[MacBook Pro] Dual analoge TV-tuner

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 20:51
Heb eindelijk een MacBook Pro in bestelling staan, maar loop nu tegen enkele problemen aan :(

Momenteel heb ik naast mijn iBook ook een vaste computer met WinXP staan, waar een 5.1 speakersetje op aangesloten zit en TV kijken doe ik via een dual-tuner TV-kaart. Omdat het de bedoeling is dat de vaste computer uiteindelijk gaat verdwijnen moet er voor zowel het muziek luisteren als het TV kijken een oplossing komen.

Voor het muziek luisteren had ik al een Griffin FireWave gezien, die zal waarschijnlijk wel voldoen. De TV oplossing is alleen niet zo voorhanden :'(

Wij hebben hier thuis nog (steeds) analoog tv-signaal, o.a. omdat er meerdere tv's in huis staan en dat zorgt voor wat problemen met de overstap naar digitaal. Nu zag ik dat Elgato een single-tuner voor de Mac heeft, een Hybrid (digitale + analoge tuner), een digitale dual-tuner.....maar dus geen analoge dual-tuner! 8)7 Ook andere fabrikanten zoals Terratec, Pinnacle, Miglia, etc. hebben bijna precies hetzelfde aanbod.

Het was juist zo handig om het ene kanaal te kijken en het andere op te nemen, zou dit mij nog gaan lukken straks?? :'( Zijn er mensen die wel ergens een analoge dual-tuner op hebben kunnen duikelen?

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
Ik gebruik hier eyetv, en ik denk dat het programma ook wel overweg kan met verschillende tuners. Dus als je ipv 1 usb-stickje er twee gebruikt het wel zal werken. Nu is dit wel niet erg economisch denk ik... en ook al niet al te proper. Want dan heb je ook twee coaxkabel,... nodig, maar dit kan je eenvoudig oplossen door er een usb hubje aan te hangen, heel het zootje in de kast en een usbkabeltje naar de laptop.

Ik vraag me trouwens af waarom je nog een apparte geluidskaart koopt, je mbp heeft namelijk 5.1 geluid geintegreerd :)

BLU3_VV

• eaalb
vladje schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:57:
Ik vraag me trouwens af waarom je nog een apparte geluidskaart koopt, je mbp heeft namelijk 5.1 geluid geintegreerd :)
Mijn 5.1 setje kan helaas alleen aangesloten worden met 3 mini-jacks, dat allemaal in de line-out van de MBP frotten gaat niet werken denk ik ;) Nu is mijn motto wel "met een hamer past alles" maar dat wilde ik m'n laptop toch niet aandoen...En nieuwe speakers kopen is waarschijnlijk duurder dan een externe geluidskaart. Tevens zitten alle kabels nu eindelijk weggewerkt achter de plinten e.d. en heb weinig zin om alles er weer uit te slopen :|

Dat van die 2 stickjes kopen is misschien zo gek nog niet, echt economisch is het alleen niet en moet natuurlijk wel zeker weten dat het werkt ;-) De mensen van de Apple winkel hier in Zwolle konden me wat dat betreft ook niet veel verder helpen, hun kennis reikte mijns inziens niet verder dan die van een Dixons-medewerker (niet kwaad bedoeld hoor, puur even ter illustratie :P)

Verwijderd

Als je toch al een MBP kan kopen... ;) Ik weet niet wat voor 5.1 setje je natuurlijk hebt en hoeveel waarde je aan goed geluid hecht. Ik ben ook gewoon begonnen door eerst een receiver te kopen die ik optisch kon aansluiten aan m'n MBP en m'n xbox360. In het begin hingen er nog allemaal oude boxen aan, maar dit heb ik langzamerhand in de loop der maanden uitgebreid tot een mooie set speakers.

Als je, je boxen van je surround set ook gewoon los kan aansluiten op een aparte receiver zou ik er zeker over denken om gewoon voor een receiver door te sparen.

De term dual-tuner komt mijn niet echt bekend voor? waar heb je dat dan precies voor nodig?

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
eaalb schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:52:
[...]

Dat van die 2 stickjes kopen is misschien zo gek nog niet, echt economisch is het alleen niet en moet natuurlijk wel zeker weten dat het werkt ;-) De mensen van de Apple winkel hier in Zwolle konden me wat dat betreft ook niet veel verder helpen, hun kennis reikte mijns inziens niet verder dan die van een Dixons-medewerker (niet kwaad bedoeld hoor, puur even ter illustratie :P)
Bij nader inzien denk ik dat het toch niet gaat werken. Ik heb hier nl net even gekeken in de instellingen van eyetv en daar zie ik nergen een mogelijkheid om meerdere tv tuners in te stellen. Er is gewoon maar 1 plaats. Dus max. 1 tuner denk ik...

Edit: even door google halen levert volgende link op http://www.macosxhints.co...p?story=20061029133853689. Echter geeft dit wel niet echt een eenduidig antwoord...

Edit 2: Maar... :) de faq van eyetv geeft dit :) http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/82
Het zou dus mogelijk zijn mits enkele beperkingen...

[ Voor 18% gewijzigd door vladje op 01-09-2007 21:01 ]

BLU3_VV

• eaalb
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:48:
Als je, je boxen van je surround set ook gewoon los kan aansluiten op een aparte receiver zou ik er zeker over denken om gewoon voor een receiver door te sparen.

De term dual-tuner komt mijn niet echt bekend voor? waar heb je dat dan precies voor nodig?
Helaasch, een MBP kopen ging nog net maar nu zijn de centen wel op ;( Tevens heb ik hier niet echt plaats voor een aparte receiver en een echte audiofiel ben ik ook niet, mijn huidige Creative setje (T5400) voldoet daarom prima. Zoek daarom een zo goedkoop mogelijke oplossing voor het 5.1 probleem ;)

De dual-tuner is vooral handig als je meerdere programma's tegelijk wilt kijken! De ene kun je dan kijken, de andere wordt dan in de achtergrond opgenomen met de andere tuner 8) Of je kunt bv. 2 programma's tegelijk opnemen. Errug handig :)
vladje schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:56:

Edit 2: Maar... :) de faq van eyetv geeft dit :) http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/82
Het zou dus mogelijk zijn mits enkele beperkingen...
Hmm....interessant! Heb al wel een intensieve zoektocht op Google gedaan, maar ik was nog niet op het idee gekomen om er 2 sticks tegelijk in te proppen 8)7 Ja, je moet er ook maar op komen ;) Ik ga denk ik ook maar eens eBay afstruinen, misschien dat ik ze daar wat goedkoper kan krijgen O-)

P.S. Als ik dan straks de MBP binnen heb post ik wel even een foto van de opstelling in het "Show je Apple"-topic, dan wordt wel duidelijk waarom daar geen receiver past ;)

Verwijderd

Twee TV-tuners, gaat je MBP dat wel trekken? Het mag dan een snelle laptop zijn, maar twee MPEG streams a 10 mbit on-the-fly encoden is niet niks. Tenminste, ik neem nu even aan dat een USB-stick variant geen hardwarematige MPEG encoder heeft ;)

• eaalb
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 16:53:
Twee TV-tuners, gaat je MBP dat wel trekken? Het mag dan een snelle laptop zijn, maar twee MPEG streams a 10 mbit on-the-fly encoden is niet niks. Tenminste, ik neem nu even aan dat een USB-stick variant geen hardwarematige MPEG encoder heeft ;)
Daar heb je een punt...Tevens is de MBP ook niet héél ruim bemeten in de USB-poorten en als ik daar dan 2 tuners in stop kan ik nog net een toetsenbord + muis aansluiten, daarna houdt het wel op |:(
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat Elgato (of een andere fabrikant) nog met een dual-analoog tuner product op de markt komt, aangezien alles steeds meer digitaal wordt!

(En sinds afgelopen week is m'n vaste computer ook als een soort wireless-jammer gaan fungeren, op de één of andere manier is er geen wireless- en bluetooth-communicatie mogelijk als de laptop vlakbij de computer staat! :X Héééél vreemd :/ Dus ik wil die WinXP computer snel weg hebben ;) Ding is gewoon evil... )
Pagina: 1