[Vista] hersenkrakertje met oude HDD aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:14
Beste mensen,

tijdje terug een nieuwe pc gekocht met Vista.
Moederboard Asus M2NPV-VM, AM2 NF430 GF6150 4xDDR2 FW mATX
Processor Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz 1MB AM2 65W
Video Sapphire X1550 PCIe 512MB DDR2
Geheugen Dane-Elec 2x 1GB PC2-5300 1x512MB en Corsair 1x1GB
1x Western Digital 250GB 7200rpm sataII 8mb
MS Wireles Optical Desktop 3000 Oem (muis keyboard)

Microsoft Vista Home Premium UK 32b oem

Gisteren vrijdag 31-08 kreeg ik alleen maar blauwe schermen dat van alles mis was met het opstarten
Repair en restore liep op niks uit niks kon worden gedaan en zelfs opstarten van de vista cd/dvd werkte niet.

Ik heb nu een extra Western Digital 320 GB SataII u300 7200rpm 8mb er in gepropt gezet als master en probeer nu opnieuw windows te instaleren.

2 keer een blauw scherm gekregen tijdens het opstarten van de cd/dvd tijdens het scherm met het windows logo en dat balkje dat op en neer gaat.

Nu ben ik in een scherm gekomen waar ik word gevraag naar de taal.
keuze gemaakt en volgende.
Wordt ik gevraagd of ik wil instaleren dus instaleren die handel.

Nu heb ik het gekleurde scherm van Vista en "Please Wait"en me muis laat een zandlopertje zien.
dit duurt nu al 1 uur

Ik wordt langzaam pissig.

kan iemand me verder helpen???????

Mvg,

Willem

Verwijderd

Ehh misschien vast gelopen? Weet je wel zeker dat de Vista DVD legaal en ongeschonden is en dat je schijf niet brak is?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Het 1e wat met opvalt is dat je geheugen indeling er voor mij uitziet als een "bij elkaar geraapt zootje"

Ik zou om te beginnen eens de 2 identieke modules (Dane-Elec) gebruiken en de rest verwijderen.

Verschillende merken/type geheugen wil vaak niet lekker werken namelijk

En aan gezien je problemen hebt met het lezen van de CD duidt dit vaak op rotte media / dvd-rom / of geheugen. Die laatste heb ik al 3 keer meegemaakt.

Geheugen zelf was niks mee maar wilde gewoon niet overweg in "dat" bord op "die" snelheid

[ Voor 32% gewijzigd door raymonvdm op 01-09-2007 19:53 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:50:
Het 1e wat met opvalt is dat je geheugen indeling er voor mij uitziet als een "bij elkaar geraapt zootje"

Ik zou om te beginnen eens de 2 identieke modules gebruiken en de rest verwijderen.

Verschillende merken/type geheugen wil vaak niet lekker werken namelijk
Idd zou ook kunnen dat een ander hardware onderdeel 'brak' is..
(hoeft niet perse aan HD of DVD te liggen - geen idee of d PC al gewerkt heb aangezien je spreekt over 'tijdje terug'?)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 19:52 ]

• duke99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 13:11
Als ik jou was zou ik even alles eruit halen en dan gewoon basic installeren dus:

- 1 reepje geheugen
- Heb je onboard video? Dan de videokaart eruit.
- 1 harde schijf aansluiten
- Heb je een aparte geluidskaart? Ook die er even uithalen.

Eventueel kun je het daarna, als het weer niet lukt, ook met een ander reepje geheugen proberen. Je zal namelijk net zien dat die ene corrupt is.

Succes.

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

• mr.wjca
Hoi Allen,

Okee,
Ik heb het geheugen terug terug gebracht naar 1GB Dane-Elec
Videokaart eruit (dus analoog on-board)
en de oude hardschijf los gekoppeld.
Dus zit nu op de nieuwe Western Digital 320 GB SataII u300 7200rpm 8mb
Volledig geinstaleerd dat duurde even :*)

Alleen op de oude WD schijf staan spullen die ik wil hebben/nodig heb, maar ook nog het oude systeem, denk je dat ik deze gewwon kan aansluiten als slave?

Mvg,

Willem

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ja, die schijf is gewoon aan te sluiten als slave.
Overigens, volgens je openingspost heb je 2 x 1GB Dane-Elec. Als dit 2 ongeveer gelijke modules zijn, van gelijke snelheid, lekker allebei in Dual Channel gebruiken.
Als je al je geheugen weer wilt gebruiken, download dan eens het programma Memtest86(+), en laat je geheugen even een nachtje in die benchmark staan, dan krijg je vanzelf je boosdoener te zien, als er fouten in het geheugen zitten...

• mr.wjca
De 1gb Dane-elec is samen gekomen in 1 box om precies te zijn:
Dane-elec 2GB (2x1gb) Dchannel Kit PC2-5300

Ik Zie 4 DIMM sockets
Genaamd Dimm_B1, Dimm_B2, Dimm_A1 en Dimm_A2
Channel 1 = Dimm_A1 en _B1 = Geel
Channel 2 = Dimm_A2 en _B2 = Zwart

De Reep zit nu in Dimm_B1 is dit correct? PC werkt tenminste
Waar duw ik de 2de reep in?

Mvg,

Willem

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37
mr.wjca schreef op zondag 02 september 2007 @ 10:44:
De 1gb Dane-elec is samen gekomen in 1 box om precies te zijn:
Dane-elec 2GB (2x1gb) Dchannel Kit PC2-5300

Ik Zie 4 DIMM sockets
Genaamd Dimm_B1, Dimm_B2, Dimm_A1 en Dimm_A2
Channel 1 = Dimm_A1 en _B1 = Geel
Channel 2 = Dimm_A2 en _B2 = Zwart

De Reep zit nu in Dimm_B1 is dit correct? PC werkt tenminste
Waar duw ik de 2de reep in?

Mvg,

Willem
Als je éé dimm gebruikt lijkt het me logischer die in A1 te doen, maar meestal maakt het niet zoveel uit. Hoe je met twee reepjes van dual channel gebruik kunt maken staat wel in de handleiding, maar ik gok A1 en B1 :)

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 14:20
A1, maar dat staat ook allemaal heel erg duidelijk in de handleiding van je mobo...

telaat

[ Voor 5% gewijzigd door kid1988 op 02-09-2007 10:50 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• mr.wjca
Ik probeer op dit moment me oude harde schijf aan te sluiten, maar dat gaat niet echt goed.

Als ik hem op SATA 2 ingang aansluit dan start Vista niet meer op.
Ik kom tot het scherm met Microsoft logo en dan een zwart beeld een paar rattels en dan stil niks meer :O(

Graag advies?

Mvg,

Willem

Verwijderd

Wat heeft dit nu met Vista te maken? Als de installatie DVD al niet wil starten lijkt me dat je PC gewoon enorm brak is, probeer eerst eens een goede PC te krijgen (te controleren met zaken als memtest, chkdsk etc) en dan aan de Windows installatie beginnen.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mr.wjca schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:04:
Ik probeer op dit moment me oude harde schijf aan te sluiten, maar dat gaat niet echt goed.

Als ik hem op SATA 2 ingang aansluit dan start Vista niet meer op.
Ik kom tot het scherm met Microsoft logo en dan een zwart beeld een paar rattels en dan stil niks meer :O(

Graag advies?

Mvg,

Willem
Heb je dan nog wel de goede schijf als bootdisk staan? Ik heb zo'n idee dat hij vanaf de oude "kapotte" schijf wil booten.

• mr.wjca
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:11:
Wat heeft dit nu met Vista te maken? Als de installatie DVD al niet wil starten...
Waar slaat dit nu weer op????
De PC is opnieuw geinstaleerd Alles werkte Donderdag prima, tot op vrijdag toen Vista alleen maar blauwe schermen gaf.
Maar goed nu is de pc weer helemaal inorde want het is geinstalleerd op de nieuwe schijf alleen wil ik de oude schijf aansluiten om er spul af te halen.
Beide schijfen zijn SATA-II de nieuwe schijf is 350GB en de oude 250GB
De nieuwe heeft nu de Vista versie die draait en zit op het moderboard aangesloten op de aansluiting genaamd SATA1 en de Oude sluit ik logischewijs aan op de SATA2

Hier weer een herhalling:
Als ik de oude schijf aansluit op de aanlsuiting SATA2 (SATA1 is bezet) start de PC op gaat naar het scherm met het Microsoft logo en en zo een balkje dat op en neer gaat en dan niks meer.

Het lijkt me logisch dat eerst per hardeschijf wordt gekeken welke schijf bootable is en dat is de schijf op SATA1 dus neem ik aan dat de pc niet dan nog een probeert te booten met de schijf op SATA2 of heb ik het mis?

Groet,

Willem

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 17:48

Daywalk3r

Walks at night 2

Willem je hoeft niet steeds de groeten te doen hoor ;)

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• mr.wjca
Daywalk3r schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:27:
Willem je hoeft niet steeds de groeten te doen hoor ;)
Ach het kan nooit kwaad en ik blijf graag vriendelijk :) :*)

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mr.wjca schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:26:
[...]

Het lijkt me logisch dat eerst per hardeschijf wordt gekeken welke schijf bootable is en dat is de schijf op SATA1 dus neem ik aan dat de pc niet dan nog een probeert te booten met de schijf op SATA2 of heb ik het mis?

Groet,

Willem
Dat staat dus ingesteld in je bios. Je kan dan dus ook je dvd-rom als eerste laten booten. Kijk het dus even na in je bios ;)
mr.wjca schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:34:
[...]

Ach het kan nooit kwaad en ik blijf graag vriendelijk :) :*)
Fijn dat je graag vriendelijk blijft maar het is niet gebruikelijk hier op got, omdat we hier altijd graag vriendelijk willen zijn :P

[ Voor 24% gewijzigd door sajoku op 02-09-2007 17:40 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beide schijven zijn waarschijnlijk nog bootable

Controleer in je bios wat de boot order is en pas deze zo nodig aan. Desnoods verwijder je hieruit de 2e harddisk (de oude dus).

https://discord.com/invite/tweakers

• mr.wjca
redfoxert schreef op zondag 02 september 2007 @ 17:46:
Beide schijven zijn waarschijnlijk nog bootable

Controleer in je bios wat de boot order is en pas deze zo nodig aan. Desnoods verwijder je hieruit de 2e harddisk (de oude dus).
De Boot order in de bios snap ik niet helemaal.
De Bios geeft aan dat SATA1 de nieuwe hardeschijf is en SATA2 de oude.
Maar waar ik aan kan geven dat 1 of 2 bootable of niet is dat kan ik niet vinden :'(

• mr.wjca
Goed ik heb nog een paar dingetjes snel geprobeerd.
Ik heb de computer laten starten en dan F8 gedrukt voor het boot menu en gekozen voor de nieuwe schijf.
Maar hellaas dat werkte ook niet

Het probleem is er staat best veel op de oude schijf dat ik wil hebben :O(

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:23
mr.wjca schreef op zondag 02 september 2007 @ 18:34:
Goed ik heb nog een paar dingetjes snel geprobeerd.
Ik heb de computer laten starten en dan F8 gedrukt voor het boot menu en gekozen voor de nieuwe schijf.
Maar hellaas dat werkte ook niet

Het probleem is er staat best veel op de oude schijf dat ik wil hebben :O(
Je kan bij een computerzaak een externe USB 2.0 harddrive case (SATA) kopen.
Is in mijn beleving de beste optie bij defecte (of met kuren) disks.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Goed, het gaat er dus om dat je je disks qua aansluitingen correct wil hebben zodat je goede HDD met de werkende installatie ook daadwerkelijk bij de data kan geraken.

Het is geen Windows ding maar een Hardware ding, en aangezien dit ook uitgelegd staat in het handleidingboekje van je moederbord (of PDF, whatever) denk ik dat je dat even goed moet bekijken.

Met name of je je disks ook correct aangesloten hebt of gejumpered wil nog wel eens schelen.

Verder: als je de laaste bent die iets gepost heeft, eh je wil nog iets toevoegen, gebruik dan de edit-functionaliteit om die info in je post te zetten in plaats van 3 posts achter elkaar te doen.

Groeten doen is inderdaad niet nodig hier, en omdat je titel ook niet echt uitblinkt van helderheid hebben we die ook maar wat verduidelijkt.

Omdat dit eigenlijk niet meer een Windows -OS specifiek issue is maar een hardware configuratie probleem ga ik je topic verplaatsen naar Processors, Mobo's & Geheugen .

Neem alsjeblieft wel even de tijd om de lokale gewoontes en gebruiken (oftewel de forum-eigen FAQs en dergelijke) door te nemen, dat voorkomt frustraties en andere zaken, zodat we het allemaal naar ons zin houden hier :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mr.wjca
Goed heb de Hardisk gedeeltelijk werkende nu.
Ik kreeg een tip ergens anders dat de SATA disks hotswapable zijn.
Dit houdt in dat je de disk aansluit op de PSU maar niet op de MOBO.
PC laten opstarten en wanneer je in windows bent de disk aansluiten.
Even in Device Manager een refresh doen en voila de schijf wordt herkend.

Heb me belangrijke zaken er nu af maar ja nu die disk leeg maken beter gezegd formateren, dit wil hellaas niet echt lukken.
Geprobeerd met Windows zelf en met Paragon Partition Manager
Beide gevallen wordt het akkelig stil en er gebeurt niks.
Paragon Partition Manager even een nachtje laten draaien maar vanmorgen was er nog niks gebeurt.

Iemand enig advies over hoe ik die disk kan formateren?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 23:44
Met een windows cd booten terwijl alleen je oude hd is aangesloten dan kun je partitie verwijderen en daarna formateren.
Ik weet niet of dit met de vista schijf kan maar met een xp cd gaat dit zeker zoniet dan is de schijf stuk.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

mr.wjca schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:02:
Goed heb de Hardisk gedeeltelijk werkende nu.
Ik kreeg een tip ergens anders dat de SATA disks hotswapable zijn.
Dit houdt in dat je de disk aansluit op de PSU maar niet op de MOBO.
PC laten opstarten en wanneer je in windows bent de disk aansluiten.
Even in Device Manager een refresh doen en voila de schijf wordt herkend.

Heb me belangrijke zaken er nu af maar ja nu die disk leeg maken beter gezegd formateren, dit wil hellaas niet echt lukken.
Geprobeerd met Windows zelf en met Paragon Partition Manager
Beide gevallen wordt het akkelig stil en er gebeurt niks.
Paragon Partition Manager even een nachtje laten draaien maar vanmorgen was er nog niks gebeurt.

Iemand enig advies over hoe ik die disk kan formateren?
Als ik je verhalen zo gelezen heb moet je blij zijn dat je je data van die schijf gekregen hebt. Het klinkt zoals je het verwoord akelig stuk.

om er zeker van te zijn download de ultimatebootcd ( http://www.ultimatebootcd.com/ ) brand de ISO op een CD en boot er vanaf (F8 drukken in de BIOS POST).

selecteer dan een HDD diagnostische tool. (pak die van IBM/hitachi, doet het erg goed). en voer een volledige controle over je OUDE hdd..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• mr.wjca
Okee,

De Ultimatebootcd gedownload en gebruikt, geen een programma kon de schijf herkennen :O(

Maar toen kreeg ik een idee, en heb ik Mandriva 2007 spring gedownload en deze in de pc gepropt. deze herkende de schijf wel en dus de schijf volledig geformateerd.
Hiernaar de pc weer opgestart en de schijf werd gewoon herkend en windows starte normaal op en toen heb ik hem met Paragon Partition Manager nog maar een keer geformateerd.

De Harddisk werkt nu prima, paragon een paar keer over schijf laten gaan met surface tests maar niks mis mee.

Nu kreeg ik wel van iemand anders te horen dat er meer mensen zijn geweest die een soort gelijk probleem hadden, net of dat Vista de schijf beveiligt of zo.
Pagina: 1