[WiFi] Meerdere Wifi netwerken aan elkaar koppelen maar...

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zenuka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 05:53
Ik heb al een beetje gelezen over het roaming en bridging maar ik kom er niet echt uit wat voor ons van toepassing is.
Het zit namelijk zo:
Ik woon samen met een aantal vrienden in dezelfde straat. We hebben met z'n 7en 3 verschillende huizen nammelijk nummer 11 2hoog, 13 bg en 13 3hoog dus dat is ideaal om een intern netwerkje op te zetten.
Wat we graag zouden willen is dat ieder huis met wifi aan elkaar verbonden is.
Nou lijkt me dat niet heel ingewikkeld maar om het nog ingewikkelder te maken zouden we willen dat iedereen z'n eigen internet gebruikt.
Bijvoorbeeld:
Huis 1: ip: 192.168.1.x gateway: 192.168.1.1
Huis 2: ip: 192.168.2.x gateway: 192.168.2.1
Huis 3: ip: 192.168.3.x gateway: 192.168.3.1
Maar uiteraard willen we tegen elkaar gamen en moet mijn server voor iedereen beschikbaar zijn om bv films vanaf te kijken.

Stel dit werkt helemaal, moet je dan ook nog in je pc instellen dat hij bv verbinding maakt met de ap die het dichtste bij is?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:39
WDS is the keyword.

Apart internet weet ik niet of dat gaat lukken.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
Als je er voor zorgt dat je drie gateways idd verschillende ip's hebben moet het goed komen, alleen zou ik er dan voor kiezen om ze 192.168.0.1, 192.168.0.2 en 192.168.0.3 te kiezen (hou je het allemaal binnen de zelfde netwerk-range).

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Het lijkt me dat hij gewoon per apartement een eigen subnet wil. Dan kun je over je eigen internetverbinding internetten en toch verbidning maken met de andere apartementen.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Zenuka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 05:53
@max:
Dat is precies wat ik wil... Maar hoe pak ik dat het beste aan?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:19

Jimbolino

troep.com

wat jij wilt kan niet:
- je wilt dat je accesspoint aan je eigen netwerk hangt, zodat je met je eigen laptop op je eigen internetverbinding kan
- je wilt dat datzelfde accesspoint op een speciale manier verbinding maakt met de andere 2 zodat je een groot netwerk kunt maken waarop iedereen elkaar ziet.

Als je dit wilt doen heb je dus per man 2 accesspoints nodig (1 voor jezelf, 1 voor het grote netwerk)
Of een accesspoint dat meerdere ssid's ondersteund (en deze intern ook andere instellingen mee kan geven)

Ik zou dit als volgt oplossen:
- Maak van alle accesspoint 1 groot netwerk (via WDS/Bridging/Ad-hoc, weet niet wat het beste is)
- Als je met je laptop erop wilt zorg je dat je OF een statisch ip hebt, zodat je alleen via jouw gateway op internet kan. OF je maakt een VPN verbinding (veiliger/beter) zodat je in jouw eigen lannetwerk terrecht komt.

Je kunt je wifi dan zien als een soort DMZ, afgeschermd van de buitenwereld, maar toch niet veilig genoeg om je eigen pc op aan te sluiten.

Als je online gamen (en filesharing) wilt gaan laten werken moet je OF in hetzelfde subnet zitten, OF je hebt 3 routers nodig die tussen beide subnetten kunnen routeren. (hetzelfde subnet is dus het makkelijkste)

Belangrijk is dan wel dat je alles goed beveiligd aangezien je geen router (met evt firewall) ertussen hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jimbolino op 01-09-2007 17:19 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1