met mijn HD aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 14:56

robbydw

live your life

Topicstarter
Situatie:

Tulip Vision Line P3 667Mhz systeem
192 MB intern geheugen
Onboard Video
LAN kaartje
HD Western Digital 160 GB (JB versie met 8 MB cache)

PC gebruik ik als file servertje (hangen 2 USB disken aan)

Probleem:

Sinds vanmiddag start genoemde PC niet meer op icm deze WD HD. PC stond uit. Op het moment dat ik hem aanzet gaan CPU en voedingsfan draaien en probeert de HD op te spinnen. Op dat moment gaat de PC direct uit! Vervolgens moet ik PC enkele minuten van spanning afhalen voordat ik hem überhaupt weer aan kan zetten, daarna begint probleem weer opnieuw.

Wat heb ik geprobeerd?

-Het probleem zit hem in de (connectie met de HD) Zonder HD of met andere HD start de PC op. Enkel met deze disk niet.
-De WD HD in een andere PC gehangen als Slave. Deze PC start gewoon op en ik kan gewoon bij de data op de diverse partities van deze disk.
-De disk als master (en enige) disk in een andere PC gehangen. PC boot maar krijg XP boot scherm met vraag om in veilige modus, normaal, of last known bla bla te starten. Alle opties resulteren uiteindelijk in een reboot van het systeem, maar disk wordt wel herkend (door BIOS)
-WD diagnostic tooltje gedownload op andere PC (beide disks in systeem en probleemdisk als slave). Scan brengt geen problemen aan het licht. Health status is GOOD en SMART status ook oke. Geen problemen gemeld dus.

Ik weet even niet waar ik het probleem moet zoeken want symptomen lijken nogal tegenstrijdig. Hulp is dus gewenst ;)

[ Voor 4% gewijzigd door robbydw op 01-09-2007 21:57 ]

Geen commentaar

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dit hoeft helemaal niet aan de HD te liggen. Het kan ook aan de voeding liggen. Te meer als de HD in een andere PC wel werkt. Probeer eens wat apparaten af te koppelen in je PC om te zien of het in die ene PC dan wel werkt?

Verder kan het ook nog het mobo zijn. Die is wat moeilijker om uit te sluiten. Maar kwestie van een andere harddisk erbij hangen.

[ Voor 24% gewijzigd door kalizec op 01-09-2007 22:52 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
kalizec schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:51:
Dit hoeft helemaal niet aan de HD te liggen. Het kan ook aan de voeding liggen. Te meer als de HD in een andere PC wel werkt.
Deels waar. Het OS boot namelijk niet. Maar misschien zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat rest van andere HW anders is???
Probeer eens wat apparaten af te koppelen in je PC om te zien of het in die ene PC dan wel werkt?
Je bedoelt de PC waar de disk oorspronkelijk in hing? CD-ROM is al afgekoppeld. Alleen geheugen banken zitten erin en netwerk en USB 2.0 PCI kaart. Verder werkt de PC wel met een andere HD zoals aangegeven.
Verder kan het ook nog het mobo zijn. Die is wat moeilijker om uit te sluiten. Maar kwestie van een andere harddisk erbij hangen.
Gedaan dus en dat werkt (helaas) ;)

Geen commentaar

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

- Connector op het moederbord kapot?
- Kabel zelf kapot?
- Eventueel instellingen van het bios chekken, of zelfs resetten?

Je geeft aan de schijf in een andere pc gewoon werkt, dus zou dan toch eerder denken dat er wat met je moederbord is, dan met je schijf. of het ligt aan je voeding. Kun je die omwisselen met een andere voeding?

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Aap schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 23:07:
- Connector op het moederbord kapot?
Dan zou elke disk toch problemen moeten hebben of niet?
-Kabel zelf kapot?
Idem
- Eventueel instellingen van het bios chekken, of zelfs resetten?
Dat kan ik nog wel eens proberen.
EDIT: heb inmiddels batterijtje van moederbord gehaald (hiermee reset je bios volgens mij ook)
Na paar minuten teruggeplaatst maar geen resultaat helaas.
Je geeft aan de schijf in een andere pc gewoon werkt, dus zou dan toch eerder denken dat er wat met je moederbord is, dan met je schijf. of het ligt aan je voeding. Kun je die omwisselen met een andere voeding?
In mijn andere PC zit een identieke schijf. (merk en grootte) maar durf niet zo goed het risico te nemen deze eens in de andere PC te prikken.

[ Voor 9% gewijzigd door robbydw op 02-09-2007 00:17 ]

Geen commentaar

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

robbydw schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 23:02:
[...]

Deels waar. Het OS boot namelijk niet. Maar misschien zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat rest van andere HW anders is???
Je kunt niet zondermeer een OS booten die al op een andere HD staat, en geconfiguurd is voor andere hardware. 9/10 keer gaat dit fout.

Ik verdenk trouwens ook je voeding.

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:28:
[...]

Je kunt niet zondermeer een OS booten die al op een andere HD staat, en geconfiguurd is voor andere hardware. 9/10 keer gaat dit fout.

Ik verdenk trouwens ook je voeding.
Oke... ben allang blij dat het ws niet de HD is. Maar waarom boot de PC dan wel met een andere disk. Daar zou het dan toch ook mis bij moeten gaan indien het een voedings probleem is.

Geen commentaar

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

robbydw schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:36:
[...]

Oke... ben allang blij dat het ws niet de HD is. Maar waarom boot de PC dan wel met een andere disk. Daar zou het dan toch ook mis bij moeten gaan indien het een voedings probleem is.
Daar heb je zeker een punt, maar disks kunnen verschillen in het consumptie-gebruik (wattage) bij het opstarten, wellicht dat je WD meer "juice" pakt dan de overige schijven die je geprobeerd hebt.

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:38:
[...]

Daar heb je zeker een punt, maar disks kunnen verschillen in het consumptie-gebruik (wattage) bij het opstarten, wellicht dat je WD meer "juice" pakt dan de overige schijven die je geprobeerd hebt.
Hmmm.... denk je dat het kwaad kan als ik mijn andere, identieke, 160 GB WD schijf er eens aan hang?

EDIT: toch nog even verder gekeken. Zoals ik al vertelde hangen er twee USB disks aan de PC in kwestie. Nu kom ik er achter dat wanneer de voedingsstekker uit de PC is, en ik sluit één van de USB disks aan op de PC (disk staat aan) dan gaat het powerlampje van de PC branden en begint de CPU fan te draaien :? WTF. In dit geval is ook de WD harddisk niet aangsloten.

Haal ik de USB stekker weer los, dan stopt de fan met draaien. Ook vreemd is dat wanneer ik hetzelfde doe met de WD harddisk aangesloten in de PC, dat dan naast het powerlampje van de PC, ook het HD lampje van de PC gaat branden. |:(

Iemand?

[ Voor 42% gewijzigd door robbydw op 02-09-2007 11:19 ]

Geen commentaar

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Inmiddels de hoop opgegeven en erbij neergelegd dat de voeding defect is. Hij begint nu ook te stinken :)

Vanmiddag al een nieuw PC'tje gekocht via marktplaats. De disk hierin gehangen als 2e disk en alles werkt perfect.

Dank voor al het meedenken. Dit topic mag dicht.

Geen commentaar

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

robbydw schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:00:
Inmiddels de hoop opgegeven en erbij neergelegd dat de voeding defect is. Hij begint nu ook te stinken :)

Vanmiddag al een nieuw PC'tje gekocht via marktplaats. De disk hierin gehangen als 2e disk en alles werkt perfect.

Dank voor al het meedenken. Dit topic mag dicht.
Mooi dat het is opgelost :)

Dit soort posts gaan niet dicht als ze een oplossing hebben, dus zakt deze weg naarmate er minder en minder mensen in reageren. Sluiten doen ze alleen als er iets mis is of ontbreekt in een TS.
Pagina: 1