Over tekentablets & dtp's

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
Er zijn al heel wat topic geweest over tekentables & over dtp's en hun pc's maar toch heb ik
nog steeds niet gevonden wat ik zocht...

Dit jaar begin ik met een opleiding DTP/Grafisch vormgever. Het lijkt me enorm handig een tekentablet hiervoor te gebruiken, maar in hoeverre is dit een "must" volgens jullie?

Met andere woorden is het de moeite hier te investeren in een goed tablet zoals de Intuos of kom je even ver met een Graphire (die toch wel heel wat minder kosten).

Kan een beetje een dwaze vraag lijken, maar ik heb nog geen enkele ervaring met tekentablets. Ik hou me nu en dan wel wat bezig me een fotosoepje, maar tot nu toe ben ik mijn goede oude muis nog steeds trouw gebleven ;)

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh informeer gewoon even bij de opleiding en medestudenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom doe je niet gewoon wat je met andere aankopen ook doet (althans, dat hoop ik toch :P)? Gewoon naar de winkel gaan, vragen of je de alternatieven die je hebt eens mag uitproberen en kijkenw at het fijnste werkt? Net zoals zoveel andere dingen is de keuze voor een goed tekentablet waarschijnlijk nogal persoonlijk. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
of koop er 1 van 70 euro en als die bevalt ga je over een jaar eens naar een 'echte' kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n goedkope doet in mijn ogen meer slecht dan goed. Ik had zelf eentje van een euro of 70 en vond het vreselijk. Nu met een Wacom is 't een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, precies, ik ben het totaal niet eens met wat Precious1 zegt. Koop geen goedkope! Koop een Wacom, eentje die lekker ligt! Het is een goede aanschaf! Misschien ligt hij negen van de tien keer in de kast, maar die ene keer dat je 'm gebruikt heb je er wel echt plezier van. Wacoms werken lekker imho en geven je ook het gevoel dat je met goede tools werkt. Een crap-tablet van een noname merk ontnemen je het plezier van het werken met zo'n ding en daarna zul je ook niet gauw meer een duurder merk kopen. Het kan dus een afknapper zijn. Bovendien, als de dure Wacom je écht niet bevalt, kun je hem met gemak (met doos etc.) verkopen tegen een goed bedrag, terwijl dat met een noname tablet stukken moeilijker is.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs heb ik een Wacom Intuos3 A5 gekocht. Duur, dat wel, maar geweldig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:51

alienfruit

the alien you never expected

En ziet er beeldig uit! Maar wat je nou precies met die "slides" moet/kan doen. Blijft voor mij nog steeds een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Het ligt er ook aan of je goed kunt tekenen. Ikzelf teken vrij belabberd, maar werk toch met een tekentablet. Het is wennen in het begin, maar werkt fijner en subtieler dan een muis, en op een gegeven moment wil je niet anders meer en baal je als je achter iemand anders z'n pc zit te werken zonder tablet. ;)

Zelf werk ik op een cheap-ass Lifetec-tablet. :D Heb ik van iemand gekregen die er niks mee deed. Heb er een jaar ofzo op zitten werken en merk dat ik het fijn vindt en overweeg een Wacom aan te schaffen. Dat zou niet het geval geweest zijn als ik er niet één gekregen had om op te oefenen.

Als je sowieso al aardig kan tekenen is het een must en is het sneller en fijner (als in 'leuker' en 'gedetailleerder') werken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alnitak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik heb onlangs een Wacom Graphire4 XL gekocht en heb er zeker geen spijt van.
Ik ben zelf een belabberde tekenaar maar gebruik hem vooral voor het nabewerken van foto's.
blur tool ftw.

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe zelf ook een grafische opleiding, en heb in verband met de ontwikkeling van ene muisarm een Wacom Graphire 4 (A6)tablet gekocht. Dit is voor mij genoeg, en ik kan mijn werk er prima mee doen. Ik heb eerder met een Intuos A5 gewert (geleend exemplaar) en zelf vond ik die te groot.
Maar dat is mijn mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03 17:41
Ik zit ook in de Grafische Industrie. Ik moet toegeven het is erg fijn werken met een tekentablet. Ik heb nu een afdankertje hehe. Maar het werkt toch vaak fijner als een muis (niet bij vrijstaand maken of iets dergelijks) daarvoor moet je toch een duurdere/betere aanschaffen. Die hebben we hier ook en dat werkt erg fijn. Ik ben hem soms wel zat dat ik gewoon even de muis pakt voor gemak.
Maar het is niet echt een must maar wel fijn.

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik zit nog met 1 dilemma ik twijfel tussen een Intuos 3 A5 wide en een Intuos 3 A4. Ik twijfel omdat ik vooral op mijn laptop werk met een 15" 1400 x 1050 scherm. Thuis sluit ik tevens mijn 20" 1400 x 1050 Samsung TFT aan. En werk ik dus in een dual screen setup.

De A5 wide lijkt mij handig omdat ik die in allebei de setups goed kan gebruiken. Tevens is deze nog wel mee te nemen qua mobiliteit.
De A4 is daarentegen lekker groot maar geen wide versie en minder makkelijk mee te nemen.
Het prijsverschil is dusdanig dat het in principe niet uitmaakt.
Maakt het nog verschil of je met een A5 wide of een A4 op een dual-screen setup werkt?

Nu ga ik waarschijnlijk zaterdag naar een winkel waar ze beide versies hebben om even te testen.
Maar hebben jullie nog tips?

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:40
Heb je een perse een a4 tablet nodig om lekker te kunnen tekenen in Photoshop of is a5 ook voldoende? A4 is natuurlijk een stuk duurder en als het niet perse nodig is ga ik liever met een a5 werken.

http://hawvie.deviantart.com/

• fingerhead
ik vind om eerlijk te zijn A5 aardig groot al het zou voor de kosten een bottleneck zijn en dus de fatale slag voor mij om een A5 te nemen zoveel verschil zit er niet echt tussen.

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
toelet245 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:56:
Ik zit nog met 1 dilemma ik twijfel tussen een Intuos 3 A5 wide en een Intuos 3 A4. Ik twijfel omdat ik vooral op mijn laptop werk met een 15" 1400 x 1050 scherm. Thuis sluit ik tevens mijn 20" 1400 x 1050 Samsung TFT aan. En werk ik dus in een dual screen setup.

De A5 wide lijkt mij handig omdat ik die in allebei de setups goed kan gebruiken. Tevens is deze nog wel mee te nemen qua mobiliteit.
De A4 is daarentegen lekker groot maar geen wide versie en minder makkelijk mee te nemen.
Het prijsverschil is dusdanig dat het in principe niet uitmaakt.
Maakt het nog verschil of je met een A5 wide of een A4 op een dual-screen setup werkt?

Nu ga ik waarschijnlijk zaterdag naar een winkel waar ze beide versies hebben om even te testen.
Maar hebben jullie nog tips?
Met het Wacom bijgeleverd programma (althans bij de Bamboo, maar zal bij anderen ook wel zo zijn) kun je ook instellen op welke monitor je het tablet wilt gebruiken en hoe je het wilt gebruiken bij multiple-screen setups. Dus dit zou geen probleem moeten zijn IMHO, of je gebruikt ook je 15" bij het werken..

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

Graphire is een hele mooie om te beginnen, heb zelf zo'n 2 jaar met een A6 graphire gewerkt.
Maar een Intuos heeft duidelijk meer kwaliteit, momenteel werk ik met een A5 Intuos en ik wil niet anders meer, op mn werk werk ik met de A4 variant, maar dat vind ik eigenlijk net een tikje te groot, helemaal voor thuisgebruik.

Maar wat je ook doet koop nooit een ander merk tablet dan Wacom, het kost wat, maar je krijgt gegarandeert waar voor je geld in tegenstelling tot 9 vd 10 andere merken.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Het is toch een Intuos 3 A5 Wide geworden. Ik vond de A4 toch te groot toen ik hem irl zag.
Hij bevalt geweldig!! Veel geld maar het is het dubbel en dwars waard!
Bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:40
toelet245 schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:29:
Het is toch een Intuos 3 A5 Wide geworden. Ik vond de A4 toch te groot toen ik hem irl zag.
Hij bevalt geweldig!! Veel geld maar het is het dubbel en dwars waard!
Bedankt voor de adviezen.
Ok dan.. Ik ga mij ook maar eens op de hoogte laten brengen van een a5.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
Hehe ok. het is kut heb op me werkplek sinds ja vandaag kan ik erachter een nieuwe mac.
maar ik krijg me tablet niet aan de praat kan dat liggen aan het hardware wat erin zit.

Het is een 2x 2GHz Dual-Core Intel Xeon
met 2 GB geheugen enzo. maarja weet niet of het daar aan kan liggen. enig idee iemand (het is trouwens al een oude tablet hoor. Gewoon een Wacom Tablet.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:52
HawVer schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:21:
[...]

Ok dan.. Ik ga mij ook maar eens op de hoogte laten brengen van een a5.
Heb me een beetje in zitten lezen en denk dat ik er ook maar voor ga.
Alleen een beetje zuur dat ze in de USA met de huidige dollar veeel goedkoper zijn. (PTZ631) Daar vanaf $ 331, da's ongeveer € 236. (bijv. bij pc nation).
Helaas versturen ze niet buiten de V.S. en kan ik er ook nog geen vinden die dat wel doet.

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

fingerhead schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:51:
Hehe ok. het is kut heb op me werkplek sinds ja vandaag kan ik erachter een nieuwe mac.
maar ik krijg me tablet niet aan de praat kan dat liggen aan het hardware wat erin zit.

Het is een 2x 2GHz Dual-Core Intel Xeon
met 2 GB geheugen enzo. maarja weet niet of het daar aan kan liggen. enig idee iemand (het is trouwens al een oude tablet hoor. Gewoon een Wacom Tablet.
ik zou denk ik even gaan zoeken of er andere drivers zijn voor de Mac.
dat is meestal het probleem, zeker als ze al wat ouder zijn...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Pagina: 1