Advertorial?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 14:11
Dit 'nieuwsbericht' riekt behoorlijk naar een reclamecampagne.
1) Volgens EA is de nieuwe NfS volledig 'next-gen'...

2) 'De actie is volledig next-gen. De intensiteit en agressie die kenmerkend zijn voor straatracen, spatten van het scherm', belooft uitvoerend producent Larry LaPierre.

3) De spelontwikkelaar lijkt bij zijn nieuwe spellen steeds meer de nadruk op interactie met de gamer te leggen...

4) EA heeft verder geprobeerd de nieuwe game zo realistisch mogelijk te maken.

5) Overigens probeert EA de gamer niet alleen in racegames meer bij de gameplay te betrekken. In de nieuwe Tiger Woods PGA Tour 08, die sinds vrijdag in de winkels ligt, kunnen golfers bijvoorbeeld...
Het artikel staat bomvol non-informatie en heeft, naast de aankondiging van de releasedatum en een kort overzicht van de vernieuwingen, totaal geen nieuwswaarde. Het artikel heeft eigenlijk meer weg van een slechte recensie dan van een nieuwsbericht. Bovendien, het vijfde punt dat ik aanhaalde, maakt het wel helemaal bont: een alinea lang wordt er schaamteloos reclame gemaakt voor een andere game van EA, te weten 'Tiger Woods'. Die alinea bestaat overigens uit een reeks lettertjes die er niets te zoeken hebben.

Ik had het voor jullie graag onder stoelen of banken geschoven, maar dat ben ik niet van plan. Naar mijn mening is dit artikel gewoon prutswerk.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Marcks schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 10:00:
Het artikel staat bomvol non-informatie
Dus jij denkt dat onze bezoekers allemaal al wisten dat de volgende release volledig zelf te ontwerpen auto's kent, etc, etc? Voor jou is het misschien niks nieuws meer, maar is het dat voor iedereen?
Wanneer is iets uberhaupt non-informatie?
en heeft, naast de aankondiging van de releasedatum en een kort overzicht van de vernieuwingen,
totaal geen nieuwswaarde.
Dus hetgene wat zo'n beetje de helft van het item vult zorgt er voor dat het totaal geen nieuwswaarde heeft? :)
Het artikel heeft eigenlijk meer weg van een slechte recensie dan van een nieuwsbericht. Bovendien, het vijfde punt dat ik aanhaalde, maakt het wel helemaal bont: een alinea lang wordt er schaamteloos reclame gemaakt voor een andere game van EA, te weten 'Tiger Woods'.
Dus het is automatisch reclame als er een verwijzing naar een ander spel waar EA's "nieuw ingeslagen weg" in wordt genoemd? Wanneer is iets dan geen reclame? Want zowat elk item dat geplaatst wordt gaat wel over een bedrijf of een product...
Die alinea bestaat overigens uit een reeks lettertjes die er niets te zoeken hebben.
Wat bedoel je daarmee? Moesten er dan andere reeksen lettertjes gebruikt worden voor die alinea, of bedoel je gewoon dat die alinea er niet had hoeven staan? :)
Ik had het voor jullie graag onder stoelen of banken geschoven, maar dat ben ik niet van plan. Naar mijn mening is dit artikel gewoon prutswerk.
Nou, bedankt voor je mening, aan de reacties bij het item te zien zijn er zowel mensen die ruwweg jouw mening delen als die de mening toch wat ver vinden gaan. We kunnen echter niet iedereen met elk artikel tevreden houden, maar doen wel ons best om zo veel mogelijk bezoekers te plezieren met ons werk.
Als enkel de release date en nieuwe features genoemd waren, was het natuurlijk wel een erg kort item geweest en was er minder duidelijk waarom EA die wijzigingen gedaan heeft.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Er zal wel informatie uit een persbericht of kort interview zijn overgenomen, verder is er niet meer kritisch naar gekeken.

De tekst over een nieuwe strategie en dan Tiger Woods als tweede voorbeeld noemen is gewoon onzin, dat Gameface zat ook al gewoon in de vorige versie (en die daar voor...):
http://www.easports.com/tigerwoods07/features.jsp

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Ik vind de term "advertorial" een beetje ver gaan, maar ik ben het wel eens met Marcks dat de nieuwswaarde van het bericht gering is. Het lijkt er bovendien op dat, zoals Speed24 is, er iets te veel letterlijk uit het persbericht over is genomen.

Ik ben helemaal geen stagiair

• Marcks
ACM schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:27:
[...]

Dus jij denkt dat onze bezoekers allemaal al wisten dat de volgende release volledig zelf te ontwerpen auto's kent, etc, etc? Voor jou is het misschien niks nieuws meer, maar is het dat voor iedereen?
Wanneer is iets uberhaupt non-informatie?
Je haalt de kern van het bericht al mooi uit, want de zelf te ontwerpen auto's mogen natuurlijk best genoemd worden. Maar neem mijn eerste punt, volgens EA is de nieuwe NFS volledig next-gen. Dat doet sterk denken aan 'Wij van wc-eend...' en het is een volstrekt overbodige opmerking om in het bericht te plaatsen. Ook het feit dat EA haar game zo realistisch mogelijk probeert te maken is natuurlijk een open deur van heb ik jou daar. Al twintig jaar lang worden games keer op keer realistischer. Als een ontwikkelaar eens teruggreep op de graphics van pakweg tien jaar geleden, dán heeft het nieuwswaarde. Nu is het non-informatie.

En mijn derde punt? "De spelontwikkelaar lijkt bij zijn nieuwe spellen steeds meer de nadruk op interactie met de gamer te leggen..." Ik wil je graag geloven hoor, maar het is een opmerking die in mijn ogen niet fatsoenlijk onderbouwd wordt en die ik bovendien liever in een column o.i.d. zou zien dan in een nieuwsbericht. Als het een trend zou zijn die met een paar voorbeelden geïllustreerd werd, dan was het een ander verhaal. Volgens mij is het echter niets meer dan een marketingpraatje van EA, waar T.net met open ogen ingetuimd lijkt te zijn.
Dus het is automatisch reclame als er een verwijzing naar een ander spel waar EA's "nieuw ingeslagen weg" in wordt genoemd? Wanneer is iets dan geen reclame? Want zowat elk item dat geplaatst wordt gaat wel over een bedrijf of een product...
Dat klopt, maar neem een bericht als deze (Acer schaart zich achter BDA). Zoiets moet je voor de gein eens afsluiten met een alinea die vertelt hoe succesvol product x van Acer is, dankzij zijn lage prijs en dit en dat, zus en zo...

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:38
Dat hele 'next-gen' is natuurlijk een gigantische marketingterm dat overal te pas en te onpas gebruikt wordt. Waar is het de 'volgende generatie' in? Nieuwe generatie spelervaring qua customizen, realistische schademodellen? Welke generaties hebben we al allemaal gehad, en wat is de definitie om onder de volgende generatie te vallen :? ;)

Verder heb ik zelf niet zo'n probleem met product-announcements, blijf je toch een beetje bij wat er gaat komen. En die komen heel vaak voor, bijv. bij het artikel van de nieuwe nikon-modellen van donderdagavond worden ook geen reviews of kritische noten aangehaald, alleen wordt daar wat minder marketingtermen gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door sewer op 01-09-2007 17:52 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben het op zich wel met de TS eens dat dit nieuwsje een aantal woorden en zinsnedes bevat die uitgelegd kunnen worden als 'marketingpraat'. Ikzelf zou het zo niet geschreven hebben, maar dat is persoonlijk en daarom ga ik nu ook niets in het nieuwsje wijzigen. Wel ga ik de auteur op dit topic wijzen, zodat hij zelf zijn mening kan geven over dit onderwerp.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Marcks schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 10:00:
Dit 'nieuwsbericht' riekt behoorlijk naar een reclamecampagne.

[...]

Het artikel staat bomvol non-informatie en heeft, naast de aankondiging van de releasedatum en een kort overzicht van de vernieuwingen, totaal geen nieuwswaarde. Het artikel heeft eigenlijk meer weg van een slechte recensie dan van een nieuwsbericht. Bovendien, het vijfde punt dat ik aanhaalde, maakt het wel helemaal bont: een alinea lang wordt er schaamteloos reclame gemaakt voor een andere game van EA, te weten 'Tiger Woods'. Die alinea bestaat overigens uit een reeks lettertjes die er niets te zoeken hebben.

Het staat je uiteraard vrij je mening te geven of de inhoud van artikelen ter discussie te stellen. Ik zou dit artikel echter geen prutswerk willen noemen. Ongetwijfeld had het beter, uitgebreider, <vul iets in> gekund, maar niet elk artikel is een compleet epistel waard. Dit vond ik er een van, waarbij op basis van de beschikbare en verstrekte informatie een bericht is geschreven. Daar waar de fabrikant marketingtermen gebruikt om bepaalde ontwikkelingen of zaken weer te geven, zijn deze tussen quotes geplaatst om aan te geven dat het niet de redactie is die iets als - in dit geval bijvoorbeeld - 'next-gen' aanduidt. Overigens wil ik zeker niet spreken van non-informatie. Dat er informatie in staat die jou al bekend is, kan uiteraard nimmer een maatstaf zijn om wel of geen artikel te publiceren.

Over of iets wel of geen advertorial is, kan ik kort zijn: ik zal nimmer accepteren dat er een gesponsord artikel in de nieuwssectie verschijnt. Voor welke reclamevorm dan ook, zijn aparte plekken op de site beschikbaar die als zodanig herkenbaar zijn of waarbij het expliciet wordt aangegeven - nieuwsartikelen, reviews of welke redactionele content dan ook vallen hier voor de duidelijkheid niet onder...

• Marcks
Daar waar de fabrikant marketingtermen gebruikt om bepaalde ontwikkelingen of zaken weer te geven, zijn deze tussen quotes geplaatst om aan te geven dat het niet de redactie is die iets als - in dit geval bijvoorbeeld - 'next-gen' aanduidt.
Het gebruik van aanhalingstekens mag dan betekenen dat de fabrikant geciteerd wordt, en de redactie dus feitelijk niet aan het woord is, maar het al dan niet plaatsen van zo'n citaat is natuurlijk altijd nog een keuze die je eigenhandig maakt. Persoonlijk zou ik weinig inhoudelijke kreten als 'next-gen' gewoon weglaten, maar dat is niet de reden dat ik het artikel prutswerk noem.

Met non-informatie bedoel ik trouwens iets anders dan informatie die bij mij al bekend is. Ik duidde eigenlijk meer op misplaatste informatie. De kern van het bericht is dat NFS ProStreet op 1 november in de winkels zal liggen en dat het spel de mogelijkheid zal bevatten om zelf auto's te ontwerpen. De lead dekt de lading van het artikel dus prima. De kop vertelt echter een ander verhaal: EA zou zoeken naar interactie. Deze trend wordt geïllustreerd door één feature van één game, maar bovenal staat deze 'informatie' volledig los van de rest van het bericht. Nog sterker zie je dit in de derde alinea, waar het zelfs over een compleet ander product gaat. Daarbij wordt er even subtiel een lijstje vernieuwingen en platforms doorheen gejast.

En zodoende kom ik, met de nodige overdrijving, bij het woord 'advertorial'. De tweede en derde alinea zijn m.i. volstrekt overbodig, en in de eerste alinea houdt uitvoerend producent Larry LaPierre een verkooppraatje. Als ik de reacties doorlees, ben ik niet de enige die er een dergelijke mening op nahoud.

Ik snap ook totaal niet waarom al die tekst erbij is gesleept. EA kondigt de release van een game aan, waarvan kort doch krachtig verslag kan worden gedaan. In plaats daarvan worden er allerlei zaken bijgehaald die de samenhang van het artikel er volledig uit weten te knijpen. Moet er, desnoods ten koste van de kwaliteit, per se een minimum aan woorden gehaald worden?

Pagina: 1