Toon posts:

Blikseminslag en de pc

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het eigenlijk om mijn pc als geheel gaat, post ik het maar even hier. Ik heb twee weken geleden blikseminslag gehad op de telefoonlijn, als gevolg daarvan is mijn pc overleden. Nu heb ik hem inmiddels naar 2 zaken gebracht, om hen er een blik op te laten werpen. Beiden waren het er wel over eens dat de pc te duur is om te repareren, dus deze is door beiden total loss verklaard. Alleen hadden beiden wel een hele andere blik op de nieuwwaarde van deze pc, dus wat eenzelfde systeem vandaag de dag in de winkel waard zou zijn. Dit verschilde zo erg dat ik nu niet echt veel wijzer ben. Mijn vraag is nu op wat voor prijs jullie dit systeem schatten. Bij voorbaat dank.

Geheugen: 512MB PC3200 DDR, CL2 Corsair
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX 6.1
HD: 2x Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, ATA133, 2MB)
Mobo: Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0
Processor: AMD Athlon XP 2600+
Vidkaart: Sapphire Radeon 9550 SE 128MB
Systeemkast (incl voeding): MIDITOWER CHIEFTEC MX-01SL-D SILVER

Verwijderd

250 euro misschien wel minder :)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

ManiacsHouse

Scheisse!

Marktwaarde of dagwaarde is nogal een verschil lijkt mij. Ga je het bij de verzekering declareren? Dan heb je met dagwaarde te maken, laat je ook niet met minder afschepen. Hoe oud is de pc? En wat koste hij bij aanschaf?

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Nieuwprijs volgens pricewatch is ongeveer 450 :+ dus ik denk dat 200-250 wel de max is.

Verwijderd

Topicstarter
maniacshouse schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:09:
Marktwaarde of dagwaarde is nogal een verschil lijkt mij. Ga je het bij de verzekering declareren? Dan heb je met dagwaarde te maken, laat je ook niet met minder afschepen. Hoe oud is de pc? En wat koste hij bij aanschaf?
De pc is 3,5/4 jaar oud, kostte toentertijd ongeveer 1100 euro. Ik quote nu even de voorwaarden van de verzekeraar. Omdat deze op nieuwwaarde geschat worden.
Op welk bedrag wordt de schade
vastgesteld
1 De schadevergoeding is gelijk aan het bedrag aan
schade en kosten dat door de expert(s) is vastgesteld.
Daarbij worden wel de maxima in acht genomen die in
deze voorwaarden zijn genoemd.
2 Waardebasis
Wij verzekeren op basis van nieuwwaarde. In afwijking
hiervan verzekeren wij de volgende zaken op basis van
dagwaarde:
a zaken waarvan de dagwaarde minder bedraagt dan
40% van de nieuwwaarde;
b zaken die niet meer gebruikt worden voor het doel
waarvoor zij waren bestemd;
c bromfietsen;
d zonweringen en antennes (ook schotelantennes)
alleen bij schade als gevolg van storm.
Nu vraag ik me alleen af wat de dagwaarde zou zijn? Zou deze meer dan 40% afwijken van de nieuwwaarde? (ik zit laatste tijd niet echt in de prijzen van onderdelen etc).

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 17:10

Haan

dotnetter

Het lijkt me alleen erg sterk dat echt álles kapot is in die kast, dat heb ik nog niet meegemaakt en toch al heel wat gevalletjes bliksemschade voorbij zien komen..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:14:
Het lijkt me alleen erg sterk dat echt álles kapot is in die kast, dat heb ik nog niet meegemaakt en toch al heel wat gevalletjes bliksemschade voorbij zien komen..
Hij werd wel door beiden total loss verklaard, om de reden dat de mobo, cpu en voeding dood waren. Reparatiekosten (incl de nieuwe onderdelen) zouden hoger liggen dan wat de werkelijke waarde was.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 14:30

BLACKfm

O_o

Wat maakt de nieuwwaarde uit ? En volgens mij moet :
Beiden waren het er wel over eens dat de pc te duur is om te repareren,
Zijn :
Beiden waren het er wel over eens dat de pc te goedkoop is om te repareren,
Nieuw is het misschien die €400 die gemeld is, maar voor 150 euro wil ik er misschien over twijvelen.
Maar omdat ie kapot is geef ik je er wellich 10 euro voor de kast :)

Verwijderd

Topicstarter
BLACKfm schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:17:
Wat maakt de nieuwwaarde uit ? En volgens mij moet :

[...]

Zijn :

[...]

Nieuw is het misschien die €400 die gemeld is, maar voor 150 euro wil ik er misschien over twijvelen.
Maar omdat ie kapot is geef ik je er wellich 10 euro voor de kast :)
Wat ik dus bedoelde was dat het over het algemeen genomen te duur is om hem te repareren. Maar iig ben ik wel bang dat de dagwaarde meer dan 40% afwijkt van de nieuwwaarde. Ik ben qua nieuwwaarde op ong. 450 euro gekomen.

En over de nieuwwaarde trouwens, als hij dus minder dan 40% afwijkt van de dagwaarde, betaald de verzekeraar tegen de nieuwwaarde uit, dat maakt dus zeker wat uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 17:25 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

ManiacsHouse

Scheisse!

Als de nieuwwaarde 450 is zoals Maartenvs dan moeten ze je dat uitkeren. En wat is dagwaarde? Dat zal wel de afschrijving zijn van je pc. Hier zal wel een getal voor staan ergens... Maar ga er maar van uit dat de verzekering je wel een oor aannaait... Zoiets van een pc is na 3 jaar afgeschreven dus 0,0 waard. Dat zullen ze vast proberen.

"a zaken waarvan de dagwaarde minder bedraagt dan
40% van de nieuwwaarde;"
Ja ja en wanneer is dat? Dit is natuurlijk een leuke discussie. Wat als je exact dezelfde spullen nog steeds nieuw kunt kopen? En wat sluit er nou aan een pc?
Leuk regeltje dit... Zou alles wat je hebt 3-4 jaar na aanschaf bijna niet meer verzekerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
maniacshouse schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:28:
Als de nieuwwaarde 450 is zoals Maartenvs dan moeten ze je dat uitkeren. En wat is dagwaarde? Dat zal wel de afschrijving zijn van je pc. Hier zal wel een getal voor staan ergens... Maar ga er maar van uit dat de verzekering je wel een oor aannaait... Zoiets van een pc is na 3 jaar afgeschreven dus 0,0 waard. Dat zullen ze vast proberen.

40% van de nieuwwaarde;"
Ja ja en wanneer is dat? Dit is natuurlijk een leuke discussie. Wat als je exact dezelfde spullen nog steeds nieuw kunt kopen? En wat sluit er nou aan een pc?
Leuk regeltje dit... Zou alles wat je hebt 3-4 jaar na aanschaf bijna niet meer verzekerd zijn.
Ja, klopt. Ik zit nu ook even te kijken hoe men aan een dagwaarde van een pc komt. Ik las ergens al dat een pc na 3 jaar nog 10% waard was van de aanschafwaarde. Dan zou ik dus naar die nieuwwaarde kunnen fluiten. Maar ik denk dat een lineaire afschrijving voor een pc ook niet echt eenduidig is. Tevens zal er een stuk restwaarde aanzitten.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
maniacshouse schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:28:
40% van de nieuwwaarde;"
Als die spullen nieuw nu nog €450,- kosten, en de dagwaarde daar dan 40% van zou zijn. Dus niet 40% van de €1100,- die er 3 a 4 jaar geleden voor is betaald. De dagwaarde hangt van meerdere factoren af, vraag/aanbod en in welke staat het spul verkeerd zijn daarbij het belangrijkste.

Ik geef die twee winkels overigens wel gelijk. Een socket A bordje met cpu en geheugen vervangen is gewoon zonde van je geld. Dus als je van je verzekering €450,- euro kan krijgen dan kan je daar met gemak een vervangend systeem voor aanschaffen wat nog ietsje sneller is ook.

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:37:
[...]

Als die spullen nieuw nu nog €450,- kosten, en de dagwaarde daar dan 40% van zou zijn. Dus niet 40% van de €1100,- die er 3 a 4 jaar geleden voor is betaald. De dagwaarde hangt van meerdere factoren af, vraag/aanbod en in welke staat het spul verkeerd zijn daarbij het belangrijkste.

Ik geef die twee winkels overigens wel gelijk. Een socket A bordje met cpu en geheugen vervangen is gewoon zonde van je geld. Dus als je van je verzekering €450,- euro kan krijgen dan kan je daar met gemak een vervangend systeem voor aanschaffen wat nog ietsje sneller is ook.
Probleem alleen is dat beide winkels de nieuwwaarde ver daaronder geschat hadden. Een had de nieuwwaarde op 250 staan en de ander op 200. Het punt is dat ik eerst ook de nieuwwaarde bij de verzekeraar op moet geven, en indien dat gewoon behoorlijk fors zou zijn (ik lees 600 euro), dan zou men wel overgaan op dagwaarde. Maar voor mijn gevoel zal het verschil tussen nieuwwaarde en dagwaarde erom spannen, net wel net niet 40%.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:14
15€ Geheugen: 512MB PC3200 DDR, CL2 Corsair
20€ Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX 6.1
2*30€ HD: 2x Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, ATA133, 2MB)
20€ Mobo: Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0
25€ Processor: AMD Athlon XP 2600+
20€ Vidkaart: Sapphire Radeon 9550 SE 128MB
50€ Systeemkast (incl voeding): MIDITOWER CHIEFTEC MX-01SL-D SILVER

195€ afgerond 200€ als je alle onderdelen appart zou verkopen.
Maar als het voor de verzekering is, dan zou ik toch 250 aangeven.

[ Voor 14% gewijzigd door FragileM64 op 01-09-2007 17:47 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:45:
15€ Geheugen: 512MB PC3200 DDR, CL2 Corsair
20€ Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX 6.1
2*30€ HD: 2x Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, ATA133, 2MB)
20€ Mobo: Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0
25€ Processor: AMD Athlon XP 2600+
20€ Vidkaart: Sapphire Radeon 9550 SE 128MB
50€ Systeemkast (incl voeding): MIDITOWER CHIEFTEC MX-01SL-D SILVER

195€ afgerond 200€ als je alle onderdelen appart zou verkopen.
Maar als het voor de verzekering is, dan zou ik toch 250 aangeven.
Ik neem aan dat je dit als dagwaarde ziet (nieuwwaarde ligt een stuk hoger namelijk).

Verwijderd

Ik neem aan dat je dit als dagwaarde ziet (nieuwwaarde ligt een stuk hoger namelijk).
Denk dat hij de prijzen bedoeld als 2de hands onderdelen, dus dagwaarde..

succes

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Dat zou inderdaad een gevalletje dagwaarde zijn.
Heb het in de winkel al meerdere malen voorbij zien komen.
Vraag een offerte aan voor een vervangende PC, die minimaal hetzelfde aankan als je huidige.
Ga met die offerte naar je verzekeraar toe, samen met een total-loss verklaring van de reparateur, en hoop op het beste. De meeste verzekeringsagenten doen er helemaal niet zo moeilijk over hoor.
Zeker niet als je verzekeraar een lokale vestiging heeft.

Ik heb ook eens blikseminslag gehad, toen ik bij de verzekeraar aankwam om de boel te claimen (PC van ongeveer 2500 gulden, half jaar oud), konden ze de claim nog niet eens invoeren, bij hun was ook meer dan de helft van de PC's, en de netwerkapparatuur defect door diezelfde onweersbui.

Ik mocht de aankoopbonnen, en de offerte voor vervangende apparatuur, zo bij ze achterlaten, en had een week later het geld voor de nieuwe PC op mijn rekening staan.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Los van het verzekerverhaal:

Te duur om te repareren is relatief.

Koop een 2e hands socket 939 mobo + cpu en je kan de rest hergebruiken, dan heb je voor 100€ een snellere pc als voorheen (exclusief kosten voor de voeding)

Verwijderd

Topicstarter
needless to say schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:45:
Los van het verzekerverhaal:

Te duur om te repareren is relatief.

Koop een 2e hands socket 939 mobo + cpu en je kan de rest hergebruiken, dan heb je voor 100€ een snellere pc als voorheen (exclusief kosten voor de voeding)
Er wordt ervanuit gegaan dat de onderdelen gewoon nieuw zijn, daar gaan de computerzaken ook vanuit. Daardoor is er ook een total loss verklaring tot stand gekomen. Maar ik zal nog wel even naar een andere zaak gaan en aangeven dat ik twee verschillende prijzen wil weten, namelijk de nieuwwaarde en de dagwaarde. Misschien zijn die daar wel wat duidelijker in.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Correct me if i'm wrong:
Dit valt onder de inboedelverzekering. Je verzekeraar zal dus de NIEUWWAARDE moeten uitbetalen. Bij inboedel verzeker je n.l. altijd de nieuwwaarde.
Je krijgt dus de aanschafprijs terug.

Ik ben er toen ook alleen maar beter van geworden :)

[ Voor 11% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-09-2007 21:38 ]

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 21:37:
Correct me if i'm wrong:
Dit valt onder de inboedelverzekering. Je verzekeraar zal dus de NIEUWWAARDE moeten uitbetalen. Bij inboedel verzeker je n.l. altijd de nieuwwaarde.
Je krijgt dus de aanschafprijs terug.

Ik ben er toen ook alleen maar beter van geworden :)
Denk het niet aangezien het op het moment van gebruik het niet meer nieuw is dus blijft er een restwaarde/dagwaarde over. De verzekering moet niet zo moelijk doen en je gewoon rond de 400-450 euro uitbetalen.

En Killerace, koop maar eens een nieuwe auto, het moment dat je de garage uitrijdt dan verliest je auto al 10% van de nieuw waarde, ook al ben je all-risk verzekerd, op het moment van de eerste kilometer is de auto eigenlijk al 2de hands :) Maar goed, aanschafwaarde krijg je nooit.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Inboedel is altijd nieuwwaarde, ik heb toen ook de nieuwwaarde gehad.
Vaak heeft een standaard inboedel wel een max van rond de 1250,- voor pc spullen.
Ook vindt je nog wel eens een bepaling dat dit niet geldt als de aparatuur dagwaarde minder als 40% is van de nieuwwaarde.

Mijn pc was toen 1,5 jr oud :)

Ben geen nubje hoor, al vaker schades gehad.

Ik heb b.t.w. het Aegon woonpakket, nooit onderverzekerd en ze doen nooit moeilijk. Een jaar niet claimen is 10% terug. Bevalt me goed, aanrader.

[ Voor 58% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-09-2007 21:55 ]

Pagina: 1