Harddisk uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 02:53
Ik wil graag een grote server maken, maar die server moet zowel als http/ftp/bittorrent downloadbak server dienen als archief. Ik wil dus graag dat 1 HD constant aan staat en de andere HD's uit blijven, maar wel weer zo aangezet kunnen worden.

Nu wil ik een nieuwe kast gaan halen met veel ruimte voor HD's en een aantal schakelaars. In één van de frontjes van de kast wil ik dan gaatjes boren om de schakelaars te plaatsen. Deze schakelaars zorgen dan voor een stroomonderbreking naar de overige HD's.

Mijn vraag is, kan dit zonder problemen? Omdat de bios de HD's wel blijft zien en er volgens mij op de IDE kabels een lichte spanning blijft staan, en dit uiteindelijk erg slecht voor je HD's blijkt te zijn. Gezien de search hebben meer mensen hier al mee zitten klooien en een echte juiste oplossing heb ik nog niet kunnen vinden.

Zijn er alternatieven, hardwarematig of softwarematig? Suggesties worden op prijs gesteld.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Met hdparm (of hier voor Windows) kun je bij mijn weten een hele hoop. Ik denk dat wat jij wilt er ook wel mee moet kunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 16:37 ]

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik zou gewoon instellen dat een harddisk uitvalt als die na x minuten niet gebruikt wordt. Zodra hij weer nodig is, zal hij weer opspinnen.
Lijkt me iets veiliger dan fysiek harddisks uitschakelen (wat volgens mij niet gezond is, tenzij het hot-swap disks zijn).

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SATA schijven zijn hotswappable en kan je dus ook uitschakelen door de stroom te onderbreken.

Aan de andere kant zou ik ook liever voor een software oplossing gaan, liefst ingebakken in het OS zodat bij het nodig zijn van een schijf het OS deze harddisk zelf kan opspinnen zonder dat je daar zelf bij hoeft te staan.

https://discord.com/invite/tweakers

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

redfoxert schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:39:

Aan de andere kant zou ik ook liever voor een software oplossing gaan, liefst ingebakken in het OS zodat bij het nodig zijn van een schijf het OS deze harddisk zelf kan opspinnen zonder dat je daar zelf bij hoeft te staan.
Dat bestaat al enkele jaren, het puur uitschakelen van de HDD bij de energie eigenschappen. Komt exact op hetzelfde neer ; de HDD krijgt een power-down als deze niet in gebruik is, en spint op als hij actief moet worden.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Exorcist schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:26:
[...]

Dat bestaat al enkele jaren, het puur uitschakelen van de HDD bij de energie eigenschappen. Komt exact op hetzelfde neer ; de HDD krijgt een power-down als deze niet in gebruik is, en spint op als hij actief moet worden.
In Windows ja, hangt er dus maar net vanaf welk OS hij gaat gebruiken.

https://discord.com/invite/tweakers

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 02:53
Bij power management kun je inderdaad je HD's uitschakelen, maar zo te zien niet individueel.
Of ik moet iets over het hoofd zien. :?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

ja plus het is niet echt handig,je gaat naar deze computer en de schijven spinnen alweer op,

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
Het is tevens heel ongezond voor de schijven, het up en downspinnen van de schijf is het slechtste wat er is voor een hd. Schijven gaan ook meestal kapot tijdens het up of down spinnen. Vrijwel nooit als ze normaal in werking.

Dus als je het als server wilt gebruiken kun je het beste die schijven gewoon laten draaien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1