Harde schijf corrupt, moederboard stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Trunks
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02-2020

Dr.Trunks

Rationalist

Topicstarter
Het gaat hier om mijn workstation, Fission. Ik typ nu vanaf mijn gamemachine.

Het begon met het windows laadscherm dat niet verder kwam, toen ik de slave/master jumper uit mijn (IDE) 80gb haalde lukte het wel om vanaf de schijf te booten. Later kreeg ik opnieuw hetzelfde probleem, de jumper erin doen werkte niet. Heb hem toen aan een deze computer gehangt (met een andere IDE kabel, want ik dacht dat de kabel ook stuk zou kunnen zijn) deze computer herkende de HD niet. Daardoor kwam ik tot de conclusie dat de harde schijf aan het overlijden was (en misschien is hij dat ook wel).

Vervolgens een nieuwe harde schijf aangeschaft, een Samsung SpinPoint T166 320gb (SATA). 29ste besteld bij Cool-prices, eergisteren binnen. Daar windows op geinstalleerd, en dat draaide gewoon tot vandaag. Hetzelfde probleem, windows bleef hangen in het laadscherm en nu krijg ik zelfs een disk read error...

Aangezien ik dus hetzelfde probleem met een andere (zeer nieuwe) harde schijf heb, lag het dus niet aan mijn harde schijven. De volgende schuldige (ja, het is een detective) in mijn ogen was het moederboard, maar het ging dus om de PATA én de SATA controller... hoe groot is de kans dat die alle 2 het niet meer doen? en mijn 3e backup schijf (SATA) heeft nergens last van. Dus dan zou het de aansturing van beide zijn, de southbridge.

En in mijn ogen zou dat best kunnen, aangezien ik het moederboard heb overgeklokt en er dus geen PCI/AGP lock op zit heb ik ook mijn southbridge overgeklokt. De overklok terugdraaien helpt niet om het systeem weer aan de gang te draaien (de HD is al gecorrumpeerd). Ik was al nooit zo heel tevreden over de (overklok) opties van dit moederboard, maar voordat ik een nieuwe koop wil ik eerst even jullie meningen, zie ik iets over het hoofd? Dat ik niet straks met hetzelfde verhaal als mijn HD zit...