Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 21:25

Mark_640

In my memory

Topicstarter
Zoals de topictitel al doet vermoeden, ik wil een flitser gaan aanschaffen voor op mijn D70s.

Ik zal deze vooral gebruiken in combinatie met de Nikkor 18-70 en de Nikkor 50mm 1.8.

Ik twijfel nu dus tussen de Nikon SB-800 en de Metz Mecablitz 58 AF-1

Ik kan bij een fotowinkel hier in de buurt de Metz met een leuke korting krijgen, echter wil ik er dan wel een omnibounce bij kopen, waardoor al weer een gedeelte van de leuke korting teniet gedaan wordt. Bij de SB-800 zit er al een omnibounce bij.

Nu roept iedereen altijd dat merkeigen flitsers veel beter zijn, maar ik lees eigenlijk toch wel goede verhalen over de Metz, en ook de verkoper in de winkel was er zeer goed over te spreken, en vond zelfs dat de Metz beter presteerde dan de SB-800. Nu wil die man natuurlijk mij graag dat ding verkopen, maar ik had niet het idee dat hij zomaar wat zwetste.

Ik fotografeer veel binnen, op feestjes, soms wat autoshows, en dan kom ik zonder flits toch vaak net tekort.

Maar goed, welke moet ik nu kopen.??

Omdat ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt zal zijn voor beide flitsers, en ik op een paar tientjes nou ook weer niet wil kijken, vraag ik daarom of jullie misschien ervaring met de Metz hebben, of anderzins een goed advies? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Merkeigen flitsers zijn niet perse beter, maar de integratie met de camera kan een stuk beter zijn. Metz is op zich een van de beste flitsermerken, dus je zal er geen miskoop aan doen. Nikon's eigen flitser heeft b.v. een automatisch meezoomende flitskop, dat is wel een interressant feature, en highspped synchronisatie. Daar staat zo te zien een hogere output van de Metz, en een grotere flitskop (= minder hard licht) tegenover.
Zo'n diffusorkapje moet je je niet teveel van voorstellen, het blijft een klein ding. Ik heb nog een opblaasbare diffusor, kostte ooit een tientje, en levert een 5 keer zo groot oppervlak, dus een stuk zachter licht. Als je via plafond of muur kan werken (ramen kunnen ook met een beetje mazzel) krijg je daar veel mooiere resultaten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 21:25

Mark_640

In my memory

Topicstarter
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:06:
Nikon's eigen flitser heeft b.v. een automatisch meezoomende flitskop, dat is wel een interressant feature, en highspped synchronisatie.
De Metz heeft ook een zoomende flitskop, of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Lijkt er wel op, maar of die automatisch meeloopt met de camera is niet te zien, en ik zou vooral naar die integratieaspecten kijken.

Je gaat hier voor een flitser een heel fors bedrag neertellen, en dan dat is niet voor de 'rauwe specs': qua richtgetal, lichthoek of oplaadtijd kom je voor de helft van het geld een heel eind. Het gaat hier over de extra's, en dat komt neer op hoe goed camera en flitser samenwerken. Sommige van die dingen vind ik heel belangrijk: DDL lichtmeting mag je tegenwoordig wel een eis noemen. Ander vind ik luxe, die dingen zitten volgepakt met autowhatever features. Daar moet je zelf over bedenken wat je er van vind, voor jouw gebruik. Autozoom klinkt cool, maar ik zou juist zelf tele willen instellen voor indirekt flitsen over het plafond, of wide voor maximale reflectie bij direct flitsen waar je geen vol vermogen wil. Jouw keus.
Voor zo'n bedrag zou ik toch wel even dieper op de eigenschappen van het spul ingaan dan die twee shop linkjes. Als je dan nog vragen hebt horen we het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 15:33

ThunderNet

Flits!

Dit is gewoon no-brainer voor de SB-800 imo. De SB-800 is een zeer goeie flitser, met veel mogelijkheden.
Daarnaast is de SB-800 gewoon compatibel met de huidge d-slr's en alle voorgaande camera's gemaakt door Nikon. Ook kan de SB-800 andere flitsers aansturen (commander) en als slave gebruikt worden. 2 features die erg leuk zijn en de metz niet kunnen bieden helaas.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Aangezien je de D70s hebt zou ik voor de SB-800 gaan vanwege de reeds genoemde redenen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Ik ben een Metz afficionado (heb er 3, een 45 CT-1, een 32 CT-3 en een 45 CL-4), maar tegenwoordig zou ik toch echt aanraden om voor eigen merk te gaan.
Een merk als Metz moet altijd reverse engineeren om de verschillende camera's te ondersteunen, en daar zijn ze ook goed in, maar bij de huidige camera's (i-TTL, P-TTL, FEC op de camera zelf, etc.) wordt 't steeds lastiger.

Je zult je geen buil vallen aan die Metz 58, want 't blijft gewoon een prima flitsermerk, maar bij een SB-800 weet je zeker dat 't gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Voor een hotshoe flitser zou ik de Nikon nemen, maar als je wat geld overhebt maakt Metz wel erg fijne grotere flitsers (zoals de 76) :P

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

De 45 CL-4 digital is ook heel erg prettig, hoor. Maar ja, incl. kabel (waar ook de IR focus aid in zit) en SCA adapter zit je dan ook gauw op 450 Euro...
Zag trouwens net dat de 58 AF-1 een EISA 2007-2008 award heeft gekregen. Dat zegt natuurlijk niet zoveel, maar echt beroerd zal 'ie dan niet zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ik ben zelf helemaal niet van het flisten, dus ik heb verder geen enkel idee.....

Maar heb je dit topic al eens doorgelezen?

Het Centraal Nikon-dedicated Flits-topic is niet voor niets gestart en volgens mij hadden ze het daar ook over deze Metz en wat andere 3rd party flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Omnibounces moet je niet in de winkel halen maar via ebay oid.

LAstige keuze dit, de Metz zal een goede flitser zijn maar met de nikon weet je zeker dat je prima integratie met je camera koopt. En ja, nikon flits topic had ook gekunt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf de SB800 en als je veel flits biedt het gewoon veel integratie extra's met je cam en dat is wel erg gaaf voor het pure rechttoe rechtaan werk zal het niet veel uitmaken.
Met de nikon kan je echt in de toekomst een heel flitssysteem opbouwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mark_640 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:43:
.........

Nu roept iedereen altijd dat merkeigen flitsers veel beter zijn, maar ik lees eigenlijk toch wel goede verhalen over de Metz, en ook de verkoper in de winkel was er zeer goed over te spreken, en vond zelfs dat de Metz beter presteerde dan de SB-800. Nu wil die man natuurlijk mij graag dat ding verkopen, maar ik had niet het idee dat hij zomaar wat zwetste.

Ik fotografeer veel binnen, op feestjes, soms wat autoshows, en dan kom ik zonder flits toch vaak net tekort.

Maar goed, welke moet ik nu kopen.??

Omdat ik ongeveer hetzelfde bedrag kwijt zal zijn voor beide flitsers, en ik op een paar tientjes nou ook weer niet wil kijken, vraag ik daarom of jullie misschien ervaring met de Metz hebben, of anderzins een goed advies? ;)
Grappig, ik kreeg hier in Den Haag exact hetzelfde te horen over de Metz. Over de SB800 heb ik hoe dan ook mijn twijfels na verhalen over knopjes die je door de behuizing heen moet drukken voordat ze werken. Dan zou ik eerder kijken naar de über-flits, de SB900.

Maar inderdaad, zeer positieve geluiden over de Metz 58, ook zou de Metz een natuurlijker kleur geven terwijl de Japanse flitsen een vleug blauw teveel meegeven.

Edit: nog een voordeel van de Metz: als je de kop naar boven richt om indirect te belichten zit er onder de kop nog een kleine flits om bij te lichten opdat er bv onder de kin van een persoon geen onnatuurlijke schaduw valt.

[ Voor 9% gewijzigd door Amrit op 03-10-2008 15:09 ]

Pagina: 1