harde schijf temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 08:19
Ik had wat problemen met mijn harde schijf. Nu heb ik seatools gedownload en blijkt dat mijn harde schijven echt heel heet worden: worst temp: 84 en 124 (de laatste is een recent gekocht samsung 200gb). Omdat ik bang ben dat mn hd's straks de pijp uit gaan, wil ik hier graag wat aan doen. Ik heb hdd health geinstalleerd nu maar om te zorgen dat het niet weer zo heet wordt wil ik hier graag iets aan doen. ik heb 3 hd's onder elkaar met een klein beetje ruimte er tussen in 3'5" bays. Wat kan ik hier nu aan doen?

Daarbij geeft hdd health bij mijn beste hdd (die het minst heet was) als worst temperature 53 graden aan. Dit was ook de enige schijf waarbij ik seatools kun runnen omdat seatools aangaf dat de andere schijven te heet waren.

Wat zijn normale temperaturen voor harde schijven?

de ene schijf is een seagate 20 gb, de 2e schijf is een maxtor 40gb harde schijf en de derde is een samsung 200 gb schijf. De eerste twee zijn primary master en primary slave, de derde is secundary master.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn Raptors draaien rond de 32 graden; er hangt dan ook een mooie 12cm fan voor die constant lucht eroverheen blaast. Zelfde geldt voor mijn Maxtors/Seagates maar dan rond de 27 graden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07
Normaal is zo rond de 40 graden. Als je iets aan je probleem wilt doen zal je op zoek moeten naar oplossingen waarbij er meer luchtstroom over je hd's plaatsvind om de warmte af te voeren. Dat kan door een combinatie van ze verder uit elkaar hangen en fans erover laten blazen.

Ik heb als ik het zo lees het gevoel dat je misschien het beste gewoon een goede nieuwe kast kan kopen, met meer ruimte en front intake fans. 120 graden is echt bizar heet, het lijkt me niet dat dat klopt. (Brand je je handen aan de hd's?)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Maximumtemperaturen verschillen per schijf en per merk/type onderdeel in het algemeen. De temperaturen die jij noemt zijn inderdaad wel erg hoog. 124 graden lijkt mij trouwens geen correcte uitlezing. Zoek op de site van de fabrikant of sites van derden naar jouw type en merk schijf voor de (maximale)waarden.

Wat je volgens mij iig moet doen is je airflow verbeteren. Monteer een extra fannetje (of meer) in je kast en orden je kabels. Je zal zien dat je temps drastisch omlaag gaan.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Je schijven zouden allang de geest hebben gegeven bij temperaturen van 124 graden, die waarde klopt meestal van geen kanten.

Ik maak hiervoor btw. gebruik van CoolerMaster 4-in-3 kooitjes, cheap en effectief.

[ Voor 47% gewijzigd door Erik Jan op 01-09-2007 14:52 ]

This can no longer be ignored.

• DeRooney
Thanks... die 124 graden werd gemeld door seatools voor een samsung schijf, misschien dat het daarin zit maar ik schrok wel. ook van die 84 graden voor de maxtor schijf. Ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden waar ik meer ventilatie mee krijg. ik heb ook niet zo'n grote kast dus daar hangt alles al veel door elkaar. misschien toch maar kijken voor een grotere kast dan mijn huidige midi tower. Hoe makkelijk is het om een hdd fan/koeler te installeren?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

arjoderoon schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:53:
Thanks... die 124 graden werd gemeld door seatools voor een samsung schijf, misschien dat het daarin zit maar ik schrok wel. ook van die 84 graden voor de maxtor schijf. Ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden waar ik meer ventilatie mee krijg. ik heb ook niet zo'n grote kast dus daar hangt alles al veel door elkaar. misschien toch maar kijken voor een grotere kast dan mijn huidige midi tower. Hoe makkelijk is het om een hdd fan/koeler te installeren?
Je kan ook tijdelijk de zijkant van je kast eraf halen en een huis-tuin-keuken ventilator laten blazen. Weet je in ieder geval of de temperaturen drastisch dalen of dat de detectie-software "corrupt" is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
Volgens mij krijg je je resultaten in graden Farenheit en niet in graden Celcius.
124 graden Farenheit is 51.1 graden Celcius, niet fantastisch maar ook geen absurde temperatuur.
Linkje naar converter: http://www.metric-convers...fahrenheit-to-celsius.htm

-Edit-
@The_Zeroorez: 84 graden Farenheit is 28.9 graden Celcius.
-/Edit-

[ Voor 12% gewijzigd door flapstaart op 01-09-2007 15:02 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lees het dan eens uit met SpeedFan of HDtune.. Digitale uitlezing is al niet je-van-het, maar al helemaal niet wanneer je dit doet met een tool voor een andere fabrikant (SeaTools is er trouwens ook in de smaak voor voormalig Maxtor schijven geloof ik).

Die ventilator is trouwens nergens voor nodig, je kunt zo voelen of het 124 graden of 50 graden is natuurlijk. Wanneer je dicht bij de schijf kunt komen en hem een seconde of 2 kunt aanraken zonder pijn te krijgen, is het zeker geen 124 graden. Al is het vrijwel zeker dat de schijf geen 124 graden wordt, dat zullen zowel de schijf als je voeding niet trekken...

flapstaart: Leuk, maar hoe verklaar je die 84 graden dan? ;)
-Edit-
@The_Zeroorez: 84 graden Farenheit is 28.9 graden Celcius.
-/Edit-
IC, maar dat haalt de gemiddelde schijf niet zomaar hoor, zo koel ;)

[ Voor 26% gewijzigd door TheZeroorez op 01-09-2007 23:12 ]

• DeRooney
ik heb nu speedfan geinstalleerd en daar lijken te temperaturen normaal. bij de hdd's dan. voor temp2 is de temperatuur wat hoger en daar staat een vlammetje voor maar ik kan niet vinden wat temp 2 is...

Verwijderd

Probeer meuktracker: HD Tune 2.53.

Mijn HD zit altijd zo rond de 25°C, maar daar zit dan ook een 8mm fan vlakbij.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een HD niet veel warmer mag worden dan 50°C, maar ik kan het ook verkeerd hebben.

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08-2025
Die temp 2 zal erg hoog zijn waarschijnlijk. Of erg laag. Dat is onzin en dat kan je negeren:)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
arjoderoon schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 14:43:

Wat zijn normale temperaturen voor harde schijven?
Zonder koeling in een redelijk ruime kast mogen ze en zullen ze tussen de 40 en 55 graden worden.

(bij sommige schijven staat het er ook op)

Met koeling zijn ze meestal tussen de 30 en 35 graden.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• DeRooney
Als ik dit verhaal nog weer even mag vervolgen: de maxtor schijf dermate kuren, dat de ene keer de schijf bij het opstarten gewoon gedetecteerd wordt door de bios, maar ook vaak genoeg niet.
dus ik heb recent nogmaals seatools gedraaid (ook geschikt voor maxtor drives). Ik ben nu bang dat het 'wegvallen' van de harde schijf te maken heeft met de temperatuur. ik heb nu de kast helemaal open aan beide kanten en de temperatuur staat in hdtune voor die specifieke schijf rond de 43 graden. de overige schijven ook.
Ik krijg het probleem van het ' wegvallen' alleen maar bij mijn 40 gb maxtor schijf en niet bij de 20gb seagate of de 200gb samsung schijf.

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/6452/harddisktempka5.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/6452/harddisktempka5.th.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door DeRooney op 26-04-2008 10:37 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Hoi, het kan ook een combinatie van factoren zijn natuurlijk.

Het is gezond voor hdd's om ze te koelen en de temps kunnen makkelijk hoog oplopen als ze dicht op elkaar zitten op een plek waar weinig airflow is.
De gezondheid van hdd's kan hard achteruit gaan als ze langdurig en vaak hoge temperaturen bereiken. Aangezien je dit een dik half jaar geleden begon kan het maar zo zijn dat je hdd's langzaam maar zeker achteruit gaan.

Heb je die hdd's wel gekoeld?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Pagina: 1