Wij hebben hier sinds een aantal jaren naar grote tevredenheid een Hitachi PJ-TX100. Sinds een tijdje vertoont deze echter kuren. Wanneer er langere tijd statisch beeld word getoond, dan verschijnt hier een blauwe waas in. Het lijkt erop alsof het blauwe LCD niet langere tijd donker kan blijven. Dit is heel vervelend, want bij het kijken van films bijvoorbeeld ontstaat er na verloop van tijd een blauwe waas in de zwarte balken als het een WS-formaat film is. Maar soms zelfs als ik de film pauzeer om een glas drinken te halen kan het al storend worden in het beeldvlak zelf. Eerst was dit ook wel, maar dan minder erg. Ter illustratie, als ik ooit bij de beamer in slaap viel dan stond er de volgende ochtend een kleine blauwe waas in in de vorm van het statisch beeld van het einde van de DVD.
Nou trekt deze waas wel bij als de beamer een tijdje uit staat, maar desondanks heel vervelend. De lamp moet nu eigenlijk vervangen worden, maar als ik dit probleem niet eerst oplos heb ik daar weinig zin in!
Om het e.a. te illustreren heb ik een statisch beeld laten staan en toen foto's gemaakt. Het duidelijkst is het wanneer er zwart beeld word weergegeven, maar ook met gewoon windows op de achtergrond is het te zien.

Dit is een slideshow van een beeldvullend zwart vlak na langere tijd het volgende beeld weergegeven te hebben:

Hier is ook duidelijk te zien dat er rechts teveel blauw is, maar ook dat er links te weinig blauw is!
Links te weinig blauw is echter minder evident bij gebruik.
Verder is de beamer ongeveer 2500-3000uur gebruikt. De lamp is nog niet vervangen om eerder genoemde reden.
Mijn vragen:
Wat is het?
En belangrijker, wat kan ik eraan doen?
Ik heb natuurlijk gezocht, maar zonder concreet resultaat.
Nou trekt deze waas wel bij als de beamer een tijdje uit staat, maar desondanks heel vervelend. De lamp moet nu eigenlijk vervangen worden, maar als ik dit probleem niet eerst oplos heb ik daar weinig zin in!
Om het e.a. te illustreren heb ik een statisch beeld laten staan en toen foto's gemaakt. Het duidelijkst is het wanneer er zwart beeld word weergegeven, maar ook met gewoon windows op de achtergrond is het te zien.

Dit is een slideshow van een beeldvullend zwart vlak na langere tijd het volgende beeld weergegeven te hebben:

Hier is ook duidelijk te zien dat er rechts teveel blauw is, maar ook dat er links te weinig blauw is!
Links te weinig blauw is echter minder evident bij gebruik.
Verder is de beamer ongeveer 2500-3000uur gebruikt. De lamp is nog niet vervangen om eerder genoemde reden.
Mijn vragen:
Wat is het?
En belangrijker, wat kan ik eraan doen?
Ik heb natuurlijk gezocht, maar zonder concreet resultaat.