Beste airflow in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-01 13:54
Hoi mede tweakers,

Ik heb een vraagje, wat voor mijn Coolermaster Stacker UW1 de beste airflow zou zijn. Ik heb iets in Google SketchUp geprobeerd te maken (1e keer :P):

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lind1469/wtf.jpg

Iets wat ik niet kon meenemen in de tekening, in het zijpaneel zit ook nog een 12CM fan, een klein beetje rechtsonder het CPU koelblok.

Zo ziet ie er in het echt (leeg) uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.alientech.it/immagini/comuni/hardware/staker/stacker_07.jpg

Nou zat ik te denken of het misschien niet beter is om de onderste (achterin) 2x 8CM naar binnen te laten blazen? Ze blazen het hardst van alle fans, en blazen echt koude lucht naar buiten, dus ik heb het idee dat ze niet echt veel doen. Bovendien is helemaal onderin achterin de kast niet echt warme lucht te bekennen...

Hardware:
Scythe Infinity CPU cooler
Coolermaster Stacker UW-1
6 HDD's, onderin 4x400gb's, vervolgens in de bay daarboven in de onderste 2 sloten van die bay 2 64GB Raptors en daarboven 2 slots leeg.

Fans:
12CM intake voorin onderin 20% airflow (blaast redelijk zacht)
12CM intake voorin middenin 60% de kast bereikt (blaast redelijk zacht)
12CM intake voorin bovenin 100% airflow (blaast redelijk zacht)
12CM intake zijkant van de kast middenin het zijpaneel 70% airflow (word belemmerd door CPU koelblok)

12CM outtake voedingsfan (blaast redelijk zacht)
12CM outtake fan achter de voeding (blaast redelijk zacht)
8CM outtake onderin (blaast heel hard)
8CM outtake onderin (blaast heel hard)
8CM outtake bovenin het midden (blaast redelijk zacht)
8800GTX videokaart die naar buiten blaast

Heb ik niet teveel outtake in vergelijking met intake, dat ik overdruk krijg oid?

Wat zouden jullie doen, de 8CM fans toch naar binnen laten blazen of gaat dat niet werken?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• xenonNn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 16:25
Ik heb zelf een niet al te uitgebreide kast vergeleken bij de jouw maar die airflow zal perfect zijn ik heb zelf 12cm voor die naar me HDD blazen.. zijwant een 25cm.. en achter een 80cm achter mn CPU... en airflow is gewoon te doen... ik denk zoals op de tekening dat je al ver komt qua airflow :)

Ik zeg altijd maar zoo............................................................................. dat is korter dan dierentuin

Verwijderd

Ik vraag me af of die 2 fans aan de onderzijde wel nut zullen hebben (natuurlijk wel, ), aangezien warme lucht stijgt, en niet blijft hangen op de bodem :+

Opzich is het een prima setup met voldoende airflow, en uit eigen ervaring heeft een top-fan bovenop de kast met een rearfan al voldoende effect op je luchtstroming.

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik heb aan het plaatje te zien dezelfde kast, en ik heb ook 3x 12 cm als intake en hdd cooler. Ik heb een 12cm fan aan de achterkant als outtake en ook een fan in mijn psu (zelfde situatie als bij jouw). Ik heb ook een topfan (zat standaard in de kast) maar die staat niet aan. Warme lucht stijgt toch op dus dat ding hoeft niet per se te draaien. Mijn temps zijn goed genoeg op dit moment (e6600@3ghz is ~27C idle, 45C load). Ik heb dus onderin ook geen 2 outtake fans, welke naar mijn mening ook totaal niet nodig zijn en dus alleen geluid produceren. Als jij je airflow zonder die 2 fans onvoldoende vind is het een kleine moeite om ze in een later stadium er nog in te zetten niet?

ps: ik zou geen 4 hdds in zo'n 4in3 device module doen, volgens mij heeft die fan dan totaal geen nut meer omdat heel dat ding volzit en er dus geen lucht doorheen kan. maargoed ik weet dit niet zeker en je zou het moeten proberen. :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:49
Inderdaad ik heb de Zelfde kast ik gebruik zoiezo 2 hdd's in 1 module voor de cooling , die brackets kosten ook niet veel als je toch veel schijven wil gebruiken

• omgwtfbbq
  • Laatst online: 30-01 11:05
Die 2 80mm's links onderaan hebben weinig tot geen nut denk ik, ze blazen nu alleen maar koude lucht uit de kast.

Maar als je ze in de kast laat blazen verstoord het je airflow weer een beetje denk ik, als ik jouw was zou ik die weg laten.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08

timovd

Voorsprong door techniek

Laat die onderste twee 80 mm's dan de andere kant op blazen en de 120 mm aan de voorkant naar buiten. Of verstoort dit dan ook de airflow?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 16:47
Is het idee van die 80mm achterin niet om de lucht die de 120MM van voren via de HDD;s naar achteren pompen uit de kast te halen? Wellicht dat door de snelheid die de lucht meekrijgt van die 120mm fans, en het zuigen van de 80mm fans, de warme lucht onderin de kast wordt afgehandeld.

Flickr PSN ID= cheironnl

• omgwtfbbq
  • Laatst online: 30-01 11:05
timow schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:49:
Laat die onderste twee 80 mm's dan de andere kant op blazen en de 120 mm aan de voorkant naar buiten. Of verstoort dit dan ook de airflow?
Dan draai je het probleem alleen maar om, onderin zit koude lucht, dus daar moet zoveel mogelijk in blazen, bovenin zit warme lucht, daar moet zoveel mogelijk worden uitgeblazen.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
cheiron schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 12:38:
Is het idee van die 80mm achterin niet om de lucht die de 120MM van voren via de HDD;s naar achteren pompen uit de kast te halen? Wellicht dat door de snelheid die de lucht meekrijgt van die 120mm fans, en het zuigen van de 80mm fans, de warme lucht onderin de kast wordt afgehandeld.
Denk ik ook idd. Coolermaster had die plaats sowieso over aangezien die plek bedoelt is voor een 2e voeding of voor een voeding die onder kan als het boven niet wil. Wss hebben ze gewoon gedacht dat een simpel plaatje niet goed over kwam dus hebben ze er maar plaats voor 2 fans gemaakt.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Warme en koude lucht maakt niet uit. De airflow is zo groot dat het niet eens tijd heeft om op te stijgen. Je zou kunnen overwegen om de voeding beneden te plaatsen en boven de 2*80mm te plaatsen. De top fan van 80mm heb ik niet gebruikt omdat die de airflow alleen maar negatief beinvloed. Je wilt alles in 1 richting hebben namelijk. De voeding beneden wordt dan in de airflow gezet van de onderste 12cm fan en zuigt ook nog eens de lucht weg die daar hangt. De 2 80mm fans die dan onder zaten zuigen alle warme lucht weg die eventueel blijft hangen van de processor koeler.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Als je de benedenverdieping afschermt van de rest (dus de HDD's en de 80mm fans) worden de schijven in elk geval effectief gekoeld, kun je de airflow gewoon hetzelfde laten. De rest van de kast wordt denk ik meer dan voldoende gekoeld door die grote 120mm fans.
Pagina: 1