Sinds een paar dagen heb ik een Asus P5B Premium Vista moederbord.
De vorige P5B Deluxe was overleden door een foute flash (dank aan de ASUS tool).
Gelukkig hoefde ik niks opnieuw te installeren (enkel Vista te her-activeren).
Echter valt me nu wel iets vreemds op, in ASUS Probe is de temp van het moederbord aan de hoge kant. Die staat idle al zo rond de 40~45C.
Na 1½ uur flight sim is dat 52C.
De CPU is overigens lekker koud, 28C idle, en na de FS sessie zo'n 34 (koelt ook weer snel af naar die 28, maar goed dat zou wel eens door mijn Zalman cooler kunnen komen.
http://tweakers.net/gallery/111246/sys
De case fans's draaien op 2000rpm (outtake, achter de zalman cooler bij de CPU), 800rpm intake (laag aan de voorkant bij de disks) en nog eentje boven in de kast op zo'n 2700rpm (draadje is te kort voor naar het mainboard, zit op een molex).
Maar goed, ik schrok dus toch wel een paar keer omdat die monitoring begon te gillen.
Ook vind ik het vreemd dat 't mobo 50C wordt en de rest niet warmer is.
Lijkt mij ook dat ik een goede airflow heb.
Kabels netjes weg gewerkt, enkel SATA disks en 1 rounded IDE voor mijn opticals.
Hoe warm m'n 8800GTS wordt weet ik niet, want dat kan ik nergens uitlezen.
Ook m'n XF-i kaartje kan ik nergens uitlegen qua temps, maar lijkt mij niet dat die erg warm zal worden.
Kortom, die hoge temp kan dat kwaad en hoe kan ik dat eventueel omlaag krijgen?
De vorige P5B Deluxe was overleden door een foute flash (dank aan de ASUS tool).
Gelukkig hoefde ik niks opnieuw te installeren (enkel Vista te her-activeren).
Echter valt me nu wel iets vreemds op, in ASUS Probe is de temp van het moederbord aan de hoge kant. Die staat idle al zo rond de 40~45C.
Na 1½ uur flight sim is dat 52C.
De CPU is overigens lekker koud, 28C idle, en na de FS sessie zo'n 34 (koelt ook weer snel af naar die 28, maar goed dat zou wel eens door mijn Zalman cooler kunnen komen.
http://tweakers.net/gallery/111246/sys
De case fans's draaien op 2000rpm (outtake, achter de zalman cooler bij de CPU), 800rpm intake (laag aan de voorkant bij de disks) en nog eentje boven in de kast op zo'n 2700rpm (draadje is te kort voor naar het mainboard, zit op een molex).
Maar goed, ik schrok dus toch wel een paar keer omdat die monitoring begon te gillen.
Ook vind ik het vreemd dat 't mobo 50C wordt en de rest niet warmer is.
Lijkt mij ook dat ik een goede airflow heb.
Kabels netjes weg gewerkt, enkel SATA disks en 1 rounded IDE voor mijn opticals.
Hoe warm m'n 8800GTS wordt weet ik niet, want dat kan ik nergens uitlezen.
Ook m'n XF-i kaartje kan ik nergens uitlegen qua temps, maar lijkt mij niet dat die erg warm zal worden.
Kortom, die hoge temp kan dat kwaad en hoe kan ik dat eventueel omlaag krijgen?