Toon posts:

Start/crash problemen, moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 2 dagen heb ik last van ernstige problemen bij het starten van de PC. Het begon met de koude start die in eerste instantie niet wilde lukken, de Award BIOS piepte 1x lang, 2x kort wat een videokaart defect aangeeft. Na twee pogingen werkte het.

De volgende dag was het erger, het duurde 5 keer voordat de PC opstartte, 2 keer bereikte hij Windows om er daarna weer uit te klappen. Hierna werkte het prima en draaide hij uren zonder problemen. Na een herstart ging het helemaal mis, hij startte niet meer en bleef 1x lang, 2x kort piepen.

Na een uurtje rust startte hij wel weer, zonder enig probleem. Na een half uur crashte hij, zonder een error in de Event Log.

Nu draait hij weer prima, even wat testjes gedaan. De temperaturen zijn goed, MemTest had na 30 minuten geen problemen (niet overdreven veel, maar een indicatie). 3d Marks 2006 verliep perfect, zelfs met een prima score. PC Wizard testjes gingen goed, en de Seagate HDD Test over alle schijven gedaan zonder problemen.

Toch start de PC niet meer op na een reboot, pas na meerdere pogingen. Meestal al bij de BIOS met 1x lang, 2x kort piepen, soms tot aan Windows om daarna weer bij de BIOS te blijven hangen. Tijdens de boot blaast de ventilator van de videokaart wel, ook tijdens het piepen, dus hij krijgt wel degelijk stroom en werkt.

Net even de FAQ gelezen en de condensators nagekeken, die zijn geen van allen bol of met roest besmeurd. Alle aansluitingen nagekeken en ook gekeken of er veel stof te zien was, beide zaken waren in orde.

Asus M2N-E
AMD Athlon 64 X2 4200+ AM2
Corsair 2GB PC6400 DDR2
Sapphire Radeon X1900 XT 512MB
Maxtor DiamondMax 10, 300GB
Seagate Barracuda 7200.7, 80GB

Overige: http://tweakers.net/gallery/68393/sys

Zou het misschien de bekabeling naar de monitor kunnen zijn? De LCD zelf werkt prima. Of het moederbord?

Wat kan ik het beste testen? De onderdelen vallen nog binnen de garantie, maar ik heb geen idee waar het probleem precies zit.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je had memtest een half uurtje laten lopen, maar memtest heeft zelf wat meer tijd nodig om compleet je geheugen te checken. Zou je eens 'kaal' kunnen opstarten en kijken wat er dan gebeurt?

Je zou de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er naast kunnen leggen om te kijken wat het zou kunnen zijn.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een meting gedaan met PC Wizard:

ORTHOS 10 MIN:

+5V Voltage : 4.66 V
+12V Voltage : 10.95 V
Processor Temperature : 46 °C
Processor Temperature (Core 1) : 47 °C
Processor Temperature (Core 2) : 49 °C
Mainboard Temperature : 31 °C
Hard Disk Temperature Maxtor 6V300F0 : 29 °C
Hard Disk Temperature ST380023AS : 30 °C

IDLE:

+5V Voltage : 4.69 V
+12V Voltage : 11.02 V
Processor Temperature : 31 °C
Processor Temperature (Core 1) : 33 °C
Processor Temperature (Core 2) : 36 °C
Mainboard Temperature : 32 °C
Hard Disk Temperature Maxtor 6V300F0 : 30 °C
Hard Disk Temperature ST380023AS : 31 °C

Wat mij opvalt is dat de spanningen lager worden als Orthos draait, kan dit betekenen dat er iets mis is met de voeding? Het is een Cooler Master RS-500-ASAA iGreen Power, 500W.

In Speedfan staan de voltages weer anders, +5 is daar idle 4,65V en met Orthos 4,62V, de +12V is daar idle 11,71V en met Orthos 11,65V.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Je voltages zijn op zich niet zo heel gek. Maar ja, hoe betrouwbaar zijn de uitgelezen sensoren? Hoe zien je voltages er uit in de bios?

Je hebt al een standaard reactie met een verwijzing naar de Hangen en opstartproblemen guide. (daar wil ik je niet automatisch naar verwijzen, je hebt al aardig wat voor werk gedaan)

In die guide staat:
Vooral bij vette AMD Athlon XP systemen en systemen met een dikke videokaart is de stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk. Bij zware Intel P4/Xeon en Athlon64/Opteron bakken is de 12V lijn belangrijker.
De toelaatbare marges zijn in het algemeen als volgt (check anders specs op website van voedingfabrikant):
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Wellicht kun je voor het opstarten een multi-meter in je pc duwen om de voltages eens goed te meten. Meet eens wat losse kabels (van hdd / floppy / dvd) na om je voltages te meten.

Je hebt al veel geprobeerd en gecheckt, dus het is moeilijk om tips te geven.

Je denkt dat het misschien de kabel naar de monitor is, misschien moet je die eens wat bewegen om te kijken wat er gebeurd?
Je hebt ook al gekeken naar stof en slecht aangesloten kabels, zit je videokaart wel goed vast?

Edit: toevoeging
Je noemt de biepjes, in de handleiding van je MOBO staat ongetwijfeld een tabelletje, maar dat is een korte en wellicht onvolledig. Kijk hier eens voor een langer overzicht.

[ Voor 8% gewijzigd door TheMe op 02-09-2007 17:28 ]

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
De meeste problemen weet ik ook altijd wel op te lossen, maar dit probleem zet me toch echt voor een raadsel momenteel.

Gisteren startte de PC amper op, kwam zelden bij het BIOS scherm en bleef hangen met 1x lang, 2x kort piepen. Vandaag startte de PC prima op en draaide hij 3 uur zonder problemen. Vanmiddag startte de PC zonder problemen op, maar na 5 minuten herstartte hij, daarna na 2 minuten weer. Nu draait hij MemTest al een uur (250%) zonder enig probleem.

Er is geen duidelijk probleem aan te wijzen, behalve dat er ergens in de hardware iets niet helemaal goed gaat. Maar de problemen zijn vrij variabel, het enige dat duidelijk is dat de PC na een tijdje uit te hebben gestaan de meeste problemen ondervind. Hij start of helemaal niet op, of crasht na enkele minuten.

De voltages in de BIOS zijn overigens perfect, dus dat zal het probleem ook niet zijn.

Ga even kijken of de CPU cooler niet het probleem is, die gaat via een Zalman Fanmate, misschien gaat het daar ergens mis. Al kan ik dan niet begrijpen waarom hij het soms wel soms niet doet en juist bij een koude start problemen heeft.

Alle suggesties zijn welkom.

EDIT:
"Speaking of the devil." Terwijl ik op deze laptop de resultaten typ van wat ik zie in de BIOS en de post maak. Start ik de PC opnieuw op en krijg ik de melding dat de CPU Fan faalt of te langzaam draait. Even de Fanmate ertussen uit halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
De FanMate was het probleem niet, de PC crashte na 5 minuten en bleef 1x lang, 2x kort piepen bij het opstarten. Momenteel start hij totaal niet meer op. Ga nu even de videokaart vervangen voor een oud PCI kaartje.

EDIT:
De PC start op met de nieuwe videokaart, ik start Orthos en nog geen 10 seconden later crasht hij en start niet meer op met 1x lang, 2x kort piepen. Ik startte Orthos na 5 minuten, dus de crash is hoeft niet gerelateerd te zijn. Na 5 minuten rust start hij weer wel. De pieptoontjes staan voor een error met de videokaart, maar toch is dat het niet.

Nu draait de PC weer met Orthos, ik laat hem even een half uur draaien. Daarna even monitor vervangen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 18:39 ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02

Deze voltages indien correct uitgelezen zijn verre van perfect.
Een goede voeding geeft 4.80 tot 5.20 Volt op de 5V lijn en 11.80 tot 12.30 op de 12 volt lijn. Ik weet bijna zeker dat de problemen weg zijn met een betere voeding, Misschien kun je er een lenen om te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Phenos2 schreef op zondag 02 september 2007 @ 18:42:

Deze voltages indien correct uitgelezen zijn verre van perfect.
Een goede voeding geeft 4.80 tot 5.20 Volt op de 5V lijn en 11.80 tot 12.30 op de 12 volt lijn. Ik weet bijna zeker dat de problemen weg zijn met een betere voeding, Misschien kun je er een lenen om te proberen.
Ja dit vond ik zelf ook, maar in de BIOS is de spanning perfect. Ik denk eerder dat dit door het programma komt. De PC draait nu overigens al een half uur Orthos Blend Priority 10. Heel vreemd allemaal. Het gaat mis bij een koude start in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 18:56 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Meeste software tooltjes lezen spanningen erg beroerd uit. Kan makkelijk 0.5-1V schelen met de daadwerkelijke spanning. M'n vriendin heeft b.v. een mobo waarbij Speedfan dat zegt dat de -12V stiekem +1.79V is 8)7 En de 12V slechts 10.97V. M'n multimeter (op een Molex gemeten) geeft echter braaf 11.91V aan ...

De voeding zou het probleem kunnen zijn, ookal is het een A-merk en is 500W ruim voldoende, maar of de software-voltages kloppen is altijd maar de vraag. Het lijkt me meer mobo gerelateerd.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Slecht opstarten bij een koude start komt vaak door bolle/uitgedroogde condensators welke beter gaan werken als ze wat zijn opgewarmd. Maar dit lijkt me sterk bij een M2N-E moederbord. Hoelang heb je deze voeding al?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Miss moet je eens kijken wat Asus PC probe zegt over je voltages? Ik heb hetzelfde bordje en bij mij is gebleken dat dit tot nu toe het meest betrouwbare uitlees programma is.

[ Voor 45% gewijzigd door gebruikershaes op 02-09-2007 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Phenos2 schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:07:
Slecht opstarten bij een koude start komt vaak door bolle/uitgedroogde condensators welke beter gaan werken als ze wat zijn opgewarmd. Maar dit lijkt me sterk bij een M2N-E moederbord. Hoelang heb je deze voeding al?
Ik heb de condensators al bekeken, die zijn allen nog netjes. Geen een staat er bol of heeft sporen van roestvorming.
gebruikershaes schreef op zondag 02 september 2007 @ 19:25:
Miss moet je eens kijken wat Asus PC probe zegt over je voltages? Ik heb hetzelfde bordje en bij mij is gebleken dat dit tot nu toe het meest betrouwbare uitlees programma is.
Asus Probe II geeft de volgende waarden:

IDLE:
+3.3 - 3.46 V
+5.0 - 4.97 V
+12.0 - 12.63 V

ORTHOS:
+3.3 - 3.45 V
+5.0 - 4.95 V
+12.0 - 12.56V

Temperaturen liggen ongeveer gelijk.

Lijkt me niets mis mee, dit zijn overigens dezelfde voltages als die de BIOS aangeeft, dus ik vertrouw ze iets meer.

Verwijderd

Topicstarter
MemTest 1 uur (250%), Orthos 2,5 uur, Seagate HDD Test 2 keer en 3d Mark 2006 2 keer gedraaid zonder een probleem, dus een videokaart, geheugen, CPU of HDD probleem is eigenlijk wel uit te sluiten volgens mij.

De voeding lijkt prima, in Asus Probe zijn de waarden goed. Dus een probleem met de voeding is ook niet zo overduidelijk. Ook de temperaturen zijn niet te hoog.

Het probleem zit in de koude start, al zijn de symptomen nog wat vaag. Soms start de PC en crasht het waarna het niet meer opstart en een videokaart error pieptoon geeft. Soms start de PC totaal niet. Na een aantal pogingen draait hij daarentegen wel weer prima (zie de tests).

Iemand een idee wat ik nog kan testen om wat meer zekerheid te krijgen?

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 13:44

evilBunny

*thump*

even over die voltages nog :)

intern worden die met een (meestal) superio chip die ook ps2 enz doet uitgelezen , maar die zijn niet veel meer dan een ad converter die een zeg 8 bit waarde geeft over 0v tot referentie spanning, nou verschilt het per moederbord wat er als referentie spanning aan dat ic gegeven wordt. zodoende kan er dus veel verschil zitten in wat iets zoals speedfan tezien geeft. want is 255 nu 5.5 volt of misschien wel 6 volt. de megeleverde applicaties van de fabrikant hebben die meestal wel correct staan net zoals de bios mag je hopen. de veilige optie is altijd om als alles goed loopt even een multi meter die wel ok gecalibreert is er even op een molex bij te houden . dan zie je het berekenings verschil en kun je wel zien aan de 3rd party applicaties als die veel zakken tenopzichte van wat de standard waarde is dat er wel iets aan de hand is :) nummertjes zijn maar relatief .

verder hmmm al ge probeert met maar een reep geheugen hd en videokaart en de rest er af wat orthos te draaien enzo ?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is in ieder geval een stuk stabieler, het crasht na een paar minuten na een koude start en start vervolgens de eerste paar minuten niet meer op. Het crashte zojuist ook na een paar minuten in de BIOS, dus Windows of BIOS of wat dan ook maakt niet veel uit.

Heb nu de PC gestript; andere videokaart, geheugen eraf, nog een bios reset, geluidskaart eruit (misschien is dit ook een 1x lang, 2x kort error?), 2 casefans minder en verder alleen muis, toetsenbord en beeldscherm erop. Nu even tijdje testen.

Verwijderd

Het kan best zijn - iemand zei het al - dat er wat vervuiling is opgetreden in de loop der tijd. Stekkers etcetera kunnen corroderen of verstoffen en geen of slecht contact maken. Loopt de boel eenmaal en wordt het wat warmer dan gaat dat over het algemeen beter. Heb je alles al eens losgehaald en goed schoongemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:13:
Het kan best zijn - iemand zei het al - dat er wat vervuiling is opgetreden in de loop der tijd. Stekkers etcetera kunnen corroderen of verstoffen en geen of slecht contact maken. Loopt de boel eenmaal en wordt het wat warmer dan gaat dat over het algemeen beter. Heb je alles al eens losgehaald en goed schoongemaakt?
Vanmorgen had ik alles losgehaald en heb ik het minimale aan hardware erin zitten. Op dit moment is het systeem nog niet gecrasht na koude start. Ga hierna alles een van een opnieuw erin terugzetten, maar daarmee het probleem vinden is niet zo makkelijk. Het systeem is al eens eerder goed opgestart bij een koude start. Toch bedankt, ik ga nog eens alle sterkers nakijken terwijl ik er weer wat bij zet.

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 13:44

evilBunny

*thump*

en hoe is de voortgang al iets wijzer geworden wat de problemen veroorzaakt ? :)

Verwijderd

Topicstarter
De gestripte PC was stabiel en na alles stukje bij beetje (vandaar dat deze reply wat later komt, testen duurde even) er terug in te stoppen werkt het wel weer. Kan zijn dat er iets los heeft gezeten, of toch ergens stof tussen zat.

Maar ik ben nog lang niet zeker of het systeem stabiel blijft, dus ik blijf nog even testen. Momenteel zitten de tweede HDD en twee casefans er niet in en die komen er voorlopig ook niet in terug. Nu testen of het probleem terug komt. Zo ja, dan is het hoogst waarschijnlijk het moederbord. Zo nee, dan is het met het heraansluiten verholpen.
Pagina: 1