CPU wordt te warm...

Pagina: 1
Acties:

• Moongoat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-01-2018
Hoi,

Ik heb sinds een klein tijdje een nieuwe processor; een QX6700 (jaja), maar die wordt heel erg heet.

Hier is een plaatje van everest:
Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/5zpxa2t.jpg

Ik weet niet of het zo hoort dat hij zo warm wordt, maar het leek mij veel te hoog.
Het is ook vreemd dat de temperatuur gewoon stabiel blijft, wat ik ook doe. Als ik BV een uurtje aan het browsen ben, zijn ze rond de 70 graden, maar als ik een paar uur bioshock heb gespeelt, zijn de ook rond de 70 graden.
Het lijkt mij toch dat als ik het stress met een zwaar spel, dat het warmer zou moeten worden...

Maja, dit is nu mijn huidige fan opstellling, dat lijkt me toch ook goed?
Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/62issgw.jpg

Ik heb al gevoeld of de heatsink er wel goed op zit, en dat zit hij...
Ik gebruik nu de standaart cpu fan die ik erbij kreeg, ik weet niet of het daar aan legt, anders wil ik ook wel een nieuwe cpu fan kopen (suggesties daarvoor?)

Naja, alvast bedankt voor de informatie,

Gr. RonSijm

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Stomme vraag hoor, maar heb je wel koelpasta gebruikt?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk toch nog maar even opnieuw na of de koeler er wel goed opzit. Vooral het laatste pinnetje heeft nogal veel kracht nodig om echt goed vast te zitten. Er mag geen speling meer op de pootjes zitten. Verder moet je zien dat het smalle groefje van de pootjes richting de CPU wijst.

Je kan trouwens beter de ventilator in je zijpaneel naar binnen laten blazen. Op deze manier werkt hij de CPU fan eigenlijk tegen aangezien die richting de CPU blaast.

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-09-2007 21:13 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Is erg hoog ja. Maar zolang jij niet vermeld welke koeler je gebruikt, wat voor koelpasta, hoeveel je erop hebt gedaan, etc. weten wij het ook niet.

Verwijderd

Nee, dat is gewoon zo, daar lopen al zoveel topics over http://gathering.tweakers...Bq%5D=c2d+temps&where=GoT
Ze worden gewoon warm in de core, de temps die je leest van de core zijn vrij normaal.

• Moongoat
Admiral Freebee schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 21:11:
Je kan trouwens beter de ventilator in je zijpaneel naar binnen laten blazen. Op deze manier werkt hij de CPU fan eigenlijk tegen aangezien die richting de CPU blaast.
Oh... ik dacht, als die fan naar buiten blaast, kan hij zo alle warmte van de cpu naar buiten blazen...

En zoals ik al zei, ik heb gewoon de standaard koeler gebruikt, die bij mn cpu zat (ik weet ook niet wat voor merk dat is :/ )

En als koelpasta had ik "Ultra 5+ Silver Thermal Compound" gebruikt, en gewoon een dun laagje

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 11:28
Allereerst vind ik het wat weinig informatie. Je zou kunnen vermelden wat je pc voor onderdelen bevat (moederbord, geheugen, schijven, grafische kaarten e.d.). Dan kunnen we zien wat het (eventuele) probleem zou kunnen veroorzaken.
RonSijm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 21:09:
Ik heb sinds een klein tijdje een nieuwe processor; een QX6700 (jaja), maar die wordt heel erg heet.

Hier is een plaatje van everest:
[afbeelding]
Dat kan kloppen. Mijn Intel C2D 6700 loopt rond de 40 graden stabiel. Hij kan wat warmer worden tijdens gamen of zware acties.
Ik heb al gevoeld of de heatsink er wel goed op zit, en dat zit hij...
Het zou een slechte zaak zijn als de (ik neem aan) standaard heatsink los zou zitten. De standaard koeler zou voldoende moeten zijn. Ik draai nu ook (helaas, maar kon niet anders) op de stock koeler. Ik heb nog een Artic 7 Pro liggen, maar die kreeg ik er helaas niet op vanwege de heatsink. Is nog nooit gebruikt, maar vergeten terug te brengen 8)7.

Maar goed, als je er een andere koeler op wilt zetten, ga voor Artic. Heb ik de beste ervaringen mee.

• Moongoat
Acid__Burn schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 21:31:
Allereerst vind ik het wat weinig informatie. Je zou kunnen vermelden wat je pc voor onderdelen bevat (moederbord, geheugen, schijven, grafische kaarten e.d.). Dan kunnen we zien wat het (eventuele) probleem zou kunnen veroorzaken.
Sorry,
Zoals je op het plaatje zie, Moederbord = gigabyte 96SP DS3
Geheugen = 4 X 1 gb, PC6400
Schijven = 320 GB Barracuda 7200.10 en 500 GB Barracuda 7200.10
GPU = 8800 GPX
[b][message=28661106,noline]
Dat kan kloppen. Mijn Intel C2D 6700 loopt rond de 40 graden stabiel. Hij kan wat warmer worden tijdens gamen of zware acties.
Tja.. dat lijkt me vrij normaal... maar 40 graden en 70 graden (Mijnes) vind ik nogal een groot verschil
[b][message=28661106,noline]
Het zou een slechte zaak zijn als de (ik neem aan) standaard heatsink los zou zitten. De standaard koeler zou voldoende moeten zijn. Ik draai nu ook (helaas, maar kon niet anders) op de stock koeler. Ik heb nog een Artic 7 Pro liggen, maar die kreeg ik er helaas niet op vanwege de heatsink. Is nog nooit gebruikt, maar vergeten terug te brengen 8)7.

Maar goed, als je er een andere koeler op wilt zetten, ga voor Artic. Heb ik de beste ervaringen mee.
Ja, dat zou inderdaat slecht zijn.. maar ik dacht, ik vermeld het maar even, want toen ik het googlde, kregen mensen de tip om hun heatsink te controleren.

Bedankt voor de informatie iig

• Acid__Burn
RonSijm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 21:49:
Sorry,
Zoals je op het plaatje zie, Moederbord = gigabyte 96SP DS3
Geheugen = 4 X 1 gb, PC6400
Schijven = 320 GB Barracuda 7200.10 en 500 GB Barracuda 7200.10
GPU = 8800 GPX
Ik was weer te snel. Sorry ;)
Tja.. dat lijkt me vrij normaal... maar 40 graden en 70 graden (Mijnes) vind ik nogal een groot verschil
Dat klopt. Maar bij jou staat hij in het plaatje op 48. Kan een verschil zijn in draaiende processen, of in koeler. Dus dat verschil is niet zo heel groot. Bij mij komt hij in "stress toestand" ook richting de 70.
Ja, dat zou inderdaat slecht zijn.. maar ik dacht, ik vermeld het maar even, want toen ik het googlde, kregen mensen de tip om hun heatsink te controleren.

Bedankt voor de informatie iig
Had hier nog nooit van gehoord. Maar goed, alles is mogelijk. Blijkt toch dat je gegoogled hebt naar je probleem. Complimenten voor inzet ;)

• Moongoat
Acid__Burn schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 21:56:
Dat klopt. Maar bij jou staat hij in het plaatje op 48. Kan een verschil zijn in draaiende processen, of in koeler. Dus dat verschil is niet zo heel groot. Bij mij komt hij in "stress toestand" ook richting de 70.
Ja, de CPU zelf is 48 graden, maar de cores zijn 67~69. Is het wel normaal dat die zo hoog zijn dan?

• Acid__Burn
RonSijm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:01:

Ja, de CPU zelf is 48 graden, maar de cores zijn 67~69. Is het wel normaal dat die zo hoog zijn dan?
De cores kunnen wel wat hebben kwa temperatuur. Maar de maximum temperatuur zou ik je niet kunnen vertellen. Waarschijnlijk een van de mede-GoT-ers wel. Er zijn vast wel tabellen van de maximale temperatuur.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sowieso zal een betere CPU fan stiller zijn en wss. ook beter koelen. Ook zal hij beter in de airflow hangen welke overigens wel in orde is als ik op je plaatje afga. Dus dat is eigenlijk sowieso wel een aanrader.

Wat bedoel je precies met ''De heatsink zit goed'' ? Voel er eens aan of ie ook echt warm wordt. Zo ja, dan pas zit ie echt goed ;)
RonSijm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:01:
[...]

Als hij onder stress ook 70 is dan is er niks mis mee. Die dingen zijn gewoon warmer dan een C2D. Met de C2D's zijn we een beetje verwend geraakt qua temps. Als je het vergelijkt met een Pentium 4 of Athlon XP dan valt het weer reuze mee (Ong. hetzelfde. P4 mocht ook 70 worden). Niks om je zorgen over te maken verder hoewel goede/betere koeling altijd positief is :)
Pagina: 1